Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

StrategNL

#256
Citaat van: Parera op 15/09/2018 | 12:13 uur
..
MKS-180 naar Damen-Blohm & Voss waarna Damen (samen met Blohm) TKMS over koopt en zo de toekomst van de Duitse marinebouw veiligstelt.

Dan samen met Saab de onderzeeboot bouw overnemen en er ligt een mega cluster in Noord-West Europeese marinebouw als tegen gewicht tegen de Frans-Italiaanse samenwerkingen.
Top!..ik zeg doen! Dan gaat het zoals ik bepleitte...want Damen is echt geen kleine partij zoals hier en elders werd gesuggereerd, die maar even door de Duitsers kon worden overgenomen. Alleen zou ik voor een verdrag zijn tussen betrokken regeringen/landen, zodat het wat steviger verankerd is ..ook wat betreft toekomstige orders...en niet slechts door de marktpartijen zelf wordt gedaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#255
Citaat van: Parera op 15/09/2018 | 12:55 uur

De tijd zal het leren of Damen ook echt interesse heeft in TKMS maar zo'n kans krijgen ze maar 1 keer, en het zou de toekomst van de Duitse marinebouw koppelen aan die van Nederland en samen overleven die wel.

Zeker... Een keuze zou ook kunnen zijn TKMS failliet te laten gaan, de interessante boedel voor een appel en een ei kopen en er na streven om het marktaandeel van de voormalige concurrent over te nemen (men heeft immers een solide voet op Duitse bodem).

Parera

Maar het word geen combinatie van deze 3 bedrijven want Fin en Leo kunnen elkaar niet uitstaan (zie: Internationale ontwikkelingen maritiem), dus alleen Fin en Naval Group zit ongeveer gelijk aan wat de Noordelijke alliantie zou kunnen omzetten. Wat ik voornamelijk interessant vind aan deze optie is voor Damen de lang gewenste capaciteit voor onderzeeboot bouw. Zeker nu er in de VS ook openlijk gedacht word aan diesel subs naast hun SSN's, als dat doorgaat een mega markt waar bijna geen enkel land op kan inspringen met ervaring. Mocht Damen de walrus vervangers mogen bouwen zijn we naast Naval group de enigste wereldwijd die zeegaande diesels kan bouwen naar westerse maatstaven.


Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2018 | 12:52 uur
Het biedt ogenschijnlijk interessante mogelijkheden.
De tijd zal het leren of Damen ook echt interesse heeft in TKMS maar zo'n kans krijgen ze maar 1 keer, en het zou de toekomst van de Duitse marinebouw koppelen aan die van Nederland en samen overleven die wel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/09/2018 | 12:45 uur
Als je kijkt naar de omzetten van de bedrijven;
- Saab AB (2016) 2,7 miljard Euro
- Damen (2015) 2,1 miljard Euro
- Lurssen 830 miljoen Euro
------
Totaal : 5,63 miljard Euro

Fincantieri : 5,02 miljard Euro
Leonardo : 11,53 miljard Euro
Naval Group: 3,09 miljard Euro

Een groot deel van deze omzet bij Fincantieri komt uit de civiele bouw (Cruise schepen) en bij Leonardo zit hier van alles in o.a. helikopter, vliegtuig bouw. Ik verwacht dat echt de marine bouw van Fincantieri rond de 2,0 - 2,5 miljard is en van Leonardo de misschien slechts 1 a 2 miljard jaarlijks naar marinebouw gaat. Als dit samen voegt hebben ze ongeveer 7,5 miljard omzet per jaar, 50% meer dan wat de ''Damen partners'' omzetten maar samen staan ze wel sterk en een wereldwijd netwerk. Ik zou het een interessante ontwikkeling vinden en die is goed voor alle 3 de landen die mee doen.

Het biedt ogenschijnlijk interessante mogelijkheden.

Parera

#252
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2018 | 12:37 uur
Het is zeker een interessante gedachtegang, het zou Nederland leidend maken in Nordic marinebouw (en ontwikkeling).

Als je kijkt naar de omzetten van de bedrijven;
- Saab AB (2016) 2,7 miljard Euro
- Damen (2015) 2,1 miljard Euro
- Lurssen 830 miljoen Euro
------
Totaal : 5,63 miljard Euro

Fincantieri : 5,02 miljard Euro
Leonardo : 11,53 miljard Euro
Naval Group: 3,09 miljard Euro

Een groot deel van deze omzet bij Fincantieri komt uit de civiele bouw (Cruise schepen) en bij Leonardo zit hier van alles in o.a. helikopter, vliegtuig bouw. Ik verwacht dat echt de marine bouw van Fincantieri rond de 2,0 - 2,5 miljard is en van Leonardo de misschien slechts 1 a 2 miljard jaarlijks naar marinebouw gaat. Als dit samen voegt hebben ze ongeveer 7,5 miljard omzet per jaar, 50% meer dan wat de ''Damen partners'' omzetten maar samen staan ze wel sterk en een wereldwijd netwerk. Ik zou het een interessante ontwikkeling vinden en die is goed voor alle 3 de landen die mee doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/09/2018 | 12:32 uur
Zeker moet dit goed bekeken worden en wat ik hier schrijf heb ik een ruwe opzet gemaakt in 5 minuten. Als dit serieus zou zijn gaan hier maanden aan voorbereiding en planning aan vooraf.
Maar ik weet zeker dat dit trio een stevig tegen gewicht kan bieden aan de opkomende Zuidelijke marinebouw supermacht.

Het is zeker een interessante gedachtegang, het zou Nederland leidend maken in Nordic marinebouw (en ontwikkeling).

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2018 | 12:31 uur
E zijn vel wegen die leiden naar Rome... zie ook Edit vorige post.

Zeker moet dit goed bekeken worden en wat ik hier schrijf heb ik een ruwe opzet gemaakt in 5 minuten. Als dit serieus zou zijn gaan hier maanden aan voorbereiding en planning aan vooraf.
Maar ik weet zeker dat dit trio een stevig tegen gewicht kan bieden aan de opkomende Zuidelijke marinebouw supermacht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/09/2018 | 12:28 uur
Vandaar dat ik zeg aankoop verdelen onder 3 partijen ;
- Damen treed op als merknaam en hoofd aandeelhouder, focus op modernisering van de werf en alle export defensie orders en ontwerp fase van de Duits nationale marinebouw door Duitse ontwerpers.
- Blohm & Voss (of moederbedrijf Lurssen) pakt de civiele markt op die TKMS nog heeft + de nationale marinebouw (productie).
- Saab komt in beeld voor de onderzeebootbouw ook hier voor het ontwerpen en de nationale Duitse marine bouw, export van de boten (Duits ontworpen) valt dan weer onder Damen Schelde.

E zijn vel wegen die leiden naar Rome... zie ook Edit vorige post.

Parera

#248
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2018 | 12:21 uur
Now you are talking, net anders dan sommigen die denken dat Duitsland maar de leiding moet hebben wat zeer, zeer, ten nadelen zou zijn voor de Nederlandse industrie.

De vraag is echter of Damen wel trek heeft in de aankoop van een enorm risico.

Vandaar dat ik zeg aankoop verdelen onder 3 partijen ;
- Damen treed op als merknaam en hoofd aandeelhouder, focus op modernisering van de werf en alle export defensie orders en ontwerp fase van de Duits nationale marinebouw door Duitse ontwerpers.
- Blohm & Voss (of moederbedrijf Lurssen) pakt de civiele markt op die TKMS nog heeft + de nationale marinebouw (productie).
- Saab komt in beeld voor de onderzeebootbouw ook hier voor het ontwerpen en de nationale Duitse marine bouw, export van de boten (Duits ontworpen) valt dan weer onder Damen Schelde.
De hele onderzeebootbouw productie ligt er al, dus moderniseren is goed mogelijk. En in de toekomst (next generations) kan er gewerkt worden aan een ''EU serie onderzeeër'' om het zo maar even te noemen. Een serie boten die in verschillende modellen verkocht kan worden bijvoorbeeld een kust boot maar ook een zeegaande boot. Andere diameters /lengtes maar veel de zelfde componenten en uitstraling zoals dit ook kan bij de SIGMA. SIGMA FAC vs SIGMA light Frigate.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#247
Citaat van: Parera op 15/09/2018 | 12:13 uur
Misschien heeft die kleine scheepswerf uit Gorinchem interesse in TKMS  ;D Investeren ze het geld dat ze verdienen voor de MKS180 direct terug in de Duitse economie, dat is toch ook een eerlijke deal?
MKS-180 naar Damen-Blohm & Voss waarna Damen (samen met Blohm) TKMS over koopt en zo de toekomst van de Duitse marinebouw veiligstelt.

Dan samen met Saab de onderzeeboot bouw overnemen en er ligt een mega cluster in Noord-West Europeese marinebouw als tegen gewicht tegen de Frans-Italiaanse samenwerkingen.

Now you are talking, net anders dan sommigen die denken dat Duitsland maar de leiding moet hebben wat zeer, zeer, ten nadelen zou zijn voor de Nederlandse industrie.

De vraag is echter of Damen wel trek heeft in de aankoop van een enorm risico.

Tijd voor een gedegen due diligence onderzoek... ik vermoed zo her en der wat lijken in de kast.

Parera

#246
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/09/2018 | 10:00 uur
ThyssenKrupp Reorganizes its Shipbuilding Business

http://scl.io/OY2x3LU via @Mar_Ex

Misschien heeft die kleine scheepswerf uit Gorinchem interesse in TKMS  ;D Investeren ze het geld dat ze verdienen voor de MKS180 direct terug in de Duitse economie, dat is toch ook een eerlijke deal?
MKS-180 naar Damen-Blohm & Voss waarna Damen (samen met Blohm) TKMS over koopt en zo de toekomst van de Duitse marinebouw veiligstelt.

Dan samen met Saab de onderzeeboot bouw overnemen en er ligt een mega cluster in Noord-West Europeese marinebouw als tegen gewicht tegen de Frans-Italiaanse samenwerkingen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

ThyssenKrupp Reorganizes its Shipbuilding Business

http://scl.io/OY2x3LU via @Mar_Ex

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/09/2018 | 18:43 uur
Je zal Noorwegen zijn al een getekend hebben bij het kruisje voor een aantal, door de politiek, opgedrongen, U212CD  :hrmph:

''Wij van BV NL bieden u graag een overstap mogelijkheid aan''  :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 14/09/2018 | 18:35 uur
Dat gaat dus de verkoop in bij het wederom mislopen van de MKS180's. Maakt de positie voor German Naval Yards en TKMS ook niet beter want een onstabiel bedrijf is een groot risico in zo'n project. En een onstabiele tegenstander is positief nieuws voor Damen met Blohm & Voss.

Je zal Noorwegen zijn al een getekend hebben bij het kruisje voor een aantal, door de politiek, opgedrongen, U212CD  :hrmph:

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/09/2018 | 18:17 uur
Martin Murphy‏ @Stahlhammer 

#thyssenkrupp dockt seine Werftensparte TKMS direkt als eigene Sparte am Vorstand an. Für Insider die Vorbereitung für den Verkauf. #handelsblatt
Dat gaat dus de verkoop in bij het wederom mislopen van de MKS180's. Maakt de positie voor German Naval Yards en TKMS ook niet beter want een onstabiel bedrijf is een groot risico in zo'n project. En een onstabiele tegenstander is positief nieuws voor Damen met Blohm & Voss.