Open Dagen Defensie in 2010

Gestart door Lex, 11/12/2009 | 21:15 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 30/05/2010 | 15:53 uur
Citaat van: Elzenga op 29/05/2010 | 18:47 uur
jammer...had het wel leuk gevonden wat "namen" van hier eens face to face te ontmoeten...
Moet je een beetje je best doen op Facebook.......
ook dat is nog steeds virtueel ;)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 29/05/2010 | 18:47 uur
jammer...had het wel leuk gevonden wat "namen" van hier eens face to face te ontmoeten...

Moet je een beetje je best doen op Facebook.......

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 30/05/2010 | 14:34 uur
Citaat van: Enforcer op 30/05/2010 | 13:05 uur
... en voor de extra bewakers
Nou, wat dat betreft was ik wel een beetje verbaasd....of ik moet veel verdekt opgestelde camera's hebben gemist. Ik dacht nog even dat we bij de ingang een (lichte) fouillering moesten ondergaan (o.a. rugzakken), zo strak werd je geleid door de doorgangen, maar kregen er alleen een t-shirt en oordoppen. (leef)gebouwen leken volkomen benaderbaar. Nergens stond bewaking bij de hekken. Wel de nodige surveillanten. Ook goed vond ik dat er in de folder over de veiligheid wordt gesproken en bezoekers wordt verzocht ook op te letten. Tja, je kunt natuurlijk moeilijk iets voorkomen bij zo'n omvang en massa..maar iets meer "afschrikking" had ik toch wel verwacht eigenlijk. 

Ben benieuwd hoe dat op de Luchtmachtdagen is.

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 30/05/2010 | 13:05 uur
... en voor de extra bewakers
Nou, wat dat betreft was ik wel een beetje verbaasd....of ik moet veel verdekt opgestelde camera's hebben gemist. Ik dacht nog even dat we bij de ingang een (lichte) fouillering moesten ondergaan (o.a. rugzakken), zo strak werd je geleid door de doorgangen, maar kregen er alleen een t-shirt en oordoppen. (leef)gebouwen leken volkomen benaderbaar. Nergens stond bewaking bij de hekken. Wel de nodige surveillanten. Ook goed vond ik dat er in de folder over de veiligheid wordt gesproken en bezoekers wordt verzocht ook op te letten. Tja, je kunt natuurlijk moeilijk iets voorkomen bij zo'n omvang en massa..maar iets meer "afschrikking" had ik toch wel verwacht eigenlijk. 

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 30/05/2010 | 13:05 uur
De Luchtmachters zullen wel ergens anders geslapen hebben.

Mijn KLu-collega's kennende in een hotel......  :devil:

Enforcer

Citaat van: Pascal2702 op 30/05/2010 | 12:44 uur
Dat zijn flinke getallen, die 6.000 liter erwtensoep zal waarschijnlijk niet op gekomen zijn, met dat mooie weer, al lijkt het vandaag niet veel goeds te brengen (voor de bezoekers)

Waarom zijn er nog zoveel slaapplaatsen bij 'gemaakt', is het standaard aantal slaapplaatsen niet genoeg?
even een klein vraagje tussendoor: zijn die veldbedden groot genoeg dat ik er met mijn 1,93m helemaal op kan liggen?

Die bootenten zijn voor bijna alle militaire gasten van andere militaire standplaatsen en voor de extra bewakers (Natres). De Luchtmachters zullen wel ergens anders geslapen hebben.

Des te langer je bent, des te minder comfortabel dat veldbed wordt, maar met die lengte pas je er nog wel op. Een kussen meenemen is wel bijna verplicht als lang persoon, omdat je anders met je kop tegen de aluminium dwarslat ligt op het hoofdeind (waarbij je je voeten nog op het doek wilt houden ipv op de andere dwarslat).

Pascal2702

Dat zijn flinke getallen, die 6.000 liter erwtensoep zal waarschijnlijk niet op gekomen zijn, met dat mooie weer, al lijkt het vandaag niet veel goeds te brengen (voor de bezoekers)

Waarom zijn er nog zoveel slaapplaatsen bij 'gemaakt', is het standaard aantal slaapplaatsen niet genoeg?
even een klein vraagje tussendoor: zijn die veldbedden groot genoeg dat ik er met mijn 1,93m helemaal op kan liggen?
Ik ben van na de oorlog,
En dat wil ik graag zo houden.

Lex

Landmachtdagen 2010 barsten los

Zodra de Johannes Postkazerne vanochtend onder een stralende zon zijn poorten opende voor de Landmachtdagen 2010 stroomden duizenden enthousiaste bezoekers binnen. Op het enorme Defensieterrein bij Havelte hebben tot nu toe 65.000 bezoekers ervaren wat de landmacht aan mensen en materieel in huis heeft en wat het krijgsmachtdeel wereldwijd betekent voor vrede en veiligheid. Morgen worden opnieuw duizenden landmachtfans verwacht.

De landmacht daagt de bezoekers dit jaar uit om mee te gaan op missie. Aan de hand van onder meer een grootschalige demonstratieaanval met Leopard gevechtstanks en ander zwaar materieel, laat de landmacht zien onder alle omstandigheden, waar ook ter wereld op te kunnen treden. Hierbij is voor het eerst ook het nieuwe pantsergevechtsvoertuig CV90 in actie te zien. Een enorme helikoptervloot, waaronder een looping draaiende Apache, laat tijdens de demonstratie zien dat de krijgsmachtdelen niet meer zonder elkaar kunnen als zij op missie gaan.

Landmachtdagen in aantallen
Dat er nog al wat komt kijken bij de organisatie van een van de grootste publieksevenementen van Nederland, spreekt voor zich. Even wat cijfers op een rijtje:
•   100.000 bezoekers,  verwacht;
•   800 militairen,  hebben opgebouwd;
•   2.500 militairen,  aanwezig tijdens de Landmachtdagen;
•   6.000 liter erwtensoep, gratis;
•   1.200 liter pannenkoekenbeslag, ieder kind een pannenkoek;
•   22.000 lunch/ontbijtpakketten, voor de aanwezige militairen;
•   100 mobiele toiletten, verspreid over het terrein;
•   20 'cross' urinoirs, voor 4 heren tegelijk;
•   9 grote toiletunits, elke ruimte biedend aan 20 toiletten;
•   130 militaire boogtenten,  voor de diverse activiteiten;
•   100 militaire boogtenten, voor 8 overnachtende militairen per tent;
•   1.080 veldbedden, voor een goede nachtrust;
•   10 kilometer dranghek, om terrein en omgeving af te zetten;
•   100.000 meter rood/wit lint, leiden alles in goede banen;
•   40.000 liter diesel en 5500 liter benzine, voor de aggregaten en voertuigen;
•   10.500 gevulde zandzakken, aankleding van het grote demonstratieterrein;
•   100.000 oranje camouflage T-shirts, cadeautje voor ieder bezoeker;
•   600 informatieborden,  wijzen de weg;
•   100 vlaggenmasten, tonen de eenheidsemblemen;
•   80.000 programmaboekjes, om niets te missen;
•   100.000 oordoppen,  gratis verstrekt;
•   6.000 zitplaatsen,  op de tribune bij het grote demoterrein;
•   2.500 zitplaatsen, op de tribune bij het kleine demoterrein;
•   10 autowrakken,  slachtoffers van de Leopard gevechtstank;
•   3.000 fietsenstallingen, verspreid over 3 grote stallingen;
•   4000 pluche knuffels, te verdienen bij kinderactiviteiten;
•   8 grote parkeerterreinen, in de nabije omgeving;
•   17.000 auto's, capaciteit van de parkeerterreinen;
•   5.500 tentharingen, voor de afzetlinten op de parkeerplaatsen;
•   3,5 kilometer geplaatste staalplaten, voor begaanbare onverharde wegen.

MINDEF,
29 mei 2010, 17.55 uur

Lex

Citaat van: Enforcer op 29/05/2010 | 22:34 uur
Voirg jaar waren er op de eerste dag "maar" 50.000 op de eerste dag.
1. Wie was toen OBMT? (Officier Belast Met Tellen)  8)
2. Waren de meteo omstandigheden misschien anders?  ;)

Enforcer

Voirg jaar waren er op de eerste dag "maar" 50.000 op de eerste dag.

Lex

'Eerste open dag landmacht groot succes' 

HAVELTE - Er zijn meer dan 65.000 mensen afgekomen op de eerste open dag van de landmacht in Havelte. Dat heeft een woordvoerder van de Koninklijke Landmacht zaterdag gemeld.

De Johannes Postkazerne in Havelte zet dit weekend haar deuren open voor bezoekers die geïnteresseerd zijn om eens in de keuken van de landmacht te kijken.

Volgens de voorlichter is zaterdag ''goed verlopen''. ''Er komt een breed publiek af op zo'n dag, de een is echt geïnteresseerd in het leger, voor de ander is het een dagje uit'', aldus de voorlichter.

Volgens hem waren de weersomstandigheden uitstekend.

© ANP
Uitgegeven: 29 mei 2010 22:25

Helo

Ik ben gisteren geweest. Was wat rustiger dan vandaag, die dag waren alleen genodigden aanwezig.
De hele dag in de tent van CDC aan het werk geweest.
Wel de hele dag door bezig geweest. Aan het eind van de middag nog een gezellige les in schermen gehad van Bas Verwijlen.
Is nog vermoeiender dan ik dacht......dat schermen.  :cute-smile: Maar wel heel erg leuk.
Ook de judoka's waren bezig, had wel zin gehad om ook daar aan mee te doen, maar ja, dat ging niet.

Ben uiteraard nog even een rondje Mogos gaan doen. Kwam weer veel bekende tegen. Wordt er gelijk gevraagd of wij niet bij hen aan het werk konden gaan. ;D

Elzenga

Citaat van: Lex op 29/05/2010 | 18:32 uur
Citaat van: Elzenga op 29/05/2010 | 18:10 uur
En waar was de stand van het Defensieforum? ;)
Stranded in traffic.  :angel:
jammer...had het wel leuk gevonden wat "namen" van hier eens face to face te ontmoeten...

Lex

Citaat van: Elzenga op 29/05/2010 | 18:10 uur
En waar was de stand van het Defensieforum? ;)
Stranded in traffic.  :angel:

Elzenga

#44
Ik kom er net vandaan.... Wat een drukte!! ;D
Kwart over acht vertrokken, kwart over 11 door de ingang. Druk druk druk. Onderweg wel weer verliefd geworden op mijn land...wat een pracht soms.

Demoterrein oefengebied heb ik niet eens kunnen bereiken, zat steeds vol. Ook de rondrit wiel- en rupsvoertuigen heb ik maar overgeslagen (helaas :'() want ook erg druk.

Wel weer het nodige gezien en bekeken. Altijd weer even goed voor de beeldvorming. Viel me weer op hoe relatief klein sommige voertuigen in werkelijkheid zijn. En andere juist weer fors (PzH-2000). Ook wat details zitten bekijken bij voertuigen. Verrassend hoe ze de M-113 met verbeterd pantser zelf van een "dubbele vloer" hebben voorzien. Minder om te zien dat de Fenneks geen extra bepantsering hebben in de wielkasten (zoals ik die wel bij de Duitse versie zie). Helaas de Boxer niet gezien. Was ik ook benieuwd naar. De Bushmaster wel. Viel me op dat je als bijrijder boven de dieseltank zit (vlak achter het voorwiel). Kan blijkbaar geen kwaad. Ook de aanwezige Fuchs bekeken. Ook in het kader van mijn alternatieve voertuig-concept (zie blog). En zag dat de cabine mogelijkheden biedt dit idee nog verder te verbeteren.

En wat gesprekjes gevoerd. Bij de CV-90, bij de indrukwekkende medische faciliteiten (met opvallend veel IDDs ;)), maar vooral in de IED hoek. Verrassend om te horen bij de expertise/research-afdeling, dat zelfs kinderen met bruikbare ideeën aankomen zetten tegen de IED-dreiging. Wordt ook erg aangemoedigd. Vooral individuen, want grote bedrijven denken niet voldoende meer out of the box. Dus hoe meer ideeën worden ingeleverd hoe beter. Alles is welkom, zij checken dan of het al bestaat of bruikbaar is. Men zei dat als iemand met een echt bruikbaar idee komt die nooit meer hoeft te werken. Interessant om de verschillende IEDs te zien en minder OK om te horen dat men pas sinds kort een geavanceerde radar-versie van de draagbare detector heeft. De oude nauwelijks meer bruikbaar was.

Even tot zover. Jammer dat ik door de drukte niet alles heb kunnen doen. Had wel even een rondje willen meerijden. Maar ja, was een mooie dag, dus dat wist ik van te voren.

En waar was de stand van het Defensieforum? ;)