De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 12:57 uurIiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.

Ik deel die mening

Huzaar1

Iiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Een interessant artikel rondom de BARV van de toekomst van Duitse afkomst.

https://soldat-und-technik.de/2024/02/mobilitaet/36736/from-ship-to-shore-fahrzeuge-fuer-amphibische-operationen/

Een Cat 555D zoals in gebruik bij de Nieuw-Zeelandse marine onder de naam Beach Preparation and Recovery Vehicle (BPRV).


Huzaar1

Citaat van: Zander op 29/01/2024 | 02:12 uurRespect voor al het dienende Belgische krijgsmacht personeel,  maar is de Belgische politiek überhaupt klaar voor welk feit dan ook? Ze lijken losgeraakt van de realiteit waarin we momenteel leven. Er is naar mijn idee nauwelijks een krijgsmacht te maken van de Belgische defensie. Het lijkt alsof men enkel en alleen een "zo zuinig mogelijk" visie hebben.
Mee willen doen maar nauwelijks investeren of zowieso bijdragen.
+1, vandaar ook mijn opmerkingen en totale onbegrip bij de verwerving van propellor vliegtuigen voor niche zaken, naast een maar eeuwig blijvende focus op 2 en halve paardekop aan paracommando's.

Ga er eens een krijgsmacht van maken, hallo mensen. Begin eens hervormingen aan te kondigen, doe in ieder geval dan alsof. Geef die knakkers wat stingers op een unimog en maak er wat van.

Maar doen alsof je ergens mee bezig bent, laat staan een plan hebt, door met een aankoop van 5 vliegtuigjes en een civiele patrouilleboot te gaan zwaaien gaat er bij mij niet in. Staat totaal los van respect voor iedereen daar die zich inzet, natuurlijk hebben we dat. Maar dit is een clownshow.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Met het oog op de te grote nieuwe fregatten en ook de veel groter wordende onderzeeboten is het ook niet tijd om een plan te maken voor de hele DMI ?

En dan zal het makkelijkste zijn om de scheepslift voor de OZD te vernieuwen, want een gegraven droogdok verlengen is niet 123 gebeurd.

In theorie kan de hal droogdok verlengt worden met +/- 40 m, dan zou het dok zelf uit kunnen komen op maximaal 200 m lengte. Dit zal veel geld kosten en ik weet niet of dit opweegt tegen de kosten van het uitbesteden van dit onderhoud.

De onderzeebootlift is op dit moment +/- 65 m lang, dat betekend dat de nieuwe boten ruim 10 tot 20 m gaan uitsteken. Door deze te verlengen naar 90 of zelfs 100 m is deze voorbereid op de toekomst. Daarnaast zal er een dan een nieuwe loods gebouwd moeten worden met voor het onderhouden van de nieuwe boten.

Dit zijn naast de huidig geplande uitbreiding van de marine haven investeringen die er voor zorgen dat we onze vloot kunnen blijven ondersteunen.

Zander

Citaat van: Lynxian op 28/01/2024 | 21:10 uurJe hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk alleen niet dat de Belgische politiek klaar is voor jouw feiten.
Respect voor al het dienende Belgische krijgsmacht personeel,  maar is de Belgische politiek überhaupt klaar voor welk feit dan ook? Ze lijken losgeraakt van de realiteit waarin we momenteel leven. Er is naar mijn idee nauwelijks een krijgsmacht te maken van de Belgische defensie. Het lijkt alsof men enkel en alleen een "zo zuinig mogelijk" visie hebben.
Mee willen doen maar nauwelijks investeren of zowieso bijdragen.
People are sheep

Lynxian

Citaat van: Thomasen op 28/01/2024 | 19:02 uurDie gasten kunnen nauwelijks een Shahed buiten houden. Van een paar Stingers naar een BMD schild zit nog wat tussen dat je misschien wel moet willen.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk alleen niet dat de Belgische politiek klaar is voor jouw feiten.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 27/01/2024 | 10:14 uurDaar zijn ze helemaal niet naar op zoek.
Klopt, ze pretenderen een BMD schild te willen maar hebben er geen budget voor. Bied je iets aan wat meer richting de door hun gewenste €0 gaat, dan is 't opeens niet wat ze zoeken. Die Belgen willen de wereld maar willen er niet voor betalen. Mijn punt was simpelweg dat ze voor een veel goedkopere oplossing kunnen gaan dan onze LCFs overkopen, want dat kunnen ze toch niet betalen met die drie schoenveters die hun parlement heeft gealloceerd voor hun budget.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 27/01/2024 | 01:02 uurTja, of ze graven naast de SMART-L zo'n 16 cellen VLS in met de benodigde pijlen. Kost een fractie van een LCF, kunnen ze toch nog claimen een BMD schild te hebben.
Daar zijn ze helemaal niet naar op zoek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Lynxian op 27/01/2024 | 01:02 uurTja, of ze graven naast de SMART-L zo'n 16 cellen VLS in met de benodigde pijlen. Kost een fractie van een LCF, kunnen ze toch nog claimen een BMD schild te hebben.

Dat vind ik sowieso een prima idee ook voor Nederland. De 2 SMART-L's hebben we al staan, nu nog de permanente luchtdoel raketten en BMD capaciteit optuigen. Zoals ik vaker heb gezegd een simpele oplossing is die van de Yanks, maar dan met SMART-L i.p.v. AEGIS als sensor.

Lynxian

Citaat van: Parera op 26/01/2024 | 22:43 uurDe goedkoopste manier voor België om die capaciteit te introduceren is een landbased SMART-L gecombineerd met shoorter capaciteit op het ASWF. Met de 16 cellen is deze capaciteit wel zeer beperkt maar het is beter dan wat ze nu hebben (niks). Daarnaast kunnen ze gebruik maken van onze eigen LCF/FUAD voor sensor capaciteit op zee.
Tja, of ze graven naast de SMART-L zo'n 16 cellen VLS in met de benodigde pijlen. Kost een fractie van een LCF, kunnen ze toch nog claimen een BMD schild te hebben.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 19:21 uurVandaar ook 2 x LCF overnemen. voor relatief een appel en een ei om vervolgens deze na 10 jaar te vervangen door een nieuw type.

Dan heb je het, tegen die tijd hebben over een vervangingsproject en niet over uitbreiding, zou dit bij voorbaat kansloos zijn, dan kan men beter gaan voor het 3e ASWF.

De goedkoopste manier voor België om die capaciteit te introduceren is een landbased SMART-L gecombineerd met shoorter capaciteit op het ASWF. Met de 16 cellen is deze capaciteit wel zeer beperkt maar het is beter dan wat ze nu hebben (niks). Daarnaast kunnen ze gebruik maken van onze eigen LCF/FUAD voor sensor capaciteit op zee.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 19:21 uurVandaar ook 2 x LCF overnemen. voor relatief een appel en een ei om vervolgens deze na 10 jaar te vervangen door een nieuw type.

Dan heb je het, tegen die tijd hebben over een vervangingsproject en niet over uitbreiding, zou dit bij voorbaat kansloos zijn, dan kan men beter gaan voor het 3e ASWF.

Het past op geen manier in de Belgische portomonnee, tenzij ze het roer ineens 180graden omgooien. Zie ik niet gebeuren.

Wel de 2x LCF, maar ook daarvoor zijn ze met vuurpeilen en sensors miljoen of 750 de stuk kwijt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 26/01/2024 | 17:37 uur2 fuads voor de belgen.. smaakt het bier? Dat gaat om miljarden.

Vandaar ook 2 x LCF overnemen. voor relatief een appel en een ei om vervolgens deze na 10 jaar te vervangen door een nieuw type.

Dan heb je het, tegen die tijd hebben over een vervangingsproject en niet over uitbreiding, zou dit bij voorbaat kansloos zijn, dan kan men beter gaan voor het 3e ASWF.

Huzaar1

#2817
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/01/2024 | 16:31 uurDe aanschafprijs van 2 occasion LCF zal beduidend lager liggen dan de aanschaf van 1 derde ASWF. Als ze 2 schepen kunnen overnemen dan snijdt het mes aan meerdere kanten, ook voor Benesam.

Laat deze 2 schepen 10 jaar dienst doen voor onze zuiderburen om vervolgens te opteren voor een batch 2 van FuAD. (voor NL ook 2 als definitieve vervanging voor de LCF's)

Capaciteit vervangen is zeker in België gemakkelijker dan toevoegen, puntje van aandacht, dan moeten men ook investeren in SM-3 en SM-6, maar dan hebben zo voor relatief zeer weinig plots ook autonomen BMD capaciteit en ook niet onbelangrijk, weer 4 fregatten.

2 fuads voor de belgen.. smaakt het bier? Dat gaat om miljarden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"