Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Harald

Naval Group at NEDS 2023: Barracuda family submarine and rMCM vessel

Interviews with Pierre-Eric Pommelet, Naval Group's CEO, and Thierry Petit, Submarine Marketing Manager, during NEDS (Netherlands Defence and Security exhibition) 2023 in Rotterdam.

Naval Group reaffirmed its commitment to a long-lasting partnership with the Netherlands, building up on the existing cooperation. Naval Group also showcased the unique technical know-how and expertise it can offer to support the Netherlands capability requirements.

rMCM
Naval Group is also proud to serve the Royal Netherlands Navy requirements with the Mine Counter Measures replacement program (rMCM). This international program will deliver 6 vessels and their integrated toolbox to the Netherlands MOD. On October 19th 2023, Naval Group launched the second vessel of the program and first for the Royal Netherlands Navy, the Vlissingen.
Thanks to the latest available technologies and developments, these specialised mine countermeasures vessels (MCMV) will be fitted with top-end capabilities: embarking and launching combination of 18-ton USVs, UUVs and UAVs. Detection, identification and neutralisation of sea mines will thus be performed by unmanned assets.
This program is the foundation of an effective European cooperation: in September 2023, France, Belgium and the Netherlands agreed on a cooperation aimed at promoting synergies within the mine warfare domain. In particular, France confirmed its decision to share the design of the Belgian-Dutch MCM mothership. With this decisive step, the rMCM program became a major element of European Defence.



Stoonbrace

Citaat van: Parera op 23/10/2023 | 08:28 uurDe USV's wegen 18 ton en hebben een lengte van 12 m, hierdoor kunnen ook de FRISC's aan boord meegenomen worden in de mission bay als dat ooit nodig blijkt te zijn (waarschijnlijk voor de Belgen).


Niet alleen dat, ook USV's met ASW taak zijn er in die grootte (en zullen op ASWF worden ingezet). Biedt dus mogelijkheden voor seabed warfare.

Huzaar1

Ik denk dat Benji doelt op de vele mysterieuze gaslekken van de afgelopen maanden  :angel:  .

Of als ze door worden gegeven aan Oekraine het opruimen van de Zwarte zee. ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Benji87 op 22/10/2023 | 12:06 uurAls je de trends op het gebied van mijnenvegers/jagers binnen de NAVO volgt dan vermoed ik dat deze schepen nog wel eens flink ingezet kunnen gaan worden  ;)
Dat zou alleen maar goed nieuws zijn, dan is het geld goed besteed.

Parera

#2407
Naval Group heeft nog wat info gepubliceerd over de nieuwe schepen, ik weet niet of alles al bekend was maar toch even hier plaatsten.

These mine countermeasure vessels have the following characteristics:
- Length: 82,6m
- Width: 17m
- Displacement: 2800t
- Maximum speed: 15,3 knots
- Range: >3500 nautical miles
- Crew: 63 people (base crew 33 people)

- Drone capabilities:
* Exail UMISOFT System
* 2 unmanned surface vehicles (Exail Inspector 125)
* 3 autonomous underwater vehicles (A-18 equipped with Exail UMISAS 120 sonar)
* 2 towed sonars (T-18 equipped with Exail UMISAS 240 sonar)
* 2 Mine Identification & Disposal Systems (MIDS) systems (Exail Seascan and K-Ster C)
* 2 unmanned aerial vessel (UMS Skeldar's V200)
* 1 Exail influence mine sweeping system integrating 5 CTM magnetic modules et 1 PATRIA acoustic module

- Embarkation capacity: 2 SOLAS rigid hull inflatable boats of 7m
- Handling: 2 side launch & recovery systems for surface drones or commando boats, a 15t dedicated rear crane and a 3t overhead crane.

De USV's wegen 18 ton en hebben een lengte van 12 m, hierdoor kunnen ook de FRISC's aan boord meegenomen worden in de mission bay als dat ooit nodig blijkt te zijn (waarschijnlijk voor de Belgen).

Met het toetreden van Frankrijk tot het programma en de daarmee geplande uitbreiding van 6 extra MCMV's zie ik nog wel mogelijkheden voor andere landen om ook toe te treden. Op X/Twitter zag ik enkele personen met vragen richting de Duitsers of er plannen zijn om zich aan te sluiten bij ons project.

Benji87

Als je de trends op het gebied van mijnenvegers/jagers binnen de NAVO volgt dan vermoed ik dat deze schepen nog wel eens flink ingezet kunnen gaan worden  ;)

Stoonbrace


silvester herc


silvester herc


Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 20/10/2023 | 11:48 uurIk dacht altijd dat mijnenjagen een zeer gespecialiseerde taak is waarvoor (vroeger tenminste) ook speciale kunststof huid nodig was. Kan je dit allemaal vervangen voor een civiel schip en zo ja, hoeveel moet je dat civiele schip dan aanpassen zodat het geschikt is?
Eerder dat ik me vergis; ik heb 0 verstand van mijnenjagen maar door de discussies hier op het forum over de nieuwe mijnenjagers door de jaren heen kreeg ik de indruk dat het Belgische ontwerp een hele andere kant op ging dan dat Nederland eigenlijk wilde. Een stuk minder traditioneel en een stuk meer innovatie dan de Nederlanders hadden gewild. Een stuk groter en uitgebreider ook. (Omdat België ogenschijnlijk ze ook wilt gebruiken als patrouilleschepen.)

De amerikanen down het ook zo. En aangezien alles vanuit een toolbox concept werkt is het platform niet meer perse onderhevig aan specifieke eisen, de afstand tussen gebied van operatie en positionering van schip zelf is de veiligheid.

Voor mijnenjagen uit WO2 gaat nu dure capaciteit verloren die geënt is ( of zou moeten zijn) op operationele omstandigheden. Het is simpelweg niet nodig. Tenslotte doen we het zelfs al vanaf een civiel schip.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 20/10/2023 | 11:57 uurIk hoop dat in de (nabije) toekomst deze schepen juist meer taken erbij gaan krijgen voornamelijk gericht op de Noordzee en onze eigen wateren waardoor ze straks niet specifiek bekend staan als mijn bestrijders maar een grotere rol op zich kunnen nemen.
Wat altijd al de bedoeling was en op dit forum met vuur werd bestreden.

Stoonbrace

Citaat van: Lynxian op 20/10/2023 | 11:48 uurEerder dat ik me vergis; ik heb 0 verstand van mijnenjagen maar door de discussies hier op het forum over de nieuwe mijnenjagers door de jaren heen kreeg ik de indruk dat het Belgische ontwerp een hele andere kant op ging dan dat Nederland eigenlijk wilde. Een stuk minder traditioneel en een stuk meer innovatie dan de Nederlanders hadden gewild. Een stuk groter en uitgebreider ook. (Omdat België ogenschijnlijk ze ook wilt gebruiken als patrouilleschepen.)
Daarbij moet denk ik een onderscheid worden gemaakt tussen wat de Nederlandse marine wil en wat sommigen hier op het forum willen. De Nederlandse marine is voor zover ik weet heel tevreden met deze schepen, de levertermijn en de prijs.

Parera

#2399
Citaat van: Lynxian op 20/10/2023 | 11:48 uurIk dacht altijd dat mijnenjagen een zeer gespecialiseerde taak is waarvoor (vroeger tenminste) ook speciale kunststof huid nodig was. Kan je dit allemaal vervangen voor een civiel schip en zo ja, hoeveel moet je dat civiele schip dan aanpassen zodat het geschikt is?

Met het huidige concept is het veel makkelijker geworden, de nieuwe schepen komen zelf als het goed is niet meer in het gebied met mijnen te varen. Daarvoor sturen ze de 2 USV's (of meerdere vanuit het vlootverband) naar voren, deze zullen dan bestuurd worden vanaf het moederschip en op deze manier de mijnen onschadelijk maken.

De nieuwe schepen zijn nog wel uitgerust met een mine avoidance sonar dus ze kunnen zelfstandig nog wel mijnen opsporen en eventueel met een duiker onschadelijk maken als de toolbox om wat voor reden dan ook niet inzetbaar is. Dit kan zonder al te ingewikkelde stappen gebeuren door vernieuwde / aangepaste toolbox onderdelen aan te kopen.

De Belgen kiezen er ook voor om de schepen in te zetten met mijn leg capaciteit (mogelijk ook via USV's) maar de Nederlandse schepen krijgen deze capaciteit (voorlopig) niet.

Ik hoop dat in de (nabije) toekomst deze schepen juist meer taken erbij gaan krijgen voornamelijk gericht op de Noordzee en onze eigen wateren waardoor ze straks niet specifiek bekend staan als mijn bestrijders maar een grotere rol op zich kunnen nemen.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 20/10/2023 | 08:36 uurOmdat dat mijnenjagen in het kanaal ook vanaf een civiele boot kan met een mijn toolbox.
Ik dacht altijd dat mijnenjagen een zeer gespecialiseerde taak is waarvoor (vroeger tenminste) ook speciale kunststof huid nodig was. Kan je dit allemaal vervangen voor een civiel schip en zo ja, hoeveel moet je dat civiele schip dan aanpassen zodat het geschikt is?

Citaat van: Stoonbrace op 20/10/2023 | 09:12 uurIk kan me vergissen maar het lijkt me dat we ze nog net niet uitgebreid genoeg hebben gemaakt.
Eerder dat ik me vergis; ik heb 0 verstand van mijnenjagen maar door de discussies hier op het forum over de nieuwe mijnenjagers door de jaren heen kreeg ik de indruk dat het Belgische ontwerp een hele andere kant op ging dan dat Nederland eigenlijk wilde. Een stuk minder traditioneel en een stuk meer innovatie dan de Nederlanders hadden gewild. Een stuk groter en uitgebreider ook. (Omdat België ogenschijnlijk ze ook wilt gebruiken als patrouilleschepen.)

Stoonbrace

Citaat van: Lynxian op 20/10/2023 | 01:35 uurEn dat mijnvissen is nog steeds enorm belangrijk want er zitten nog veel van die dingen in de Noordzee. Waarom wil je ze in post #2565 dan direct doorsturen naar Oekraïne? Je loopt op dit forum al jaren te klagen over die dingen maar we hebben ze gewoon nodig, dus ik snap dat nog steeds niet? Ook al hebben de Belgen er een te uitgebreid product van gemaakt, in de basis zijn ze gewoon hard nodig.

Ik kan me vergissen maar het lijkt me dat we ze nog net niet uitgebreid genoeg hebben gemaakt.