Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:38 uur
De MKS-180 is geen toegewijd ASW schip, het is een schip van 1 miljard euro per exemplaar en >7000 ton.

Het MPF2 wordt een schip van 4-5000 ton, primair een ASW schip en secondair Multi-mission.

Wellicht is het MKS-180 in de basis een interessant model als LCF opvolger, als MPF2 kan je dit voor 100% uitsluiten.
Maar we moeten ook geen toegewijd ASW schip hebben..die niche-onzin!... maar een multifunctioneel fregat met ook alle ASW capaciteiten. En dat is en heeft de MKS180. Ook de Duitsers willen immers ASW capaciteiten..en het is juist dat welke de beoogde F126s gaan vervangen bij de Duitse Marine. We praten hier niet over de F125.

Grote is wenselijk voor toekomstige uitbreidingen en versterking van capaciteiten.

De kosten zijn denk ik een stuk lager per stuk en bij grotere afname door Duitsland, Nederland en België...plus export!

Ja, men kan dan op basis van deze F126 de opvolgers voor de Nederlandse en Duitse LCFs ontwikkelen. Samen! niet apart!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:29 uur
Terugkeer in het Duitse MKS180/type 126 lijkt mij een wijze beslissing voor de opvolging van de M-fregatten. Strategisch belangrijk door zo aansluiting te vinden bij een groter EUropees land en marinebouwer. Ook biedt het mogelijkheden tot een veel groter pakket (onderzeeboten en mijnenjagers) En door jaren uitstellen is de nood zo hoog dat we niet nu nog een eigen weg moeten gaan vind ik. Die luxe hebben we strategisch niet meer en niet qua tijdsdruk. Al vrees ik dat we die weg toch gaan. Zou ik erg jammer en niet verstandig vinden.

De MKS-180 is geen toegewijd ASW schip, het is een schip van 1 miljard euro per exemplaar en >7000 ton.

Het MPF2 wordt een schip van 4-5000 ton, primair een ASW schip en secondair Multi-mission.

Wellicht is het MKS-180 in de basis een interessant model als LCF opvolger, als MPF2 kan je dit voor 100% uitsluiten.

Ronald Elzenga

Terugkeer in het Duitse MKS180/type 126 lijkt mij een wijze beslissing voor de opvolging van de M-fregatten. Strategisch belangrijk door zo aansluiting te vinden bij een groter EUropees land en marinebouwer. Ook biedt het mogelijkheden tot een veel groter pakket (onderzeeboten en mijnenjagers) En door jaren uitstellen is de nood zo hoog dat we niet nu nog een eigen weg moeten gaan vind ik. Die luxe hebben we strategisch niet meer en niet qua tijdsdruk. Al vrees ik dat we die weg toch gaan. Zou ik erg jammer en niet verstandig vinden.

Ace1

Citaat van: Harald op 07/12/2016 | 10:17 uur
76mm achterop de hangaar is voor NL niet nieuw. Deze opstelling is bij de eerste 2 schepen van de Kortenaer klasse (S-fregatten, Standaard fregatten ) toegepast, later toen de GK ingevoerd werd is deze achterste 76mm vervangen door de GK.
In de huidige tijd is deze optie wel weer interessant met ontwikkelingen zoals DART/Strales

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Frigate_Kortenaer.jpg

De overige  fregatten hadden toendertijd een 40mm Bofors kanon op de hangaar  staan die afkomstig was van de Holland en Friesland Jagers.

http://marineschepen.nl/schepen/kortenaer.html

dudge

Hoe dit project bij ons en bij de Belgen loopt geeft ook maar aan dat 1: De prioriteiten in Den Haag nog steeds niet bij dit project liggen, en 2: dat het materieel proces ontspoort is.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/12/2016 | 10:46 uur
Het waren dan ook prima schepen, met pit. 2+2 gasturbines  gaven snelle acceleratie met een officiële top van 32kts al waren sommigen in staat tot 35kts met een wendbaarheid die niet veel te wensen overliet.

Kortom ik heb op deze sub-hunters een interessante en leuke tijd gehad.

Vooruit dan, nog 1-tje dan ...  ;)


http://onzevloot.weebly.com/uploads/1/4/1/3/14135904/5789725_orig.jpg

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/12/2016 | 10:23 uur
Die S fregatten zijn wel echt mooi om te zien. Eeuwig zonde dat die zo snel afgestoten werden.


Het waren dan ook prima schepen, met pit. 2+2 gasturbines  gaven snelle acceleratie met een officiële top van 32kts al waren sommigen in staat tot 35kts met een wendbaarheid die niet veel te wensen overliet.

Kortom ik heb op deze sub-hunters een interessante en leuke tijd gehad.

dudge

Die S fregatten zijn wel echt mooi om te zien. Eeuwig zonde dat die zo snel afgestoten werden.

Een 2e 76mm zou mooi zijn. Maar fitted for lijkt me hoogst haalbare.

Harald

Citaat van: Harald op 05/12/2016 | 16:55 uur
Gaat mij niet om het schip, maar om de opstelling van de 76mm Oto SR, waardoor je een altijd een dubbele 360 graden bescherming hebt.

Je kunt ook kiezen voor de omgekeerde opstelling ; 1x voorop en 1x (liever 2x) achterop bij de hangaar. Bij een dubbele opstelling achter bij de hangaar, de 76mm's aan beide zijden van de hangaar plaatsen.

76mm achterop de hangaar is voor NL niet nieuw. Deze opstelling is bij de eerste 2 schepen van de Kortenaer klasse (S-fregatten, Standaard fregatten ) toegepast, later toen de GK ingevoerd werd is deze achterste 76mm vervangen door de GK.
In de huidige tijd is deze optie wel weer interessant met ontwikkelingen zoals DART/Strales

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Frigate_Kortenaer.jpg

Ace1

Citaat van: Harald op 05/12/2016 | 16:55 uur
Gaat mij niet om het schip, maar om de opstelling van de 76mm Oto SR, waardoor je een altijd een dubbele 360 graden bescherming hebt.

Je kunt ook kiezen voor de omgekeerde opstelling ; 1x voorop en 1x (liever 2x) achterop bij de hangaar. Bij een dubbele opstelling achter bij de hangaar, de 76mm's aan beide zijden van de hangaar plaatsen.

Om jou een plezier te doen een filmpje daarvan hoe dat nu werkt.


Zeewier


Op Deagal staat 14 miljoen euro maar wat is wel zeker te goedkoop. Met het gehele autolader magazijn maakt het een stuk duurder.
http://www.deagel.com/Weapon-Stations/12764-Lightweight_a001426001.aspx

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 05/12/2016 | 17:03 uur
Ik zie niet eens wat er aan verkeerd is om voor de OtoBreda 127/64 te gaan. De trend is toch dat het kanon het schip overleeft. Een duurzame investering. Vervang die van de LCF's dan ook maar tegelijk.

Ik hoop niet de LCF's zolang op nieuwe kanons moeten wachten...

Zeewier

Ik zie niet eens wat er aan verkeerd is om voor de OtoBreda 127/64 te gaan. De trend is toch dat het kanon het schip overleeft. Een duurzame investering. Vervang die van de LCF's dan ook maar tegelijk.

Harald

Citaat van: Ace1 op 05/12/2016 | 16:35 uur
Dit is een generatiegenoot van de LCF en het Horizon programma is flink duurder geworden als de dat vergelijkt met het LCF progamma.
Gaat mij niet om het schip, maar om de opstelling van de 76mm Oto SR, waardoor je een altijd een dubbele 360 graden bescherming hebt.

Je kunt ook kiezen voor de omgekeerde opstelling ; 1x voorop en 1x (liever 2x) achterop bij de hangaar. Bij een dubbele opstelling achter bij de hangaar, de 76mm's aan beide zijden van de hangaar plaatsen.

Ace1

Citaat van: Harald op 05/12/2016 | 14:24 uur
eigenlijk zou ik het liefst iets zien zoals op de Italiaanse ITS Caio Duilio (D 554)



Maar dit is ook een 7000 tons schip, misschien eits voor de LCF opvolger


Dit is een generatiegenoot van de LCF en het Horizon programma is flink duurder geworden als de dat vergelijkt met het LCF progamma.