Vervanging Operationele Wielvoertuigen 7,5 kN

Gestart door Reservist, 13/01/2012 | 13:44 uur

A.J.

Citaat van: Thomasen op 27/07/2015 | 14:13 uur
Heel die Amarok stinkt. Hoe eerder we er van af zijn hoe beter.

Mijn eerste ervaringen zijn ook niet echt positief te noemen, het is een leuk voertuig voor op de weg maar in het terrein is ie niet veel waard. Verplicht stilstaan bij omschakelen naar vierwiel of de lage gearing, een bodemvrijheid van niks plus een te lange wielbasis, voor je het weet rij je over een hobbel heen en blijf je halverwege hangen als een weegschaal. Een GPS erin die door PON continu in de gaten gehouden wordt en als PON verzint dat je ergens bent wat ze niet in het contract hebben staan gaan ze er wat van vinden.

Maar misschien wordt mijn mening door meer praktijkgebruik nog bijgesteld.


Waar ik hem dan ook weer verschrikkelijk vet van heb (wat ik uit dat stuk van Lex begrijp) is dat defensie nu plotseling voornemens is om dat voertuig toch als operationeel voertuig te gebruiken...

Ros

#181
Citaat van: Elzenga op 27/07/2015 | 17:14 uur
Defensie is alleen geen normaal doorsnee bedrijf. Elke bestuurder/manager/politicus die het wel zo wil gaan inrichten en leiden zal denk ik falen en defensie alleen maar dieper de afgrond induwen.

Als het inkoop, onderhoud en logistiek betreft is Defensie net als ieder ander bedrijf in te richten. Wellicht met links en recht wat klantspecifieke  aanpassingen maar voor 90% vergelijkbaar met iedere andere toko die iets wil kopen en laten onderhouden en repareren.  Je moet het alleen willen en topdown invoeren. Wie in de weg loopt of stennis schopt moet je linea recta over het hek het weiland in mieteren. Het ligt niet aan systemen en structuur maar aan de organisatie die meent uniek en speciaal te zijn.

Citaat
Daar kan een commercieel bedrijf nooit goed op inspelen omdat die andere doelstellingen heeft. Het zal uiteindelijk ook niet goedkoper worden..of de wereldvrede moet echt uitbreken.

Hier leven dit soort bedrijven van, flexibel en snel. Doe je het niet of kan je het niet ga je naar de haaien.....zo eenvoudig is het. Daar komt geen overheid aan te pas die als het slecht gaat wel een paar miljoen inpompt om verder aan te klooien.

A.J.

Citaat van: Ace1 op 27/07/2015 | 17:28 uur
Bij rijkswaterstaat kiezen ze voor kwaliteit.


Dat is natuurlijk relatief en negen van de tien keer een voorliefde voor een bepaald merk hebben...

Je moet je alleen afvragen of je als defensie auto's van de andere kant van de wereld wil hebben (logisitieke aanvoerlijn vwb onderdelen ed.). Want daarom kregen we de MB ipv de Toyota die al met al net iets beter uit de bus kwam.

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 27/07/2015 | 17:14 uur
Ik denk dat het enige wat wel werkt is toenemende samenwerking tussen de bondgenoten binnen NAVO..of mijn voorkeur..EU verband. Grote(re) mate van standaardisatie...gemeenschappelijk inkoopbeleid...grote orders..grote en lange productielijnen...en waar mogelijk onderdelenbeheer.
Dan zal het eventuele aanbestedingsbeleid en de verschillende eisenpakketten op elkaar moeten worden afgestemd.

Om terug te komen op de Amarok. Als burger blijft het mij verbazen dat Defensie zo serieus over dit type is. Hopelijk geeft de toekomst mij ongelijk, maar ik hou mijn twijfels.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1


Elzenga

Citaat van: Ros op 27/07/2015 | 14:13 uur
Tijd voor een grote  'schoonmaak' als wat er beschreven staat ook klopt. Defensie staat er al slecht voor en nu (weer) even negatief in het nieuws komen met dit soort onthullingen doet  de organisatie natuurlijk geen goeds. Geld naar Defensie ?............kijk wel uit zie je de politiek al denken.  Hennis moet je niet eens naar de Kamer laten komen, op gesprek in het torentje en dan met jas en tas melden bij de uitgang. Zet er iemand op met alle bevoegdheden en verstand van bedrijfsvoering, logistiek en economisch inzicht en laat de tent schoonvegen.

Voor voertuigen voor gebruik in Nederland en omstreken kan je onderhoud uitbesteden en beduidend goedkoper dan het in eigen huis te doen. Met de kanttekening dat het kwalitatief ook nog beter kan zijn en dat je ook garantievoorwaarden kan bedingen. Zal niet 1:1  zijn maar wel zeker dat het mensen in de eigen organisatie scheelt, minder infrastructuur en geen logistieke voorziening voor onderdelen etc.
Defensie is alleen geen normaal doorsnee bedrijf. Elke bestuurder/manager/politicus die het wel zo wil gaan inrichten en leiden zal denk ik falen en defensie alleen maar dieper de afgrond induwen. Deze uitbesteding aan de markt gaat denk ik ook falen. Ik ben er al langer op tegen. Werkt niet bij een organisatie als defensie..oa omdat die zeer wisselende behoeften heeft qua materiaal en onderdelen. Daar kan een commercieel bedrijf nooit goed op inspelen omdat die andere doelstellingen heeft. Het zal uiteindelijk ook niet goedkoper worden..of de wereldvrede moet echt uitbreken.

Ik denk dat het enige wat wel werkt is toenemende samenwerking tussen de bondgenoten binnen NAVO..of mijn voorkeur..EU verband. Grote(re) mate van standaardisatie...gemeenschappelijk inkoopbeleid...grote orders..grote en lange productielijnen...en waar mogelijk onderdelenbeheer.

Ook op het gebied van de vervanging Operationele Wielvoertuigen zijn hierin grote voordelen te behalen. Zonder dat dit ten kosten hoeft te gaan van de unieke aspecten en voorwaarden die nu eenmaal bij Defensie komen kijken...een gezonde defensie-organisatie wel te verstaan.

Ace1

#176
Citaat van: Thomasen op 27/07/2015 | 14:13 uur
Heel die Amarok stinkt. Hoe eerder we er van af zijn hoe beter.

Prijs verschil tussen een VW Amarok en een Isuzu D Max.

http://www.vwbedrijfswagens.nl/modellen/amarok/dubbele-cabine

http://www.isuzu.nl/d-max/d-max-double-cab/v/

En voor een pickup moet je bij een specialist zijn.

http://www.autozine.nl/text/1068.html

http://www.autozine.nl/text/859.html

dudge

Heel die Amarok stinkt. Hoe eerder we er van af zijn hoe beter.

Ros

Tijd voor een grote  'schoonmaak' als wat er beschreven staat ook klopt. Defensie staat er al slecht voor en nu (weer) even negatief in het nieuws komen met dit soort onthullingen doet  de organisatie natuurlijk geen goeds. Geld naar Defensie ?............kijk wel uit zie je de politiek al denken.  Hennis moet je niet eens naar de Kamer laten komen, op gesprek in het torentje en dan met jas en tas melden bij de uitgang. Zet er iemand op met alle bevoegdheden en verstand van bedrijfsvoering, logistiek en economisch inzicht en laat de tent schoonvegen.

Voor voertuigen voor gebruik in Nederland en omstreken kan je onderhoud uitbesteden en beduidend goedkoper dan het in eigen huis te doen. Met de kanttekening dat het kwalitatief ook nog beter kan zijn en dat je ook garantievoorwaarden kan bedingen. Zal niet 1:1  zijn maar wel zeker dat het mensen in de eigen organisatie scheelt, minder infrastructuur en geen logistieke voorziening voor onderdelen etc.

Lex

Defensievakbond: rond nieuwe legerpickups is meer mis dan omkoping

Het nieuwe Defensievoertuig Volkswagen Amarok staat vol in de belangstelling bij Justitie vanwege een omkopingsaffaire. De militaire vakbond VBM heeft nu twijfels over de kostenbesparingen, de inzetbaarheid van het materieel, de veilgheid en de invulling van het onderhoudscontract. 'Als aangetoond wordt dat er dealtjes zijn gesloten met Pon, dan is dat een manier om van het contract af te komen.'
 

De Nederlandse strijdmachten rijden sinds vorig jaar zomer rond in nieuwe pick up-trucks. Ook nieuw: voor het onderhoud moeten ze niet langer hun auto bij de eigen Defensiewerkplaats stallen, maar bij een Volkswagen dealer in de buurt. Die maatregel moet voor Defensie kostenvoordelen opleveren, maar gedurende het brede onderzoek naar omkoopschandalen bij aanbestedingen van politie en Defensie, rees bij het Openbaar Ministerie het vermoeden dat er ook voordeeltjes zijn gegaan naar Defensiemedewerkers. De aanbesteding waar de Amarok uit rolde, werd half juli zelfs expliciet genoemd in het persbericht over de omkopingsaffaire waarbij medewerkers strafrechtelijk vervolgd worden. Pijnlijk, want de levering en het onderhoud van 1667 Amaroks is volop gestart, er is toestemming gegeven om er 412 extra van te bestellen en de Amarok gaat mogelijk ook ingezet worden op missies. Eén van de grootste defensievakbonden, de VBM, is not amused.

Paradox

De levering van de Volkswagen Amarok vloeit voort uit een in december 2013 afgesloten contract met Volkswagen-importeur Pon, het familiebedrijf dat ook in de omkoopaffaire rondom de aanschaf van nieuwe politievoertuigen prominent voorkomt. Defensie wil hiermee de terreinwagens afkomstig van Mercedes (de G-klasse) en Landrover (Defender) vervangen én verwacht zowel op de aanschafkosten als het onderhoud te besparen. Militairen moeten voor onderhoud en reparaties voortaan in binnen-en buitenland langsgaan bij een Volkswagen-dealer in het netwerk van het Pon-concern. Het outsourcen leidde tot boosheid bij de Vakbond voor Burger en Militair defensiepersoneel (VBM).

'We waren hartstikke boos,' zegt Louis Schipper, overlegvertegenwoordiger bij de VBM. 'We moesten in de krant lezen dat er een contract met Pon was gesloten, terwijl bij Defensie de policy is dat de bonden erbij worden betrokken zodra werk wordt uitbesteed aan de markt. Er moeten dan afspraken gemaakt worden, bijvoorbeeld over een sociaal plan voor betrokken personeel dat mogelijk overgaat naar de overnemende partij. In dit geval de uitbesteding van onderhoud, waarbij het zou  gaan om rond de 60 functies. Defensie heeft echter aangegeven dat deze functies niet overgaan, omdat er genoeg andere voertuigen zijn die onderhouden moeten worden.'


'Het onderhoud wordt nu gedaan door Pon, maar feitelijk blijft de oude onderhoudsbezetting bij defensie gehandhaafd'

Hoevéel defensie denkt te besparen met het outsourcen van het onderhoud is een black box. 'Hans Hillen vond destijds dat Defensie meer moest gaan outsourcen en aan dat politieke besluit wordt nu vastgehouden. Het onderhoud wordt nu gedaan door Pon, maar feitelijk blijft de oude onderhoudsbezetting bij Defensie gehandhaafd. Terwijl het uitgangspunt van outsourcen toch is dat het goedkoper is voor de belastingbetaler?' zegt Schipper, die er aan toevoegt: 'Wij vinden het natuurlijk prima dat er niemand extra uitgaat, want er is al zoveel bezuinigd bij Defensie.'

In de Kamerbrief die minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert begin juli aan de Tweede Kamer stuurde, valt te lezen dat 'overtolligheid van personeel niet valt uit te sluiten'. In 2016 zal daar meer duidelijkheid over gegeven worden en kan daarmee een einde komen aan de huidige paradox van "uitbesteden zónder personeelsreductie". Schipper verwacht dat het die kant op gaat. 'Er is nu nog geen enkele monteur ontslagen, maar het afsluiten van onderhoudscontracten gebeurt ook bij andere typen voertuigen, dus op lange termijn kun je niets uitsluiten.'

Kostenoverschrijdingen

Het projectbudget en de jaarlijkse exploitatiekosten van de zogeheten Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (de lichte Amarok, maar ook zwaardere terreinwagens, quads, vrachtwagens en containers) zijn inmiddels omhoog bijgesteld ten opzichte van ramingen uit de voorbereidingsfase in 2012. De aangevoerde redenen in de Kamerbrief zijn 'prijsstijgingen in de militaire markt en een aangepaste behoefte (hogere eisen aan bescherming)'. Daarnaast speelt 'het rekenen van BTW over de personele uitbestedingskosten een rol.'

Desondanks verzekert de minister in haar brief dat uitbesteden nog steeds goedkoper is dan het onderhoud intern uitvoeren. 'Op basis van dezelfde rekenmethode en genoemde verschillen met de B-fase, zouden in het scenario «zelf doen» de exploitatiekosten navenant zijn gestegen, waardoor het gekozen scenario «samenwerking» nog steeds voordeliger is.'

Welke rekenmethode er is gebruikt en hoe groot het voordeel anno 2015 is, is niet bekend. Lisa Hartog, woordvoerder van Defensie kan hier desgevraagd ook geen duidelijkheid over scheppen. 'De informatie over het projectbudget is commercieel vertrouwelijk.' Ze benadrukt wel dat de kostenstijgingen geen betrekking hebben op de verwerving van de Amarok.

Amarok gaat mee op missie

Schipper maakt zich ook zorgen over de inzetbaarheid van de Amarok. 'Het is een prima auto voor op de weg, maar het is geen voertuig dat in zware operationele omstandigheden kan functioneren. De deal was ook dat deze voertuigen daarvoor niet werden ingezet, maar er is nu een discussie gaande waarin Defensie daarop terugkomt. Maar we willen niet dat militairen in niet goed geëquipeerde auto's in gevaarlijk gebied gaan, het is geen Bushmaster, die juist geschikt is in zware operationele omstandigheden.' Schipper verwacht ook een praktisch obstakel bij ruiger terrein. 'Het probleem is dat er contracten zijn afgesloten met Pon onder de voorwaarde dat de Amaroks, gechargeerd, alleen op het asfalt van de A12 rijden. Als Defensie dan die voertuigen wil gaan inzetten in zwaar terrein met kuilen en zand dan gaan die auto's er natuurlijk veel sneller aan en zal Pon zeggen dat dat niet in het contract is afgesproken.'

De woordvoerder van Defensie bevestigt de ruimere inzetbaarheid. 'Zo nodig kan de Amarok worden ingezet voor missies, bijvoorbeeld voor humanitaire missies die worden uitgevoerd in het lagere deel van het geweldsspectrum. Voor missies die worden uitgevoerd in het hogere deel van het geweldsspectrum wordt de voertuigcategorie 12kN aangeschaft. Het 12kN voertuig is robuust en kan worden voorzien van een zwaardere bepantsering om beter te beschermen en het voertuig kan opereren in zwaarder terrein. In het geval de Amarok toch ingezet gaat worden tijdens missies, verwacht Defensie dat dit zal gaan om een beperkt aantal en in dat geval zal Defensie zelf het onderhoud uitvoeren.'

Impact justitieel onderzoek

De aanschaf en het onderhoudscontract voor de Amarok vormt momenteel nog onderwerp van het justitiële onderzoek genaamd 'Venkel'. Daarnaast vindt er nog een onderzoek plaats met betrekking tot de Defensiewagenparkbeheerder Jacques Horsten en een onderzoek naar de aanbesteding van de politievoertuigen die werd gewonnen door Pon. Het politiecontract is door voormalig justitieminister Opstelten voortijdig beëindigd en de nieuwe aanbesteding daarvan is in gang gezet.

Het justitiële onderzoek naar het Amarokcontract heeft geen invloed op de invulling ervan. 'De zaken zijn voorgelegd aan de rechter en Defensie doet momenteel intern onderzoek. Defensie wil daarom nergens op vooruitlopen en doet geen verdere mededelingen in dit kader.' Ook Pon-woordvoerder Jacques Geijsen houdt zich op de vlakte. 'De levering van de Amarok gaat onverkort door. We werken ook volledig mee aan het onderzoek.'

Het openbaar ministerie kan inhoudelijk niet ingaan op mogelijke misstanden bij de totstandkoming van het contract. In De Telegraaf liet advocaat Michael Ruperti eind juni weten dat zijn cliënten worden beschuldigd van het aannemen van giften. 'Ze hadden privé tweedehands auto's gekocht van merken waarvan de firma Pon de importeur is. Volgens Justitie is dan sprake van mogelijke corruptie, omdat ze bij die aanschaf kortingen hebben gekregen. Het gaat om gangbare kortingen. Mijn cliënten hebben op geen enkele wijze een beslissende invloed gehad op het wervings- en aanbestedingsproces. Ze hebben gewoon volgens de regels gehandeld.'

Ruperti stond in eerste instantie vier Defensiemedewerkers bij. Dat zijn er nu nog drie: 'Recent heeft het OM bekend gemaakt voornemens te zijn om drie van mijn cliënten te dagvaarden. Tegen de vierde cliënt werd de zaak geseponeerd,' zegt Ruperti desgevraagd. Hij wil inhoudelijk niet verder ingaan op de beschuldigingen. 'Wel kan ik u namens cliënten berichten dat zij het niet eens zijn met de strafrechtelijke verwijten en deze dan ook voor de rechter zullen aanvechten.'

Schipper houdt de ontwikkelingen in de gaten. 'De VBM is er nog steeds niet gerust op hoe het gaat en vindt dat  er gewoon is geviespeukt door de bonden er buiten te houden. En als aangetoond wordt dat er dealtjes zijn gesloten met Pon, dan is dat een manier om van het contract af te komen.'

Ftm, 27 juli 2015

ridivek

De C-brief van het DVOW programma is gepubliceerd. In plaats van 1667 VW Amarok's worden er 2079 aangeschaft.
Dus 412 extra. Ook wijzigt vanaf September de configuratie. (geen idee wat dit inhoudt.)
Ik kwam ook deze website tegen.  link

Vergat te vermelden dat ik de C-brief bij het algemene Vervanging operationele Wielvoertuigen forum post.

MasterChief1971

Citaat van: Thomasen op 04/12/2014 | 21:44 uur
Ehm, daar zitten doorgaans wél wapens op.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 04/12/2014 | 21:38 uur
Dat is een ISIS/Taliban pickup achtig voertuig ?

Ehm, daar zitten doorgaans wél wapens op.

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 04/12/2014 | 21:38 uur
Dat is een ISIS/Taliban pickup achtig voertuig ?

Waarom is het een ISIS/Taliban pickup achtig voertuig?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Dat is een ISIS/Taliban pickup achtig voertuig ?