De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Ministerie van Defensie krijgt leiding bij onderzoek nucleaire voortstuwing bij schepen

ENERGIE VOOR INZET
Defensie krijgt leiding bij onderzoek naar nucleaire voortstuwing
Marcel Hendriks • okt. 27, 2023

Donderdag 26 oktober publiceerden overheid en sector No guts, no Hollands Glorie!: Sectoragenda Maritieme maakindustrie. Met deze sectoragenda willen overheid en industrie richting geven aan het versterken van de maritieme sector. Dat is nodig om klaar te zijn voor de grote uitdagingen waar Nederland voor staat: de vitale infrastructuur op zee, klimaatadaptatie, energietransitie, militaire veiligheid en het verdienvermogen.



Daartoe heeft de sectoragenda ook vijf 'Koploperprojecten' gedefinieerd. De vijfde is Nucleaire voortstuwing van schepen. Het project zal vanuit de sector worden gecoördineerd door Nederland Maritiem Land en door de overheid door het ministerie van Defensie. Defensie zal daarbij samenwerken met het ministerie van EZK.



Dat Defensie bij de overheid kartrekker wordt, ligt voor de hand want het rapport voorziet dat ook de Koninklijke Marine in de toekomst gebruik kan maken van een nieuwe generatie Small Modular Reactors (SMRs). Belangrijk dat aan dit perspectief wordt gewerkt om uitzicht te houden op de eigen doelstelling om in 2050 70% minder afhankelijk te zijn van fossiele brandstoffen. Doel van het programma Nucleaire voortstuwing van Schepen is om binnen 10 jaar een gestandaardiseerde, modulaire reactor te ontwikkelen voor integratie aan boord van schepen.

https://www.energievoorinzet.nl/defensie-krijgt-leiding-bij-onderzoek-nucleaire-voortstuwing
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: silvester herc op 25/10/2023 | 12:02 uurToekomst LPD/P-BOTEN vervanging men heeft in de plannen over kleinere schepen wat betreft de LPD's dus kleinere eenheden aan land kunnen zetten maar wat zie in de actuele situatie in het midden oosten er worden alleen maar grotere schepen naar het Midden Oosten gestuurd Vliegdekschepen een LHD enzovoort ook als druk middel natuurlijk maar Europa loopt weer flink achter de feiten aan buiten Royal Navy om stelt het aantal schepen van die omvang niet veel voor bij andere NAVO landen wat betreft aantal Carriers enzovoort en dan politiek Den Haag maar roepen wij moeten in Europa meer zelfstandig kunnen opereren we kunnen niet eens een Marine schip voor het Caribische gebied leveren voor het najaar bron Marinschepen.nl

Ach zie het zo we hebben eigenlijk qua strijdkrachten genoeg alleen een duidelijke meerjarige visie schijnt te ontbreken althans 1 die meerdere regeer periodes overleefd.

Misschien moeten we idd toe naar een LHD als vervanging van de LPD maar dan wel met aanschaf van transport heli's en agevechts heli's  en een well dock voor landingsvaartuigen, we kunnen dan ook onze luchtmobiel gebruiken want die zijn meer getrained op actie vanuit de lucht en de mariniers voor de aanval/raid vanuit zee. Zo kunnen ze als het moet elkaar aanvullen.

silvester herc

Toekomst LPD/P-BOTEN vervanging men heeft in de plannen over kleinere schepen wat betreft de LPD's dus kleinere eenheden aan land kunnen zetten maar wat zie in de actuele situatie in het midden oosten er worden alleen maar grotere schepen naar het Midden Oosten gestuurd Vliegdekschepen een LHD enzovoort ook als druk middel natuurlijk maar Europa loopt weer flink achter de feiten aan buiten Royal Navy om stelt het aantal schepen van die omvang niet veel voor bij andere NAVO landen wat betreft aantal Carriers enzovoort en dan politiek Den Haag maar roepen wij moeten in Europa meer zelfstandig kunnen opereren we kunnen niet eens een Marine schip voor het Caribische gebied leveren voor het najaar bron Marinschepen.nl

Parera

Citaat van: Harald op 13/10/2023 | 12:45 uurhttps://magazines.defensie.nl/allehens/2023/08/05_autonome-teams-voor-heimelijke-operaties

Force Design beproeft toekomstige concepten tijdens JMT


De geopolitieke dynamiek verschuift snel, wat leidt tot opkomende conflicten aan de grenzen van Europa en een onzeker veiligheidsklimaat. Dit dwingt het Korps Mariniers tot zelfreflectie over de toekomstige rol binnen de Koninklijke Marine en de NAVO, volgens het zogenoemde Force Design-concept. Tijdens de Joint Mountain Training 2023 (JMT 2023) in Noorwegen voerde de Task Group Force Design onlangs praktijktesten uit, waarbij theoretische concepten werden getoetst, beproefd en verfijnd.

En nu uitgelegd in een video  :angel:

Harald

https://magazines.defensie.nl/allehens/2023/08/05_autonome-teams-voor-heimelijke-operaties

Force Design beproeft toekomstige concepten tijdens JMT


De geopolitieke dynamiek verschuift snel, wat leidt tot opkomende conflicten aan de grenzen van Europa en een onzeker veiligheidsklimaat. Dit dwingt het Korps Mariniers tot zelfreflectie over de toekomstige rol binnen de Koninklijke Marine en de NAVO, volgens het zogenoemde Force Design-concept. Tijdens de Joint Mountain Training 2023 (JMT 2023) in Noorwegen voerde de Task Group Force Design onlangs praktijktesten uit, waarbij theoretische concepten werden getoetst, beproefd en verfijnd.

silvester herc

#2717
Citaat van: silvester herc op 13/10/2023 | 00:00 uurDat vroeg ik mij ook al af de staatssecretaris maakte wel een paar weken geleden bekend dat er eind oktober meer nieuws zou komen wat betreft NL marinebouw tijdens de bijeenkomst van scheepswerven IHC is volop personeel aan het werven en wil in januari in  Krimpen ad ijsel de werf weer opstarten maar of dat er wat mee te maken heeft ??

silvester herc

Citaat van: Parera op 12/10/2023 | 16:38 uurUit de Alle Hens 08/2023

Wat brengt 2024?

Miljoenennota in vogelvlucht

Demissionair kabinet of niet: op Prinsjesdag werd de Miljoenennota weer gepresenteerd. Defensie bouwt komend jaar flink door aan de versterking van de krijgsmacht, samen met haar bondgenoten. Alle Hens beschouwt de stand van zaken en biedt een – maritiem-militaire – blik op 2024.

....

Veel op stapel voor KM
What's in there for us? Concreet worden komend jaar de antischeepsraketten voor de Luchtverdedigings- en Commando Fregatten (LCF'en) geleverd. Deze Naval Strike Missiles gaan de Harpoons vervangen. De uitlevering van DOKS interim-gevechtskleding gaat ondertussen onverminderd door. Tegelijkertijd krijgen de Netherlands Maritime Special Operations Forces komend jaar de beschikking over verbeterde communicatiemiddelen en meer medische ondersteuning. Kers op de taart voor de Koninklijke Marine is natuurlijk het nieuwe Combat Support Ship 'Den Helder' dat komend jaar wordt opgeleverd.

Qua materieel staat er nog meer op stapel. 13 snelle boten van het type FRISC zullen vanaf 2024 worden vervangen door Future Fast Interceptors. Ook wordt volgend jaar al het eerste van 8 nieuwe hulpvaartuigen verwacht. De bedoeling is dat een jaar later de toekomstige Zr.Ms. Vlissingen gaat varen: het eerste van 6 mijnenbestrijdingsvaartuigen die Nederland aankocht, samen met de Belgische marine die er evenveel krijgt. Ook gaat CZSK door met het vervangen van de 2 Multipurpose-fregatten door de nieuwe Anti-Submarine Warfare (ASW)-fregatten. Ook dit is het resultaat van een samenwerking met de zuiderburen. Het eerste ASW-fregat moet in 2029 inzetbaar zijn.

....

https://magazines.defensie.nl/allehens/2023/08/02_wat-brengt-2024

Ik vraag me toch af of het deel van de hulpschepen klopt, dit project is volgens mij nog niet eens onder contract?
Dat vroeg ik mij ook al af de staatssecretaris maakte wel een paar weken geleden bekend dat er eind oktober meer nieuws zou komen wat betreft NL marinebouw tijdens de bijeenkomst van scheepswerven IHC is volop personeel aan het werven en wil in januari in  Krimpen ad IJssel de wef weer opstarten maar of dat er wat mee te maken heeft ??

Parera

Uit de Alle Hens 08/2023

Wat brengt 2024?

Miljoenennota in vogelvlucht

Demissionair kabinet of niet: op Prinsjesdag werd de Miljoenennota weer gepresenteerd. Defensie bouwt komend jaar flink door aan de versterking van de krijgsmacht, samen met haar bondgenoten. Alle Hens beschouwt de stand van zaken en biedt een – maritiem-militaire – blik op 2024.

....

Veel op stapel voor KM
What's in there for us? Concreet worden komend jaar de antischeepsraketten voor de Luchtverdedigings- en Commando Fregatten (LCF'en) geleverd. Deze Naval Strike Missiles gaan de Harpoons vervangen. De uitlevering van DOKS interim-gevechtskleding gaat ondertussen onverminderd door. Tegelijkertijd krijgen de Netherlands Maritime Special Operations Forces komend jaar de beschikking over verbeterde communicatiemiddelen en meer medische ondersteuning. Kers op de taart voor de Koninklijke Marine is natuurlijk het nieuwe Combat Support Ship 'Den Helder' dat komend jaar wordt opgeleverd.

Qua materieel staat er nog meer op stapel. 13 snelle boten van het type FRISC zullen vanaf 2024 worden vervangen door Future Fast Interceptors. Ook wordt volgend jaar al het eerste van 8 nieuwe hulpvaartuigen verwacht. De bedoeling is dat een jaar later de toekomstige Zr.Ms. Vlissingen gaat varen: het eerste van 6 mijnenbestrijdingsvaartuigen die Nederland aankocht, samen met de Belgische marine die er evenveel krijgt. Ook gaat CZSK door met het vervangen van de 2 Multipurpose-fregatten door de nieuwe Anti-Submarine Warfare (ASW)-fregatten. Ook dit is het resultaat van een samenwerking met de zuiderburen. Het eerste ASW-fregat moet in 2029 inzetbaar zijn.

....

https://magazines.defensie.nl/allehens/2023/08/02_wat-brengt-2024

Ik vraag me toch af of het deel van de hulpschepen klopt, dit project is volgens mij nog niet eens onder contract?

Benji87

Citaat van: Parera op 01/10/2023 | 17:29 uurIk heb ook zomaar het idee dat we deze taak niet zelfstandig (moeten) willen uitvoeren. Een soort EU-missie in die regio zie ik meer zitten dan een NL only inzet. Het geeft niet alleen onze KM de ruimte voor andere nodige inzetten maar ook met meer landen samen bereik je naar mijn idee meer. 

Dan krijg je dus een EU NAVFOR Azie / Oost met een 4 a 8 tal schepen die er voor zorgen dat onze handelsbelangen als EU beschermd blijven en ook de vrijheid van navigatie handhaven. Het voordeel van dit via de EU uitvoeren is ook dat we gebruik kunnen maken van o.a. de Franse overzeese marine havens.

Als we daar dan jaarlijks 1 schip voor een x aantal maanden voor kunnen vrijspelen doen we het naar mijn idee heel erg goed.

Heb je ook gelijk in. In ons eentje een fregat sturen zou weinig impact hebben. Je moet dit soort klussen in vloot verband aan pakken. Momenteel is de HMS queen Elizabeth ook in de pacific bezig om in samenwerking met de Amerikanen een signaal af te geven richting China. Dan vaart er tot stiekem wel een aardige vloot waar China rekening mee moet houden. Het maakt ook deel uit van een afspraak die de Britten hebben gemaakt met de Amerikanen om de komende 5 jaar sowieso 2 schepen richting de pacific te sturen.




Parera

#2713
Citaat van: Master Mack op 01/10/2023 | 16:25 uurBeschermen handelsbelangen en vrijheid van navigatie. Burden en risk sharing met bondgenoten.

Ik heb ook zomaar het idee dat we deze taak niet zelfstandig (moeten) willen uitvoeren. Een soort EU-missie in die regio zie ik meer zitten dan een NL only inzet. Het geeft niet alleen onze KM de ruimte voor andere nodige inzetten maar ook met meer landen samen bereik je naar mijn idee meer. 

Dan krijg je dus een EU NAVFOR Azie / Oost met een 4 a 8 tal schepen die er voor zorgen dat onze handelsbelangen als EU beschermd blijven en ook de vrijheid van navigatie handhaven. Het voordeel van dit via de EU uitvoeren is ook dat we gebruik kunnen maken van o.a. de Franse overzeese marine havens.

Als we daar dan jaarlijks 1 schip voor een x aantal maanden voor kunnen vrijspelen doen we het naar mijn idee heel erg goed.

Benji87

Citaat van: Master Mack op 01/10/2023 | 16:25 uurBeschermen handelsbelangen en vrijheid van navigatie. Burden en risk sharing met bondgenoten.

Maar is dus nog geen sprake van een verplichting die we zijn aangegaan?

Master Mack

Beschermen handelsbelangen en vrijheid van navigatie. Burden en risk sharing met bondgenoten.

Benji87

Citaat van: Master Mack op 01/10/2023 | 12:07 uurOm versneld niet 2 jaarlijks maar jaarlijks een marineschip in de Oost te krijgen dienen alle huidige grote eenheden van de KM versneld een volledige MLU te krijgen. En dient er te worden ingezet op een vast steunpunt in Indonesië.

Van uit waar komt de behoefte om jaarlijks of 2 jaarlijks een schip in de oost te krijgen als ik vragen mag?

Parera

#2709
Citaat van: Master Mack op 01/10/2023 | 12:07 uurOm versneld niet 2 jaarlijks maar jaarlijks een marineschip in de Oost te krijgen dienen alle huidige grote eenheden van de KM versneld een volledige MLU te krijgen. En dient er te worden ingezet op een vast steunpunt in Indonesië.

Ik kan me herinneren dat we een steunpunt / samenwerking hebben in de haven van Singapore. Dit was zo uit mijn hoofd voornamelijk gericht op de VPD's die schepen bewaken maar dat kan natuurlijk uitgebreid worden.

Ik heb zo mijn twijfels over de bereidheid van Indonesië om de Nederlandse marine / defensie een vaste aanwezigheid te geven op haar grond, dit kan nogal gevoelig liggen. Dan zou ik eerder kijken naar Singapore en/of Australië.

Master Mack

Om versneld niet 2 jaarlijks maar jaarlijks een marineschip in de Oost te krijgen dienen alle huidige grote eenheden van de KM versneld een volledige MLU te krijgen. En dient er te worden ingezet op een vast steunpunt in Indonesië.