Aanvaring fregat en tanker voor kust Noorwegen

Gestart door dudge, 08/11/2018 | 07:29 uur

Huzaar1

Citaat van: Lex op 11/11/2018 | 22:02 uur
In principe doe je dat wel. Zie:Vanuit juridisch standpunt verwijs je hier naar een mogelijke schuldige/mogelijk meerdere schuldigen.

Soms maak ik me echt heel veel zorgen om je..

Maar wauw

Grote verbijstering.

Ok. En door
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Huzaar heeft wel gelijk, het is endex voor de cdt en de ovdw. Misschien niet einde carrière, maar een model loopbaan zit er niet meer in, ook al krijgen ze de schuld niet direct.

Zo werkt het hier ook. We kennen allemaal het verhaal van de Heemskerk. Als je schade vaart achtervolgd het je best lang, en met een goede reden.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2018 | 21:54 uur
Ik wijs ook niemand aan. Maar dan begrijp je ook dat het nog gaat stinken ergens.
In principe doe je dat wel. Zie:
Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2018 | 18:07 uur
En dit wordt op de kaptein, de bemanning of de Marine gegooid. Iemand gaat de sjaak zijn.
Ik voorspel de marine in algemeen. Procedure fouten, hierarchie, naleven van wachtschema's en onderbemanning ofzo. Tenzij de kaptein verwijtbare fouten heeft gemaakt. Dan hij. Maar dat is politiek.
Vanuit juridisch standpunt verwijs je hier naar een mogelijke schuldige/mogelijk meerdere schuldigen.

Huzaar1

Ik wijs ook niemand aan. Maar dan begrijp je ook dat het nog gaat stinken ergens.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2018 | 20:23 uur
Je snapt het spelletje niet.
Ik snap dat spelletje maar al te goed.
Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2018 | 20:23 uur
Nogmaals.. ik zeg
Iemand gaat de schuld krijgen. Lees de door mij genoemde.
Ik heb het gelezen en begrepen.
Vandaar mijn waarschuwing vooraf.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 11/11/2018 | 20:07 uur
De NH90 wordt op dit moment nog niet vanaf Noorse fregatten gebruikt. Zie onderstaande link.
Dank.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Lex op 11/11/2018 | 18:40 uur
Voor de goede orde: het bevel over een marine eenheid wordt niet gevoerd door een 'kaptein' , maar door een commandant.
En politiek is het zo dat de commandant te allen tijde eindverantwoordelijk is.
Het is wellicht verstandig om de schuldvraag niet te stellen, maar af te wachten tot het onderzoeksrapport verschijnt.
En dat kan enige tijd duren.

Je snapt het spelletje niet.

Nogmaals.. ik zeg

Iemand gaat de schuld krijgen. Lees de door mij genoemde.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 11/11/2018 | 19:47 uur
Ben nog niks tegengekomen over de aanwezigheid van een NH90 in de hangar. Noorwegen heeft nog niet alle NH90's ontvangen en ze zijn ook nog niet zo actief als de onze. Of is daar inmiddels meer over bekend?

De NH90 wordt op dit moment nog niet vanaf Noorse fregatten gebruikt. Zie onderstaande link.

https://www.janes.com/article/84115/norwegian-auditor-criticises-nh90-procurement-process
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2018 | 18:07 uur
Ohohoh :dead: en die heli er nog in.
Ben nog niks tegengekomen over de aanwezigheid van een NH90 in de hangar. Noorwegen heeft nog niet alle NH90's ontvangen en ze zijn ook nog niet zo actief als de onze. Of is daar inmiddels meer over bekend?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: StrataNL op 11/11/2018 | 17:25 uur
Precies, ze hebben aan het ontwerp te danken dat ze genoeg tijd hadden om iedereen heelhuids van boord te krijgen.
Dat verklaart misschien ook ook waarom de boegschroef bij stond. Als de voortstuwing was uitgeschakeld met de eerste klap en ze met de boegschroef het schip naar de kust hebben gemanoeuvreerd.
De botsing schakelde inderdaad de (hoofd)voortstuwing uit.  De boegschroef dient niet alleen om de 'bak' (boeg) te kunnen manoeuvreren, maar ook als "getting -home" nood-aandrijving.

Huzaar1, het Frans / Italiaanse FREMM fregat heeft dit ook.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 11/11/2018 | 18:07 uur
En dit wordt op de kaptein, de bemanning of de Marine gegooid. Iemand gaat de sjaak zijn.
Ik voorspel de marine in algemeen. Procedure fouten, hierarchie, naleven van wachtschema's en onderbemanning ofzo. Tenzij de kaptein verwijtbare fouten heeft gemaakt. Dan hij. Maar dat is politiek.
Voor de goede orde: het bevel over een marine eenheid wordt niet gevoerd door een 'kaptein' , maar door een commandant.
En politiek is het zo dat de commandant te allen tijde eindverantwoordelijk is.
Het is wellicht verstandig om de schuldvraag niet te stellen, maar af te wachten tot het onderzoeksrapport verschijnt.
En dat kan enige tijd duren.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 11/11/2018 | 16:56 uur
Om er aan toe te voegen, je zou het zelfs om kunnen draaien. Zo'n schade, geen doden en zonder MK op je boegschroef kunnen manoeuvreren zou zelfs kunnen aangeven dan het wel een goed ontwerp is.

FREMM heeft het ook. Denk dat daar de waarde wel van aangetoond is.
de fremm heeft wat ook?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#75
Ohohoh :dead: en die heli er nog in.

Helemaal kapot. En als ik zie dat een kraan van een boot dat ding nu stabiliseert zijn mijn opblaaszakken zo dom nog hiet  :angel:

En dit wordt op de kaptein, de bemanning of de Marine gegooid. Iemand gaat de sjaak zijn.

Ik voorspel de marine in algemeen. Procedure fouten, hierarchie, naleven van wachtschema's en onderbemanning ofzo. Tenzij de kaptein verwijtbare fouten heeft gemaakt. Dan hij. Maar dat is politiek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 11/11/2018 | 16:56 uur
Om er aan toe te voegen, je zou het zelfs om kunnen draaien. Zo'n schade, geen doden en zonder MK op je boegschroef kunnen manoeuvreren zou zelfs kunnen aangeven dan het wel een goed ontwerp is.

FREMM heeft het ook. Denk dat daar de waarde wel van aangetoond is.
Precies, ze hebben aan het ontwerp te danken dat ze genoeg tijd hadden om iedereen heelhuids van boord te krijgen.
Dat verklaart misschien ook ook waarom de boegschroef bij stond. Als de voortstuwing was uitgeschakeld met de eerste klap en ze met de boegschroef het schip naar de kust hebben gemanoeuvreerd.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Lynxian op 11/11/2018 | 14:44 uur
1) Het in Spanje gebouwde fregat is van slechte bouwkwaliteit (gelukkig hebben ze daar niet vaker last van, *kuch* S80 *kuch*);

Foutive aanname. Je schip kan nog zo goed gebouwd zijn, als je een tanker van 60.000 ton ramt heb je gewoon een probleem. Bijna de helft van de romp is open gereten en de schade onder het helidek hebben we nog niet gezien. De bemanning heeft ruim de tijd gehad om te evacueren, dus om nu te spreken van slechte bouwkwaliteit vind ik voorbarig. We weten ook niet of de waterdichte deuren benedendeks allemaal gesloten zijn geweest. Op foto's is wel te zien dat diverse deuren in de opbouw wel open zijn blijven staan waar vervolgens water door binnen is gekomen (o.a. op de brug). De F100 klasse is een wereldwijd gerenommeerd ontwerp.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation