Kwestie Venezuela - Nederlandse Antillen

Gestart door KapiteinRob, 18/09/2005 | 09:11 uur

Lex

Citaat van: curacaonieuws.nu op 30/05/2017 | 23:15 uur
De Kustwacht Caribisch Gebied (KWCARIB) heeft vannacht, dinsdag 30 mei in samenwerking met het Korps Politie Curaçao (KPC), éénenvijftig (51) ongedocumenteerden aangehouden nabij Curaçao. Twee (2) Go-fasts zijn daarbij onderschept.
Het worden er steeds meer, ondanks dat de NL regering stelt dat er niets aan de hand is, qua instroom vanuit Venezuela.

Lex

Kustwacht houdt 51 ongedocumenteerden aan

De Kustwacht Caribisch Gebied (KWCARIB) heeft vannacht, dinsdag 30 mei in samenwerking met het Korps Politie Curaçao (KPC), éénenvijftig (51) ongedocumenteerden aangehouden nabij Curaçao. Twee (2) Go-fasts zijn daarbij onderschept.

Omstreeks middernacht, detecteerde de Dash-8, het maritiem patrouille vliegtuig van KWCARIB twee verdachte go-fasts, beiden ten zuidoosten van Curaçao. Één van de twee go-fasts voer richting het zuiden. Twee Super-RHIB's en de kustwacht helikopter werden ingezet. Tevens werd een landpatrouille van de kustwacht samen met een patrouille van het KPC naar Fuik gedirigeerd en is een zoektocht ingesteld. In totaal zijn daarbij negentien (19) personen waarvan 9 vrouwen en 10 mannen aangetroffen. Ze zijn vermoedelijk afgezet door een van de twee go-fasts. Alle aangetroffen personen zijn overgedragen aan het KPC. Ze hadden allemaal de Venezolaanse nationaliteit.

De twee Super-RHIB's hebben de twee go-fasts op het water onderschept. Op één van de go-fasts die zich bevond ten zuiden van Caracasbaai, zaten dertig (30) opvarenden en op de andere go-fast die zich bevond ten zuiden van Fuik, zaten twee (2) opvarenden. Beide vaartuigen zijn opgebracht naar het kustwachtsteunpunt te Parera. Aldaar zijn alle personen waarvan veertien (14) vrouwen en achttien (18) mannen, allen met de Venezolaanse nationaliteit, na een veiligheidsfouillering, overgedragen aan het KPC. De zaak is verder in onderzoek.

curacaonieuws.nu, 30-05-2017

Ronald Elzenga

Plots is Curaçao Venezolaans toevluchtsoord

Economische migrant of vluchteling?

Op de vlucht voor ellende verlaten duizenden Venezolanen hun thuisland. Naar buurlanden als Colombia en Brazilië, maar ook Curaçao is een geliefde bestemming.

Door: Marjolein Van De Water 16 februari 2017, 20:23

Iedere dag rond lunchtijd het belangrijkste nieuws van de ochtend, de mooiste fotografie en het gesprek van de dag? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.


Marleni stond doodsangsten uit tijdens haar reis naar Curaçao. De 52-jarige vrouw stapte samen met twintig anderen in een 'veel te klein motorbootje' in het Venezolaanse dorpje La Vela, en kwam de volgende ochtend aan op het Caribische eiland. 'We hebben urenlang stilgelegen voor de kust, wachtend op een goed moment om aan land te gaan', vertelt ze. 'De smokkelaar dwong ons het laatste stuk te zwemmen. Ik dacht dat ik het niet zou redden.'

Maar ze kwam heelhuids aan land en verblijft sindsdien illegaal op Curaçao, net als vele andere Venezolanen. De meesten van hen komen legaal met het vliegtuig het land binnen, en verdwijnen nadat hun visum is verlopen in de illegaliteit. Anderen steken net als Marleni in een bootje de zee over, of komen met de pleziervaart mee.

Mijn salaris is zo laag dat mijn familie en ik zouden omkomen van de honger

Marleni
Het is onduidelijk hoeveel Venezolanen zich illegaal op Curaçao bevinden, schattingen lopen uiteen van 2- tot 12 duizend. Hoe dan ook flinke aantallen op het kleine eiland met 150 duizend inwoners.

Ze vluchten voor de ellende in hun thuisland. In Venezuela heerst extreme schaarste aan levensmiddelen en medicijnen, vorig jaar bedroeg de inflatie 800 procent en de economie kromp met 18 procent. Hoofdstad Caracas is de gevaarlijkste stad ter wereld, en ook in de rest van het land zijn ontvoeringen, roofmoorden en afpersing aan de orde van de dag. Bovendien wordt de regering met de dag repressiever en autocratischer.

'Eigenlijk ben ik sportlerares', vertelt Marleni, die vanwege haar illegale status niet met haar achternaam in de krant wil. 'Maar mijn salaris is zo laag dat mijn familie en ik zouden omkomen van de honger.' Nu werkt ze op een markt in het toeristische centrum van Willemstad, en verdient zo'n 120 euro per week. Ze geeft zo min mogelijk geld uit. 'Alles wat ik kan missen gaat naar mijn familie.

Voedselpakketten
Net buiten de markt, aan de kade van het Waaigat, dobberen barkjes, kleine boten die groente en fruit vanuit Venezuela naar Curaçao brengen. Het is druk op de 'drijvende markt'. De Venezolanen brengen in hun zangerige Caribische Spaans bananen, avocado's en cassave aan de man. Toeristen maken foto's, eilandbewoners doen slenterend inkopen. 'Die bootjes komen uit mijn dorp, La Vela', zegt Marleni. 'Op de terugweg nemen ze tegen betaling pakketten mee. Ik stuur iedere woensdag rijst, bonen, en wc-papier naar mijn familie.'

Uit onderzoek van de Centrale Universiteit van Caracas blijkt dat in de afgelopen anderhalf jaar meer dan 200 duizend Venezolanen hun land hebben verlaten. De meesten beproeven hun geluk in buurlanden Brazilië, Panama of Colombia. Buiten Latijns-Amerika proberen ze het via een asielprocedure. Zowel de Verenigde Staten als Spanje ontving vorig jaar 18 duizend asielaanvragen uit Venezuela, meer dan uit elk ander land ter wereld.

Op het strand van Falcón in Venezuela bidt Maria Piñero (met pet) samen met andere illegale migranten voor een behouden reis naar Curaçao.
Op het strand van Falcón in Venezuela bidt Maria Piñero (met pet) samen met andere illegale migranten voor een behouden reis naar Curaçao. © Meridith Kohut, The New York Times
Maar hoewel in Venezuela mensen doodgaan van honger en gebrek aan medicijnen, worden de migranten nergens als vluchtelingen beschouwd. Vooralsnog heeft alleen Peru de deuren open gezet voor de wanhopige Venezolanen. Begin deze maand kondigde de Peruaanse minister van Binnenlandse Zaken aan dat Venezolanen een visum voor een jaar kunnen krijgen, inclusief toegang tot gezondheidszorg. Brazilië en Colombia zijn minder gastvrij en deporteren de Venezolanen die illegaal in het land werken.

Ook de eilanden van het Nederlands koninkrijk zijn de inwoners van buurland Venezuela liever kwijt dan rijk. Om de instroom via het vliegveld van Willemstad te beperken, moeten Venezolanen tegenwoordig duizend dollar cash bij zich hebben. Wie dat niet heeft, wordt op de eerste vlucht terug gezet. 'Ik kom al vijf jaar op Curaçao om op de markt te werken', vertelt Marleni. 'Ik kwam eerder altijd met het vliegtuig, maar door die nieuwe regel was ik genoodzaakt een bootje te nemen.'

De Kustwacht Caribisch Gebied heeft vorig jaar 122 migranten onderschept die vanuit zee illegaal het Nederlands Koninkrijk probeerden te bereiken. Eind januari troffen ze weer een bootje met 22 Venezolanen aan de kust van Curaçao. 'We benaderen de bootjes en roepen dat we van de kustwacht zijn', vertelt Hans Lodder, commandant van de Nederlandse marine in het Caribisch Gebied en tevens directeur van de kustwacht. 'Dan gaan meteen de handen omhoog.'

Drugs
Ook als het wel migranten zijn, is er vaak smokkelwaar aan boord

Hans Lodder
Curaçao is een belangrijke doorvoerhaven voor cocaïne uit Zuid-Amerika. De meeste verdachte bootjes op de radar vervoeren dan ook drugs en wapens, geen migranten. 'Ook als het wel migranten zijn, is er vaak smokkelwaar aan boord', aldus Lodder. Opvarenden worden aan land gebracht en overgedragen aan de politie. Die stuurt de migranten direct terug.

De commandant spreekt van een 'waterbedeffect'. Eerst gingen de Venezolanen vooral naar Aruba, op 30 kilometer varen van de Venezolaanse kust. Nadat daar de maatregelen werden aangescherpt, kwam er een toename op Curaçao, op 100 kilometer varen. Volgens Lodder is er geen sprake van een vluchtelingencrisis. 'De politieke situatie in Venezuela is stabiel', zegt hij. 'Het zijn geen vluchtelingen op die bootjes. Het zijn mensen die hier komen om te werken, of criminelen.'

Migratiebeleid is een nationale aangelegenheid op Curaçao, Nederland heeft daar geen inspraak over. 'We hebben geen signalen dat het om massamigratie gaat', aldus Marius Noort, beleidsmedewerker op het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op Curaçao. 'Als het echt heel erg wordt, zou Nederland op een gegeven moment wel bijspringen', gaat hij verder. 'Maar je moet ook oppassen voor een aanzuigende werking.'

De lokale autoriteiten ontkennen dat er een probleem is. 'We hebben geen aanleiding om ons zorgen te maken', zegt Lesly Fer, directeur risicobeheersing en rampenbeleid op het ministerie van Algemene Zaken. 'Er zijn wel illegale migranten, maar die worden gewoon door de politie verwijderd.'

Veel Curaçaoënaars zijn blij dat de autoriteiten hard optreden tegen de Venezolanen. De werkloosheid op het eiland is 13 procent, onder jongeren 33 procent, en de lokale bevolking zit niet te wachten op nog meer werkzoekenden. Ook beklagen ze zich over oneerlijke concurrentie, omdat de migranten lage salarissen accepteren. En ze maken zich zorgen over de criminaliteit en illegale prostitutie die gepaard gaan met de komst van de Venezolanen.

Prostitutie is op Curaçao alleen toegestaan in Campo Alegre, een enorm bordeel aan de rand van Willemstad. De wet verbiedt Curaçaose vrouwen als prostituee aan de slag te gaan, dus haalt Campo Alegre werknemers uit de Dominicaanse Republiek en Colombia. Eerder werkten er ook Venezolaanse vrouwen, maar daar stak de inmiddels overleden oud-president Hugo Chávez een stokje voor. Nu zijn de Venezolaanse vrouwen terug op Curaçao. Niet in Campo Alegre, maar in de illegaliteit.

Nachtcafé
In Flor de Noruega, een nachtcafé aan de Cubaweg in Willemstad, hangen tientallen Venezolaanse dames verveeld aan de bar. Ze dragen korte rokjes en hoge hakken en spelen met hun telefoon tot zich een man aandient om hen een drankje aan te bieden. 'Ik verdien ongeveer 400 gulden (215 euro) per week', vertelt Genesis, een 23-jarige Venezolaanse met een blokjesbeugel. 'Daarvan stuur ik zo veel mogelijk naar mijn moeder en mijn 4-jarige zoon.'

Genesis wil niet met haar volledige naam in de krant, omdat haar familie niet weet dat ze in een bar werkt. 'Veel vrouwen hier zijn hoeren', schreeuwt ze boven de keiharde muziek uit. 'Maar ik doe alleen borrels.' Een 'borrel' is water met roze kleurstof. Steeds als een man de benodigde zes gulden (ruim drie euro) neertelt voor het drankje, schuift de barman Genesis een fiche ter waarde van anderhalve euro toe. 'Op deze manier kan ik ervoor zorgen dat mijn zoon te eten heeft', aldus Genesis. 'In Venezuela kan ik niks voor hem betekenen.'

Een deel van de migranten arriveert met een schuld op het eiland. 'Een vliegticket is duur', aldus Mary Meseron (42), een Venezolaanse die legaal op Curaçao verblijft en een Facebook groep heeft opgericht om landgenoten op het eiland te helpen. 'Veel migranten huren de duizend dollar cash die nodig is om door de douane te komen. Bij aankomst moeten ze het geld inleveren, maar tegen een fikse betaling.'

Meseron krijgt 50 tot 100 berichten per dag, van Venezolanen die ofwel overwegen naar Curaçao te reizen, of zich al op het eiland bevinden en op zoek zijn naar werk. 'Ik probeer ze uit te leggen dat het heel moeilijk is werk te vinden', aldus Meseron. 'Maar ze komen toch. Er zijn huizen vol illegale Venezolanen. Ze zitten soms met z'n vijven op een kamer en durven nauwelijks de straat op uit angst voor de politie.'

Het is niet de eerste golf Venezolaanse migranten die Curaçao te verwerken krijgt. Nadat de Venezolaanse oud-president Chávez aan de macht was gekomen, en de economische elite van het land tot vijand van zijn revolutie verklaarde, ontstond een uitstroom van Venezolanen uit de hogere klassen. Ze investeerden fors op het eiland, bouwden er onder meer een winkelcentrum en werden met open armen ontvangen.

Maar de migranten die nu naar het eiland komen, nemen geen dollars mee. 'Venezolanen hebben een slecht imago gekregen de laatste jaren', aldus Alfredo Limongi (51). Hij kwam dertien jaar geleden naar Curaçao en is oprichter van Venex, een vereniging voor Venezolanen op Curaçao. 'Er is steeds meer xenofobie en racisme, daar hadden we voorheen geen last van.'

Limongi raadt landgenoten af naar Curaçao te komen. 'Ze kunnen beter migreren naar landen met een grotere economie', vindt hij. Maar Limongi vindt ook dat de Curaçaose en Nederlandse regering hun verantwoordelijkheid moeten nemen. 'In Venezuela is sprake van een humanitaire crisis', zegt hij. 'Een deel van de migranten moet beschouwd worden als vluchtelingen, zij kunnen in Venezuela niet langer overleven.'

http://www.volkskrant.nl/buitenland/plots-is-curacao-venezolaans-toevluchtsoord~a4463460/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=5a21dd2f694a2f6e67c85df8dee0d9ef7b04b8aa

Lex

TWEEDE KAMER: REGERING NAÏEF OVER VENEZUELA

DEN HAAG - De Tweede Kamer vindt de Nederlandse regering 'naïef' als het Venezuela aangaat. Het parlement is onder meer bezorgd over Venezolaanse invloed op lokale verkiezingen en de recente aankoop van de raffinaderij op Aruba.

De Kamer ziet met lede ogen aan hoe Venezuela de Arubaanse Valero-raffinaderij overneemt via een dochteronderneming van staatsoliemaatschappij PdVSA. Alexander Pechtold (D66): "Wat een naïviteit! Een corrupt, failliet land dat via een dochteronderneming van PdVSA de boel komt verzieken." Hij voorziet grote milieuschade in het Koninkrijk. "Weer 50 jaar ellende", gruwt hij.

Venezolaanse inmenging
Ook is de Kamer eensgezind bezorgd over Venezolaanse inmenging bij lokale verkiezingen in 2012. Recent viel te lezen dat Venezuela op Curaçao politieke en financiële steun gaf aan Pueblo Soberano, dat de verkiezingen won. Pechtold wijst ministers Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en Bert Koenders (Buitenlandse Zaken) erop dat Venezuela zelfs in de eigen grondwet aanspraak maakt op de Benedenwindse eilanden.

Plasterk blijft erbij dat buitenlandse politieke inmenging, wat strafbaar is op Curaçao, een aangelegenheid van het Land is. Het Openbaar Ministerie (OM) is in staat dit zelf op te lossen, vindt hij. Het Curaçaose OM heeft naar eigen zeggen geen aangifte ontvangen, en doet geen uitspraken over eventueel lopende onderzoeken.

De partijen zijn er niet gerust op en willen meer weten over Venezolaanse invloed op bijvoorbeeld de Curaçaose verkiezingen van vandaag. Bij ondeugdelijke verkiezingen zou de waarborgfunctie in beeld komen, vindt Roelof van Laar (PvdA).

André Bosman (VVD) vindt dat inmenging met lokale verkiezingen een Koninkrijksaangelegenheid is. Koenders heeft geen contact opgenomen met de Venezolaanse regering. Hij vindt de aanwijzingen en bewijzen onvoldoende.

Kustwacht
Diverse Kamerleden maken zich na een eerder debat nog steeds zorgen over de Kustwacht. Plasterk houdt vol dat de 'herdimensionering' van de baan is en dat het aantal patrouilles opgevoerd is om bootvluchtelingen te onderscheppen. Het aantal vluchtelingen is stabiel.

Plasterk en Koenders bezweren desgevraagd dat Nederland op meerdere scenario's voorbereid is als zich in Venezuela een ramp voltrekt die veel invloed heeft op het Koninkrijk. Beide bewindslieden willen er weinig over kwijt omdat het volgens hen vertrouwelijke informatie is, en ook een 'aanzuigende werking' kan hebben.

Vervolg
De Kamerleden willen per brief geïnformeerd worden over de Kustwacht, net als over de aankoop van de Arubaanse raffinaderij. Plasterk zegt toe dat te doen voor de behandeling van de begroting van zijn ministerie.

Caribisch Netwerk.ntr, 05-10-2016

Lex

Citaat van: Amigoe op 21/09/2016 | 22:55 uur
ORANJESTAD/DEN HAAG — Buurland Venezuela heeft Nederland en de VS opnieuw beschuldigd van het schenden van het Venezolaanse luchtruim. De Nederlandse NOS meldt dat een Amerikaans militair vliegtuig, dat was opgestegen vanaf een Amerikaanse militaire basis op Curaçao, vorige week het luchtruim van Venezuela zou zijn binnengevlogen.
Bij 'een Amerikaanse militaire basis op Curaçao' zou je vraagtekens kunnen zetten, aangezien het gaat om de FOL op HATO.
Citaat van: Amigoe op 21/09/2016 | 22:55 uur
Tijdens zijn wekelijkse tv-programma zegt de Venezolaanse president Nicolás Maduro het voorval niet te accepteren en actie te zullen ondernemen. Welke actie hij bedoelt, dat zegt hij niet.
Het vliegtuig – volgens de Venezolaanse Defensie-minister Vladimir Padrino van het type Dash-8, dat gebruikt kan worden voor surveillance – zou op 240 kilometer van Margarita hebben gevlogen. Volgens internationaal maritiem recht hebben naties een 'exclusieve economische zone' van 370 kilometer uit hun kusten.
Een vliegtuig van het type Dash-8, zou ook een toestel van de kustwacht Carib kunnen zijn. Daarnaast is het maar de vraag of de vermelding betreffende de afstanden wel correct zijn. Curaçao en Venezuela liggen echt niet zover uit elkaar. Daarnaast is er een verschil in de begrippen EEZ en FIR. De grenzen van de luchtvaart technische begrippen zijn internationaal vastgelegd.

Lex

Venezuela dreigt opnieuw met acties na 'spionagevlucht' VS
      
ORANJESTAD/DEN HAAG — Buurland Venezuela heeft Nederland en de VS opnieuw beschuldigd van het schenden van het Venezolaanse luchtruim. De Nederlandse NOS meldt dat een Amerikaans militair vliegtuig, dat was opgestegen vanaf een Amerikaanse militaire basis op Curaçao, vorige week het luchtruim van Venezuela zou zijn binnengevlogen.
Tijdens zijn wekelijkse tv-programma zegt de Venezolaanse president Nicolás Maduro het voorval niet te accepteren en actie te zullen ondernemen. Welke actie hij bedoelt, dat zegt hij niet.
Het militaire vliegtuig zou volgens Venezuela het luchtruim hebben geschonden boven het eiland Margarita, vlak voor de kust. Op dit Venezolaanse eiland was vorige week een bijeenkomst van de Beweging van Niet-Gebonden Landen, een verbond van landen die tijdens de Koude Oorlog geen partij wilden kiezen tussen oost en west. Volgens Maduro probeerde het Amerikaanse vliegtuig af te luisteren bij de top, aldus de NOS. Het vliegtuig – volgens de Venezolaanse Defensie-minister Vladimir Padrino van het type Dash-8, dat gebruikt kan worden voor surveillance – zou op 240 kilometer van Margarita hebben gevlogen. Volgens internationaal maritiem recht hebben naties een 'exclusieve economische zone' van 370 kilometer uit hun kusten. De Amerikaanse ambassade in Caracas wilde niet reageren op het voorval, aldus Associated Press (AP).
Venezuela beschuldigt de VS regelmatig van het schenden van het luchtruim. Volgens het Amerikaanse persbureau AP is dat dit jaar al 32 keer gebeurd. Ook Nederland wordt vaker genoemd. Zes jaar geleden diende de toenmalige president Hugo Chávez een klacht in bij de Nederlandse en Amerikaanse ambassades. Hij beweerde dat de landen een aanval voorbereidden op Venezuela.

AMIGOE, WOENSDAG, 21 SEPTEMBER 2016 15:06

Lex

Venezuela beschuldigt Nederland en VS opnieuw van agressie

President Venezuela dreigt met acties tegen Nederland

Venezuela heeft Nederland en de VS opnieuw beschuldigd van het schenden van het Venezolaanse luchtruim. Vorige week zou een Amerikaans militair vliegtuig dat was opgestegen van een Amerikaanse militaire basis op Curaçao het luchtruim van Venezuela zijn binnengevlogen bij het eiland Margarita, vlak voor de kust van Venezuela.

In zijn wekelijkse televisieprogramma maakt president Maduro zich kwaad over het voorval. "Dit accepteren we niet en we zullen actie ondernemen", zegt de president. Wat voor actie hij bedoelt, zegt hij niet.

Afluisteren

Op Margarita was vorige week een bijeenkomst van de Beweging van Niet-Gebonden Landen, een verbond van landen die tijdens de Koude Oorlog geen partij wilden kiezen tussen oost en west. Volgens Maduro probeerde het Amerikaanse vliegtuig af te luisteren bij de top.

Venezuela beschuldigt de VS vaker van het schenden van het luchtruim. Volgens het Amerikaanse persbureau AP is dat dit jaar al 32 keer gebeurd.

Ook Nederland wordt vaker genoemd. Zes jaar geleden diende de toenmalige president Chávez een klacht in bij de Nederlandse en Amerikaanse ambassades. Hij beweerde dat de landen een aanval voorbereidden op Venezuela.

NOS, 21-09-2016, 07:59

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 02/06/2016 | 17:44 uur
En bij deze kwestie is het niet alleen jammer dat we niet in actie komen, het is zelfs zeer gevaarlijk. We keren de eilanden, waarmee wij nota bene samen hetzelfde koninkrijk vormen, de rug toe en we nemen een zeer riskante aanname aan dat dit ons probleem niet wordt als Europees Nederland zijnde. Bovendien staan we nog eens compleet voor lul op het wereldtoneel.

Venezuela is een stervend land met een zeer groot leger en een zeer grote bevolking, 18km van 'ons' vandaan, en ze wordt met de dag onstabieler. En wij staan ernaast en kijken er naar, hopende dat het zichzelf maar oplost.

Klinkt ergens heel bekend... we weten hoe dat is afgelopen.

Flyguy

Citaat van: Lex op 02/06/2016 | 17:12 uur
Het leeft inderdaad totaal niet in NL en al evenmin op het Binnenhof.

En bij deze kwestie is het niet alleen jammer dat we niet in actie komen, het is zelfs zeer gevaarlijk. We keren de eilanden, waarmee wij nota bene samen hetzelfde koninkrijk vormen, de rug toe en we nemen een zeer riskante aanname aan dat dit ons probleem niet wordt als Europees Nederland zijnde. Bovendien staan we nog eens compleet voor lul op het wereldtoneel.

Venezuela is een stervend land met een zeer groot leger en een zeer grote bevolking, 18km van 'ons' vandaan, en ze wordt met de dag onstabieler. En wij staan ernaast en kijken er naar, hopende dat het zichzelf maar oplost.


Lex

Citaat van: Flyguy op 02/06/2016 | 16:59 uur
Ik vrees dat dit te veel een 'ver-van-mijn-bed-show' zal blijven tot het moment dat het te laat is. Laten we hopen dat het niet zo ver komt, maar ik ben het er eigenlijk mee eens dat het meer een kwestie is van "wanneer binnen de komende 5 jaar?".
Het leeft inderdaad totaal niet in NL en al evenmin op het Binnenhof.

Flyguy

Ik vrees dat dit te veel een 'ver-van-mijn-bed-show' zal blijven tot het moment dat het te laat is. Laten we hopen dat het niet zo ver komt, maar ik ben het er eigenlijk mee eens dat het meer een kwestie is van "wanneer binnen de komende 5 jaar?".

Lex

Ipko vraagt opheldering Rijksministerraad over Venezuela 

DEN HAAG — De Rijksministerraad moet Curaçao, Aruba, St. Maarten en Nederland zo snel mogelijk inlichten over voorbereidingen op het moment waarop de situatie in Venezuela geheel uit de hand loopt, inclusief de opvang van eventuele vluchtelingenstromen. Met dit dringend verzoek drong het Interparlementair Koninkrijksoverleg (Ipko) vandaag aan op meer aandacht voor dit ingelaste onderwerp op de agenda.

Het is niet langer de vraag of de situatie in Venezuela uit de hand loopt, maar vooral wanneer dit zal gebeuren, benadrukten verschillende Statenleden vandaag. AVP-fractieleider Rene Herdé schetste met een korte inleiding de laatste stand van zaken: de plunderingen van transportwagens, het grote aantal politieke gevangenen, de grote armoede en de bedrijven die hun productie stilleggen. "Ik richt me met name tot alle sceptici die denken dat de problemen in Venezuela wel over zullen waaien. Een vreedzame oplossing voor de problemen lijkt steeds verder weg. Het is de vraag welke plannen de militairen in Venezuela hebben", zei hij. Herdé wees ook op de noodzaak om Curaçao, Aruba en Bonaire als tussenstop te zien voor vluchtelingen, zodat er afspraken met omliggende landen nodig zijn voor hulp bij de opvang.

Het onafhankelijke Curaçaose Statenlid Glenn Sulvaran omschreef de situatie als een naderende orkaan, die steeds in sterkte toeneemt. "Het slechtste scenario is een inval op Curaçao, Aruba en Bonaire. Ik denk niet dat dat zal gebeuren, maar er zijn genoeg gekke mensen. Het beste scenario is dat ze er uit komen, maar dat zal waarschijnlijk ook niet gebeuren. Ik weet dat de autoriteiten voorbereidingen treffen, maar die informatie delen ze niet."

Om nog eens extra te benadrukken hoe dicht Venezuela bij de Caribische landen ligt, noemde de Curaçaose Statenvoorzitter Mike Franco (Pais) een geslaagde poging om naar Venezuela te zwemmen. "Als het zwemmend kan, dan kan het ook op een luchtbed of klein bootje." De problemen die er nu al spelen kwamen ook aan de orde, zoals het groeiende aantal illegale Venezolaanse criminelen. "De vluchtelingenstroom is al op gang gekomen", zei MFK-Statenlid Amerigo Thodé.

In een reactie op de huidige problemen, informeerde VVD-Tweede Kamerlid André Bosman naar de mogelijkheid om een visum in te voeren voor Venezolanen, maar zowel Curaçao als Aruba wees op de nadelen. "Als je nu een visumplicht invoert, dan sluit je de deuren voor toeristen. Mijn partij voelt wel iets voor een versterkte screening", zei Pais-leider Alex Rosaria. Het Arubaanse PDR-Statenlid Andin Bikker zei dat Aruba ook zonder verplicht visum al de mogelijkheid heeft om mensen wel of niet toe te laten.


Urgentie

Met hun inbreng wilden de drie Caribische delegaties duidelijk maken dat ze er niet helemaal op vertrouwen dat de Nederlandse regering zich volledig bewust is van de risico's. "Het lijkt wel alsof Nederland wacht tot er ook problemen op Bonaire zijn", zei UP-Statenlid Franklin Meyers van St. Maarten. GroenLinks-Eerste Kamerlid Ruard Ganzevoort zei echter dat de Nederlandse delegatie wel degelijk de urgentie voelt, daarin gesteund door Henk ten Hoeve, Eerste Kamerlid namens de Onafhankelijke Senaatsfractie. "Ik kan me voorstellen dat de Caribische landen assistentie nodig hebben. Als een deel van de rekening daarvoor bij Nederland terechtkomt, dan is dat niet onterecht. Dit is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid", zei Ten Hoeve.

Enig gevoel voor urgentie bleek uiteindelijk ook uit suggesties voor vervolgstappen, waarmee volgens alle delegaties niet gewacht kan worden tot het volgende Ipko. PvdA-Tweede Kamerlid Roelof van Laar stelde voor om in juli een extra Koninkrijksconferentie te agenderen, speciaal voor dit onderwerp en VVD'er Bosman zei dat een video-conferentie misschien op nog kortere termijn gehouden kan worden. Uiteindelijk spraken de vier delegaties af om een brief naar de Rijksministerraad te sturen met het verzoek hen in te lichten over voorbereidingen op de crisis en eventuele vluchtelingenstromen. Een vergelijkbaar verzoek zal elke delegatie aan haar eigen regering doen. De delegaties spraken overigens hun begrip uit voor het feit dat niet alle informatie openbaar gemaakt kan worden.

Amigoe, woensdag, 01 juni 2016 15:20 

Harald

Venezuela boosts air defence

The first batch of a new surface-to-air missile (SAM) has been delivered from Russia to Venezuela.

Russian media has confirmed that the Buk-M2E system fitted on a wheeled transporter/launcher platform was received by Venezuela in mid-2015.

http://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/venezuela-boosts-air-defence/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Venezuela to Buy at Least 12 Russian Fighter Jets - President Maduro

21.09.2015

Venezuela's President is going to purchase at least 12 Russian fighter jets after the recent Su-30 fighter jet crash.


Read more: http://sputniknews.com/military/20150921/1027280758.html#ixzz3mMUgD0ha

Lex

Citaat van: Zeewier op 25/06/2015 | 12:21 uur
..... De Zeeland is op de Carib.
Laat ik nou hedenochtend gezien hebben dat  deze in Den Helder ligt.
Het stationsschip is momenteel HNLMS van Amstel.