Kwestie Venezuela - Nederlandse Antillen

Gestart door KapiteinRob, 18/09/2005 | 09:11 uur

Zeewier

O ja, genoeg vlagvertoon. De Karel Doorman op Curaçao. Ons knappe vlaggenschip.

Zeewier

#1564
Daar gáán we weer. Een maand geleden was de oproep vanuit Den Haag nog: Middellandse Zee! Nu! En de Klu moet straks Irak EN Syrië bestrijken. Het moet allemaal groter, meer en ambitieuzer. Chicken-hawks heten dat.

Dit is enkel zomerse komkommertaal voor Telegraaflezers. De kustwacht heeft de Jaguar, Panter en Poema tot haar beschikking. De Pelikaan is nooit ver weg. Een Hollandklasse OPV als het kan. De Zeeland is op de Carib. Niks aan het handje. En onnodige bangmakerij voor Venezolanen. Ik zei al eens 'Wolf!' Als ze al de grens over willen dan zijn er makkelijkere. Op de Antillen is het economisch helemaal geen vetpot, o.a. door gebrek aan export aan dat Venezuela. Precies de partijen die aan de Antillen niks gunnen, gunnen ze wel meer militairen. Stoer hoor!

Elzenga

#1563
Citaat van: Harald op 25/06/2015 | 10:35 uur
Van mij, mag dat "op termijn" er wel tussenuit ...  ;)   Maar goed, 2 stuks OPV met heli, prima voor controle, anti drugs, kustwacht taken, maar helaas doet een OPV kwa gevechtskracht ..  niet zoveel. 
Nee...maar ik zie daar zelf ook nog geen reden toe. Met 2 "Kustwacht" OPVs op termijn daar is het stationschip vind ik niet meer nodig. Geregeld een fregat of onderzeeboot die kant op lijkt me een goede aanvulling dan..show the flag...en voor deelname aan internationale oefeningen daar...als het even kan ook samen met Venezuela. Demoniseren gaat denk ik namelijk niet zo helpen bij een regime dat zich ernstig bedreigd voelt. Vriendjes zijn lijkt me ook geen goed idee..maar laten we niet doorslaan in demonisering en dreigingsbeeld.

Harald

Citaat van: Elzenga op 25/06/2015 | 10:22 uur
De versterking van de Kustwacht daar..op termijn..lijkt me sowieso een goede stap...

Van mij, mag dat "op termijn" er wel tussenuit ...  ;)   Maar goed, 2 stuks OPV met heli, prima voor controle, anti drugs, kustwacht taken, maar helaas doet een OPV kwa gevechtskracht ..  niet zoveel. 

Elzenga

#1561
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2015 | 23:45 uur
;D Dit pleit wat mij betreft voor meer KM schepen... 2 OPV's als standaard in de Cariben en een order voor minimaal 4-6 (NL) M fregat vervangers.
De versterking van de Kustwacht daar..op termijn..lijkt me sowieso een goede stap...

Elzenga

Zijn er al cijfers over die "vluchtelingen" vanuit Venezuela. De 2 Kamer is altijd zo van de cijfers..maar ik heb tot nu toe nog niets gelezen hieromtrent.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Telegraaf Vandaag om 10:58
'Zet marine in tegen vluchtelingen Cariben' 


;D Dit pleit wat mij betreft voor meer KM schepen... 2 OPV's als standaard in de Cariben en een order voor minimaal 4-6 (NL) M fregat vervangers.

Lex

'Zet marine in tegen vluchtelingen Cariben' 

DEN HAAG -
De Nederlandse marine moet een rol gaan spelen bij het in de smiezen houden van vluchtelingenstromen vanuit Venezuela naar het Caribisch deel van het Koninkrijk. Dat wil de Tweede Kamer, die het kabinet oproept er bij de overheden van Aruba, Bonaire en Curaçao op aan te dringen illegale migratie vanuit Venezuela beter in de gaten te houden.
 
De Kustwacht Caribisch gebied, onderdeel van Defensie dat nu in de regio wapensmokkel, drugshandel en illegale visserij en opspoort, zou daar een rol in kunnen spelen. Een meerderheid van de Kamer schaart zich achter een voorstel hiertoe van de VVD.

Vooral de VVD, PVV, CDA en D66 vindt dat minister Koenders (Buitenlandse Zaken) een veel te slappe koers vaart richting Venezuela. Vooral de 'goede bilaterale relatie' die Koenders met het land ziet en de samenwerking om mensenhandel en drugssmokkel tegen te gaan, irriteert de Kamer.

De PvdA-bewindsman zou bovendien de oorlogstaal van president Maduro te weinig tot zich laten doordringen. ,,Deze minister zegt dat het zo'n vaart allemaal niet loopt", zegt CDA-Kamerlid Knops. ,,Maar ik wil niet dat wij ons laten verrassen." Knops wil dat Nederland meer militairen naar het gebied stuurt.

Telegraaf, wo 24 jun 2015, 22:37

Lex

Citaat van: Strata op 19/05/2015 | 21:18 uur
Ik denk eerder omdat er binnenkort een OPV naar Somalië gaat om de JWitt af te lossen en er dan geen OPV's meer beschikbaar zijn  :P
Binnenkort?  :angel:

StrataNL

Citaat van: Thijs84 op 19/05/2015 | 21:03 uur
Hoewel er volgens het kabinet geen extra maatregelen nodig zijn word de OPV weldegelijk afgelost door een M Fregat. Ook vaart er momenteel een onderzeeboot (Zr Ms Bruinvis).

Nouja..dat M fregat wordt daarna weer afgelost door een OPV... denk niet dat dat er iets mee te maken heeft hoor. Ik denk eerder omdat er binnenkort een OPV naar Somalië gaat om de JWitt af te lossen en er dan geen OPV's meer beschikbaar zijn  :P
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Thijs84

Hoewel er volgens het kabinet geen extra maatregelen nodig zijn word de OPV weldegelijk afgelost door een M Fregat. Ook vaart er momenteel een onderzeeboot (Zr Ms Bruinvis).

Ace1


Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/04/2015 | 08:30 uur
Met een OPV kan je in de west, op termijn, ook niet meer aankomen!
Met een beetje gelukt blijven de ontwikkelingen in de wereld zo doorgaan. Dan blijft de huidige 'populariteit' (is 't niet echt natuurlijk, maar er is meer positieve aandacht voor dan de afgelopen twee decennia) van Defensie gehandhaafd of stijgt deze zelfs, hopelijk met budgetaire gevolgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1552
Citaat van: www.financialexpress.com Vandaag om 08:17
Brazil, Venezuela evince interest in BrahMos missile


Met een OPV kan je in de west, op termijn, ook niet meer aankomen!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Brazil, Venezuela evince interest in BrahMos missile

BrahMos Aerospace is confident that BrahMos-NG will open a huge potential market for the company, with specifications that very few competitors will be able to match.

By: Huma Siddiqui | New Delhi | April 29, 2015

The supersonic cruise missile system BrahMos, which is a joint venture between India and Russia, has  caught the attention of countries like Argentina, Venezuela, Chile and  Brazil  in Latin America and also of South Africa, which is part of the BRICS grouping,  because it has been developed at a low cost  of $300 million.

Sources have told the FE that there have been preliminary discussions with these countries.  Venezuela's willingness to procure the supersonic missile (the air version) jointly produced by India and Russia will be on the agenda of talks when Prime minister Narendra Modi visits that country later this year.

The LatAm countries have been in talks with officials from BrahMos and expressed interest in mobile autonomous launchers for coastal defence batteries, ship-based weapon  complex for submarines and  frigates. Recently, the Brazilian Navy official had discussions with the BrahMos officials about the possibility of buying the missiles from India.

Last year, Modi had stated that India should move towards self-reliance in producing military weapons and systems and also look for exporting them to friendly nations.

BrahMos is a supersonic cruise missile developed by DRDO and Russian NPO Mashinostroyeniya. The missile could be launched from surface, submarine  or air.  Latin American countries as well as South East Asian countries have expressed their interest for the missile particularly for their naval and coastal defence.

The agreement for development of the advanced BrahMos  system by India and Russia allows the use of the missile by the armed forces of both  the countries, as well as for export to other friendly countries.

After Hindustan Aeronautics Limited (HAL) handed over the first BrahMos-A missile-integrated Su-30MKI aircraft to the Indian Air Force, Indian and Russian designers concentrated on creating the supersonic mini-BrahMos (BrahMos-M) which will be marketed as BrahMos-NG  (Next Generation) missiles, meant to boost the defence capability of India's Navy and Air Force.

Developed by the DRDO, NPO Mashinostroyeniya of Russia and BrahMos Aerospace, the new missile will have lighter weight and smaller diameter in comparison with BrahMos-A. Equipped with a compact engine it will reach speeds of Mach 3.3, carrying a payload of 300 kg to a range of 300 km. With a weight of 1.4-1.6 tons and a length of 6 m, the BrahMos-NG  will be a breakthrough as it will meet the requirements of both the Indian Navy as well as the Indian Air Force.

BrahMos is expanding production to meet expected demand for thousands of missiles. "Our second manufacturing facility is ready and additional facilities are coming up," says Praveen Pathak, general manager for market promotion and export.

On a larger scale, BrahMos Aerospace is confident that BrahMos-NG will open a huge potential market for the company, with specifications that very few competitors will be able to match.

http://www.financialexpress.com/article/industry/brazil-venezuela-evince-interest-in-brahmos-missile/67709/