Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Ace1


KapiteinRob

Ik heb wat moeite me in te beelden dat er op die KLM-stoeltjes een stuk of 6 mariniers zitten met wapens en wat boardingspulletjes bij zich.....

Lex

Ik was er een vergeten:


Enforcer

Volgens mij heb je als lange vent best wel last van je knieën als je dat ding zittend moet besturen. Zeker als je een keer naar voren schiet

Lex

Uiteindelijk zijn de eerste exemplaren afgeleverd aan de KM.
Ze zijn gevonden bij het MB.
Met dank aan "Mambo Fotografie" hierbij de foto's.
















Oddcrow

Citaat van: Oddcrow op 18/02/2009 | 16:42 uur
Blijkbaar heeft de Stasdef een beslissing genomen, een gerucht dienaangaande gaat hier op Curacao ook rond. Weet iemand welk type Rhib of Interceptor het dan wel geworden is....?
Wellicht vreemd dat ik mijzelf citeer  :-\ maar ik heb de brief van de Stasdef gevonden en stel vast dat 'men' wel bij MSTLtd heeft proefgevaren, men niet aangeeft waarmee, en dus onduidelijk blijft of er sprake is van een bestaand type of van een prototype of "whatever"!

Wat mij wel enige zorg baart is dat men kiest voor een UK-leverancier terwijl het project "superrhib" feitelijk een materieelsdrama is!  >:( De superrhib van de KWNA&A is een product van Delta uit de UK!

Let's hope for the best... :(

Oddcrow

Blijkbaar heeft de Stasdef een beslissing genomen, een gerucht dienaangaande gaat hier op Curacao ook rond. Weet iemand welk type Rhib of Interceptor het dan wel geworden is....?

Chrisis

Hmmm,

ik weet niet of ik hier heel vrolijk van moet worden. Ik ben ook zeer benieuwd waarom bijvoorbeeld het Nederlandse bedrijf http://www.m-ribs.com/ ribs niet uitgekozen is. een Nederlands bedrijf iets gunnen lijkt me toch altijd beter. En je kan mij niet wijsmaken dat je dan op een miljoentje meer of minder let, gezien andere programma's van het DMO. Wat het verschil volgens mij niet zal zijn geweest.

Wat is er nou zo vernieuwend aan http://www.mstltd.com/ Dat juist dit bedrijf is uitgekozen terwijl uitgerekend in deze markt, van kant en klare schepen zoveel mogelijk is. Waarom niet een vernieuwend model?
Ik geloof echt niet dat er geen alternatieven zijn, die aan dezelfde of betere prijs / kwaliteit voldoen, en die wel vernieuwende concepten zijn.

enige alternatieven (en natuurlijk Madera niet vergeten.
http://www.deltapower.co.uk/deltapower.html
http://www.safeboats.com/default/index.php
http://www.mshipco.com/military_concepts.html
http://www.marinealutech.com/index1.htm
http://fbdesign.it/productionpatrol.php


Als ik het zo zie lijkt het me een miskoop.

En hoezo familievorming? daar is toch geen sprake van, gewoon voor alle taken hetzelfde type nemen is geen familievorming. Dat is gewoon een mooi argument /kletspraatje om de kamerleden te doen geloven dat men er alles aan doet om de kosten zo laag mogelijk te houden.

En daarnaast is de kwantitatieve ook uit de duim gezogen. Hoe is het mogelijk dat men voor havenbeveliging rekent op twee interceptors? één voor Rotterdam en één voor Amsterdam zeker? En waarom is er geen grote deal gesloten samen met bijvoorbeeld de politie, brandweer, kustwacht en dergelijke organisaties? Als je de kosten echt laag wilt houden dan zou dat ook best een optie zijn toch?

Lex

Defensie koopt motorboten

DEN HAAG - Defensie krijgt de beschikking over 48 snelle   wendbare motorboten , die kunnen worden ingezet tegen terrorisme, piraterij of drugssmokkel.
Dat heeft staatssecretaris De Vries (Defensie) de Tweede Kamer dinsdag laten weten. Hij wil in maart het contract tekenen. Voor de aanschaf is 28,2 miljoen euro gereserveerd.

Telegraaf, di 10 feb 2009, 23:15

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 29/12/2008 | 22:19 uur
Kapitein Rob heeft zeker nog nooit in een Speedboot gezeten? ook een polyster Speedboot stuitert en ook jetski.

Dat ontken ik toch niet of zo? Ik stel de vraag omdat defensie blijkbaar een speedboot wil kopen waar je op volle zee mee uit de voeten kan. Ik heb genoeg ge-emmer met de Rhib gezien tijdens boardingen om daar wat kritisch over te zijn.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 25/12/2008 | 19:35 uur
Ik vraag me af hoe deze speedboot zich houdt bij "niet zo glad water"....

Kapitein Rob heeft zeker nog nooit in een Speedboot gezeten? ook een polyster Speedboot stuitert en ook jetski.

Hier trouwens nog een you tube flimpje van een andere Rib

http://www.youtube.com/watch?v=DvSVr9r9ozI&feature=related

KapiteinRob

Als ik dat youtube-filmpje zag, kon ik me al weinig voorstellen met dergelijke snelheden in de wateren in de west. Daar kom je kotsmisselijk en blauwgebeukt uit als je niet uitkijkt. Laat staan dat je vrolijk vanuit dat apparaat met dergelijke snelheid en zeegang moet gaan schieten......

Oddcrow

Citaat van: Kapitein Rob op 25/12/2008 | 19:35 uur
Ik vraag me af hoe deze speedboot zich houdt bij "niet zo glad water"....

Ik sprak vandaag met iemand die hier in de wateren rond Curacao al een aantal maal heeft meegevaren met de Interceptor. Het vaartuig stuitert inderdaad behoorlijk, afhankelijk hoe goed of hoe slecht de piloot het vaartuig stuurt door de golven.
Het vaartuig van dichtbij bekijkend is er weinig ruimte om zitplaatsen te maken voor in totaal 10 personen, zoals de Stasdef graag wil. Overigens, volgens de kamerbrief FRISC gaat het OPV blijkbaar met twee van deze vaartuigen opereren.

Ace1

#30
Citaat van: Thomash op 29/12/2008 | 12:40 uur
In het filmpje vaart hij naast een LCF en stuitert hij op glad water al enorm. Zijn deze bedoelt om te koppelen aan de OPV's? Of zijn er nog andere toepassingen?

Als men goed kijkt vaart de Interceptor niet naast  een LFC maar naast een Sigma Korvet die Damen Schelde Navalbuilding voor Indonesie bouwt en de andere Boot is een Damen Stan Patrol 4207 van de Douane geloof ik.

http://www.damen.nl/PRODUCTS/DAMEN_STAN_PATROLS.aspx?mId=8643

KapiteinRob

Citaat van: Thomash op 29/12/2008 | 12:40 uur
Of zijn er nog andere toepassingen?

Lees jij wel eerst waar het topic over gaat?  ??? Dan had je al antwoord gehad op je vraag.