Reacties op "Hokjesman" over het KMARNS

Gestart door Flyguy, 15/02/2013 | 08:48 uur

bergd

Citaat van: onderofficier op 16/02/2013 | 17:34 uur

Ik heb geen negatief zelfbeeld (waarom zou ik?)  Defensie komt voornamelijk negatief in het nieuws, waardoor mensen een negatief beeld over defensie hebben.


Gelukkig heb je geen negatief defensie beeld, dat heb ik verkeerd beschreven. Dus ga zo door met je visie aan de burger te verkondigen. Alleen blijf ik van mening dat als je het grote publiek wil bereiken de media een grote rol speelt. Als ik s'ochtends in de auto zit en radio 1 of BNR nieuwsradio heeft een item over defensie is dat stukje mooi mee genomen. Op de Radio gebeurt het nog weleen sregelmatig maar helaas loopt de TV met goede programma achter. Wat dat betreft mag Nederland een voorbeeld nemen aan Canvas en de BBC die een onderwerp lang (1uur) aan snijden.

MasterChief1971

Me dunkt dat elke positieve (hoewel slecht bekeken) aandacht voor Defensie goed is.

Mooiste stukje in de film ging over sneuvelbereidheid. Antwoord Hokjesman: "Ik kan alleen maar hopen dat ik dat ook voor jou zou doen", of iets van die strekking.

ik denk dat die vraag eens wat vaker gesteld zou moeten worden aan mensen die zich zonodig als anti-Defensie moeten profileren.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

onderofficier

#18
Citaat van: bergd op 16/02/2013 | 15:59 uur
Tuurlijk is het zo dat wanneer de dingen goed gaan het niet in het nieuws komt, heeft geen nieuwswaarde. En tuurlijk gaan er dingen fout, ook bij de defensie. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar ik vind dat je een behoorlijk negatief zelfbeeld hebt wanneer je stelt dat defensie alleen negatief in het nieuws komt. Net als veel mensen hier op het forum beweren dat een grote meerderheid van de nederlandse bevolking negatief over defensie denkt. Ik ken heel wat mensen in mijn omgeving die defensie een warm hart toe dragen.

Ik heb geen negatief zelfbeeld (waarom zou ik?)  Defensie komt voornamelijk negatief in het nieuws, waardoor mensen een negatief beeld over defensie hebben. Hoe kunnen mensen over iets positief denken als het voornamelijk negatief in het nieuws komt?  Nogmaals als je er positieve docu's over gaat maken kijken alleen geïntresseerden. (die komen ook naar de open dagen toe......anti komen er niet want die worden de burgers zelf verjaagd: ik denk dat de militairen deze moeten beschermen tegen demenigte........ die pro's hoef je niet te overtuingen van dat het werk van defensie belangrijk is..........)

Maar niet alleen in de media is het voornamelijk negatief: lees hier eens de verschillende topics  waar duidelijk in te lezen is dat vele militairen zelf zeer negatief zijn over defensie: hoe is hun zelfbeeld, als je de mijne al negatief vind ??  Het is dan maar goed dat er geen touw in de buurt ligt bij hen?

Ik zet vaak nog de positieve dingen van defensie neer. En die worden heel vaak weggewuifd met argument: voorheen was het beter. Dat klopt maar dat was en is dus voorbij.  Vergelijkbaar met de burgermaatschappij is bij defensie nog steeds goed.  Als ik negatief was ga ik geen positieve dingen vertellen over defensie: ik werk niet bij wc-eend   (wij van wc-eend, adviseren wc-eend)   Er zijn zat dingen die niet kloppen die vertel ik ook.  Maar weet je: die dingen gebeuren zelfs ook bij commercieele / andere bedrijven/ organisateis..  Dat zeg ik er ook bij....want dat heb ik namelijk zelf ook ervaren.     

Het is ook wat je wilt lezen......... :silent:




Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

bergd

Citaat van: onderofficier op 16/02/2013 | 15:19 uur

Sinds wanneer zenden het RTL-nieuws of NOS-journaal positief nieuws uit? 


Tuurlijk is het zo dat wanneer de dingen goed gaan het niet in het nieuws komt, heeft geen nieuwswaarde. En tuurlijk gaan er dingen fout, ook bij de defensie. Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar ik vind dat je een behoorlijk negatief zelfbeeld hebt wanneer je stelt dat defensie alleen negatief in het nieuws komt. Net als veel mensen hier op het forum beweren dat een grote meerderheid van de nederlandse bevolking negatief over defensie denkt. Ik ken heel wat mensen in mijn omgeving die defensie een warm hart toe dragen.

onderofficier

Citaat van: bergd op 16/02/2013 | 09:48 uur
Tuurlijk er over praten in je kennissen kring is erg belangrijk maarrr... Media heeft daarbij zeker een belangrijke rol. Je kunt lullen als brugman maar als defensie bijvoorbeeld vaak negatief in het nieuws komt dan is het moeilijk om die stempel die je opgeplakt krijgt er weer af te krijgen. En als een medewerker van defensie op het RTL-nieuws of NOS-Journaal iets verteld over defensie is de kans groot dat het wel blijft hangen bij de mensen groot.

Als het meteen goed uitlegt dan hoef je niet opnieuw te beginnen...... want dan doe je hen even in een hokje, wat ze niet prettig vinden en dan zeggen: dat is precies wat je met mij doet..........  en soms is het handig om lekker mee te stempelen: dan wordt er gezegd je hebt het over je eigen collega's......Meteen in de verdediging springen en het opnieuw uit gaan leggen heeft geen nut.

Daarnaast zorgen vaak de collega's er voor dat defensie (lees de militair) negatief in het nieuws komen.   
We hebben eenmaal een voorbeeldfunctie. En we weten ook dat als wij wat uithalen dit met je beroep wordt vermeldt.  Als ik vanavond een kroeg kort en klein staat niet in de krant "vrouw slaat kroeg kort en klein"  maar "militair slaat kroeg kort en klein" vermoedelijk staat er wel "vrouwelijke" er voor............. 

Laatst was bij Hart van Nederland (denk ik) defensie wel heel in beeld met een oefening van de ME van de Kmar alleen het werd helaas wat verstoord door een militair (oefen-betoger)   omdat hij zich niet kon beheersen en echt te keer ging; hij werd netjes afgevoerd door de oefenleiding.  Dat gebeurd wordt gefilmd en wordt uitgezonden.    Maar ik hoop dat het gros niet weet eh wist dat de oefenbetogers militairen waren.

Sinds wanneer zenden het RTL-nieuws of NOS-journaal positief nieuws uit? 
Geldt ook voor de kranten.  De media is liever dingen aan het afbreken dan aan het opbouwen.  Maar ook daar helpen "wij" een handje mee: zie het bericht over die "geheime betaling aan die echte MIVD-er"    Er gaan wat dingen mis, wat niet netjes is, hij dient een schadeclaim in, krijgt na wat getouwtrek wat geld, dan is het toch klaar? Iemand moet het getipt hebben aan de Telegraaf  waarbij ik de reden niet kan bedenken.  Maar het is weer wat "negatiefs" over defensie.     
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

bergd

Citaat van: onderofficier op 15/02/2013 | 23:14 uur
Je hoeft niet met iedereen contact te hebben; het gaat ook via via.......    Juist met persoonlijk contact cq via via bereik je de mensen die eigenlijk niet geïnteresseert zijn in defensie / anti defensie zijn.  Zij kijken echt niet naar tv programma's waarin defensie zich profileert.


Tuurlijk er over praten in je kennissen kring is erg belangrijk maarrr... Media heeft daarbij zeker een belangrijke rol. Je kunt lullen als brugman maar als defensie bijvoorbeeld vaak negatief in het nieuws komt dan is het moeilijk om die stempel die je opgeplakt krijgt er weer af te krijgen. En als een medewerker van defensie op het RTL-nieuws of NOS-Journaal iets verteld over defensie is de kans groot dat het wel blijft hangen bij de mensen groot.

dudge

Citaat van: onderofficier op 15/02/2013 | 23:14 uur
Natuurlijk kan je niet iedereen overtuigen, ook dat realiseer ik me. (dan krijgen ze dus geen zandzak van mij.........)

;D Als het ooit zover komt, bij iedereen eerst vragen of ze defensie steunen.....

onderofficier

Citaat van: bergd op 15/02/2013 | 20:51 uur
Combinatie van beiden denk ik, niet iedereen komt met defensie personeel in aanraking. Afhankelijk van welke plaats je woont is groot.

Defensie personeel heeft ook een vriendenkring / organisatie / clubs buiten defensie om.   (de meeste militairen)

Je hoeft niet met iedereen contact te hebben; het gaat ook via via.......    Juist met persoonlijk contact cq via via bereik je de mensen die eigenlijk niet geïnteresseert zijn in defensie / anti defensie zijn.  Zij kijken echt niet naar tv programma's waarin defensie zich profileert. Hierbij spiegel ik aan mezelf: Ik kijk naar tv-programma's die mij interesseren, ik kijk niet naar tv-programma's die mij niet interesseren....dus ik denk dat anderen ook zo tv kijken. Natuurlijk kan ik het mis hebben en kijkt het gros naar tv programma's waar zij eigenlijk niet geïntereseerd in zijn........  

Natuurlijk kan je niet iedereen overtuigen, ook dat realiseer ik me. (dan krijgen ze dus geen zandzak van mij.........)

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Lex

De reacties op de uitzending afgesplitst uit het topic "Defensie op TV" en in dit nieuw topic overgebracht.

Lex
Algeheel beheerder

Nikehercules

Citaat van: Zeewier op 15/02/2013 | 19:53 uur
Ik zit ook al heel lang aan een soort defensie, intel en geopolitiek georiënteerd programma te denken.

Gemaakt door het team van, en gepresenteerd door die kerel van: Andere tijden.

bergd

Citaat van: onderofficier op 15/02/2013 | 20:17 uur

Ik denk dat met wat jij doet: de mensen zelf uitleggen wat je doet  (koffie drinken  ;)  :-*)  meer bereikt dan met een specifieke tv programma

En bedankt he ;)

Combinatie van beiden denk ik, niet iedereen komt met defensie personeel in aanraking. Afhankelijk van welke plaats je woont is groot.

onderofficier

Citaat van: bergd op 15/02/2013 | 19:56 uur
Mensen bewust maken van je werk is zo belangrijk.
Ik zelf werk binnen de beveiliging(niet defensie gerelateerd). Maar hoe irritant ook steeds weer mensen uitleggen dat je meer doet dan de hele dag koffie drinken is zo belangrijk. Het probleem is vaak dat het niet meetbaar/zichtbaar is voor publiek wat je doet, wat met andere beroepen wel vaak het geval is. Daarom moet er een soort bewustwording komen waarom defensie zo keihard nodig is. En dat kan alleen via de media.

Ik denk dat met wat jij doet: de mensen zelf uitleggen wat je doet  (koffie drinken  ;)  :-*)  meer bereikt dan met een specifieke tv programma omdat men denkt dat eea mooier wordt voorgespiegeld dan het is  (wat eigenlijk ook waar is)

Als iemand anti-defensie tegen mij reageert, vraag ik altijd om hun adres.....  niet dat ik die krijg maar dan zeg dan komt defensie niet bij u zandzakken leggen als er hoog water is bij u in de buurt..... men reageert dan anders en dan snel vertellen dat "we" ook brandblussen, ziekenhuizen bij staan enz enz.....   Ik bereik niet in eens veel mensen maar toch wel iemand die het (hopelijk) thuis ook verteld.

Als elke militair dit nu eens doet.....dan worden er toch heel veel mensen bereikt; daar kan geen PR machine tegen op.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

bergd

Mensen bewust maken van je werk is zo belangrijk.
Ik zelf werk binnen de beveiliging(niet defensie gerelateerd). Maar hoe irritant ook steeds weer mensen uitleggen dat je meer doet dan de hele dag koffie drinken is zo belangrijk. Het probleem is vaak dat het niet meetbaar/zichtbaar is voor publiek wat je doet, wat met andere beroepen wel vaak het geval is. Daarom moet er een soort bewustwording komen waarom defensie zo keihard nodig is. En dat kan alleen via de media.

Zeewier

Ik zit ook al heel lang aan een soort defensie, intel en geopolitiek georiënteerd programma te denken. Liever niet door de Telegraaf of WNL, dan wordt het te veel een kijk-eens-hoe-mooi-defensie-is programma. Meer als VPRO Tegenlicht.

Een site die ik graag lees is http://thediplomat.com/. Economie, geopolitieke analyses, nautische conflicten en historische vergelijkingen tussen toen en nu. Het laat precies zien waar de werkelijke functie van defensie  ligt.

dudge

Citaat van: bergd op 15/02/2013 | 19:12 uur
Tuurlijk moeten mensen moeten er naar kijken, maar ik ben er van overtuigt dat heel heel wat Nederlanders defensie nog altijd interresant vinden. (kijk eens hoeveel mensen er op de opendagen af komen) Defensie zou toch best een leuk tv (serie)format kunnen bedenken die een redelijk inkijkje geeft. Je hoeft de mensen die anti-defensie zijn niet over te halen die zullen toch altijd tegen blijven maar het brede publiek dat is belangrijker. En zolang het nederlandse volk geen flauw benul heeft wat men bij defensie doet is er voor de PR-machine nog veel werk te doen.

Precies. Waarom kunnen er wel programma's gemaakt worden over de politie, politie te paard, verkeerspolitie, politiehelicopters, maar waarom zou dat bij defensie niet kunnen?

Het kan ook wel, 'Midden in de Marine' vindt ik zelf nog steeds wel een goed programma, maar daar zou dus meer van kunnen komen.