KCT en MARSOF

Gestart door Jellington, 05/11/2013 | 17:51 uur

Sine Pari

Citaat van: Jellington op 04/12/2013 | 20:29 uur
http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Force <-- die bedoelde ik.

Goed punt trouwens over of een kleine krijgsmacht (zoals die van NL) wel lichte helikopters wil aanschaffen. Het lijkt mij niet compleet onmogelijk, het heeft aardig wat voordelen maar je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben.

Zoals gezegt die eenheid bestaat (officeel) niet.  ;)

Je moet er wat voor overhebben, is wat kort door de bocht. Nogmaals wil en de geoefendheid en de gevechtsparaatheid onderhouden kan men dit enkel werkelijk doen als men deze (lichte/kleinere helicopters) niet krijgsmachtswijd verwend. Men kan natuurlijk een compromis aan gaan, lichtere/kleinere helicopters aanschaven voor de gehele krijgsmacht en deze indien nodig voor SOF eenheid/eenheden benutten. Maar dan zal een stuk geoefendheid tussen helicopter bemanning en de operators verloren gaan/niet bestaan.

Om het maar even dicht bij huis te houden, wij en andere eenheden oefenen meermaals met 160 zodat wij diverse insert en exfil proceduren leren en onderhouden, en de helicoter bemanning hun kunnen kunnen onderhouden en uitbouwen. Het is zelfs zo dat om dit te bewerkstellen we vaak buiten militaire oefengebieden dit soort oefeningen doorvoeren, zodat zowel wij als de vliegers nieuwe omgevingen, omstandigheden, etc kunnen leren/beoefenen. Ik zie dit in bv. NLD niet een twee drie gebeuren, neem enkel maar de verschillende regelijngen ivm geluidsoverlast etc in oogschouw.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Jellington

Citaat van: Sine Pari op 04/12/2013 | 20:22 uur
Jellington ik weet niet wie je bedoeld maar SFOD bestaat niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Force <-- die bedoelde ik.

Goed punt trouwens over of een kleine krijgsmacht (zoals die van NL) wel lichte helikopters wil aanschaffen. Het lijkt mij niet compleet onmogelijk, het heeft aardig wat voordelen maar je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben.

Sine Pari

Citaat van: Jellington op 04/12/2013 | 19:57 uur
Veel SF uit andere landen maken ook intensief gebruik van lichte helikopters met als meest bekende voorbeeld natuurlijk SFOD.
Maar hoeveel van die kleine helikopters zou dan "genoeg" zijn? Iets van 15?

Jellington ik weet niet wie je bedoeld maar SFOD bestaat niet.

Het uitroepen van wat nummers is volkomen zinloos. Men moet eerst kijken welke eenheid/eenheden gebruik gaan maken van deze lichter helicopter, hoe intensive men gaat oefenen en hoe vaak men ze voor daadwerkelijke operationele doeleinde gaat verwenden. Dan eerst kan men een plaatje maken van hoeveel men nodig heeft om aan oefen en onderhoud te voldoen en wat minimaal nodig is om gevechtparaat te zijn.

Maar zoals ik al in mijn eerdere betoog schreef, dat het niet enkel een financiele vraag is of men ze aanschaft, maar ook een onderhouds en trainings vraag is, is het maar hellemaal de vraag of men daadwerkelijk als een kleinere krijgsmacht lichte helicopters wil aanschafen. Vergeet niet dat men hier een SOF sterkte heeft van rond de 50,000 man. Ik weet niet hoe groot de Nederlandse krijgsmacht is, maar ik denk dat het om ongeveer dezefde grote handeld als onze SOF eenheden tesamen.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Jellington

Citaat van: Sine Pari op 03/12/2013 | 20:55 uur
Natuurlijk zou die (kleinere helicopter) voor Nederlandse SOF eenheden/operaties ook een rol kunnen spelen. Teslotte is bv. een MH-6 veel lichter en heeft een veel kleinere rotor radius, dan bv. de UH-1 Y Venom of de EC635. Twee zaken die in een dicht bebouwd land bij inzetten van bv. de UIM bij eventuele gijzelings acties van toepassing kunnen zijn. Maar ook voor andere operationele doeleinde (in het buitenland) kan een kleinere helicopter (dan welke reeds in gebruik) van nut zijn.

Veel SF uit andere landen maken ook intensief gebruik van lichte helikopters met als meest bekende voorbeeld natuurlijk SFOD.
Maar hoeveel van die kleine helikopters zou dan "genoeg" zijn? Iets van 15?

Elzenga

Citaat van: Sine Pari op 03/12/2013 | 20:55 uur
Natuurlijk zou die (kleinere helicopter) voor Nederlandse SOF eenheden/operaties ook een rol kunnen spelen. Teslotte is bv. een MH-6 veel lichter en heeft een veel kleinere rotor radius, dan bv. de UH-1 Y Venom of de EC635. Twee zaken die in een dicht bebouwd land bij inzetten van bv. de UIM bij eventuele gijzelings acties van toepassing kunnen zijn. Maar ook voor andere operationele doeleinde (in het buitenland) kan een kleinere helicopter (dan welke reeds in gebruik) van nut zijn.
Ok..duidelijk.

Sine Pari

#107
Citaat van: Elzenga op 03/12/2013 | 11:34 uur
Duidelijk. Maar zou een kleinere helikopter gewenst zijn voor SOF? Binnen dan natuurlijk een ruimer defensiebudget etc etc..(want met het huidige budget is dat toch onrealistisch).
Natuurlijk zou die (kleinere helicopter) voor Nederlandse SOF eenheden/operaties ook een rol kunnen spelen. Teslotte is bv. een MH-6 veel lichter en heeft een veel kleinere rotor radius, dan bv. de UH-1 Y Venom of de EC635. Twee zaken die in een dicht bebouwd land bij inzetten van bv. de UIM bij eventuele gijzelings acties van toepassing kunnen zijn. Maar ook voor andere operationele doeleinde (in het buitenland) kan een kleinere helicopter (dan welke reeds in gebruik) van nut zijn.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Elzenga

Citaat van: Sine Pari op 03/12/2013 | 09:39 uur
Men mag echt er niet over het hoofd zien dat buiten dat ze ondehouden moeten worden en vliegers op moeten opgeleid worden, men er ook (genoeg) mee moet oefenen om daadwerkelijk inzetbaar te zijn. Anders als hier waar de 160 door diverse SOF eenheden kan worden gebruikt , en men daardoor een hoge geoefendheid heeft van diverse helicopter vliegers op hun respectieflijke toesfel, zie ik dat in een land met een kleinere krijgsmacht  als doorvoerbaar. Een vergelijking van taakverdeeling, inzetbaarheid, en/of inzetmiddelen tussen NLD en USA is dan ook appels met peren vergelijken.
Duidelijk. Maar zou een kleinere helikopter gewenst zijn voor SOF? Binnen dan natuurlijk een ruimer defensiebudget etc etc..(want met het huidige budget is dat toch onrealistisch).

Sine Pari

Citaat van: NLTactical op 09/11/2013 | 00:08 uur
Een paar littlebirds of hueys zouden we handig zijn, toch weer 1 extra inzetmiddel..
Men mag echt er niet over het hoofd zien dat buiten dat ze ondehouden moeten worden en vliegers op moeten opgeleid worden, men er ook (genoeg) mee moet oefenen om daadwerkelijk inzetbaar te zijn. Anders als hier waar de 160 door diverse SOF eenheden kan worden gebruikt , en men daardoor een hoge geoefendheid heeft van diverse helicopter vliegers op hun respectieflijke toesfel, zie ik dat in een land met een kleinere krijgsmacht  als doorvoerbaar. Een vergelijking van taakverdeeling, inzetbaarheid, en/of inzetmiddelen tussen NLD en USA is dan ook appels met peren vergelijken.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Jellington

Citaat van: Freggel op 26/11/2013 | 18:31 uur
Er is een verschil in wat de diverse eenheden kennen en kunnen en welke taken ze vanuit eigen land toebedeeld hebben gekregen
Je conclusies zijn te kort door de bocht
Jaegers en KCT zijn erg met elkaar te vergelijken net zoals MarineJaeger en NL MARSOF dat ook zijn als eenheden
Dat betekent niet dat ze een exact gelijk takenpakket krijgen of dat de verdeling primary secondary and other gelijk zou moeten zijn

Oke, ik denk dat ik hem snap. Bedankt voor de hulp.

Freggel

Citaat van: Jellington op 24/11/2013 | 18:42 uur
Oké, nieuwe vraag.
Ik zat een beetje te googlen op SF van andere landen en kwam bij het Jægerkorpset uit Denemarken dit tegen:

   
Primary tasks:
Unconventional Warfare
Special Reconnaissance
Direct Action
Counter-terrorism
Hostage Rescue

Other roles:
Information operations
Humanitarian missions

En toen ik bij Korps Commandotroepen zat te kijken kwam ik dit tegen:

Primary task:
Unconventional warfare
Foreign internal defense
Special reconnaissance
Direct action

other roles:
Counterproliferation
Hostage rescue
Humanitarian missions
Information operations

Al deze informatie komt trouwens van Wikipedia. Maar wat is het verschil tussen het Jægerkorpset en Korps Commando Troepen? Bij het Jægerkorpset staat bijv Counter Terrorism en Hostage Rescue bij primary roles en bij het Korps niet, betekent dit dat elke operator bij het Jægerkorpset getraind is in CT operaties?

Er is een verschil in wat de diverse eenheden kennen en kunnen en welke taken ze vanuit eigen land toebedeeld hebben gekregen
Je conclusies zijn te kort door de bocht
Jaegers en KCT zijn erg met elkaar te vergelijken net zoals MarineJaeger en NL MARSOF dat ook zijn als eenheden
Dat betekent niet dat ze een exact gelijk takenpakket krijgen of dat de verdeling primary secondary and other gelijk zou moeten zijn

Freggel

Citaat van: NLTactical op 16/11/2013 | 20:20 uur
Ja dat kwam omdat we ''reputatieschade'' hebben opgelopen tijdens de eerste pogingen tot deelname. De ''easy jobs'' waren al weggegeven, anders hadden we daar nu gewoon 100 politie-trainers heen gestuurd en waren we er makkelijk vanaf gekomen... 'denk ik.

verwacht je nu werkelijk dat op een internet forum wordt verteld waar NL SOF voor wordt ingezet?

Jellington

Oké, nieuwe vraag.
Ik zat een beetje te googlen op SF van andere landen en kwam bij het Jægerkorpset uit Denemarken dit tegen:

   
Primary tasks:
Unconventional Warfare
Special Reconnaissance
Direct Action
Counter-terrorism
Hostage Rescue

Other roles:
Information operations
Humanitarian missions

En toen ik bij Korps Commandotroepen zat te kijken kwam ik dit tegen:

Primary task:
Unconventional warfare
Foreign internal defense
Special reconnaissance
Direct action

other roles:
Counterproliferation
Hostage rescue
Humanitarian missions
Information operations

Al deze informatie komt trouwens van Wikipedia. Maar wat is het verschil tussen het Jægerkorpset en Korps Commando Troepen? Bij het Jægerkorpset staat bijv Counter Terrorism en Hostage Rescue bij primary roles en bij het Korps niet, betekent dit dat elke operator bij het Jægerkorpset getraind is in CT operaties?

Jellington

Citaat van: NLTactical op 16/11/2013 | 20:20 uur
Ja dat kwam omdat we ''reputatieschade'' hebben opgelopen tijdens de eerste pogingen tot deelname. De ''easy jobs'' waren al weggegeven, anders hadden we daar nu gewoon 100 politie-trainers heen gestuurd en waren we er makkelijk vanaf gekomen... 'denk ik.


Ja oke maar het laat wel zien dat de SF nodig is ook misschien voor toekomstige operaties. Want Mali is heus niet het enige land dat last heeft van terroristjes.

NLTactical

Citaat van: Jellington op 16/11/2013 | 19:52 uur
Dat denk ik niet, zo worden toch ook niet voor niks naar Mali gestuurd? (hoop ik)


Ja dat kwam omdat we ''reputatieschade'' hebben opgelopen tijdens de eerste pogingen tot deelname. De ''easy jobs'' waren al weggegeven, anders hadden we daar nu gewoon 100 politie-trainers heen gestuurd en waren we er makkelijk vanaf gekomen... 'denk ik.

Jellington

Citaat van: NLTactical op 16/11/2013 | 19:49 uur
Jammer genoeg is dat 'm ja, erg frustrerend stukje voor de liefhebbers en mensen die Commando wil(den) worden ook....
En dat onderzoek van Michiel de Weger bevestigt het helemaal, en dan ook nog wat Otto van Wiggen zei...
Dan begin je toch te twijfelen of we ze wel nodig hebben... :|

Dat denk ik niet, zo worden toch ook niet voor niks naar Mali gestuurd? (hoop ik)