Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Master Mack

RAM op Hangaar en 76mm op de boeg met als toevoeging 2x 40mm moet genoeg zijn.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 09:32Wellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?

Citaat van: Parera op Vandaag om 09:4276 mm op de hangaar & Ram op de boeg is de planning. Ook staan er nog wat hitroles en decoy launchers gepland.

Maar een tweetal 40 mm's & extra rcws's is ook welkom wat mij betreft.

Of het verplaatsen van de RAM naar bovenop de brug en op de boeg een extra 76mm.
De 76mm op de hangaar laten staan.

Die 40mm zijn ook een goede toevoeging, maar ... of is dan de CSS weer te zwaar bewapend ?
De CSS zal voor mijn gevoel nooit alleen op pad gaan en is een ondersteunend vaartuig, dus zal meestal als een begeleidend vaartuig zijn in een vlootverband met meerdere schepen. Die ook weer hun eigen bewapening heeft, CSS zal dan ook binnen de bescherming varen van deze schepen.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 09:32Wellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?

76 mm op de hangaar & Ram op de boeg is de planning. Ook staan er nog wat hitroles en decoy launchers gepland.

Maar een tweetal 40 mm's & extra rcws's is ook welkom wat mij betreft.

Huzaar1

Wellicht wat zwaarder bewapenen ivm zelfverdediging is gewenst?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Combat Support ship HNMLS Den Helder  :big-smile:  mooi schip !


Master Mack

Ik vind het JSS ook een mooi schip. Ik zou het JSS gewoon houden en een zusje van de Den Helder bouwen.Dan hebben we genoeg Bevoorrading capaciteit.

Lynxian

Citaat van: Parera op 28/03/2024 | 15:30 uurHet is een echte AOR zoals deze horen te zijn. Prachtig schip verder, jammer dat het weer een single ship class lijkt te worden. Ik zie veel liever een tweetal van deze schepen en ernaast een Joint Multi Mission Ship voor de transport en heli carrier taken van het JSS. Ook in geval van een conflict verdeel je op die manier je capaciteiten over meerdere platformen.

Misschien kunnen we het huidige JSS wel verkopen aan de Duitsers of Belgen, zodat wij eerder dan gepland onze vloot en capaciteit kunnen uitbreiden en moderniseren.
Ik kan me voorstellen dat een 2e nog wel eens gaat komen. Ik dacht dat er ook over gespeculeerd was hier op 't forum, maar kan even niet zo snel terugvinden waar. Maar straks met 4 ASWF, 4 FuAD, 6 LPX en 4 SSK lijkt het me een redelijke inkopper.

Parera

#981
Citaat van: StrataNL op 28/03/2024 | 09:04 uurVind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.

Het is een echte AOR zoals deze horen te zijn. Prachtig schip verder, jammer dat het weer een single ship class lijkt te worden. Ik zie veel liever een tweetal van deze schepen en ernaast een Joint Multi Mission Ship voor de transport en heli carrier taken van het JSS. Ook in geval van een conflict verdeel je op die manier je capaciteiten over meerdere platformen.

Misschien kunnen we het huidige JSS wel verkopen aan de Duitsers of Belgen, zodat wij eerder dan gepland onze vloot en capaciteit kunnen uitbreiden en moderniseren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 28/03/2024 | 09:44 uurMee eens, mooi schip. Maar DAMEN bouwt n.m.m. ook mooi ontworpen schepen. LCF is ook toonaangevend, OPV's ook heel mooi.

Ik ben dan ook heel benieuwd naar de eerste concept ontwerpen van FuAD. Ik verwacht een sierlijk gelijnd schip met 2 eilanden, maar of het dat wordt?

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 28/03/2024 | 09:04 uurVind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.
Mee eens, mooi schip. Maar DAMEN bouwt n.m.m. ook mooi ontworpen schepen. LCF is ook toonaangevend, OPV's ook heel mooi.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: silvester herc op 27/03/2024 | 20:59 uurEcht een mooi Schip jammer van de vertraging heeft wel iets weg van de JSS  8)
Vind het ook een mooi gebalanceerd ontwerp. Beter dan het JSS.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

silvester herc

Citaat van: Parera op 27/03/2024 | 20:20 uurCSS slaagt voor hellingproef, maar kan pas later op proefvaart
Terwijl er in Roemenië hard wordt gewerkt om Combat Support Ship Den Helder gereed te maken voor haar proefvaart later dit jaar, werd er onlangs een projectmijlpaal behaald. Tijdens een hellingproef werden er verschillende gewichten van de ene naar de andere kant van het schip verplaatst om te kijken hoe het CSS daarop reageerde.

"Het schip lag volledig los en deze proeven zijn bedoeld om gewichtszwaartepunt en de stabiliteit van het schip te toetsen", legt Project Directeur Arjan Risseeuw uit. "Je hebt de waarden die zijn berekend tijdens het ontwerp en de hellingproef laat zien hoe het schip in de praktijk reageert. We zijn nog in afwachting van het finale rapport, maar ik durf te zeggen dat de proef succesvol is verlopen."

Ondanks het succes van de hellingproef is inmiddels ook bekend dat het project vertraging op heeft gelopen. "Dat heeft er alles mee te maken dat we nog niet klaar zijn met de inbedrijfstelling omdat nog niet alle systemen zijn aangesloten", aldus Arjan. "De inbedrijfstelling is het laatste wat je doet en als er eerder in het project vertraging is ontstaan, heeft dat gevolgen. In het geval van het CSS moesten er veel meer kabels dan in eerste instantie gedacht worden aangelegd."

Als gevolg van de vertraging wordt ook de proefvaart uitgesteld en zal het schip later dan verwacht deze zomer in Vlissingen arriveren voor de aftimmerperiode. Bekijk hieronder de film van de hellingproef.

Video van de hellingproef
Echt een mooi Schip jammer van de vertraging heeft wel iets weg van de JSS  8)

Parera

CSS slaagt voor hellingproef, maar kan pas later op proefvaart
Terwijl er in Roemenië hard wordt gewerkt om Combat Support Ship Den Helder gereed te maken voor haar proefvaart later dit jaar, werd er onlangs een projectmijlpaal behaald. Tijdens een hellingproef werden er verschillende gewichten van de ene naar de andere kant van het schip verplaatst om te kijken hoe het CSS daarop reageerde.

"Het schip lag volledig los en deze proeven zijn bedoeld om gewichtszwaartepunt en de stabiliteit van het schip te toetsen", legt Project Directeur Arjan Risseeuw uit. "Je hebt de waarden die zijn berekend tijdens het ontwerp en de hellingproef laat zien hoe het schip in de praktijk reageert. We zijn nog in afwachting van het finale rapport, maar ik durf te zeggen dat de proef succesvol is verlopen."

Ondanks het succes van de hellingproef is inmiddels ook bekend dat het project vertraging op heeft gelopen. "Dat heeft er alles mee te maken dat we nog niet klaar zijn met de inbedrijfstelling omdat nog niet alle systemen zijn aangesloten", aldus Arjan. "De inbedrijfstelling is het laatste wat je doet en als er eerder in het project vertraging is ontstaan, heeft dat gevolgen. In het geval van het CSS moesten er veel meer kabels dan in eerste instantie gedacht worden aangelegd."

Als gevolg van de vertraging wordt ook de proefvaart uitgesteld en zal het schip later dan verwacht deze zomer in Vlissingen arriveren voor de aftimmerperiode. Bekijk hieronder de film van de hellingproef.

Video van de hellingproef

Parera


Parera

Eerste (witte) rook uit de schoorsteen van Combat Support Ship Den Helder



Tijdens het testen van de Wärtsilä-dieselgeneratoren is onlangs voor het eerst rook uit de schoorsteen gekomen van het Combat Support Ship. CSS Den Helder ligt aan de afbouwkade in Galatz, Roemenië en de eerste rook was een memorabele mijlpaal voor het project, vertelt Projectdirecteur Arjan Risseeuw. "Het is een prachtig moment want je ziet en hoort het schip echt tot leven komen. Het was heel indrukwekkend."

Door een combinatie van het type dieselgeneratoren en de geïnstalleerde uitlaatgassenreinigingsinstallatie voldoen de uitlaatgassen aan de IMO Tier 3 emissieregels. Dat zorgt ervoor dat de rook schoon is, maar ook dat hij nauwelijks waarneembaar is, dus men moest goed kijken.

Aan de test ging een heel traject vooraf, want eerst moesten een aantal systemen worden aangesloten en in werking worden gesteld. "Het is zo'n moment waar je als project met zijn allen naartoe werkt. De startlucht compressor moet aangesloten en in bedrijf gesteld zijn, er moet smeerolie zijn, brandstof, ventilatie, de uitlaatgassenleidingen moeten compleet zijn, er moet koelwater zijn: er zijn een hoop stappen die gezet moeten worden voordat je de eerste rook kunt zien."

Nu alle vier de dieselgeneratoren getest zijn en gaan draaien, kan vermogen worden opgewekt. Omdat dit vermogen nog niet wordt gebruikt om het schip te voeden of de voortstuwingsmotoren en schroefassen te laten draaien, moet het weer worden afgevoerd. Hiervoor zijn grote weerstanden, ofwel "load banks" gehuurd. Tijdens de loadbanktests kunnen de generatoren worden getest op diverse vermogens.

Eind september/begin oktober vinden ook de eerste Static Load Tests voor de Replenishment at Sea (RAS)-installatie plaats. Arjan: "Tijdens de bevoorrading op zee gaan er brandstoffen en water via slangen, maar ook vaste ladingen naar andere schepen. De RAS-installatie moet daarom behoorlijke krachten kunnen weerstaan. De afgelopen weken hebben we dat getest door vanaf de kade de installatie te belasten." Hij sluit af: "Het zijn drukke, intensieve maanden, maar vooralsnog liggen we op schema om begin 2024 op proefvaart te gaan."

Onlangs heeft Damen Naval ook de VR-module van het gehele schip opgeleverd bij COMMIT, dus het op zijn beurt heeft overhandigd aan het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK). "Vroeger was de leus voor nieuwe bemanningssleden aan boord 'Ken uw schip binnen 24 uur'. Nu kunnen we die spreuk aanpassen naar: 'Ken uw schip 24 uur voordat u aan boord gaat'", vertelt Arjan.

De VR-versie zal door het Marine-opleidingsinstituut gebruikt gaan worden voor trainingen voor de nieuwe bemanning. Zo kunnen ze alvast hun weg aan boord van het CSS vinden nog voor ze het schip in het echt zien of bezoeken. De technologie kan ook ingezet worden om onderhoudsmonteurs of de bewaking te trainen.

Technical Specialist VR Björn Mes en zijn team hebben af en toe de grenzen van hard- en software moeten oprekken om de virtuele versie te maken. "Wij hebben nog nooit zo'n groot en gedetailleerd schip in VR gezet. Dit is ook buiten Damen Naval een schaal die je niet vaak ziet." Björn sluit af: "Het maken van het CSS in VR was een team effort maar van het Damen Naval team waren vooral Bas Lafeber en Niels Abrahamse veel in het virtuele schip te vinden. Ook Tom en Thomas van het Simulatie Centrum Maritiem hebben vele uren 'aan boord' doorgebracht. Het was een uitdagend project, maar het eindresultaat ziet er goed uit."

Video engine start

https://www.scheldeschakels.nl/nl/nieuws/eerste-witte-rook-uit-de-schoorsteen-van-combat-support-ship-den-helder/