Zeewier wil het begrijpen of iets weten

Gestart door Zeewier, 23/06/2015 | 18:53 uur

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 30/12/2016 | 23:20 uur
We hebben die capaciteit ook gewoon.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Joint_Sigint_Cyber_Unit

En op tactisch niveau 102 EOV cie.

Dat klopt, maar dit zijn niet de capaciteiten die het offensieve luchtoptreden dragen. Denk dan bijv aan platformen als Rivet Joint. Het pre-conflict opzuigen van vijandelijke radar informatie voor EW doeleinden bijv. Maar ook real time, tijdens het gevecht oppikken, analyseren en relayen van vijandelijke luchtverdedigingsradars. Daar staat of valt een offensieve missie mee.

A.J.

#32
We hebben die capaciteit ook gewoon.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Joint_Sigint_Cyber_Unit

En op tactisch niveau 102 EOV cie.

Nikehercules

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 21:28 uur
En wat vinden anderen "uit het veld" van deze capaciteit en of we die nodig hebben (even los van of we het kunnen betalen..zeker nu nog geen optie).

ELINT is essentieel voor luchtoperaties in het hogere geweldsspectrum, zowel in de voorbereiding als uitvoering. Willen we als Europa in staat zijn dit soort operaties uit te voeren moeten we hier in investeren.

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 22:20 uur
Voor mij een vraag..voor andere een weet?!
Betreffende dat eerste heb ik daar eerlijk gezegd mijn twijfels over, gezien de diverse reacties uwerzijds.
Terug naar de vraagstelling: Heeft NL een eenheid (of meerdere) benodigd in het gebied van SIGINT/ELINT etc.?
Ik zeg: NEE.
Waarom? In vergelijk tot de taakstelling van de eenheden in Noorwegen, Duitsland is het verantwoordingsgebied enorm kleiner.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 30/12/2016 | 21:37 uur
Nice to have ..... or ..... need to have? Wat is de toegevoegde waarde voor een land als NL?
Voor mij een vraag..voor andere een weet?!

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 21:28 uur
Misschien eens een ballonetje oplaten op Twitter? En wat vinden anderen "uit het veld" van deze capaciteit en of we die nodig hebben (even los van of we het kunnen betalen..zeker nu nog geen optie).
Nice to have ..... or ..... need to have? Wat is de toegevoegde waarde voor een land als NL?

Ronald Elzenga

Citaat van: Zeewier op 30/12/2016 | 20:53 uur
Zat ik dus ook aan te denken. Of een extra gespecialiseerd fregat. Want het zijn wel high value targets die je niet geënterd wilt zien worden door kikvorsmannen.
Misschien eens een ballonetje oplaten op Twitter? En wat vinden anderen "uit het veld" van deze capaciteit en of we die nodig hebben (even los van of we het kunnen betalen..zeker nu nog geen optie).

Zeewier

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/12/2016 | 13:26 uur
Vind ik een interessante suggestie! ook de Duitsers hebben zulke schepen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oste-class_fleet_service_ship
Zou misschien helemaal geen gek idee zijn om dit .. bijvoorbeeld binnen de Benelux formule .. vorm te geven met een schip (of 2?)(op ook de dezelfde basis als de MCM en HOVs).
Zat ik dus ook aan te denken. Of een extra gespecialiseerd fregat. Want het zijn wel high value targets die je niet geënterd wilt zien worden door kikvorsmannen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/12/2016 | 13:27 uur
Deze zijn echter in niks vergelijkbaar met de capaciteiten van een dergelijk gespecialiseerd schip. Die beschikken over veel betere sensoren, maar vooral ook on-board verwerkingskracht, zowel digitaal als menselijk. Denk bijvoorbeeld aan het onderscheppen van satellietcommunicatie of uitgebreide netwerkanalyses.

Wil Europa meer op eigen benen staan dan is er zeker noodzaak voor meer Europese/NAVO SIGINT/ELINT capaciteit zowel op het water als in de lucht.


dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/12/2016 | 11:41 uur
Kennis is macht.

Op de S/L/GW FF hadden we een EOV afdeling, ik kan me niet voorstellen dat ze deze op de huidige en aanstaande fregatten zullen verwaarlozen (al sta ik momenteel nergens meer echt van te kijken).

Klopt. Daarnaast hadden de Orions en hebben de Walrussen ook capaciteiten. Deze zijn echter in niks vergelijkbaar met de capaciteiten van een dergelijk gespecialiseerd schip. Die beschikken over veel betere sensoren, maar vooral ook on-board verwerkingskracht, zowel digitaal als menselijk. Denk bijvoorbeeld aan het onderscheppen van satellietcommunicatie of uitgebreide netwerkanalyses.

Ronald Elzenga

#23
Citaat van: Zeewier op 30/12/2016 | 11:16 uur
Noorwegen bezit een nieuw SIGINT schip maar ook Zweden bezit er een, dit verouderde schip. HSwMS Orion A201 Interessant om ook eens over SIGINT na te denken of zijn onze fregatten daar al toe in staat? Of geen behoefte aan?
Vind ik een interessante suggestie! ook de Duitsers hebben zulke schepen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oste-class_fleet_service_ship
Zou misschien helemaal geen gek idee zijn om dit .. bijvoorbeeld binnen de Benelux formule .. vorm te geven met een schip (of 2?)(op ook de dezelfde basis als de MCM en HOVs).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 30/12/2016 | 11:16 uur
Noorwegen bezit een nieuw SIGINT schip maar ook Zweden bezit er een, dit verouderde schip. HSwMS Orion A201 Interessant om ook eens over SIGINT na te denken of zijn onze fregatten daar al toe in staat? Of geen behoefte aan?

Kennis is macht.

Op de S/L/GW FF hadden we een EOV afdeling, ik kan me niet voorstellen dat ze deze op de huidige en aanstaande fregatten zullen verwaarlozen (al sta ik momenteel nergens meer echt van te kijken).

Zeewier

Noorwegen bezit een nieuw SIGINT schip maar ook Zweden bezit er een, dit verouderde schip. HSwMS Orion A201 Interessant om ook eens over SIGINT na te denken of zijn onze fregatten daar al toe in staat? Of geen behoefte aan?

Zeewier

Citaat van: mandaje op 28/06/2016 | 20:42 uur
Bij de F-35B zit geen extra motor. Er zit een "ventilator" achter de cockpit die met een as gekoppeld is aan de motor. Als de fan niet nodig is dan is deze verbinding losgekoppeld. De dynamica van deze verticale fan wordt vooral 'interessant' als er hoge snelheden zijn. Maar dat zal dus niet het geval zijn want dan is hij losgekoppeld.
Top! Dank je wel.

mandaje

Bij de F-35B zit geen extra motor. Er zit een "ventilator" achter de cockpit die met een as gekoppeld is aan de motor. Als de fan niet nodig is dan is deze verbinding losgekoppeld. De dynamica van deze verticale fan wordt vooral 'interessant' als er hoge snelheden zijn. Maar dat zal dus niet het geval zijn want dan is hij losgekoppeld.