Laser (HEL) voor de KM

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 24/04/2018 | 08:06 uur

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 24/04/2018 | 08:33 uur
...2024...ambitieus.
Belgische fregatten straks met SM-3 en laserkanonnen... wie had dat ooit gedacht  :angel:

Die Hollanders  ;D
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Parera op 25/04/2018 | 10:58 uur
Daarom zou die van de evertsen afgaan er 1 vrij komen die eventueel op het CSS kan. Natuurlijk zie ik liever een nieuw CIWS op de nieuwe generatie schepen waarbij je ook kan denken aan de RAM als tussen oplossing (ook een wens van de KM).

En ik weet wel een probleem voor het energie verhaal : nucleaire aandrijving  :silent:
Nucleare aandrijving is een constante energiestroom. Je kunt 'm harder laten werken om er meer energie uit te halen, maar zeker niet in de burst modus die je nodig zult hebben voor kortstondige zware laserpulsen. Nouja, ze zouden enorm krachtige accu's wellicht kunnen vullen op voorhand en die dan aanvullen met nucleare energie, maar bij een saturatie-aanval zijn die accu's dan wel een keertje leeg.

Parera

Citaat van: StrataNL op 25/04/2018 | 10:36 uur
Het is een optie. Maar ging er eigenlijk vanuit dat het nieuwe CSS geen GK zou krijgen.
We hebben geen GK's in de opslag, alles wat NL heeft is in gebruik zover ik weet.
Daarom zou die van de evertsen afgaan er 1 vrij komen die eventueel op het CSS kan. Natuurlijk zie ik liever een nieuw CIWS op de nieuwe generatie schepen waarbij je ook kan denken aan de RAM als tussen oplossing (ook een wens van de KM).

En ik weet wel een probleem voor het energie verhaal : nucleaire aandrijving  :silent:

StrataNL

Citaat van: Parera op 24/04/2018 | 12:04 uur
Hoe komen we er anders aan? zoveel GK's staan er niet meer in opslag wat ik begreep.
Dat is natuurlijk geen probleem als het systeem bijvoorbeeld rond 2028 klaar zou zijn, dat we bij de bouw van de fregatten (vanaf 2019-2020) al weten hoeveel kW er nodig gaat zijn maar als ik zo kijk naar de ''concurentie'' ligt dat ergens tussen de 10 kW en 100 kW dus een ruim marge maar zeker niet onhaalbaar om de provisions for te plaatsen.
Het is een optie. Maar ging er eigenlijk vanuit dat het nieuwe CSS geen GK zou krijgen.
We hebben geen GK's in de opslag, alles wat NL heeft is in gebruik zover ik weet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Plannen om Nederlands laserkanon te testen op Zr.Ms. Evertsen

Het laserkanon waar TNO momenteel een proefopstelling voor bouwt, zal in de toekomst aan boord van Zr.Ms. Evertsen worden getest. Dat schrijft De Telegraaf vandaag. Het laserkanon is één van de mogelijke toekomstige wapensystemen voor de vervanger van het M-fregat.

.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Evertsen-wordt-testplatform-laserkanon-240418.html

Parera

Citaat van: JdL op 24/04/2018 | 16:28 uur
Moeten we dat wel willen? Goalkeeper is ook al bejaard en er is aangegeven dat de vMFF geen goalkeepers meer krijgt.
Klopt maar er is ook niet voldoende budget om alle goalkeepers in 1 keer te vervangen en dan liever per nieuwbouw project geld voor een nieuw CIWS.
Voorlopig zou het CSS nog kunnen varen met de goalkeeper tot dat het nieuwe systeem klaar is want dat duurt nog wel even als het CSS in 2022 in gebruik genomen word en de HEL is pas beschikbaar vanaf zeg 2028. Die 6 jaar kan makkelijk met de GK gevaren worden.


JdL

Citaat van: Parera op 24/04/2018 | 11:49 uur
En zo hebben we een goalkeeper voor het CSS  ;)
Moeten we dat wel willen? Goalkeeper is ook al bejaard en er is aangegeven dat de vMFF geen goalkeepers meer krijgt.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Parera

Citaat van: StrataNL op 24/04/2018 | 12:01 uur
Zou het :glare:
Hoe komen we er anders aan? zoveel GK's staan er niet meer in opslag wat ik begreep.

Citaat van: StrataNL op 24/04/2018 | 12:01 uur
Zou me ook niet verbazen als de fregatten met "provisions for" worden opgeleverd en de HEL's er later op gezet worden als de ontwikkeling gereed is.
Dat is natuurlijk geen probleem als het systeem bijvoorbeeld rond 2028 klaar zou zijn, dat we bij de bouw van de fregatten (vanaf 2019-2020) al weten hoeveel kW er nodig gaat zijn maar als ik zo kijk naar de ''concurentie'' ligt dat ergens tussen de 10 kW en 100 kW dus een ruim marge maar zeker niet onhaalbaar om de provisions for te plaatsen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 24/04/2018 | 11:49 uur
En zo hebben we een goalkeeper voor het CSS  ;)
Zou het :glare:

CitaatVerder een zeer toffe ontwikkeling en waar een flinke tijd terug al naar gehint werd door generaal Verkerk.
2024 is zeker ambitieus maar niet onhaalbaar als men al een tijdje aan het werk is aan dit systeem, daarnaast heeft TNO al eerder lasers gebouwd (25 W) voor een telescoop maar de kennis hiervan zal zeker gebruikt zijn/worden in dit project.

En ook hiermee kan Nederland zich op de markt zetten met een vervanger van onze ''legendarische'' goalkeeper.
Zou me ook niet verbazen als de fregatten met "provisions for" worden opgeleverd en de HEL's er later op gezet worden als de ontwikkeling gereed is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 24/04/2018 | 08:20 uur
Benieuwd hoe ver TNO er mee is.

En zo zal Zr.Ms. Evertsen dus haar tweede Goalkeeper kwijtraken?  ;)

En zo hebben we een goalkeeper voor het CSS  ;)

Verder een zeer toffe ontwikkeling en waar een flinke tijd terug al naar gehint werd door generaal Verkerk.
2024 is zeker ambitieus maar niet onhaalbaar als men al een tijdje aan het werk is aan dit systeem, daarnaast heeft TNO al eerder lasers gebouwd (25 W) voor een telescoop maar de kennis hiervan zal zeker gebruikt zijn/worden in dit project.



En ook hiermee kan Nederland zich op de markt zetten met een vervanger van onze ''legendarische'' goalkeeper.

A.J.

Citaat van: Harald op 24/04/2018 | 08:29 uur
Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen en resultaten.
Natuurlijk worden ze steeds beter, maar zoals wel eerder in andere topics beschreven, zijn luchtomstandigheden, zoals mist, hoge luchtvochtigheid en ik denk ook regen en sneeuw faktoren wel nadelig zijn voor de werking en bereik van HEL.

Klopt, zelfs rook is al nadelig voor de werking van een laser. Dat zijn simpelweg natuurkundige wetmatigheden waar je niet omheen kunt.

Reinier

CitaatHet laserkanon zal later ook worden getest op Zr.Ms. Evertsen, het modernste fregat in de vloot van de marine. De m-fregatten die Nederland samen met België rond 2024 vervangt, worden mogelijk ook uitgerust met laserkanonnen.

...2024...ambitieus.
Belgische fregatten straks met SM-3 en laserkanonnen... wie had dat ooit gedacht  :angel:

Harald

Ik ben zeer benieuwd naar de ontwikkelingen en resultaten.
Natuurlijk worden ze steeds beter, maar zoals wel eerder in andere topics beschreven, zijn luchtomstandigheden, zoals mist, hoge luchtvochtigheid en ik denk ook regen en sneeuw faktoren wel nadelig zijn voor de werking en bereik van HEL.

Maar dat ze HEL systemen eraan komen en de toekomst hebben geloof ik wel.
Ik denk dat we op termijn ook bij de Landmacht deze systemen zullen zien in dezelfde functie als bij de KM.
en nog een stap verder als de systemen kleiner en lichter worden ook bij gebruik op vliegtuigen.

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/04/2018 | 08:06 uur
Leger krijgt superlasers

https://www.telegraaf.nl/t/1953745 via @telegraaf
Benieuwd hoe ver TNO er mee is.

En zo zal Zr.Ms. Evertsen dus haar tweede Goalkeeper kwijtraken?  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)