Vervanging rupsvoertuigen Korps Mariniers

Gestart door delarey, 25/09/2020 | 18:13 uur

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 08/12/2022 | 13:07 uur
Omdat men het korps mariniers lichter wil maken. Geen gepantserde voertuigen, LPD's eruit. Men doet hetzelfde met de landmacht, geen tanks, voornamelijk lichte voertuigen, weinig mortieren, weinig artillerie, zwakke logistiek.

Zwam zwam.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

DiepFries

CitaatWaarom waren wij hier eigenlijk ook alweer uitgestapt?

Heeft toetreding van Zweden en Finland tot NAVO wellicht hier effect op, verandert het NATO AoR plaatje voor NL marine en mariniers? Daarnaast, de Beowulf BvS heeft een 8 ton laadlast daar zou je vast een optioneel modulair pantser pakket voor kunnen ontwikkelen. Wat ik op maak uit de nota is dat 50-100 van de behoefte voor directe vBvS10 vervanger naar het project vBv206S gaat.

Kornet43

Citaat van: Harald op 08/12/2022 | 12:41 uur
Dat is een goeie, heb ik mezelf ook afgevraagd.
Ik weet de reden niet.
Omdat men het korps mariniers lichter wil maken. Geen gepantserde voertuigen, LPD's eruit. Men doet hetzelfde met de landmacht, geen tanks, voornamelijk lichte voertuigen, weinig mortieren, weinig artillerie, zwakke logistiek.

Harald

Citaat van: Mourning op 08/12/2022 | 12:06 uur
Waarom waren wij hier eigenlijk ook alweer uitgestapt?
Dat is een goeie, heb ik mezelf ook afgevraagd.
Ik weet de reden niet.

Mourning

Waarom waren wij hier eigenlijk ook alweer uitgestapt?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

CATV: Schweden beschafft BV410 ? Deutsche Gebirgsj?ger sollen bald folgen   
( Dit is de versie die NL niet aan gaat schaffen, deze versie is een samenwerking met UK,ZWE en DU, NL is uit deze samenwerking gestapt)



CATV: Zweden schaft BV410 aan - Duitse bergtroepen "Gebirgsj?ger" volgen spoedig    (via google translate )

Op het Europese inkoopplatform TED maakte de Zweedse inkoopautoriteit F?rsvarets materieelverk (FMV) bekend een raamovereenkomst te hebben gesloten voor de levering van 436 gelede BV410-voertuigen. De aannemer is de Zweedse tak H?gglunds van het Britse wapenconcern BAE Systems.

De BV410 is een doorontwikkeling van de BVS10, die sinds 2005 in tal van landen is ge?ntroduceerd. Kenmerkend is de knikbesturing, die het voor- en achtergedeelte, dat ongeveer even groot is, met elkaar verbindt. Naast de commandant en de chauffeur kunnen tot twaalf volledig uitgeruste soldaten worden vervoerd in de tegen ballistiek beschermde hutten, afhankelijk van de missie-uitrusting. De amfibische rupsvoertuigen kunnen naadloos opereren op harde en zachte ondergronden en in het water. Voertuigen voor troepentransport, logistiek, communicatie en gewondentransport zijn gepland als varianten.

Het contract maakt deel uit van het Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV)-programma, waarin Zweden, Duitsland, Groot-Brittanni? en Nederland in 2019 samenkwamen om gezamenlijk een terreinwagen te ontwikkelen als opvolger van de BV 206. Het is de bedoeling om vijf nationale versies te implementeren op basis van het gezamenlijke ontwikkelingsresultaat, die zijn voorbereid voor opname van missieapparatuur uit de nationale ontwikkeling.



Duitsland heeft een behoefte uitgesproken aan 140 voertuigen en verwacht financi?le uitgaven van ongeveer 280 miljoen euro. De laatste technische details worden momenteel verduidelijkt. Daarna moet binnenkort parlementaire goedkeuring worden verkregen voor een wetsvoorstel van 25 miljoen euro. Bondskanselier Olaf Scholz kondigde gisteren op de Berlijnse Veiligheidsconferentie aan dat dit voor het eind van dit jaar moet gebeuren. In het speciale fonds van de Bundeswehr is voor 2023 zo'n 18 miljoen euro uitgegeven en voor de volgende jaren een toezeggingsmachtiging van bijna 1,2 miljard euro.

https://soldat-und-technik.de/2022/12/mobilitaet/33392/catv-schweden-beschafft-bv410-deutsche-gebirgsjaeger-sollen-bald-folgen/

Harald

Citaat van: Parera op 26/09/2022 | 11:17 uur
Dat stukje had ik gemist in het DMPO, ik vind het een bijzondere keuze zeker als je kijkt naar Oekraïne.

Het EDR artikel verklaart mogelijk ook de wijziging van het aantal naar een flink aantal minder.

"Today the customer wants the vehicle fitted for accepting add-on protection kits, which allows adapting it to the mission, trading off payload for protection depending on the situation. As for logistic missions we have the Beowulf that has a payload capacity in excess of 6 tonnes, which means that one new platform can take the load of three Bv206."

Ook de Amerikanen hebben gekozen voor de onbepanzerde Beowulf in hun CATV programma.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/behold-beowulf-the-u-s-armys-new-tracked-arctic-troop-carrier

en idd, minder aantallen van de Beowulf, misschien wordt er dan nog een ander voertuig onderzocht om aan te schaffen ?

De Amerikanen hadden een soort gelijke vraag/eisen uitgezet voor het vervangingsvoertuig. Misschien dat de ZWE, DU, UK een zwaarder voertuig willen, met standaard al bepanzering ? waardoor de terreinbegaanbaarheids-eisen nadelig worden beinvloed.

CitaatIn a 2019 listing outlining what it expected from the Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV) Prototype, the Army stated that the vehicle will be able to carry a combat-loaded infantry squad, perform medical evacuations, serve as communication and command relay, and carry cargo. In addition, the vehicle needed to work on roads and off-road in terrain impassable to infantry without it. This included the ability to drive over "rocky terrain, inland lakes, marsh and muskeg [a kind of Arctic bog], deep snow, ice and operate in extreme cold weather."

CitaatThe vehicle design sought under the contract also needed to be light enough that it could be carried by cargo helicopters, and compact enough to fit inside a C-17 cargo transport plane. Wherever cold the Army might be expected to fight, it needed to be able to bring its transports with it.

https://www.popsci.com/technology/army-arctic-vehicle-beowulf/

Parera

Citaat van: Jellington op 26/09/2022 | 11:14 uur
In het Defensie Projecten Overzicht 2022 staat hierover het volgende:

"De behoefte voor dit project is gewijzigd. Het oorspronkelijk beoogde licht bepantserde voertuig sluit niet meer aan bij het voorziene operationele optreden. In het toekomstig optreden vanuit zee ligt de focus op licht, snel, verspreid optreden en een kleinere logistieke ondersteuning. Op het aspect product wijzigt de behoefte naar 50 tot 100 amfibische rupsvoertuigen van een lichtere ongepantserde variant, die geschikt is voor het doorwaden van diep water. Hierdoor is het samenwerkingsverband met het Verenigd Koninkrijk en Duitsland beëindigd. Momenteel wordt de mogelijkheid onderzocht om samen met Zweden hetzelfde voertuig (MOTS) te verwerven. De D-fase wordt met één jaar verlengd door de gewijzigde behoefte."

Staan ook voldoende andere interessante dingen in over alle huidige projecten: https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2022/09/20/defensie-projectenoverzicht-2022#:~:text=Het%20Defensie%20Projectenoverzicht%20(DPO)%20geeft,de%20grootschalige%20verkoop%20van%20materieel.


Dat stukje had ik gemist in het DMPO, ik vind het een bijzondere keuze zeker als je kijkt naar Oekraïne.

Het EDR artikel verklaart mogelijk ook de wijziging van het aantal naar een flink aantal minder.

"Today the customer wants the vehicle fitted for accepting add-on protection kits, which allows adapting it to the mission, trading off payload for protection depending on the situation. As for logistic missions we have the Beowulf that has a payload capacity in excess of 6 tonnes, which means that one new platform can take the load of three Bv206."

Jellington

Citaat van: Parera op 26/09/2022 | 11:11 uur
Een interessant artikel van EDR magazine waar ook het ''four-nation initiative'' wordt aangehaald, blijkbaar is het nu slechts een three-nation initiative omdat Nederland er uitgestapt is. Wij hebben de voorkeur gegeven aan een ongepantserd model (Beowulf).

https://www.edrmagazine.eu/bae-systems-hagglunds-segmented-vehicles-today-and-tomorrow

In het Defensie Projecten Overzicht 2022 staat hierover het volgende:

"De behoefte voor dit project is gewijzigd. Het
oorspronkelijk beoogde licht bepantserde voertuig sluit
niet meer aan bij het voorziene operationele optreden. In
het toekomstig optreden vanuit zee ligt de focus op licht,
snel, verspreid optreden en een kleinere logistieke
ondersteuning. Op het aspect product wijzigt de behoefte
naar 50 tot 100 amfibische rupsvoertuigen van een
lichtere ongepantserde variant, die geschikt is voor het
doorwaden van diep water. Hierdoor is het
samenwerkingsverband met het Verenigd Koninkrijk en
Duitsland beëindigd. Momenteel wordt de mogelijkheid
onderzocht om samen met Zweden hetzelfde voertuig
(MOTS) te verwerven. De D-fase wordt met één jaar
verlengd door de gewijzigde behoefte."

Staan ook voldoende andere interessante dingen in over alle huidige projecten: https://www.defensie.nl/downloads/publicaties/2022/09/20/defensie-projectenoverzicht-2022#:~:text=Het%20Defensie%20Projectenoverzicht%20(DPO)%20geeft,de%20grootschalige%20verkoop%20van%20materieel.

Parera

#63
Een interessant artikel van EDR magazine waar ook het ''four-nation initiative'' wordt aangehaald, blijkbaar is het nu slechts een three-nation initiative omdat Nederland er uitgestapt is. Wij hebben de voorkeur gegeven aan een ongepantserd model (Beowulf).

https://www.edrmagazine.eu/bae-systems-hagglunds-segmented-vehicles-today-and-tomorrow


"We are about delivering to Sweden the 127 additional vehicles of the add-on contract, which are currently in production. In perspective the most interesting programme is what we used to define 'four-nation initiative', that became 'three-nation' following the decision of the Netherlands to opt out in favour of the unarmoured version. Sweden, Germany and the United Kingdom remain committed to the programme, under Swedish FMV lead, and we have now agreed the framework contract, which contains terms and conditions, specifications and so on," Tommy Gustafsson-Rask, President for BAE Systems Hägglunds tells EDR On-Line.

StrataNL

Was te verwachten gezien de vrij korte aanbestedingsperiode en de relatie met BAE/Hagglunds,
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#61
Swedish army to acquire 127 BAE Systems Bandvagn 410 all-terrain tracked vehicles

According to information published by Allison Transmission, The Swedish Defense Materiel Administration (FMV) has signed a contract with BAE Systems to produce and deliver 127 Bandvagn 410 vehicles, an improved version of the BvS10 MkII all-terrain tracked armored vehicle, with Allison fully automatic transmissions.



Allison Transmission, a leading designer and manufacturer of traditional and electric propulsion solutions for tactical wheel and track defense vehicles as well as medium and heavy commercial vehicles, is behind the gearboxes that can be found the Swedish Armed Forces (FMV) new Bandvagn 410s. The Swedish Armed Forces has signed an agreement with BAE Systems Hägglunds for 127 new Bandvagn 410s that will operate as command and logistics vehicles.

The Bandvagn 410 has a great tactical mobility in difficult terrain as well as amphibious abilities. It is designed to handle most things in the field and can reach speeds of up to 65 km/h. The vehicle can also handle sideways slopes as well as uphill and downhill slopes, and in a previous statement FMV stated that the Bandvagn 410 offers unique capabilities in challenging terrain and difficult situations.

Strict requirements are placed on operational reliability on a tracked vehicle that can be used in an advanced combat environment. This also includes the individual components in the vehicle, of which the Allison Transmission 3000 Series™ is a very important part. IM Transmission, an Allison Authorized distributor, has been responsible for the delivery of the gearbox to the FMV.

"We have worked with Allison Transmission regarding transmissions for our Bandvagn 410 for a long time and are very happy with the quality product Allison delivers. Our collaboration with IM Transmission also works very well. They are a flexible and responsible supplier with whom we have a good relationship," said Ola Thorén, Communications Manager at BAE Systems.

"Our Allison 3000 transmission contributes to excellent maneuverability for crawling in difficult terrain or navigating tight spaces, while providing superior startability and the ability for rapid acceleration," said Mats Hallgren, Market Developer Nordics at Allison Transmission.

Earlier versions of the Bandvagn 410 can already be found in the Swedish Armed Forces, and the model has been manufactured with transmissions from Allison ever since the start. The purpose of the new order is to increase the FMV's ability to carry out its mission. The delivery of the 127 vehicles is planned to begin in 2022 and be completed in 2024 and is very important for the introduction of the army's command support system.

In addition to Sweden, Germany, the United Kingdom and the Netherlands currently use earlier versions of the Bandvagn 410. The Swedish order is part of a joint procurement carried out by these countries. Depending on what the countries have decided, there can be a total of between 500 and 900 vehicles.

The BvS10 MkII was presented for the first time to the public at the Defence exhibition in London, DSEI 2009. It has a greater payload, a higher level of protection due to a redesigned hull floor and a new armour package, a more powerful Cummins engine, and an upgraded electrical system.



https://www.armyrecognition.com/defense_news_september_2021_global_security_army_industry/swedish_army_to_acquire_127_bae_systems_bandvagn_410_all-terrain_tracked_vehicles.html

StrataNL

Citaat van: ridivek op 16/06/2021 | 17:16 uur
Willen we het hier ook hebben over de vervangers voor de BARD (Leopard1 afgeleide landing vaartuig losduw tanks)?
Volgens mij is daar al een ander topic voor. Maar vooralsnog rijden de BARV's prima geloof ik en mocht het nodig zijn kunnen er tweedehands Leo2 onderstellen gemodificeerd worden dus dat lijkt me eerlijk gezegd een no-brainer.

CitaatIk denk ook dat de Vector of een hardcover variant van de GRF 5.12 het meest waarschijnlijk is voor de Patrouille Voertuigen. (LAUF is waarschijnlijker dan ATTV). Bij een wintertraining zullen ze moeten testen hoe COTS track i.p.v. band modules functioneren in de praktijk.
Als ik me niet vergis had ik de track modules in het DVOW topic naar voren gebracht. Was het niet ongeschikt bevonden vanwege een topgear aflevering.
De chaufeur zal rekening moeten houden dat het voertuig op tracks zich anders gedraagt en (snelheids) beperkingen heeft, ten opzichte van het voertuig op banden.
Mag ik ook het balletje opwerpen van de DVOW 12kN AASLT miskleun?
Indien de 12kN AASLT opnieuw aanbesteed moet worden, zou de FLATM-PV behoefte hier dan mee gecombineerd kunnen worden.
Ik ben ook voorstander van proto-serie tests van meerdere aanbieders. Laat meerdere bedrijven 3 tot 5 testvoertuigen leveren. Test maar wat de beste prijs-kwaliteit/capaciteit verhouding heeft; MB LAPV, Defenture GRF 5.12, of wat anders. De <5mln die daaraan gespendeerd wordt is zo terugverdient op vermeden modificaties. Dit had mogelijk ook gemoeten bij DVOW.
Mee eens, geen gek idee om ze te combineren al zullen de eisen hier en daar toch wel flink van elkaar afwijken denk ik.


CitaatNog een zijstap; zou de KNRM wat hebben aan de uitgefaseerde BV206?
Kusthulpverleningsvoertuig i.p.v. unimog. Of trekker/lancheer voertuig voor 7.5m Rhibs (Atlantic 75)?
Die dingen zijn zo populair, kom je wel vanaf.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#59
Willen we het hier ook hebben over de vervangers voor de BARD (Leopard1 afgeleide landing vaartuig losduw tanks)?
Ik denk ook dat de Vector of een hardcover variant van de GRF 5.12 het meest waarschijnlijk is voor de Patrouille Voertuigen. (LAUF is waarschijnlijker dan ATTV). Bij een wintertraining zullen ze moeten testen hoe COTS track i.p.v. band modules functioneren in de praktijk.
Als ik me niet vergis had ik de track modules in het DVOW topic naar voren gebracht. Was het niet ongeschikt bevonden vanwege een topgear aflevering.
De chaufeur zal rekening moeten houden dat het voertuig op tracks zich anders gedraagt en (snelheids) beperkingen heeft, ten opzichte van het voertuig op banden.
Mag ik ook het balletje opwerpen van de DVOW 12kN AASLT miskleun?
Indien de 12kN AASLT opnieuw aanbesteed moet worden, zou de FLATM-PV behoefte hier dan mee gecombineerd kunnen worden.
Ik ben ook voorstander van proto-serie tests van meerdere aanbieders. Laat meerdere bedrijven 3 tot 5 testvoertuigen leveren. Test maar wat de beste prijs-kwaliteit/capaciteit verhouding heeft; MB LAPV, Defenture GRF 5.12, of wat anders. De <5mln die daaraan gespendeerd wordt is zo terugverdient op vermeden modificaties. Dit had mogelijk ook gemoeten bij DVOW.

Nog een zijstap; zou de KNRM wat hebben aan de uitgefaseerde BV206?
Kusthulpverleningsvoertuig i.p.v. unimog. Of trekker/lancheer voertuig voor 7.5m Rhibs (Atlantic 75)?

Harald

Citaat van: Lex op 15/06/2021 | 17:41 uur
Heren,

De zoekfunctie is er niet voor niets!
  :angel:
We hebben beide hierover gepost in dit topic. Antwoord wist ik al.  ;)