Canadian Surface Combatant

Gestart door Zeewier, 06/02/2017 | 17:32 uur

Poleme

#129
Citaat van: Mourning op 21/02/2020 | 22:41 uur
Wat is er mis met deze schepen dan? Behalve dat ze wel weer achterlijk kostbaar zullen zijn (maar waarschijnlijk wel volledig militaire standaarden gebruiken).
De 'Canucks' waren al sinds de jaren 80 op zoek naar een vervanger voor hun Sea Kings, welke al dienst deden sinds 1963.
Hun Zuiderburen gebruiken al vele jaren de uitstekende en bewezen SH-60 Sea Hawk als boord helikopter.  Maar nee, Canada gaat op basis van de civiele Sikorsky S-92 een boord-, ASW / SAR-heli ontwikkelen, want ze vinden de SH-60 te klein.  Eerst hadden ze het idee, om een Canadese variant op de AW101 / Merlin aan te schaffen in een ASW en SAR 'smaak'.  Werd te duur, wilde men annuleren, maar uiteindelijk kwamen er alleen de SAR AW101's, die in Canada als "Cormorant" door het leven gaan.
De S-92 gebruikt de dynamische componenten van de Black Hawk / Seahawk, maar heeft een totaal nieuw en ruimere airframe (casco).
Sikorsky bood deze S-92 al aan in militaire vorm als de H-92 Superhawk en dient dan in de SAR of utiliteit (transport) rol.
De Canadezen dachten dat hun specifieke aanpassingen voor de ASW, Surveillance en fregat utiliteit rollen een piece of cake waren, want in hun ogen evolved Military Off The Shelf (MOTS).  Dat bleek in de praktijk toch anders uit te pakken, met als gevolg grote tijdschema en begroting overschrijdingen.
Tekening contract voor 28 CH-148 Cyclone's (S-92) in 2004, geplande levering aanvangen in 2009.  In juni 2015 komt echter pas de eerste initiële levering. Wilden de Canadezen op een gegeven moment ook annuleren.  Uiteindelijk in 2018, 55 jaar na hun introductie, ruimt de laatste Canadese Sea King het veld !!!

In 2010 - 2011 keken de Canadezen met (grote) interesse naar het Type 26.  De Britten boden een joint-venture aan, om de kosten te drukken.  Maar daar had Canada geen trek in, want hun vakbonden en politici waren bang dat dat onvoldoende werk voor Canadese bedrijven zou opleveren.  En het toenmalige Type 26 ontwerp voldeed niet aan hun eisen,  aanpassingen hieraan zouden hoge technische en financieele risico's opleveren.  Dus ging Canada voor een scheepstype dat een "volwassen ontwerp" / al in productie zijnde moest zijn.  Allion-Damen bood een lCF variant aan.  Terwijl Navantia met een F-105 (Colon) variant kwam, Saab zou hun 9LV CMS leveren en het Australische CEA Technologies zou de radars verzorgen.  CEA Technologies is op het gebied van radars en radio's een hele kleine speler, ze hebben iets meer dan 400 werknemers.
Maar hun radar-techniek is net als die van Thales NL 7 jaar verder dan die van marktleider Raytheon.  Wordt toegepast op de Aussie ANZAC en toekomstige Hunter (Aussie Type 26) fregatten.

Uiteindelijk werd er in 2016 ter elven ure toch voor dat 'papieren' schip gekozen ! / ?   Allion ging daarin tegen beroep, maar dat werd afgewezen.  Want volgens de Canadezen kunnen niet-Canadese bedrijven niet protesteren tegen hun materieel besluiten.  En dit zou een zaak van "nationale veiligheid" betreffen, dus beroep verworpen.

Op hun huidige Halifax klasse fregatten, te vervangen door 'Type 26's', zit het in Canada ontworpen CMS 330 Combat Management System.  Dit wordt ook toegepast op Chileense Type 23 fregatten en wordt gemaakt door Lockheed Martin Canada (LMC).  En moet in een geëvolueerde vorm ook weer op hun Type 26 variant komen.
Er komt een andere sensor mast op, met daarin een AESA S-band radar, te leveren door LMC, in plaats van de Britse standaard Artisan radar.
Ook voor de sleep-sonar kiezen de Canadezen een andere fabrikant dan de Britten kozen.  Het VK, Australia en Canada kopen in ieder geval allemaal dezelfde boeg-sonar.
De Canadese marine wil op haar Type 26's met een grotere bemanning gaan varen, dan de Britten doen, dus ook wijzigingen in accommodatie.
Lockheed Martin Canada claimt nu dat de Canadese Type 26 slechts 10 % zal afwijken van het Britse Type 26.  Oh ja joh.  Over hoe het wapen-pakket er uit gaat zien, zijn nog geen beslissingen genomen.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Mourning

Wat is er mis met deze schepen dan? Behalve dat ze wel weer achterlijk kostbaar zullen zijn (maar waarschijnlijk wel volledig militaire standaarden gebruiken).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

De Canadezen vragen om achterlijk materieel. Ook deze aankoop weer, pareltje.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Work starts on Rolls-Royce facility to support Canadian Type 26 Frigate build

https://ukdefencejournal.org.uk/works-starts-on-rolls-royce-facility-to-support-canadian-type-26-frigate-build/


A 'Canadianised' Type 26 frigate. Image via BAE.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

The Hidden Cost of Canada's Shipbuilding Ambitions: Double the Cost for Twice the Risk   ( :omg:  :dead: )

Canada selected the Royal Navy's Type 26 frigate, a paper design whose construction only began 10 months ago, as the basis for its new-generation CSC frigate, risking cost escalation and technical flaws as the design matures.

....

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/203273/canada%E2%80%99s-naval-shipbuilding%3A-double-the-cost-for-half-the-performance.html

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Canadian Trade Tribunal Dismisses Frigate Award Complaint  (bezwaar van Alion (Damen LCF) is afgewezen )

Canada's trade body has dismissed a complaint from Alion Canada, which protested Ottawa's decision to select the Type 26 frigate as the winner of the Canadian Surface Combatant competition. The company argued that the Type 26, offered by a team of Lockheed Martin Canada and BAE Systems, does not meet the Royal Canadian Navy's requirements.

"The Canadian International Trade Tribunal has determined that Alion Science and Technology Canada Corporation and Alion Science and Technology Corporation do not have standing to file a complaint before the Canadian International Trade Tribunal," read a statement from the CITT.

Work on the program had stopped temporarily following the complaint, but was subsequently allowed to continue while the CITT continued with its review of the program. This ruling will allow the frigate program to move ahead at full steam. Canada plans to award a contract for 15 frigates.

http://www.citt.gc.ca/en/node/8504
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/199691/canadian-trade-tribunal-dismisses-frigate-contract-complaint.html

walter leever

    Alion Submits Final Proposal for CSC Program

    Alion Canada, a wholly owned subsidiary of Alion Science and Technology, headquartered in McLean, Va., have submitted their final bid and compliance forms to the Canadian government for the Canadian Surface Combatant Program.

    "We provide a world-class combatant that is proven, affordable, off-the-shelf solution. Our offering is focused on the Royal Canadian Navy's stated requirements and will generate jobs and innovation across Canada," says Chief Operating Officer Bruce Samuelsen. He added that Alion is ready today to work with Irving Shipbuilding and the Canadian Government to get production underway and ships in the water as soon as possible.

    The Alion solution is based on the De Zeven Provinciën-class frigate— a proven NATO vessel, built by Damen Schelde Naval Shipbuilding, with more than 10 years of operational excellence.  Damen's knowledge and design-for-production experience is made available to Canada through their key role as part of Alion's team.

    Alion's combat system solution is based on the world-class capabilities of ATLAS-Elektronik and Hensoldt Sensors. ATLAS brings an outstanding, globally renowned open architecture Combat Management System that readily accepts new and evolving technologies. Hensoldt's capability and experience in developing and fielding state-of-the art radars was central to meeting the unique Canadian requirements with a fielded, non-developmental radar. Other key suppliers include L3 Technologies Canada, Raytheon Canada Limited, DRS Technologies Canada Limited (DRS TCL) and Rheinmetall Canada Inc.

    "Each decision we made for equipment selection and systems integration focused on delivering cost-effective solutions that meet the requirements while delivering robust Canadian content," said Bruce Samuelsen, Chief Operating Officer for Alion. "Many original system suppliers are building systems in Canada, but our combat system partners are actually creating manufacturing jobs for Canadians." In fact, Alion Canada provides the only domestic surface combatant ship design capability that will create additional high technology jobs through the CSC program, by including dozens of Canadian companies.

    By selecting a ship with proven operational and combat experience, Alion's solution also eliminates the risk associated with the typical lead-ship transition from design to production. "Our bid focused on reducing development and design activities, which delivers a lower overall cost," said Samuelsen. "This is also significant from the standpoint of accelerating production."


http://www.canadiandefencereview.com/news?news/2533

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 07/08/2018 | 13:54 uur
Op die ene foto van het CSC voorstel van Navantia-SAAB zie ik voor de heli-hangar een luik.
Juist de plaats waar ik zo'n superimposed tweeling tubes zou verwachten.

Ja op die plek zitten ze ook bij de Spaanse en Australische versies, maar ik verbaasde me erover dat navy recognition niet vermeld dat ze er opzitten. Of Navantia is het vergeten te melden of NR gaat er vanuit dat iedereen het wel begrijpt dat ze er op zitten.

ARM-WAP

Op die ene foto van het CSC voorstel van Navantia-SAAB zie ik voor de heli-hangar een luik.
Juist de plaats waar ik zo'n superimposed tweeling tubes zou verwachten.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/08/2018 | 12:52 uur
Misschien ASROC?

ASW wordt de laatste decennia stevig onderschat, dit terwijl het een explosief groeiend probleem is.
Bij de Hobarts en Bazan's zitten de torps ook in het schip verwerkt en zijn ze niet zichtbaar, misschien gewoon niet genoemd omdat ze niet zichtbaar zijn?
Ik ga er vanuit dat ze er gewoon opzitten, op beide andere klasses zit aan beide kanten een dubbele buis zoals wij hebben op onze fregatten. Ik verwacht geen ASROC bij de canadezen omdat de schepen niet specifiek ASW moeten worden maar een general purpose fregat voor alle taken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 07/08/2018 | 11:49 uur
Stevige bewapening voor wat een fregat moet worden zelfs meer dan de Australische Hobarts.

- 1 127 mm (met vulcano munitie?)
- 2 35 mm CIWS's
- 2 RAM CIWS's
- 48 cells mk41 VLS
- 8 RBS-15 ASuW's

Toch mis ik iets zeer belangrijks in dit lijstje ; torpedo's.

Misschien ASROC?

ASW wordt de laatste decennia stevig onderschat, dit terwijl het een explosief groeiend probleem is.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 07/08/2018 | 11:31 uur
Navantia-Saab Team Submits CSC Program Bid

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/august-2018-navy-naval-defense-news/6384-navantia-saab-team-submits-csc-program-bid.html

Stevige bewapening voor wat een fregat moet worden zelfs meer dan de Australische Hobarts.

- 1 127 mm (met vulcano munitie?)
- 2 35 mm CIWS's
- 2 RAM CIWS's
- 48 cells mk41 VLS
- 8 RBS-15 ASuW's

Toch mis ik iets zeer belangrijks in dit lijstje ; torpedo's.


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.