Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Kornet43

Citaat van: Harald op 27/01/2024 | 20:52 uurWel de eerste.
Een aantal landen, waaronder de VS, Qatar, Peru gebruiken de Twin Otter als Jump Trainer, voor het parachutespringen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_DHC-6_Twin_Otter

Née hoor, US SOCOM heeft de Twin Otter vele jaren gebruikt voor special ops, en de UH18A/B is dan wel opgevolgd door de Dash 8 bij SOCOM, maar de Twin Otter wordt er nog steeds naast gebruikt, daar waar de Dash 8 niet voldoet op zeer korte landingsstrips. Daarnaast gebruikt de US Army en Air Force, en de National Guard van Alaska de Otter voor parachute trainer, ook voor special ops training.

Harald

Citaat van: Kornet43 op 27/01/2024 | 20:33 uurNee, niet de eerste. US Army SOCOM gebruikt de Twin Otter nog steeds voor special ops, onder de typenaam: UV-18A/B
Wel de eerste.
Een aantal landen, waaronder de VS, Qatar, Peru gebruiken de Twin Otter als Jump Trainer, voor het parachutespringen.

CitaatUV-18B
Parachute training aircraft for the United States Air Force Academy. The United States Air Force Academy's 98th Flying Training Squadron maintains three[47] UV-18s in its inventory as free-fall parachuting training aircraft,[48] and by the Academy Parachute Team, the Wings of Blue, for year-round parachuting operations. Based on the Series 300 aircraft.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_DHC-6_Twin_Otter

Kornet43

Citaat van: Harald op 27/01/2024 | 20:10 uur:confused:  :omg:  :hrmph:  dan wordt België naar mijn weten de eerste gebruiker  die dit toestel gaat gebruiken voor zijn directe militaire inzet van SOF eenheden.

Een configuratie zou de Guardian 400 special mission kunnen zijn.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.vikingair.com/sites/default/files/documents/Guardian%2520400%2520Brochure%2520HiRes.pdf&ved=2ahUKEwiq79-8oP6DAxUP9wIHHV6OCNMQFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw1OUAv9ub44ey6L0wvXlKjR

Nee, niet de eerste. US Army SOCOM gebruikt de Twin Otter nog steeds voor special ops, onder de typenaam: UV-18A/B

Harald

Citaat van: Stoonbrace op 27/01/2024 | 18:19 uur1) SOF aviation: 5, waarschijnlijk Twin Otters

:confused:  :omg:  :hrmph:  dan wordt België naar mijn weten de eerste gebruiker  die dit toestel gaat gebruiken voor zijn directe militaire inzet van SOF eenheden.

Een configuratie zou de Guardian 400 special mission kunnen zijn.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.vikingair.com/sites/default/files/documents/Guardian%2520400%2520Brochure%2520HiRes.pdf&ved=2ahUKEwiq79-8oP6DAxUP9wIHHV6OCNMQFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw1OUAv9ub44ey6L0wvXlKjR


Stoonbrace

1) SOF aviation: 5, waarschijnlijk Twin Otters
2) Light transport, ANDER PROGRAMMA, 3 waarschijnlijk C-295

Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 27/01/2024 | 17:40 uurZo 5 zelfs dan zal het wel niet bijvoorbeeld de c-295 worden eerder een stukje kleiner en dan is er veel keuze of heb ik het mis!

Ik weet niet in welke wereld dit nu de goede aankopen zijn, maar het past vast in het 'beleid'.

Er zijn echt grotere noden imo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Citaat van: Harald op 27/01/2024 | 17:27 uurhttps://kw.be/nieuws/samenleving/marine-krijgt-derde-patrouilleschip/

Er worden 5 vliegtuigen aangekocht, helaas nog een info over gekozen type.
Zo 5 zelfs dan zal het wel niet bijvoorbeeld de c-295 worden eerder een stukje kleiner en dan is er veel keuze of heb ik het mis!

Harald


Harald

C-295... in een SOF versie ? Voor SOF
Iets wat daar op lijkt zou de ISR versie zijn, maar dar geloof ik niet dat die wordt gekocht. Het zal wel een basis versie zijn.

 https://www.airbus.com/en/products-services/defence/military-aircraft/c295/c295-armed-isr

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 16/01/2024 | 21:27 uurC-27J en C-295 zijn de kanshebbers en dan vooral die laatste.

Dit leken mij ook de twee logische keuzes. Hierbij is de C-295 misschien wel interessant juist omdat dit een Airbus toestel is, mogelijk zijn hier dingen die overeenkomen met de A-400M op gebied van systemen/ opleidingen of onderhoud.

Stoonbrace

Citaat van: Benji87 op 16/01/2024 | 21:25 uurDe C17 wel dan?

C-27J en C-295 zijn de kanshebbers en dan vooral die laatste.

Benji87

Citaat van: Parera op 16/01/2024 | 21:19 uurIk zag toevallig vandaag een bericht voorbij komen dat het gaat om 4 light transports voor +/- 170 miljoen in 2027-2028. Mogelijke kandidaten zouden de C-235 , C-295, C-17 zijn. Ook werd de C-390 genoemd maar deze is mogelijk te duur voor het eerder genoemde budget, ook is dit niet echt een licht toestel.

De C17 wel dan?


Stoonbrace

Citaat van: Parera op 16/01/2024 | 21:19 uurIk zag toevallig vandaag een bericht voorbij komen dat het gaat om 4 light transports voor +/- 170 miljoen in 2027-2028. Mogelijke kandidaten zouden de C-235 , C-295, C-17 zijn. Ook werd de C-390 genoemd maar deze is mogelijk te duur voor het eerder genoemde budget, ook is dit niet echt een licht toestel.

3 toestellen.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 14/01/2024 | 13:13 uurIk heb nu wel al een paar keer gezegd dat light transport (zoals C-27J) nog een ander dossier is, hé.
Bij de vermelding van de Pilatus als kandidaat staat een vraagteken. Nee dus.

Ik zag toevallig vandaag een bericht voorbij komen dat het gaat om 4 light transports voor +/- 170 miljoen in 2027-2028. Mogelijke kandidaten zouden de C-235 , C-295, C-17 zijn. Ook werd de C-390 genoemd maar deze is mogelijk te duur voor het eerder genoemde budget, ook is dit niet echt een licht toestel.