Defensieforum.nl

Archief => Archief onrust in de wereld => Topic gestart door: Ace1 op 29/07/2010 | 22:44 uur

Titel: Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 29/07/2010 | 22:44 uur
On 12 July, the green light was given to launch the first Multi-Mission Frigate under construction for the Royal Moroccan Navy. The 105 metre long ship has been constructed entirely on land at the DSNS yard at Vlissingen East and is now ready, on schedule, to be completed at the Vlissingen-City shipyard.

Heavy Lifting and Transport company Mammoet, then moved the 2000 ton vessel initially from the hall towards the water. It was then placed on a pontoon and taken to deeper water where the pontoon was allowed to sink so that the frigate could be allowed to float unaided. The frigate was then towed by tug boats to Vlissingen-City where it will be completed over the coming year. This "direct launch" method is unique to this whole operation.

DSNS has made various investments over the course of the past two years in order to facilitate this unique construction method at the shipyard in Vlissingen-East. The site has undergone a complete metamorphosis whereby the existing production hall was extended by 120 m and a Ro-Ro 'path' was created, upon which the ships 'drive' from the hall to the pontoon.

The second and third frigates for the Royal Moroccan Navy, both 98 metres long, are planned to be launched to water in exactly the same manner next year.

http://www.damen.nl/News/Successful_launch_of_first_Multi_Mission_Frigate_for_the_Royal_Moroccan_Navy.aspx?mId=8565&rId=589
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Dennis123 op 30/07/2010 | 13:13 uur
Ook wel leuk om er wat foto's bij te doen.

Bron: Damensite

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.damen.nl%2FUploads%2F_MG_2884%2520%282%29.jpg&hash=9d454c8b98d28ccfacbe846e2b0d670e0e330177)

(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.damen.nl%2FUploads%2Fweb3%2520%282%29.jpg&hash=ee302f38282f831804d8adcc46e5b612dab2bd63)
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 30/07/2010 | 13:17 uur
Ik vind een Sigma veel mooier.....  :devil:
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Mourning op 30/07/2010 | 13:18 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 30/07/2010 | 13:17 uur
Ik vind een Sigma veel mooier.....  :devil:

;D ;D ;D
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 30/07/2010 | 17:25 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 30/07/2010 | 13:17 uur
Ik vind een Sigma veel mooier.....  :devil:

Rob het is een Sigma Fregat  :P
http://www.damennaval.com/nl/news.htm?item=3
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: IPA NG op 30/07/2010 | 19:23 uur
Ik wil het geen fregat noemen maar dit schip is veruit superieur aan die ondingen van OPV's.

En wat is het prijsverschil???
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 31/07/2010 | 11:28 uur
Citaat van: IPA op 30/07/2010 | 19:23 uur
Ik wil het geen fregat noemen maar dit schip is veruit superieur aan die ondingen van OPV's.

En wat is het prijsverschil???

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/2606453/Opsteker-voor-Schelde.ece

Zeg maar 600 miljoen als je de radars en senoren meerekend.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: IPA NG op 31/07/2010 | 11:54 uur
Citaat van: Ace1 op 31/07/2010 | 11:28 uur
Citaat van: IPA op 30/07/2010 | 19:23 uur
Ik wil het geen fregat noemen maar dit schip is veruit superieur aan die ondingen van OPV's.

En wat is het prijsverschil???

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/2606453/Opsteker-voor-Schelde.ece

Zeg maar 600 miljoen als je de radars en senoren meerekend.

Voor 3 schepen.

Kosten de 4 OPV's niet iets van 470 miljoen?

Oftwel de kat in de zak gekocht.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 31/07/2010 | 12:46 uur
De minpunten van deze schepen zijn dat men een Combat syteem van Thales gebruikt genaamd Tacticos, terwijl de KM Sewaco gebruikt

verder heeft  de  LIROD Mk2 tracking radar een veel minder bereik als de Stir die op de M Fregatten zit.

http://www.thalesgroup.com/lirod/

http://www.thalesgroup.com/Portfolio/Defence/NL_STIR/

http://www.thalesgroup.com/Press_Releases/NL_press_release_Moroccan_OPV/

Verder heeft men 2 20mm kanonnen die de KM niet meer in het wapenarsenaal heeft.

en qa wapens heeft men de MBDA Exocet en de MBDA MICA VLS

Terwijl de KM de Boeing Harpoon en Nato Seasparrow of ESSM in gebruikt heeft.

en een bemanning van 91 man op de SIGMA 9813 vind ik wel vrij hoog terwijl de Duitsers op hun BRAUNSCHWEIG Korvetten een bemanning heeft van 60 man maar dat is dan wel een Korvet zonder Helicopter hangaar is.

http://www.damennaval.com/nl/news.htm?item=3

Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: IPA NG op 31/07/2010 | 14:04 uur
Het aanpassen van de systemen en de bewapening is wel te doen neem ik aan.
Maar ik ben dan ook geen voorstander van corvetten maar van grotere fregatten. Een stuk of 2 als men daarnaast de M klasse schepen behoudt en 2 (verbeterde) OPV's.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 31/07/2010 | 15:30 uur
Citaat van: IPA op 31/07/2010 | 14:04 uur
Het aanpassen van de systemen en de bewapening is wel te doen neem ik aan.
Maar ik ben dan ook geen voorstander van corvetten maar van grotere fregatten. Een stuk of 2 als men daarnaast de M klasse schepen behoudt en 2 (verbeterde) OPV's.

Ik zie de SIGMA 9813 wel zitten als men de OPV's door verkoopt en van die 467 miljoen er 2 koopt en in een later stadium nog eens 1.

Deze schepen zijn heel geschikt om in de Atlantische Oceaan te varen maar dan wel aanpassingen aan het combat systeem en de bewapening verder zou ik dan graag de sealth versie van het 76 mm kanon zien.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Poleme op 31/07/2010 | 15:56 uur
Citaat van: IPA op 30/07/2010 | 19:23 uur
Ik wil het geen fregat noemen maar dit schip is veruit superieur aan die ondingen van OPV's.
En wat is het prijsverschil???
De 4 OPV Hollanders kosten in totaal EUR 468 miljoen.   De 3 Marokkaanse SIGMA's kosten in totaal ca. EUR 848 miljoen = 380 miljoen meer.
De Marokkaanse regering kan deze vracht met muntjes niet in 1 keer financieren.  Dus zorgen de Rabo, ING en Franse Societe General banken voor de voorfinanciering.   Mocht onverhoopt de Marokkaanse regering dit bedrag niet kunnen trekken, dan staat de Nederlandse Staat garant.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 31/07/2010 | 16:13 uur
Citaat van: dudge op 31/07/2010 | 16:01 uur
Dat is wel het idee van de SIGMA klassen, volledig door de klant in te richten. Alleen de focus op de SIGMA's, mogelijk omdat het nederlands design is, zou m.i. eens toegelicht mogen worden. Kom dat ding in elk topic tegen. Dat terwijl het (nog incomplete) overzicht van 'moderne marineschepen in Europa' toch nog een aantal alternatieven aanbied. Zo is er bijvoorbeeld het FREMM fregat, dat een keer of 25-30 verkocht is en dat door 3 europese landen wordt ingevoerd. Al geef ik toe, het is wel wat zwaarder, bijna een LCF.

Dudge vergeet je de Duitsers niet met hun Meko Korvetten en Fregatten, die ook best wel succesvol zijn met export?
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Dennis123 op 31/07/2010 | 18:22 uur
Hmm dit belooft wel weer een erge kruisbestuiving met het OPVtopic te worden.
Maar graag wil ik er op wijzen dat deze schepen niet te vergelijken zijn en zeker niet zomaar superieur zoals IPA stelde.

1 van de redenen dat deze schepen niet zo duur zijn is omdat ze naar koopvaardijeisen worden gebouwd. Kortom gewoon scheepsbouwstaal ipv de (veel duurdere) stevigere en gepantserde varianten. Dit is mij toen op een rondleiding bij de 3 SIGMA's voor Indonesië verteld door de toenmalige directeur van DAMEN (toen nog gewoon Koninklijke Schelde Groep als naam).
Overigens heb ik toen ook gesproken met de Nederlandse kapitein die de proefvaarten met alle Indonesische SIGMA's gedaan had; die vond het slecht manoeuvreerbare schepen met wat hij gewend was.

Ik heb van de Marokkaanse SIGMA overigens ook de voorkant gezien en dan lijkt dit ontwerp toch enigszins 'niet te kloppen'. Het schip lijkt veels te smal te zijn voor haar lengte. Nou kan dit uiteraard optisch zijn en dit hoeft niet belangrijk te zijn in een marineontwerp  ;) 
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 31/07/2010 | 18:46 uur
Dennis de Sigma Fregatten voor Marokko zijn verlengde Sigma korvetten met een helicopter hangaar de breedte is hetzelfde als bij de Sigma korvetten die aan Indonesie zijn verkocht.

Overigens kan een verlengde versie weleens een beter  manoeuvreerbare  schip zijn.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 31/07/2010 | 19:24 uur
Even snel een bewerkte foto dit is even test, het is de eerste keer dat ik met een fotoprogramma werk.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 31/07/2010 | 19:39 uur
Hier nog een paar foto´s die ik gemaakt heb.

Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: IPA NG op 01/08/2010 | 09:39 uur
Citaat van: dudge op 31/07/2010 | 16:01 uur
Dat is wel het idee van de SIGMA klassen, volledig door de klant in te richten. Alleen de focus op de SIGMA's, mogelijk omdat het nederlands design is, zou m.i. eens toegelicht mogen worden. Kom dat ding in elk topic tegen. Dat terwijl het (nog incomplete) overzicht van 'moderne marineschepen in Europa' (http://www.defensieforum.nl/Forum/van_alles_en_nog_wat/inventarisatie_europees_varend_materieel-t19055.0.html;msg191261#msg191261) toch nog een aantal alternatieven aanbied. Zo is er bijvoorbeeld het FREMM fregat, dat een keer of 25-30 verkocht is en dat door 3 europese landen wordt ingevoerd. Al geef ik toe, het is wel wat zwaarder, bijna een LCF. Een Floreal dan, of een Braunschweig, wat maakt de SIMGA tot dat superding?

Koopt Hollandsch.

Verder ben ik overtuigd van de kwaliteit van Nederlandse schepen. En van de SIGMA zijn er ook al 7 verkocht (wat veel is voor een Nederlands ontwerp)...

Zelf zie ik liever een schip met een vergelijkbare afmetingen als de M klasse, met vergelijkbare bewapening (dus kanon, 8 harpoons, torpedo's, CIWS of 2, ESSM en 2 Hitroles).
2 stuks (minimaal), als de M klasse schepen gewoon in dienst blijven (met Imast ;D) en als men 2 OPV's in dienst neemt (verbeterd met Mistral/STRALES/ soort van SSM).
En volgens jouw logica hadden we Horizon's moeten kopen IPV LCF's.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Dennis123 op 01/08/2010 | 12:24 uur
Dudge,

Het voordeel van de SIGMA's is wat de naam al aangeeft. Het kunnen samenstellen van modules tot een marineschip, wat de klant veel keuze geeft in wat hij in het schip wil. Bovendien maakt deze opzet het gemakkelijker om later bijvoorbeeld nog een extra module er tussen te laten zetten bijvoorbeeld.

Wat niet wegneemt dat je meer met dit ontwerp zou kunnen doen.. (Immers de gelijkenissen met de LCF zijn ook goed te zien). Zo hadden ze prima kunnen bestellen met bijvoorbeeld hoogwaardiger dikker staal. Uiteraard was dit dan wel hogere prijs geweest. Mijn vorige opmerking was eigenlijk vooral bedoeld om er op te wijzen dat het noemen/vergelijken van bedragen niks zegt.
Al had een SIGMA in OPVconfiguratie toch sowieso al minder in ontwikkelingskosten geweest lijkt me.

Overigens heb ik voor mijn opleiding ook met meerdere DAMENmedewerkers gesproken, deze vertellen allemaal dat het veel goedkoper kan. Maar dat het met name de Nederlandse marineleiding is die altijd het wiel opnieuw wil uitvinden of met steeds aanvullende eisen blijft komen dat het ontwerp zo duur maakt.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 01/08/2010 | 13:13 uur
Citaat van: dudge op 01/08/2010 | 10:31 uur
Mijn logica is inderdaad dat het nuttig is om te kijken waar samenwerking met bondgenoten, specifiek buurlanden, mogelijk is. Niet alleen omdat het goedkoper is, maar ook omdat je meer 'R&D kracht' beschikbaar hebt. Dat schip kunnen we natuurlijk wel in NL in elkaar laten zetten, maar dan dus wel gebaseerd op gedeelde basis. Ja, er zijn inmiddels een aantal SIGMA's verkocht, maar een aantal zijn afgevaren naar Indonesië, dus die zien we nooit meer terug, en een aantal naar Marokko, wat ook niet echt in de buurt ligt, zowel fysiek als 'politiek'.

Dudge om op jou vraag in te gaan met bevoorrader Amsterdam is samengewerkt met Spanje deze hebben het zusterschip Patiño
Met Spanje heeft ook met de LPD De Rotterdam samengewerkt de Spanjaarden hebben de zusterschepen Galicia en Castilla.

Verder was het de bedoeling dat er een Nato Fregat zou komen, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italie, Nederland en Spanje zouden hier aan mee doen.
Om een of andere reden heeft Engeland afgehaakt.

Duitsland, Spanje en Nederland hebben hier na samengewerkt, men heeft kosten hierdoor kunnen besparen, Duitsland heeft de Sachsen klasse ook wel Type 124 genoemd. Spanje heeft Álvaro de Bazán klasse ook wel e F100 genoemd. Nederland heeft de De Zeven Provinciën klasse ook wel de LCF genoemd. Helaas durfde Spanje het niet aan om met  op deze schepen met APAR en Smart L uit te rusten koos men voor het Amerikaanse  Lockheed Martin SPY-1D Aegis systeem en de bijhoorde radars

Engeland is bezig met de Type 45 Class Destroyer van de Daring klasse.

Frankrijk en Italie hebben samengewerkt met de Horizon Destroyers.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Poleme op 01/08/2010 | 16:27 uur
Citaat van: Dennis123 op 31/07/2010 | 18:22 uur
Hmm dit belooft wel weer een erge kruisbestuiving met het OPVtopic te worden.
Maar graag wil ik er op wijzen dat deze schepen niet te vergelijken zijn en zeker niet zomaar superieur zoals IPA stelde.

1 van de redenen dat deze schepen niet zo duur zijn is omdat ze naar koopvaardijeisen worden gebouwd. Kortom gewoon scheepsbouwstaal ipv de (veel duurdere) stevigere en gepantserde varianten. Dit is mij toen op een rondleiding bij de 3 SIGMA's voor Indonesië verteld door de toenmalige directeur van DAMEN (toen nog gewoon Koninklijke Schelde Groep als naam).
Overigens heb ik toen ook gesproken met de Nederlandse kapitein die de proefvaarten met alle Indonesische SIGMA's gedaan had; die vond het slecht manoeuvreerbare schepen met wat hij gewend was.

Beste Dennis,  de Zeven Provincien LCF's zijn ook zo veel mogelijk naar civiele koopvaardij-eisen gebouwd vanwege de design-to-cost filosofie.  Zo zijn de de dekken niet meer enigzins bol, maar gewoon vlak zoals bij civiele schepen.  Het Zeven Provincien fregat lijkt veel op de SIGMA's, omdat beide schepen constructie modulair zijn.
Een SIGMA van gewoon scheepsbouwstaal bouwen?   ;D ;D  In mei 2008, bij die rondleiding, was die directeur toch echt in de war met de OPV Holland.  Die hebben een relatief zware romp uit gewoon scheepsbouwstaal, met romp huidplaten van 12mm dik.   De Indonesische en Marokkaanse SIGMA's lopen echter een topvaart van 28 knopen, met romp huidplaten van 5 mm dik.   Als je een schip bouwt, dat een topsnelheid hoger dan 23 knopen heeft, dan moet je hoge rekgrens staal gebruiken anders wordt je schip te slap of sterk genoeg, maar te zwaar.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 01/08/2010 | 17:18 uur
Citaat van: Dennis123 op 01/08/2010 | 12:24 uur
Al had een SIGMA in OPVconfiguratie toch sowieso al minder in ontwikkelingskosten geweest lijkt me.

Hier een filmpje van een Sigma in een OPV configuratie
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Dennis123 op 01/08/2010 | 23:10 uur
Citaat van: Poleme op 01/08/2010 | 16:27 uur
Citaat van: Dennis123 op 31/07/2010 | 18:22 uur
Hmm dit belooft wel weer een erge kruisbestuiving met het OPVtopic te worden.
Maar graag wil ik er op wijzen dat deze schepen niet te vergelijken zijn en zeker niet zomaar superieur zoals IPA stelde.

1 van de redenen dat deze schepen niet zo duur zijn is omdat ze naar koopvaardijeisen worden gebouwd. Kortom gewoon scheepsbouwstaal ipv de (veel duurdere) stevigere en gepantserde varianten. Dit is mij toen op een rondleiding bij de 3 SIGMA's voor Indonesië verteld door de toenmalige directeur van DAMEN (toen nog gewoon Koninklijke Schelde Groep als naam).
Overigens heb ik toen ook gesproken met de Nederlandse kapitein die de proefvaarten met alle Indonesische SIGMA's gedaan had; die vond het slecht manoeuvreerbare schepen met wat hij gewend was.

Beste Dennis,  de Zeven Provincien LCF's zijn ook zo veel mogelijk naar civiele koopvaardij-eisen gebouwd vanwege de design-to-cost filosofie.  Zo zijn de de dekken niet meer enigzins bol, maar gewoon vlak zoals bij civiele schepen.  Het Zeven Provincien fregat lijkt veel op de SIGMA's, omdat beide schepen constructie modulair zijn.
Een SIGMA van gewoon scheepsbouwstaal bouwen?   ;D ;D  In mei 2008, bij die rondleiding, was die directeur toch echt in de war met de OPV Holland.  Die hebben een relatief zware romp uit gewoon scheepsbouwstaal, met romp huidplaten van 12mm dik.   De Indonesische en Marokkaanse SIGMA's lopen echter een topvaart van 28 knopen, met romp huidplaten van 5 mm dik.   Als je een schip bouwt, dat een topsnelheid hoger dan 23 knopen heeft, dan moet je hoge rekgrens staal gebruiken anders wordt je schip te slap of sterk genoeg, maar te zwaar.

De LCFs zijn ook 1 van de eerste naar de hand van de SIGMAfilosofie gebouwde schepen.

Dat staal ligt inderdaad wat genuanceerder en lastiger. Zo las ik vandaag bij verder zoeken inderdaad dat voor snelheden boven de 22 knopen staal gebruikt moet worden met een hogere rekgrens. Maar dit zegt niks over de stevigheid.
Zo las ik dat het staal van de OPVs door de lagere snelheid goedkoper kon door de lagere treksterkte, maar dat de 'stevigheid' van dit gebruikte staal wel weer veel beter is.

Kan je me vertellen wat de filosofie was van een bol dek trouwens? Wel benieuwd naar.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 10/08/2010 | 22:59 uur
Hier nog wat nieuws over de Marokaanse Marine.

Ik beheers helaas de Franse Taal niet

http://www.meretmarine.com/article.cfm?id=113772
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Lex op 10/08/2010 | 23:06 uur
Waar het in het kort op neer komt: Op 12 juli is de eerste SIGMA te water gelaten Bij Damen in Vlissingen.
Verder volgt het standaard verhaal over de geschiedenis van de SIGMA eenheden en hun mogelijkheden.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: ARM-WAP op 10/08/2011 | 12:42 uur
Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 12:29 uur

Diegene die dit filmpje geplaatst heet op YouTube ken blijkbaar niet het verschil tussen FREMM en Sigma...
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Lex op 10/08/2011 | 13:04 uur
(https://www.defensieforum.nl/Forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi58.photobucket.com%2Falbums%2Fg261%2Fsassykatlex%2FSigma_Marokko.jpg&hash=507ab2e9feb3bf526e157e459bcf731d84fa4fd9)

Binnenkomst Den Helder 09 mei 2011
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Lex op 10/08/2011 | 14:47 uur
Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 14:28 uur
Hoe moet ik mij zo'n wapen-systeem test voorstellen? Er zal toch niet echt geschoten zijn? Of is er een gebied op de noordzee waar met een exocet getest kan worden? (Ik vraag me af of die uberhaupt geladen zijn.)
Gedurende de SAT is het kanon getest. Nadat allerlei testen zijn gedaan zoals opvoeren van munitie tot stand 1, dan zal vervolgens het kanon worden aangeschoten. Dat is niet anders dan kijken of hetgeen de loop moet verlaten ook daadwerkelijk de loop verlaat. Ook wordt de Vø gemeten [snelheid tijdens het verlaten van de loop]. Er is daavoor bij Den Helder een permanent oefengebied, genaamd EHD-41 [ook wel bekend als ALSOT].
Daarna zal mbv een spatschijf achter een sleepboot een salvo worden geschoten, waarbij het waarnemen van de inslagen belangrijk is.
en zo bouwt men het verder op.
Vwb het evt. afvuren van een Exocet, is dat mogelijk in een gebied ten Noorden van de Waddeneilanden [EHD42].



Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: ARM-WAP op 11/08/2011 | 12:05 uur
Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 14:28 uurHoe moet ik mij zo'n wapen-systeem test voorstellen?
Bij Exocet heb je Built-In-Tests waaarbij alle vuurkanalen getest worden dmv een testkoffer.
Verder hebben de Fransen ook een "range" bij Brest en Toulon waar ze Vector testen doen met eens speciale container/launcher (die dan een echte missile vervangt).
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Lynxian op 11/08/2011 | 13:10 uur
Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 12:41 uur
Citaat van: ARM-WAP op 11/08/2011 | 12:05 uur
Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 14:28 uurHoe moet ik mij zo'n wapen-systeem test voorstellen?
Bij Exocet heb je Built-In-Tests waaarbij alle vuurkanalen getest worden dmv een testkoffer.
Verder hebben de Fransen ook een "range" bij Brest en Toulon waar ze Vector testen doen met eens speciale container/launcher (die dan een echte missile vervangt).

Dus getest wordt of het systeem werkt, waarbij het afvuren van de raket zelf helemaal niet nodig is?

Omdat er geen melding wordt gemaakt van live fire zou het goed kunnen dat dit niet heeft plaatsgevonden, of men wil gewoon geen slapende honden wakker maken. Meen dat het LCF destijds ook naar Hawai moest om de SM2 te testen. Toen was het schip al even in de vaart.
Was dat toevallig hetzelfde Hawaii-reisje welke door Defensie werd verkocht als het testen van het onderscheppingsvermogen van ballistische raketten van de LCF? Ik meen me te herinneren dat op basis daarvan toen is besloten de SM-3 raketten in beperkte hoeveelheden aan te schaffen.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: ARM-WAP op 11/08/2011 | 14:53 uur
Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 12:41 uur
Citaat van: ARM-WAP op 11/08/2011 | 12:05 uur
Bij Exocet heb je Built-In-Tests waaarbij alle vuurkanalen getest worden dmv een testkoffer.
Verder hebben de Fransen ook een "range" bij Brest en Toulon waar ze Vector testen doen met eens speciale container/launcher (die dan een echte missile vervangt).
Dus getest wordt of het systeem werkt, waarbij het afvuren van de raket zelf helemaal niet nodig is?
Correct...
Alle verwerkte data op verschillende output-punten worden met elkaar vergeleken worden om na te gaan of het vuurleidingssysteem alles juist verwerkt heeft én of die gegevens dan ook bij het "eindpunt" terechtkomen -> de (dummy-)missile of testkoffer.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Poleme op 11/08/2011 | 19:05 uur
Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 14:28 uur
Dus de NL navy is tevreden, ruilen voor de OPV's :angel:

alleen visueel maakt deze al meer indruk dan die Onhandige Plezier Vaartuigen die NL krijgt.
1. Wel even  EUR 848 - 480 = EUR 380 miljoen bijleggen.
2. Wel even  (50 x 4 = 200) - (2 x 91 + 1 x 110 = totaal 292) = 92 extra vlootbalen aantrekken.
3.  De Marokkaanse SIGMA's kunnen alleen Lynx achtige heli's aan, te klein voor NH90.
4.  Geleide wapen fabrikant MDBA met haar MICA's en Exocets is een onbekende voor de KM.
5.  Deze SIGMA's komen 1.000 zeemijlen vaarbereik te kort.
etcetera.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 11/08/2011 | 20:13 uur
Prachtig gevormde schepen  :big-smile:

Had Nederland er zelf maar een stuk of tien  :neutral:

Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Elzenga op 11/08/2011 | 22:10 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 20:13 uur
Prachtig gevormde schepen  :big-smile:

Had Nederland er zelf maar een stuk of tien  :neutral:
Doet maar net even een slagje groter...niet teveel poeha, gewoon een basic multifunctioneel fregat..

Ik vind de OPVs daarbij mooier en praktischer dan deze Marokkaanse schepen...alleen de bewapening hè :(
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/08/2011 | 22:23 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 20:13 uur
Prachtig gevormde schepen  :big-smile:

Had Nederland er zelf maar een stuk of tien  :neutral:



Prima export schepen maar wat mij betreft blijft het daar ook bij.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:28 uur
Oh  :(
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/08/2011 | 22:58 uur
Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 22:35 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:28 uur
Oh  :(

Ook ik wens Nederland wel wat van (deze) multifunctionele fregatten toe. Al is dat hier meen ik off-topic.


Commercieel schip, gebouwd volgens burger standaarden.

Wat mij betreft geen opvolger van een M fregat (OPV vind ik ook helemaal niets met het huidige bewapeningspaket)
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:59 uur
Tja, misschien moet je dan Damen bellen of iemand van het ministerie of wellicht iemand van DMO, want iemand moet toch zijn uiterste best gedaan hebben om een schip te ontwerpen dat voldoet aan wat men(?) gevraagd heeft, toch?  ;D
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 11/08/2011 | 23:00 uur
Citaat van: jurrien visser op 11/08/2011 | 22:58 uur
Commercieel schip, gebouwd volgens burger standaarden.

En? Ik meen begrepen te hebben dat dit (voor een deel?) ook voor de LCF's opgaat.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 11/08/2011 | 23:03 uur
En al de ooit nieuw te bouwen schepen. Commercieel bouwen is ergens toch stukken goedkoper dan bouwen volgens de zgn. milspec. Daarbij, wanneer men schepen zou bouwen waarbij je met 12 - 16 man in een slaapverblijf ligt komt er werkelijk niemand meer naar de marine.

De tijd gaat voort, de techniek en de wensen van de mensen ook.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/08/2011 | 23:20 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 23:03 uur
En al de ooit nieuw te bouwen schepen. Commercieel bouwen is ergens toch stukken goedkoper dan bouwen volgens de zgn. milspec. Daarbij, wanneer men schepen zou bouwen waarbij je met 12 - 16 man in een slaapverblijf ligt komt er werkelijk niemand meer naar de marine.

De tijd gaat voort, de techniek en de wensen van de mensen ook.


Ik head er geen moeite mee om met 12 man in een verblijft te slapen... maar los daarvan.

Ik mis simpelweg de robuustheid.... ik zou nog liever de blauwdrukken van een S fregat gebruiken (waarbij de electronica en bewapening aan 2011 is aangepast) voor een opvolger van de huidige M fregatten.

Wellicht aangepast aan meer flexible mogelijkheden. Daarnaast vindt ik het geen blue water schip en schiet het te kort in operationele duur.

Overigens het volgens mij een prima schip voor de middelandse zee  en wellicht de PG.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 11/08/2011 | 23:24 uur
Je schrijft het treffend, JIJ had er geen moeite mee, de jeugd van tegenwoordig denkt er toch anders over anders had ook de marine niet gekozen voor 2-4 persoons-slaapverblijven/hutten.

Ik heb er overigens geen problemen mee dat het OPV enkel dienst kan doen in de MZ of de PG, prettig klimaat, rustig zeetje, mooi weer  8)

Naar mijn mening is het OPV een mega modern schip, voorzien van heel veel gemakken en nog veel meer ruimte. Een nadeel is wel dat de KPL's geen eigen verblijf hebben.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/08/2011 | 23:24 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:59 uur
Tja, misschien moet je dan Damen bellen of iemand van het ministerie of wellicht iemand van DMO, want iemand moet toch zijn uiterste best gedaan hebben om een schip te ontwerpen dat voldoet aan wat men(?) gevraagd heeft, toch?  ;D


Het is een puur commercieel Damen ontwerp en dat heeft niets te maken met het ministerie of DMO. (anders hadden er wel een paar bij de KM rondgevaren ipv het OPV)
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/08/2011 | 23:31 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 23:24 uur
Je schrijft het treffend, JIJ had er geen moeite mee, de jeugd van tegenwoordig denkt er toch anders over anders had ook de marine niet gekozen voor 2-4 persoons-slaapverblijven/hutten.

Ik heb er overigens geen problemen mee dat het OPV enkel dienst kan doen in de MZ of de PG, prettig klimaat, rustig zeetje, mooi weer  8)

Naar mijn mening is het OPV een mega modern schip, voorzien van heel veel gemakken en nog veel meer ruimte. Een nadeel is wel dat de KPL's geen eigen verblijf hebben.

En in een echt conflict is het simpelweg: a sitting duck..

Daar zou ik als bemanning toch echt een probleem mee hebben... prima schip voor de visserij inspectie op de Noord Zee of voor dito taken in de west.

En het is zelfs geschik voor anti piraterij akties... maar dan heb je het echt wel gehad.

Wat heb je om je zelf mee te verdedigen?
Wat heb je als je in de aanval moet?

Prima sensoren en wat nog meer? niet, nakes nada.

Bij een vliegtuig ben je exit
Bij een sub ben je exit
bij een schip met meer dan een proppenschieter ben je exit
bij een inkomende raket ben je exit

dus waar is het schip (in de huidige configuratie) goed voor?

Maar in al deze (persoonlijke) frustratie gaan we wel off topic.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Lynxian op 12/08/2011 | 14:09 uur
Citaat van: jurrien visser op 11/08/2011 | 22:58 uur
Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 22:35 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:28 uur
Oh  :(

Ook ik wens Nederland wel wat van (deze) multifunctionele fregatten toe. Al is dat hier meen ik off-topic.


Commercieel schip, gebouwd volgens burger standaarden.

Wat mij betreft geen opvolger van een M fregat (OPV vind ik ook helemaal niets met het huidige bewapeningspaket)

Even als leek: wat is er dan mis met de M'tjes? Ik dacht dat 't prima destroyers waren?
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/08/2011 | 14:50 uur
Citaat van: Lynxian op 12/08/2011 | 14:09 uur
Citaat van: jurrien visser op 11/08/2011 | 22:58 uur
Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 22:35 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:28 uur
Oh  :(

Ook ik wens Nederland wel wat van (deze) multifunctionele fregatten toe. Al is dat hier meen ik off-topic.


Commercieel schip, gebouwd volgens burger standaarden.

Wat mij betreft geen opvolger van een M fregat (OPV vind ik ook helemaal niets met het huidige bewapeningspaket)

Even als leek: wat is er dan mis met de M'tjes? Ik dacht dat 't prima destroyers waren?

Met de M fregatten is in mijn optiek helemaal niets mis, prima schepen met voldoende capaciteiten.

Het enige nadeel is dat de schepen (wat hadden er immers 8 en nu nog maar 2) zijn vepatst voor een inferieur type (OPV)
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Lynxian op 12/08/2011 | 15:05 uur
Citaat van: jurrien visser op 12/08/2011 | 14:50 uur
Citaat van: Lynxian op 12/08/2011 | 14:09 uur
Even als leek: wat is er dan mis met de M'tjes? Ik dacht dat 't prima destroyers waren?

Met de M fregatten is in mijn optiek helemaal niets mis, prima schepen met voldoende capaciteiten.

Het enige nadeeel is dat de schepen (wat hadden er immers 8 en nu nog maar 2) zijn vepatst voor een inferieur type (OPV)
Ah, op die manier. Ja, dat is dan politicus-logica; verpatsen, erachter komen dat je ze blijkbaar toch nodig had, nieuwe kopen maar dan zonder wapentuig maar met een radar nog beter dan die van een LCF. Kun je tenminste de ballistische raketten zien aankomen. ;) Eigenlijk is zo'n OPV het ideale schip voor Oud en Nieuw; je ziet al het vuurwerk!
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/08/2011 | 15:07 uur
Citaat van: Lynxian op 12/08/2011 | 15:05 uur
Citaat van: jurrien visser op 12/08/2011 | 14:50 uur
Citaat van: Lynxian op 12/08/2011 | 14:09 uur
Even als leek: wat is er dan mis met de M'tjes? Ik dacht dat 't prima destroyers waren?

Met de M fregatten is in mijn optiek helemaal niets mis, prima schepen met voldoende capaciteiten.

Het enige nadeeel is dat de schepen (wat hadden er immers 8 en nu nog maar 2) zijn vepatst voor een inferieur type (OPV)
Ah, op die manier. Ja, dat is dan politicus-logica; verpatsen, erachter komen dat je ze blijkbaar toch nodig had, nieuwe kopen maar dan zonder wapentuig maar met een radar nog beter dan die van een LCF. Kun je tenminste de ballistische raketten zien aankomen. ;) Eigenlijk is zo'n OPV het ideale schip voor Oud en Nieuw; je ziet al het vuurwerk!

;D Het heeft idd een spectaculair zicht, alleen jammer dat het nauwelijks mee kan doen aan de feestelijke activiteiten.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 12/08/2011 | 20:44 uur
De Falklands hebben aangetoond dat een raket genoeg is, ook als je hevig bewapend bent.

Visserij-inspectie en patroulleren is toch het enige dat de Nederlandse marine mag doen. Gebruik maken van de wapensystemen aan boord is gevaarlijk en mag echt niet van de regering  :sick:
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/08/2011 | 21:12 uur
Citaat van: Marc1966 op 12/08/2011 | 20:44 uur
De Falklands hebben aangetoond dat een raket genoeg is, ook als je hevig bewapend bent.

Visserij-inspectie en patroulleren is toch het enige dat de Nederlandse marine mag doen. Gebruik maken van de wapensystemen aan boord is gevaarlijk en mag echt niet van de regering  :sick:

Je kan het overdrijven... Daarnaast gaat een schip 25 jaar mee (tenzij het tussentijds verkocht wordt) en dit kabinet 4 of 8 jaar.

In de jaren 90 van de vorige eeuw is de KM wel degelijk ingezet anders dan het door jou genoemde. De situatie in de wereld neigt nu niet bepaald naar uitsluitend inspecties en de wereld wordt er nu zeker niet veiliger op.

Dus ja, als jij de lijnen van een schip, de ruimte en een KPL verblijf het meest spannend vindt dan adviseer ik jou de padvinderij.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 12/08/2011 | 21:17 uur
Het gaat niet om toen, maar om nu. De MF zijn ook ontworpen voor de koude oorlog en, suprise nog geen tien jaar nadat zij in de vaart waren genomen, zijn zij alweer verkocht en ook de MF waren anders dan de SF of GW. Ik doel hierbij op de snelheid en lengte en bezetting. Ergo, sign of the times  ;D
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 12/08/2011 | 21:18 uur
Verzoeke ontopic te blijven.

Rob
Forumbeheerder
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 12/08/2011 | 21:20 uur
Sjust, ik vind het helemaal top dat the Royal Morocan Navy de beschikking heeft en krijgt over schepen gebouwd door een Nederlandse reder, jammer dat die reder er niet tien ofzo aan de Royal Netherlands Navy heeft geschonken  :P
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 12/08/2011 | 21:23 uur
Citaat van: Marc1966 op 12/08/2011 | 21:20 uur
Sjust, ik vind het helemaal top dat the Royal Morocan Navy de beschikking heeft en krijgt over schepen gebouwd door een Nederlandse reder, jammer dat die reder er niet tien ofzo aan de Royal Netherlands Navy heeft geschonken  :P

Wat is ook alweer de definitie van een reder? En van een scheepsbouwer?
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 12/08/2011 | 21:26 uur
Is dat van enig belang dan? Bij de KM is MATLOG de zgn. reder en die is verantwoordelijk, zo schijnt het, voor het "welzijn" van de schepen, maar de schepen worden onderhouden door het MB of de Schelde of Damen of..............., is dat dan de bouwer?
So, does it really matter?
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/08/2011 | 21:42 uur
Ik gun het de werf dat ze nog heel veel export opdrachten weten te scoren met hun product, het geeft voeding aan de Damen R&D afdeling voor interessante nieuwe ontwikkelingen.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Marc1966 op 12/08/2011 | 21:57 uur
That's all folks  ;D
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Poleme op 19/09/2011 | 12:44 uur
Citaat van: jurrien visser op 11/08/2011 | 23:20 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 23:03 uur
En al de ooit nieuw te bouwen schepen. Commercieel bouwen is ergens toch stukken goedkoper dan bouwen volgens de zgn. milspec. Daarbij, wanneer men schepen zou bouwen waarbij je met 12 - 16 man in een slaapverblijf ligt komt er werkelijk niemand meer naar de marine.

De tijd gaat voort, de techniek en de wensen van de mensen ook.


Ik head er geen moeite mee om met 12 man in een verblijft te slapen... maar los daarvan.

Ik mis simpelweg de robuustheid.... ik zou nog liever de blauwdrukken van een S fregat gebruiken (waarbij de electronica en bewapening aan 2011 is aangepast) voor een opvolger van de huidige M fregatten.

Wellicht aangepast aan meer flexible mogelijkheden. Daarnaast vindt ik het geen blue water schip en schiet het te kort in operationele duur.

Overigens het volgens mij een prima schip voor de middelandse zee  en wellicht de PG.
Het LCF is zoveel als mogelijk is volgens commerciele standaarden gebouwd.  Zo zijn de dekken net als in de koopvaardij volkomen vlak.  Bijvoorbeeld bij het S-fregat is dit enigzins bol, dit zorgt voor meer stijfheid en geeft 'afschot'.  Of te wel het dek is dus aflopend, wat handig is bij afvoer van bijvoorbeeld het water van het externe sprinkler systeem welke NBC fall out van het schip moet sproeien.

De Holland klasse is ook gebouwd volgens commerciele standaard, maar deze klasse is ook robuust gebouwd!

Blauwdrukken van het S-fregat gebruiken?   Sodemieters, ben jij een (oud) marine man?  De KM maakt graag een technologisch stap vooruit.
Jij neemt 2 stappen terug!
De rompen van het LCF, Holland klasse en sommige schepen van het Loodswezen zijn gebaseerd op die van het M-fregat.
Het M-fregat is het eerste schip in de NAVO met een romp welke ook bij ruwe zee haar (hoge) snelheid kan behouden, analoog aan de Sovjet marine schepen in de jaren 70.   Het M-fragat beschikt ook over brand-, en explosie bestendige PriMa schotten, welke het schip in 7 zones verdeelt.  Altijd handig als je een 500 ponder of Exocet voor je mik krijgt.  Het S-fregat heet dit niet en het is duur om dit in de S-fregat blauwdrukken toe te passen.  Idem dito voor de vele maatregelen voor het terug brengen van het uitgestraalde geluid, warmte en radar reflecties op het M-fregat.  Idem dito voor vervanging van het COGOG voortstuwing in het S-fregat door het doelmatiger CODOG uit het M-fregat. 
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Lex op 23/12/2011 | 15:20 uur
CZSK is hedenmorgen om 08:30 uur met de Gulfstream vertrokken vanaf R'dam airport.  :cute-smile:
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 23/12/2011 | 16:56 uur
Citaat van: Lex op 23/12/2011 | 15:20 uur
CZSK is hedenmorgen om 08:30 uur met de Gulfstream vertrokken vanaf R'dam airport.  :cute-smile:

Dat bedoel ik nou als ik me irriteer als er geen geld is voor zaken als 70 jaar KCT en de uitdienstelling van de ZKRS. Maar we laten wel een Gulfstream naar Marokko vliegen om de afsluiting van een militair-commerciele deal te "vieren" met de aanwezigheid van sterren....
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Lex op 25/12/2011 | 10:39 uur
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 25/12/2011 | 10:50 uur
Zo krijg je weer eens bevestigd wat een idiote nederigheid een Koningshuis kan veroorzaken.....
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: Ace1 op 25/12/2011 | 11:17 uur
Ik zie veel bekende dingen terug die jurrien visser en ik hadden gezien tijdens de open dag van Damen Schelde Naval Shipbuilding aan boord van een van de zusterschepen op 12 november.
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 25/12/2011 | 11:18 uur
Citaat van: Ace1 op 25/12/2011 | 11:17 uur
Ik zie veel bekende dingen terug die jurrien visser en ik hadden gezien tijdens de open dag van Damen Schelde Naval Shipbuilding aan boord van een van de zusterschepen op 12 november.

Goh, wat raar.....  :P
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: yelloow op 25/12/2011 | 15:40 uur
Ik heb van een van de ingenieurs bij de Schelde eens het verhaal gehoord dat die verlengde versie helemaal niet is om dienst te kunnen doen als stafschip maar dat dat een luxe verblijf voor de koning is  ;)
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 25/12/2011 | 15:43 uur
Citaat van: yelloow op 25/12/2011 | 15:40 uur
Ik heb van een van de ingenieurs bij de Schelde eens het verhaal gehoord dat die verlengde versie helemaal niet is om dienst te kunnen doen als stafschip maar dat dat een luxe verblijf voor de koning is  ;)

Aha, vandaar dat extra dek op de JWIT.....  :devil:
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: KapiteinRob op 28/12/2011 | 12:09 uur
Citaat van: dudge op 28/12/2011 | 11:57 uur
Mwa, heeft weinig met de staatsvorm te maken.

Da's waar; bij dictators wordt die nederige kruiperigheid (ook) vaak afgedwongen. Ik probeer me even te herinneren of ik dit soort "majesteitsverering" ook wel eens bij democratisch gekozen staatshoofden zie....

Citaat van: dudge op 28/12/2011 | 11:57 uur
In ieder geval hebben de Marokkanen er een mooi schip bij.

Leuke patrouilleboot....
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/03/2012 | 23:50 uur
Thales successfully integrates VL_Mica missile with Tacticos
28 March 2012

Thales has successfully integrated the first operational naval VL_Mica missile with the Tacticos naval combat management system on board the Royal Moroccan Navy's first of three Sigma Class frigates, the Tarik ben Ziyad.

The RMNS Tarek Ben Ziad has also been equipped with MART-S Mk2 3D medium to long range surveillance radar, LIROD Mk2 tracking radar, KINGKLIP sonar system, IFF system as well as integrated navigation system.

Thales has also integrated the frigate with two target designation sights, Vigile ESM system, Scorpion ECM system, integrated communication system with external communication system and FOCON internal communication system.

The short range fire-and-forget VL_Mica missile system uses SMART-S Mk2 surveillance radar data to launch in the direction of the threat, which is directed by its integrated sensor.

The Tacticos system provides comprehensive situational understanding, optimised operator capabilities, increased mission success, maximised system availability, reduced life cycle costs as well as rapid delivery and is being used by 19 navies across the world.

The three multi-mission Sigma-class frigates are based on DSNS's Sigma-approach and are an advanced variant of the Sigma corvettes used by the Indonesian Navy.

The Sigma-class frigate's propulsion and sea keeping capabilities are ideally suited for Moroccan territorial waters operations, and the vessels are also capable of performing maritime patrols and surveillance in territorial waters and in exclusive economic zones.

The first frigate, Tarik Ben Zayid, was commissioned on 10 September 2011 and the second frigate, Sultan Moulay Ismail, will begin its maiden voyage to Morocco in April 2012 while the third frigate is currently under construction.

DSNS is building the frigates in Vlissingen for the Moroccan Navy as part of the navy's plans to modernise its fleet and extend its patrol capabilities.

http://www.naval-technology.com/news/newsthales-successfully-integrates-vlmica-missile-with-tacticos
Titel: Re:Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy
Bericht door: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/06/2012 | 10:42 uur
Third multi mission Frigate for the Royal Moroccan Navy

Successful sea acceptance trials of the third multi mission Frigate for the Royal Moroccan Navy

08 Jun 2012

The 98 meters long SIGMA class frigate, the third frigate built by Damen Schelde Naval Shipbuilding for the Royal Moroccan Navy, left Vlissingen on the 22nd  of May for her sea acceptance trials (SAT) in the North Sea, right on schedule as agreed in the contract.

During the SAT, an intensive program was carried out in which the platform as well as the sensor weapons and communications suite were extensively tested, to the full satisfaction of the Royal Moroccan Navy.
The tests were performed by representatives of the yard in close cooperation with representatives of the subcontractors, the Royal Moroccan Navy and the Royal Netherlands Navy.
The first SIGMA frigate was transferred to the Royal Moroccan Navy on 10 September 2011, the second on 10 March 2012. The third frigate is scheduled to be transferred in September 2012.

SIGMA:

The three SIGMA-class frigates for the Royal Moroccan Navy have been designed according to Schelde Naval Shipbuilding's revolutionary SIGMA-approach and are a further development of the SIGMA-corvettes for the Indonesian Navy. The SIGMA approach applies modularity in many areas.
The Moroccan SIGMA Class frigates are equipped to conduct the traditional naval tasks as well as maritime security operations. The vessels are also suited to support humanitarian aid operations.

http://www.damen.nl/en/news/2012/06/sigma-frigate-fmmm3-sea-trials