Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy

Gestart door Ace1, 29/07/2010 | 22:44 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Third multi mission Frigate for the Royal Moroccan Navy

Successful sea acceptance trials of the third multi mission Frigate for the Royal Moroccan Navy

08 Jun 2012

The 98 meters long SIGMA class frigate, the third frigate built by Damen Schelde Naval Shipbuilding for the Royal Moroccan Navy, left Vlissingen on the 22nd  of May for her sea acceptance trials (SAT) in the North Sea, right on schedule as agreed in the contract.

During the SAT, an intensive program was carried out in which the platform as well as the sensor weapons and communications suite were extensively tested, to the full satisfaction of the Royal Moroccan Navy.
The tests were performed by representatives of the yard in close cooperation with representatives of the subcontractors, the Royal Moroccan Navy and the Royal Netherlands Navy.
The first SIGMA frigate was transferred to the Royal Moroccan Navy on 10 September 2011, the second on 10 March 2012. The third frigate is scheduled to be transferred in September 2012.

SIGMA:

The three SIGMA-class frigates for the Royal Moroccan Navy have been designed according to Schelde Naval Shipbuilding's revolutionary SIGMA-approach and are a further development of the SIGMA-corvettes for the Indonesian Navy. The SIGMA approach applies modularity in many areas.
The Moroccan SIGMA Class frigates are equipped to conduct the traditional naval tasks as well as maritime security operations. The vessels are also suited to support humanitarian aid operations.

http://www.damen.nl/en/news/2012/06/sigma-frigate-fmmm3-sea-trials

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Thales successfully integrates VL_Mica missile with Tacticos
28 March 2012

Thales has successfully integrated the first operational naval VL_Mica missile with the Tacticos naval combat management system on board the Royal Moroccan Navy's first of three Sigma Class frigates, the Tarik ben Ziyad.

The RMNS Tarek Ben Ziad has also been equipped with MART-S Mk2 3D medium to long range surveillance radar, LIROD Mk2 tracking radar, KINGKLIP sonar system, IFF system as well as integrated navigation system.

Thales has also integrated the frigate with two target designation sights, Vigile ESM system, Scorpion ECM system, integrated communication system with external communication system and FOCON internal communication system.

The short range fire-and-forget VL_Mica missile system uses SMART-S Mk2 surveillance radar data to launch in the direction of the threat, which is directed by its integrated sensor.

The Tacticos system provides comprehensive situational understanding, optimised operator capabilities, increased mission success, maximised system availability, reduced life cycle costs as well as rapid delivery and is being used by 19 navies across the world.

The three multi-mission Sigma-class frigates are based on DSNS's Sigma-approach and are an advanced variant of the Sigma corvettes used by the Indonesian Navy.

The Sigma-class frigate's propulsion and sea keeping capabilities are ideally suited for Moroccan territorial waters operations, and the vessels are also capable of performing maritime patrols and surveillance in territorial waters and in exclusive economic zones.

The first frigate, Tarik Ben Zayid, was commissioned on 10 September 2011 and the second frigate, Sultan Moulay Ismail, will begin its maiden voyage to Morocco in April 2012 while the third frigate is currently under construction.

DSNS is building the frigates in Vlissingen for the Moroccan Navy as part of the navy's plans to modernise its fleet and extend its patrol capabilities.

http://www.naval-technology.com/news/newsthales-successfully-integrates-vlmica-missile-with-tacticos

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 28/12/2011 | 11:57 uur
Mwa, heeft weinig met de staatsvorm te maken.

Da's waar; bij dictators wordt die nederige kruiperigheid (ook) vaak afgedwongen. Ik probeer me even te herinneren of ik dit soort "majesteitsverering" ook wel eens bij democratisch gekozen staatshoofden zie....

Citaat van: dudge op 28/12/2011 | 11:57 uur
In ieder geval hebben de Marokkanen er een mooi schip bij.

Leuke patrouilleboot....

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 25/12/2011 | 15:40 uur
Ik heb van een van de ingenieurs bij de Schelde eens het verhaal gehoord dat die verlengde versie helemaal niet is om dienst te kunnen doen als stafschip maar dat dat een luxe verblijf voor de koning is  ;)

Aha, vandaar dat extra dek op de JWIT.....  :devil:

yelloow

Ik heb van een van de ingenieurs bij de Schelde eens het verhaal gehoord dat die verlengde versie helemaal niet is om dienst te kunnen doen als stafschip maar dat dat een luxe verblijf voor de koning is  ;)

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 25/12/2011 | 11:17 uur
Ik zie veel bekende dingen terug die jurrien visser en ik hadden gezien tijdens de open dag van Damen Schelde Naval Shipbuilding aan boord van een van de zusterschepen op 12 november.

Goh, wat raar.....  :P

Ace1

Ik zie veel bekende dingen terug die jurrien visser en ik hadden gezien tijdens de open dag van Damen Schelde Naval Shipbuilding aan boord van een van de zusterschepen op 12 november.

KapiteinRob

Zo krijg je weer eens bevestigd wat een idiote nederigheid een Koningshuis kan veroorzaken.....

Lex


KapiteinRob

Citaat van: Lex op 23/12/2011 | 15:20 uur
CZSK is hedenmorgen om 08:30 uur met de Gulfstream vertrokken vanaf R'dam airport.  :cute-smile:

Dat bedoel ik nou als ik me irriteer als er geen geld is voor zaken als 70 jaar KCT en de uitdienstelling van de ZKRS. Maar we laten wel een Gulfstream naar Marokko vliegen om de afsluiting van een militair-commerciele deal te "vieren" met de aanwezigheid van sterren....

Lex

CZSK is hedenmorgen om 08:30 uur met de Gulfstream vertrokken vanaf R'dam airport.  :cute-smile:

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 11/08/2011 | 23:20 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 23:03 uur
En al de ooit nieuw te bouwen schepen. Commercieel bouwen is ergens toch stukken goedkoper dan bouwen volgens de zgn. milspec. Daarbij, wanneer men schepen zou bouwen waarbij je met 12 - 16 man in een slaapverblijf ligt komt er werkelijk niemand meer naar de marine.

De tijd gaat voort, de techniek en de wensen van de mensen ook.


Ik head er geen moeite mee om met 12 man in een verblijft te slapen... maar los daarvan.

Ik mis simpelweg de robuustheid.... ik zou nog liever de blauwdrukken van een S fregat gebruiken (waarbij de electronica en bewapening aan 2011 is aangepast) voor een opvolger van de huidige M fregatten.

Wellicht aangepast aan meer flexible mogelijkheden. Daarnaast vindt ik het geen blue water schip en schiet het te kort in operationele duur.

Overigens het volgens mij een prima schip voor de middelandse zee  en wellicht de PG.
Het LCF is zoveel als mogelijk is volgens commerciele standaarden gebouwd.  Zo zijn de dekken net als in de koopvaardij volkomen vlak.  Bijvoorbeeld bij het S-fregat is dit enigzins bol, dit zorgt voor meer stijfheid en geeft 'afschot'.  Of te wel het dek is dus aflopend, wat handig is bij afvoer van bijvoorbeeld het water van het externe sprinkler systeem welke NBC fall out van het schip moet sproeien.

De Holland klasse is ook gebouwd volgens commerciele standaard, maar deze klasse is ook robuust gebouwd!

Blauwdrukken van het S-fregat gebruiken?   Sodemieters, ben jij een (oud) marine man?  De KM maakt graag een technologisch stap vooruit.
Jij neemt 2 stappen terug!
De rompen van het LCF, Holland klasse en sommige schepen van het Loodswezen zijn gebaseerd op die van het M-fregat.
Het M-fregat is het eerste schip in de NAVO met een romp welke ook bij ruwe zee haar (hoge) snelheid kan behouden, analoog aan de Sovjet marine schepen in de jaren 70.   Het M-fragat beschikt ook over brand-, en explosie bestendige PriMa schotten, welke het schip in 7 zones verdeelt.  Altijd handig als je een 500 ponder of Exocet voor je mik krijgt.  Het S-fregat heet dit niet en het is duur om dit in de S-fregat blauwdrukken toe te passen.  Idem dito voor de vele maatregelen voor het terug brengen van het uitgestraalde geluid, warmte en radar reflecties op het M-fregat.  Idem dito voor vervanging van het COGOG voortstuwing in het S-fregat door het doelmatiger CODOG uit het M-fregat. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik gun het de werf dat ze nog heel veel export opdrachten weten te scoren met hun product, het geeft voeding aan de Damen R&D afdeling voor interessante nieuwe ontwikkelingen.

Marc1966

Is dat van enig belang dan? Bij de KM is MATLOG de zgn. reder en die is verantwoordelijk, zo schijnt het, voor het "welzijn" van de schepen, maar de schepen worden onderhouden door het MB of de Schelde of Damen of..............., is dat dan de bouwer?
So, does it really matter?