Successful launch of first Multi Mission Frigate for the Royal Moroccan Navy

Gestart door Ace1, 29/07/2010 | 22:44 uur

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 11/08/2011 | 22:58 uur
Commercieel schip, gebouwd volgens burger standaarden.

En? Ik meen begrepen te hebben dat dit (voor een deel?) ook voor de LCF's opgaat.

Marc1966

Tja, misschien moet je dan Damen bellen of iemand van het ministerie of wellicht iemand van DMO, want iemand moet toch zijn uiterste best gedaan hebben om een schip te ontwerpen dat voldoet aan wat men(?) gevraagd heeft, toch?  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 22:35 uur
Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 22:28 uur
Oh  :(

Ook ik wens Nederland wel wat van (deze) multifunctionele fregatten toe. Al is dat hier meen ik off-topic.


Commercieel schip, gebouwd volgens burger standaarden.

Wat mij betreft geen opvolger van een M fregat (OPV vind ik ook helemaal niets met het huidige bewapeningspaket)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 20:13 uur
Prachtig gevormde schepen  :big-smile:

Had Nederland er zelf maar een stuk of tien  :neutral:



Prima export schepen maar wat mij betreft blijft het daar ook bij.

Elzenga

Citaat van: Marc1966 op 11/08/2011 | 20:13 uur
Prachtig gevormde schepen  :big-smile:

Had Nederland er zelf maar een stuk of tien  :neutral:
Doet maar net even een slagje groter...niet teveel poeha, gewoon een basic multifunctioneel fregat..

Ik vind de OPVs daarbij mooier en praktischer dan deze Marokkaanse schepen...alleen de bewapening hè :(

Marc1966

Prachtig gevormde schepen  :big-smile:

Had Nederland er zelf maar een stuk of tien  :neutral:


Poleme

Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 14:28 uur
Dus de NL navy is tevreden, ruilen voor de OPV's :angel:

alleen visueel maakt deze al meer indruk dan die Onhandige Plezier Vaartuigen die NL krijgt.
1. Wel even  EUR 848 - 480 = EUR 380 miljoen bijleggen.
2. Wel even  (50 x 4 = 200) - (2 x 91 + 1 x 110 = totaal 292) = 92 extra vlootbalen aantrekken.
3.  De Marokkaanse SIGMA's kunnen alleen Lynx achtige heli's aan, te klein voor NH90.
4.  Geleide wapen fabrikant MDBA met haar MICA's en Exocets is een onbekende voor de KM.
5.  Deze SIGMA's komen 1.000 zeemijlen vaarbereik te kort.
etcetera.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

ARM-WAP

Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 12:41 uur
Citaat van: ARM-WAP op 11/08/2011 | 12:05 uur
Bij Exocet heb je Built-In-Tests waaarbij alle vuurkanalen getest worden dmv een testkoffer.
Verder hebben de Fransen ook een "range" bij Brest en Toulon waar ze Vector testen doen met eens speciale container/launcher (die dan een echte missile vervangt).
Dus getest wordt of het systeem werkt, waarbij het afvuren van de raket zelf helemaal niet nodig is?
Correct...
Alle verwerkte data op verschillende output-punten worden met elkaar vergeleken worden om na te gaan of het vuurleidingssysteem alles juist verwerkt heeft én of die gegevens dan ook bij het "eindpunt" terechtkomen -> de (dummy-)missile of testkoffer.

Lynxian

Citaat van: dudge op 11/08/2011 | 12:41 uur
Citaat van: ARM-WAP op 11/08/2011 | 12:05 uur
Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 14:28 uurHoe moet ik mij zo'n wapen-systeem test voorstellen?
Bij Exocet heb je Built-In-Tests waaarbij alle vuurkanalen getest worden dmv een testkoffer.
Verder hebben de Fransen ook een "range" bij Brest en Toulon waar ze Vector testen doen met eens speciale container/launcher (die dan een echte missile vervangt).

Dus getest wordt of het systeem werkt, waarbij het afvuren van de raket zelf helemaal niet nodig is?

Omdat er geen melding wordt gemaakt van live fire zou het goed kunnen dat dit niet heeft plaatsgevonden, of men wil gewoon geen slapende honden wakker maken. Meen dat het LCF destijds ook naar Hawai moest om de SM2 te testen. Toen was het schip al even in de vaart.
Was dat toevallig hetzelfde Hawaii-reisje welke door Defensie werd verkocht als het testen van het onderscheppingsvermogen van ballistische raketten van de LCF? Ik meen me te herinneren dat op basis daarvan toen is besloten de SM-3 raketten in beperkte hoeveelheden aan te schaffen.

ARM-WAP

Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 14:28 uurHoe moet ik mij zo'n wapen-systeem test voorstellen?
Bij Exocet heb je Built-In-Tests waaarbij alle vuurkanalen getest worden dmv een testkoffer.
Verder hebben de Fransen ook een "range" bij Brest en Toulon waar ze Vector testen doen met eens speciale container/launcher (die dan een echte missile vervangt).

Lex

Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 14:28 uur
Hoe moet ik mij zo'n wapen-systeem test voorstellen? Er zal toch niet echt geschoten zijn? Of is er een gebied op de noordzee waar met een exocet getest kan worden? (Ik vraag me af of die uberhaupt geladen zijn.)
Gedurende de SAT is het kanon getest. Nadat allerlei testen zijn gedaan zoals opvoeren van munitie tot stand 1, dan zal vervolgens het kanon worden aangeschoten. Dat is niet anders dan kijken of hetgeen de loop moet verlaten ook daadwerkelijk de loop verlaat. Ook wordt de Vø gemeten [snelheid tijdens het verlaten van de loop]. Er is daavoor bij Den Helder een permanent oefengebied, genaamd EHD-41 [ook wel bekend als ALSOT].
Daarna zal mbv een spatschijf achter een sleepboot een salvo worden geschoten, waarbij het waarnemen van de inslagen belangrijk is.
en zo bouwt men het verder op.
Vwb het evt. afvuren van een Exocet, is dat mogelijk in een gebied ten Noorden van de Waddeneilanden [EHD42].




Lex


ARM-WAP

Citaat van: dudge op 10/08/2011 | 12:29 uur

Diegene die dit filmpje geplaatst heet op YouTube ken blijkbaar niet het verschil tussen FREMM en Sigma...

Lex

Waar het in het kort op neer komt: Op 12 juli is de eerste SIGMA te water gelaten Bij Damen in Vlissingen.
Verder volgt het standaard verhaal over de geschiedenis van de SIGMA eenheden en hun mogelijkheden.