Osama Bin Laden gedood

Gestart door KapiteinRob, 02/05/2011 | 05:11 uur

Ace1

Bing Maps onthult oefenlocatie inval Bin Laden


De oefenlocatie bij Harvey Point in de Amerikaanse staat North Carolina op Bing Maps. © Bing Maps.

De online zoekmachine Bing onthult de locatie waar speciale troepen van het Amerikaanse leger zich in het diepste geheim voorbereidden op de inval in de compound van Osama bin Laden, vorig jaar mei in Pakistan. Van bovenaf lijkt de plek sprekend op het gebouw waar Bin Laden zijn laatste jaren doorbracht.
Dat meldt de website cryptome.org. Die verwijst ook naar het boek over de operatie dat vorige maand uitkwam, 'No Easy Day'. Voormalig Navy SEAL Matt Bissonnette meldt daarin dat de oefenlocatie zich bevond in de Amerikaanse staat North Carolina.

Het oefengebouw, met op de kaart de coördinaten 36.099724,-76.349428, is inmiddels afgebroken, zoals bij Bings concurrent Google Maps valt te zien. De locatie bevindt zich nabij Harvey Point, waar een trainingsfaciliteit van de inlichtingendienst CIA is gevestigd.


De compound in Abbottabad op Google Earth na de inval, maar voor de sloop. © GeoEye.


De compound op Bing Maps. © Bing.


De afgebroken oefencompound op Google Maps. © Google Maps.

http://www.ad.nl/ad/nl/5887/Osama-bin-Laden/article/detail/3329070/2012/10/10/Bing-Maps-onthult-oefenlocatie-inval-Bin-Laden.dhtml

Elzenga

'CIA voorkwam al-Qaeda-aanslag'
Laatste update:  7 mei 2012 22:51 info Bekijk op de kaart
WASHINGTON - De CIA heeft rond de verjaardag van de dood van terreurleider Osama bin Laden, 2 mei, een bomaanslag door de Jemenitische tak van al-Qaeda op een vliegtuig voorkomen.

Dat hebben Amerikaanse bronnen tegen persbureau Associated Press gezegd.

Terroristen zouden gebruik hebben willen maken van een modernere versie van de onderbroekbom die de Nigeriaan Umar Farouk Abdulmutallab tijdens kerst 2009 tot ontploffing wilde brengen in een vliegtuig.

De nieuwe bom paste ook in een onderbroek, maar beschikte over een geavanceerder onstekingsmechanisme.

De potentiële zelfmoordterrorist zou zelf hebben mogen kiezen welk toestel richting de Verenigde Staten hij tot doelwit wilde maken.
© Novum

KapiteinRob

Citaat van: NRC-site op 02/05/2012 | 08:09 uur
Ondertussen namen gewone burgers in islamitische gebieden het heft in eigen hand. Met opstanden tegen dictatoriale regimes kwamen zij op voor waardigheid, rechtvaardigheid en zelfbestuur.

Een proces dat zijn vruchten afwierp. In Tunesië, Egypte, Jemen en Libië zijn dictators ten val gebracht, overgangsregeringen ingesteld en soms al verkiezingen uitgeschreven.

Heeft de schrijver van dit artikel aan de drank gezeten of zo? Alsof de Arabische "lente" heef gezorgd voor waardigheid, rechtvaardigheid en zelfbestuur. En als met dat "proces" overgangsregeringen zijn ingestels en SOMS al verkiezingen zijn uitgeschreven, waar blijven dan overal verkieziingen en de dus democratisch gekozen regeringen?

Elzenga

2 mei 2012, 01:18
Osama bin Laden één jaar dood. Al-Qaeda springlevend

door Steven de Jong
Buitenland
Vannacht is het precies één jaar geleden dat Osama bin Laden omkwam in een vuurgevecht met Special Forces. President Obama voorspelde destijds de aftocht van Al-Qaeda. Het liep anders, de organisatie is ongrijpbaarder en gevaarlijker dan ooit.

Politiek gezien was de dood van Bin Laden een enorme overwinning. Na een klopjacht van een decennium, konden de aanslagen van 11 september 2001 eindelijk vergolden worden. Op het eerste gezicht ook een operationele overwinning. Bin Ladens administratie wees uit dat hij vanuit provinciestad Abbottabad terreurcellen instrueerde, benoemingen deed en plannen mandateerde.

Ook kwam hiermee een einde aan Bin Ladens videoboodschappen. Tom Donilon, Obama's veiligheidsadviseur, merkte op dat Ayman al-Zawahiri als opvolger niet serieus te nemen is. "Hij komt niet in de buurt van de leider die Bin Laden was." Voor de geestelijke nalatenschap van Bin Laden hoefden we volgens opiniepeiler Pew Research evenmin te vrezen. Het draagvlak voor zijn acties zou sinds 2003 drastisch afgenomen zijn. Van zeventig tot dertig procent in Palestijnse gebieden. Pakistan, Indonesië en Jordanië vertoonden eenzelfde trend. Alleen in Nigeria bleef de helft van de bevolking Bin Laden goedgezind. Bij leven raakte de Al-Qaeda-voorman dus al uit de gratie.

Revoluties hebben staten verzwakt
Ondertussen namen gewone burgers in islamitische gebieden het heft in eigen hand. Met opstanden tegen dictatoriale regimes kwamen zij op voor waardigheid, rechtvaardigheid en zelfbestuur. "Wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen door Bin Laden te doden met een kogel", schreef de invloedrijke, Amerikaanse opiniemaker Thomas Friedman op 3 mei 2011. "Nu hebben moslims de kans om hetzelfde te doen met het 'Bin Ladisme'. Niet met een kogel, maar met echte verkiezingen, een echte grondwet, echte politieke partijen en een echt progressieve politiek."

Dat deden ze. Een proces dat zijn vruchten afwierp. In Tunesië, Egypte, Jemen en Libië zijn dictators ten val gebracht, overgangsregeringen ingesteld en soms al verkiezingen uitgeschreven. In Libanon, Jordanië, Oman, Koeweit en Marokko schikten machthebbers uit angst voor de volkswil wat in. Democratie won als bestuursvorm terrein van dictatuur. Dat is toe te juichen. Keerzijde is echter dat al die opstanden de staten ook verzwakt hebben. Democratie of niet, volgens de Wereldbank behoren vele revolutiestaten nu tot de slechtst presterende overheidsstelsels.

Daar spint juist Al-Qaeda garen bij, meent Seth Jones. "Het ontbreekt zwakke staten aan bureaucratie en institutionele structuren om recht te spreken, orde te handhaven en diensten goed te laten functioneren." Jones is als politiek wetenschapper verbonden aan de gerenommeerde denktank Rand Corp en was adviseur van de US Special Operations Command, een aansturingsdienst van het Pentagon. In het tijdschrift Foreign Policy ontkracht hij de politieke wensgedachte dat terrorisme afneemt naarmate staten democratischer worden en terreurleiders minder populair. "Al-Qaeda heeft geen publieke steun nodig om bloederig op te treden", schrijft hij. Wel gaat de organisatie volgens hem symbiotische relaties aan met lokale groepen die legitimiteit nastreven.

Die relaties zijn soms voor de hand liggend, zoals met de Talibaan in Afghanistan. En soms complex, zoals in Iran. De sjiitische Ahmadinejad houdt de soennitische Al-Qaeda-leden kort, want zij vormen ook voor zijn regime een bedreiging. Maar qua buitenlandpolitiek deelt hij met Al-Qaeda een strategisch belang. "Iran houdt Al-Qaeda-leiders waarschijnlijk op haar grondgebied als een daad van verdediging", aldus Jones. Tekenend is dat al-Zawahiri een ondergeschikte kapittelde toen deze sjiitische moslims beschimpte. Als het om strategische belangen gaat wil zelfs een Al-Qaeda-leider marchanderen met principes.

Eén grote aanslag zet Al-Qaeda weer op de kaart
Het aantal aanslagen van Al-Qaeda en gelieerde groepen is sinds de dood van Osama bin Laden zelfs toegenomen, weet Jones. Alleen al in Irak vielen de afgelopen twaalf maanden meer dan duizend doden bij tweehonderd aanslagen. Onder leiding van al-Zawahiri wordt ook samengewerkt met andere terreurgroepen, zoals het Pakistaanse Tehrik-i-Taliban en de Nigeriaanse Boko Haram.

Al-Qaeda moet het ook en vooral hebben van individuen en groepen met wie ze geen direct contact heeft, maar wel kan inspireren. Jones vermoedt dat de top van Al-Qaeda vooral bezig is met uit handen blijven van de autoriteiten en daarom zijn zinnen heeft gezet op vage fusies en autonome cellen. Het wachten is op één grote aanslag en Al-Qaeda staat weer op de kaart. Al-Qaeda overleeft als organisatie omdat ze zich nauwelijks organiseert.

De ongelukkige realiteit is dat de Arabische Lente staten heeft verzwakt, besluit Jones. En dat de malaise die daaruit voortkomt wederom terrorisme aanjaagt. "Drones en speciale troepen kunnen wat Al-Qaeda-leiders doden, maar zullen nooit een oplossing zijn voor de fundamentele problemen die voeding geven aan opstand en terrorisme."
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/02/osama-bin-laden-een-jaar-dood-al-qaeda-springlevend/

Elzenga

Een jaar na dood Bin Laden zijn er nog veel vragen
Martine Steenvoort − 01/05/12, 14:49

Het is morgen een jaar geleden dat al-Qaeda-leider Osama bin Laden door Amerikaanse commando's werd doodgeschoten in zijn villa in Abbottabad, vlakbij de Pakistaanse hoofdstad Islamabad. Bijna een jaar later zijn er nog veel vragen rondom zijn dood.

Zo is het nog steeds niet duidelijk waar het lichaam van Bin Laden precies is begraven. De Amerikaanse regering maakte vlak na de dood van de al-Qaeda-leider bekend dat het lichaam in zee is gegooid. Het land wilde voorkomen dat een begraafplaats een bedevaartsoord voor al-Qaeda-aanhangers zou worden.

Maar uit interne e-mails van inlichtingendienst Stratfor (gehackt door Anonymous en gepubliceerd door WikiLeaks) wordt gesuggereerd dat het lichaam van Bin Laden helemaal niet is 'begraven' waar is gemeld. In een mail van Stratfor vicepresident Fred Burton, die op 2 mei werd verstuurd, staat: 'Naar verluidt hebben we het lichaam meegenomen. Godzijdank.' WikiLeaks begon in februari dit jaar met de publicatie van 5 miljoen e-mails van Stratfor. Het lichaam zou aan boord van een CIA-vliegtuig naar een onderzoekscentrum in de Amerikaanse plaats Bethesda zijn gevlogen.

Toedracht dood
Wat er precies tijdens de aanval op de villa waar Bin Laden zich verstopte is gebeurd, is ook niet bekend. De toedracht van zijn dood is omstreden. Heeft Bin Laden zich overgegeven? Ging hij vechtend ten onder? De rechtbank in de VS heeft alsnog besloten de videobeelden van de overmeestering van Bin Laden niet vrij te geven.

Volgens een van de Navy Seals die bij de operatie aanwezig was, werd Osama bin Laden binnen 90 seconden na de inval uit zelfverdediging gedood. Een van zijn vrouwen die ook in de kamer was, zou volgens de Seals een wapen hebben willen pakken. Maar critici vragen zich af of het niet vanaf het begin af aan al om moordmissie ging.

Verblijf Bin Laden
Wie wisten allemaal van het verblijf van Bin Laden in Pakistan? Dat Bin Laden samen met zijn familie in een villa woonde, in plaats van in een grot in de bergen, zoals door velen werd verwacht, werd in het Westen niet goed begrepen.

Het is op z'n zachts gezegd opmerkelijk dat zijn verblijf niet eerder was opgevallen. Het gebouw, een zwaar beveiligde villa met muren van vier tot zes meter dik, zag er heel anders uit dan de andere huizen in de buurt. Het gebouw was anderhalf keer zo groot als de rest en werd beveiligd met onder andere rollen prikkeldraad. En op nog geen steenworp afstand van de militaire academie van Pakistan. Was dit gebouw nog nooit gecheckt, ondanks het gegeven dat de klopjacht op Bin Laden al bijna tien jaar duurde?

Pakistan
In hoeverre was Pakistan medeplichtig aan het uitschakelen van Bin Laden? De Pakistaanse regering was in eerste instantie verheugd over de dood van Bin Laden. Maar die stemming veranderde binnen een paar uur toen duidelijk werd dat het Pakistaanse leger was buitengesloten. De Amerikaanse veiligheidsdienst CIA gebruikte aangepaste stealth-vliegtuigen om de Pakistaanse villa in de gaten te houden. Met deze toestellen zouden in de maanden voor de operatie waarbij Bin Laden gedood werd, illegale vluchten zijn uitgevoerd waar Pakistan geen weet van had.

Later blijkt dat Pakistan de VS wel degelijk informatie heeft verschaft over Bin Laden. De Pakistaanse inlichtingendienst ISE zou aan de CIA een telefoonnummer hebben gegeven dat leidde naar Aboe Ahmed al-Koewaiti, de boodschapper van Bin Laden die bij de operatie tegen de al-Qaidaleider om het leven werd gebracht.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5784/De-dood-van-Osama-Bin-laden/article/detail/3249036/2012/05/01/Een-jaar-na-dood-Bin-Laden-zijn-er-nog-veel-vragen.dhtml

Hans87

Documentaire over Operatie Geronimo, het verhaal achter de dood van Osama Bin Laden. Vond het zelf erg interessant


Geen heldhaftig 'We've got him' maar toch gejuich in de straten van Washington en New York afgelopen mei. Tien jaar na de aanslagen van 11 september hadden ze hem te pakken, Osama bin Laden. President Obama en sleutelfiguren in de Operatie Geronimo vertellen over de operatie en geven een inkijk in wat er gebeurde in de dagen en uren voorafgaand aan de eigenlijke operatie.

Targeting Bin Laden – Nutopia, 2011.

http://actua.canvas.be/category/panorama/deze-week/

Ace1

Howard Wasdin keek maandag 2 mei met extra aandacht naar het nieuws
De wijze waarop Osama bin Laden werd uitgeschakeld herkende hij
Het was zijn voormalige commando-eenheid Navy Seals Team Six

Eens een Navy Seal, altijd een Navy Seal. De nu 48-jarige Howard Wasdin verliet in 1995 de speciale antiterrorisme-eenheid van het Amerikaanse leger. Hij behandelt inmiddels als chiropractor mensen aan onder meer rugpijn. "De Navy Seals verlaten was het zwaarste wat ik ooit heb gedaan", vertelt hij. "Ik was drie keer neergeschoten, lag in een scheiding en kampte met kwesties waarvan ik niet wist dat ik ze had, zoals overlevingsschuld. En dan kwam ook nog de vraag wat ik buiten het leger moest doen."

Wie is opgegroeid in het leger kan moeilijk wennen aan de 'gewone' wereld?

"Je slaat de spijker op zijn kop. Ik zat mijn hele leven in het leger en was nooit blootgesteld aan de burgerwereld. Ik had werkelijk geen idee hoe het daar aan toe gaat. In het leger heb je een commandostructuur en weet je hoe mensen in je team reageren. Zulk teamwerk bestaat niet in de normale wereld. De overgang was heel moeilijk. Ik werkte eerst met de beste mensen die er op deze planeet zijn, en kwam daarna in een wereld waarin ieder voor zichzelf bezig is."

Je was scherpschutter bij de Seals. Hoe sluit een mens zich emotioneel af van zijn opdracht iemand neer te schieten?

"Die vraag wordt mij vaak gesteld. Je hoeft je niet emotioneel af te sluiten, maar onthouden dat je het juiste doet. Het klinkt maf, maar je doet het voor god en vaderland. Als ik mijn werk niet doe worden mijn mensen gedood en kunnen Amerikaanse levens verloren gaan. Je bent haast religieus toegewijd aan je werk. Daarbij schiet je vaak van zeer lange afstand en observeer je wat er rond het doel gebeurt. Dat laatste is je belangrijkste taak. In totaal bestaat 90 procent van je werk uit informatie en inlichtingen doorgeven en slechts 10 procent uit schoten lossen."

Dacht je direct aan jouw oude eenheid toen bekend werd dat Bin Laden was uitgeschakeld?

"Onmiddellijk. Er zijn maar twee eenheden die zo'n actie kunnen uitvoeren: Team Six of Delta Force. Toen ik hoorde hoe de operatie was verlopen herkende ik onmiddellijk het handelsmerk van Team Six. Het voelde ook als een persoonlijke afrekening. Ik ben in 1993 drie keer neergeschoten bij de poging de Somalische rebellenleider Mohammed Farrah Aidid in Mogadishu te arresteren. Eén van onze Black Hawk-helikopters is toen neergeschoten door lui die door al-Qaida waren gefinancierd, getraind en bewapend. Het neerschieten van deze man heeft een speciale plek in mijn hart, net als bij nabestaanden van slachtoffers van het World Trade Center."

Je was emotioneel?

"Niet echt emotioneel. Ik zal niet liegen; een deel van mij wou dat ik bij de operatie aanwezig was. Mijn vrouw maande mij te gaan zitten tijdens het nieuws op tv omdat ik maar door de kamer bleef stampen. Ik werd pas blij toen bekend werd dat niemand van de 'good guys' gewond was geraakt."

Wat is het handelsmerk van Team Six eigenlijk?

"In staat zijn in korte tijd in en uit een compound te geraken. En weg te zijn zonder iemand de kans te geven te reageren of iemand te doden, maar de operatie toch kunnen voltooien. Dat is ook het motto binnen Team Six: improviseren en de missie toch afronden."

De betrokken Seals hebben lang getraind op deze missie, zelfs met een precies nagebouwde woning. Is dat standaard?

"Dat hangt van de beschikbare informatie af. Wat als pas ontdekt wordt waar Bin Laden zich bevindt en dat hij de volgende dag weer weg is? Dan moet de operatie direct van start gaan. Alleen als er tijd is kan er goed getraind worden. Bedenk wel dat deze jongens elke dag trainen. Niet voor een speciale operatie, maar voor élke situatie. Ik ben zelf op missies geweest waar je maar een paar uur hebt en het toch moet doen. De kans van slagen is alleen veel groter als je een situatie vooraf kunt nabootsen op een training. Maar het is niet nodig."

Hoe intensief zijn die trainingen?

"Je verschiet op dagelijkse trainingen tonnen aan munitie, terwijl je in actie maar een paar kogels afvuurt. Bij een operatie kom je niet zoveel mensen tegen en schiet je maar weinig. Maar je traint steeds weer om elke situatie tegen te komen. Je wapen altijd goed vasthouden, vechten en explosieven op een deur aan te brengen, het moet volkomen automatisch gaan. Hoe meer je traint, des te minder je bloedt in een oorlog."

Heb je als ex-commando deze aangeleerde reflexen nog?

"Ja. Gek genoeg nog steeds. Ik kan niet met mijn rug naar de deur zitten in een restaurant. In een gezelschap check ik altijd de handen van mensen; wat doet iemand, kijkt hij verdacht, heeft hij een wapen? Des te langer je geen Seal meer bent, des te meer je leert ontspannen. Het kostte mij jaren niet elke persoon te observeren op straat. Maar in elke nieuwe omgeving schat ik nog wel automatisch de situatie in. In een vliegtuig bekijk ik zelfs elk persoon. Hoort iedereen hier wel thuis? Maar het is nu minder erg dan het ooit was."

De Bin Laden-operatie duurde veertig minuten. Is dat lang?

"Dat is het zeker. Ik vermoed dat het langer duurde dan gedacht, omdat er een helikopter neerstortte en moest worden vernietigd. Ook moesten ze door de muur gaan, data verzamelen. Als dat niet was gebeurd schat ik dat de actie tien tot vijftien minuten had geduurd."

Hoe is de sfeer in het team na afloop van zo'n missie?

"Er zullen enkele minuten zijn van handen schudden, schouderklopjes en opluchting. Weer aan de dood ontsnapt! Maar eenmaal terug op de basis is dat weg. Het is debriefen en het materiaal klaarzetten voor de volgende missie. En die missie komt vaak de volgende dag weer."

Spelen er op een missie als deze nog persoonlijke emoties mee?

"Absoluut. Elke Amerikaanse soldaat zou dit enigszins persoonlijk opvatten. We zijn op ons grondgebied aangevallen door terroristen. Naar deze man is tien jaar gezocht. De commando's zullen zich zeker realiseren dat ze geschiedenis hebben geschreven. Veel moslims zullen inmiddels wel inzien dat al-Qaida hun vriend niet is omdat deze organisatie net zo makkelijk moslims doodt als christenen. Het boegbeeld dat al-Qaida bij elkaar hield is nu dood. Het is een kwestie van tijd dat met zijn opvolger Ayman al-Zawahiri is afgerekend. Dat zal dan de doodsteek voor deze organisatie zijn."

Vind je deze missie echt historisch?

"Persoonlijk vind ik het afrekenen met deze volslagen gek en moordenaar de belangrijkste militaire operatie die sinds de Tweede Wereldoorlog is uitgevoerd."

Toch verliep de missie niet geheel vlekkeloos.

"Ik noem het toch de perfecte operatie, vanwege de logistiek het doel te bereiken en de manier waarop het gebouw er uit zag. Ik ben zelf nooit betrokken geweest bij een operatie die zo goed is verlopen als deze. Zelfs ondanks dat er een helikopter is gecrasht. Dat is een les die uit de missie in Somalië is geleerd. Toen daar een helikopter neerstortte was er geen assistentie. Ditmaal stond er een helikopter stand-by om de mensen op te halen. Dat was een goede les van Mogadishu."

Het contrast met de misgelopen missie in Mogadishu kon niet groter zijn?

"Dat ben ik met je eens. Ik was erg ontdaan over de nasleep, eigenlijk iedereen die er bij betrokken was. We boekten namelijk vooruitgang in Mogadishu; we brachten voedsel naar de bevolking en maakten een einde aan een burgeroorlog die duizenden slachtoffers had gemaakt. Toen Bill Clinton ons na de mislukte missie terugtrok brak hij onze rug. We moesten vasthouden en afmaken wat we waren begonnen. Hierdoor kreeg al-Qaida ook de kans zich van 1993 tot 2001 enorm te ontwikkelen in Somalië."

En nu zijn de Navy Seals weer populair?

"Ik kan daar niet op antwoorden. Seals worden eeuwig herinnerd, of het nu goed gaat of slecht. Van de succesvolle acties tegen piraten in de wateren rond Somalië of de actie tegen Bin Laden tot aan mijn operatie in Mogadishu die volledig misging. Het laat hoe dan ook een diepe indruk na. Ik ben alleen blij dat deze jongens betere herinneringen hebben dan ik."

President Obama ziet meer in acties van kleine eenheden als Seals dan in het sturen van een enorme troepenmacht zoals zijn voorganger Bush deed in Afghanistan en Irak. Deel je die visie?

"Dat deze aanpak beter is geloof ik zeker. Dit is de toekomst van oorlogvoeren. Ik heb indertijd niet op Obama gestemd, maar ik bewonder hem enorm vanwege de manier waarop hij zaken aanpakt. De manier waarop Bin Laden werd uitgeschakeld werkt veel beter. Het leidt tot minder schade en zet het leven van minder mensen op het spel. Dit soort operaties zul je in de toekomst nog veel vaker zien."

Howard Wasdin schreef het boek Seal Team Six, over zijn ervaringen in de Navy Seals.

http://www.metronieuws.nl/algemeen/dood-bin-laden-voelde-als-persoonlijke-afrekening/SrZkgf!Jbg3JmRt9hOJM/

Lex

Obama zou 'missie-Bin Laden' zo weer doen

WASHINGTON -  Mochten de Amerikanen opnieuw ontdekken dat een terroristenleider zich verschuilt in Pakistan, dan zal president Barack Obama wederom opdracht geven tot een missie op het grondgebied van dat land. Dat zei Obama zondag in een interview met de BBC, voorafgaand aan een bezoek aan Europa.

Obama zei rekening te willen houden met de Pakistaanse soevereiniteit, maar tegelijkertijd niet te kunnen toestaan dat ,,actieve plannen tot rijping komen zonder dat we ingrijpen".

De banden tussen Pakistan en de Verenigde Staten zijn sinds 2 mei gespannen. Toen doodde een Amerikaans elitekorps al-Qaedaleider Osama bin Laden in de Pakistaanse stad Abbattabod, zonder medeweten van Islamabad.

Telegraaf,
zo 22 mei 2011, 19:29

Elzenga

Sources: Raiders knew mission a one-shot deal

By Kimberly Dozier - The Associated Press
Posted : Tuesday May 17, 2011 5:41:30 EDT

WASHINGTON — Those who planned the secret mission to get Osama bin Laden in Pakistan knew it was a one-shot deal, and it nearly went terribly wrong.

lees verder op..
http://www.navytimes.com/news/2011/05/ap-raiders-knew-mission-a-one-shot-deal-051711/

Elzenga

12 May 2011 Last updated at 17:32 GMT
Bin Laden death: Security fears for US Navy Seal team

The US is to tighten security around the elite military unit that killed Osama Bin Laden, US Defence Secretary Robert Gates has said.

Mr Gates revealed that the US Navy Seal team had expressed concerns over their safety and that of their families.

The helicopter-borne raid on the al-Qaeda leader's compound in Abbottabad, Pakistan, has prompted a storm of world media attention.

Al-Qaeda has vowed to take revenge for the death of its leader.

Mr Gates, addressing US marines at Camp Lejeune in North Carolina, said he had met the Seal team last week and they raised the issue of their security "and particularly with respect to their families".

"We are looking at what measures can be taken to pump up the security," he said.

Mr Gates said threats against US forces had increased since Bin Laden's death.

"As a result, there has been a consistent and effective effort to protect the identities of those who participated in the raid. I think that has to continue," he added.

The team that attacked the Abbottabad compound is widely reported to have been the US Navy's Seal Team Six (ST6) - a secretive hand-picked unit. Seal is an acronym for sea, air and land.

Journalists have descended on Virginia where the Seals are based to try to glean more details of the unit and retired Seals members are in high demand as guests on news broadcasts.

Details leaked

Mr Gates said details of the raid had leaked despite the intention by officials to keep them secret.

"Frankly a week ago Sunday, in the [White House] situation room, we all agreed that we would not release any operational details from the effort to take out Bin Laden," he said.

"That all fell apart on Monday, the next day."

Meanwhile, Kenya says it is stepping up security around the home of President Barack Obama's step-grandmother, Sarah Obama, in the wake of Bin Laden's death.

"All visitors going to the home will have to be thoroughly vetted," said regional administrator Francis Mutie.

"They will undergo security screening before they are cleared to visit the home."

Sarah Obama, who lives in western Kenya, was the third wife of President Obama's paternal grandfather, Hussein Onyango Obama.
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-13379298

Elzenga

Inderdaad...dat lijkt mij ook. En dus zet ik vraagtekens bij berichten dat de Amerikanen nu veel operationele informatie zouden hebben gevonden. Ik mag aannemen dat OBL niet zo dom was om al die informatie op zijn locatie te verzamelen en zo toegankelijk te maken. Kan, maar lijkt me stug...want als dat zo amateuristisch zou zijn opgezet kun je wel erg grote vraagtekens gaan zetten bij het feit dat men OBL dan pas nu heeft gevonden en te pakken heeft gekregen. Dat men wel een beeld krijgt van allerlei plannen en ideeën en zaken waar OBL dus als adviseur, promotor en een soort scheidsrechter bij betrokken was zal wel het geval zijn. 

Vind het...ook ten aanzien van Nederland...wel zorgelijk dat de focus meer gericht wordt op kleinere steden en treinen. Door de hernieuwde Nederlandse deelname aan de missie in Afghanistan komen wij immers ook weer duidelijker in beeld. En dit zijn forse veiligheidsuitdagingen vergeleken bij die rond vliegvelden en vliegtuigen.

Nikehercules

Citaat van: NRC op 12/05/2011 | 12:23 uur
'Osama bin Laden had nog altijd operationele leiding Al-Qaeda'
Citaat van: NRC op 12/05/2011 | 12:23 uur
Osama bin Laden bleef tot het eind zijn volgelingen aansporen om nieuwe manieren te vinden om de Verenigde Staten aan te vallen.
Citaat van: NRC op 12/05/2011 | 12:23 uur
Hij adviseerde aanvallen op kleinere steden, en stelde treinen als doelwit voor naast vliegtuigen. Ook zou hij hebben aangespoord om aanslagen te plegen op bijzondere data zoals op Onafhankelijkheidsdag (4 juli) en 11 september dit jaar, tien jaar na de aanslagen op het World Trade Centre en het Pentagon.

Ik lees in de bovenstaande zinnen m.i. tegenstrijdigheden.
In de kop heeft men (quote) het over de ''operationele leiding'' terwijl in de rest van het artikel alleen te lezen is over adviserende en aansporende acties, dat is wat mij betreft toch iets anders.

Elzenga

12 mei 2011, 09:10
'Osama bin Laden had nog altijd operationele leiding Al-Qaeda'
door Bart Hinke
Buitenland

Osama bin Laden bleef tot het eind zijn volgelingen aansporen om nieuwe manieren te vinden om de Verenigde Staten aan te vallen. Dat zeggen Amerikaanse functionarissen die inzage hadden in het dagboek en computerbestanden die gevonden zijn in de verblijfplaats van de terroristenleider die vorige week werd omgebracht door Amerikaanse elite-eenheden.

Hij adviseerde aanvallen op kleinere steden, en stelde treinen als doelwit voor naast vliegtuigen. Ook zou hij hebben aangespoord om aanslagen te plegen op bijzondere data zoals op Onafhankelijkheidsdag (4 juli) en 11 september dit jaar, tien jaar na de aanslagen op het World Trade Centre en het Pentagon. Zijn boodschap was bovenal: dood zoveel mogelijk Amerikanen in een enkele aanval, zo concludeert persbureau AP op basis van gesprekken met ingewijden.

Volgens hen toont de enorme hoeveelheid aan buitgemaakte informatie aan dat Bin Landen nog steeds de hand had in elke recente dreiging van Al-Qaeda, inclusief de beraming van op handen zijnde aanslagen in Europa die in het najaar Westerse veiligheidsdiensten in verhoogde staat van paraatheid brachten.

Bin Laden meer dan inspirator

Uit de data zou blijken dat Bin Laden, in tegenstelling tot de gangbare aanname, niet slechts een inspirator was wiens slagkracht door zijn jarenlange vlucht minimaal was geworden. Hij had nog steeds de operationele leiding over de organisatie, zeggen analisten die op anonieme basis met persbureau AP spreken. Vanuit zijn schuilplaats in Pakistan stond hij in contact met verschillende filialen van Al-Qaeda waaronder die in Jemen. Dat is volgens Amerikaanse inlichtingendienst meest bedreigende en actieve cel.

Bin Laden vraagt zich in zijn dagboek af hoeveel Amerikaanse burgers er moeten sneuvelen om de regering te bewegen tot terugtrekking uit het Midden-Oosten. Aanvallen na 2001 zijn daartoe niet voldoende geweest. Hij schrijft zijn aanhangers dat alleen een dodental van in de duizenden, een aanslag dus van dezelfde orde van grootte als die op 9/11, voldoende is om invloed te hebben op het beleid van de Verenigde Staten.
Senator: zonder twijfel Osama op foto's

Gisteren kreeg senator James Inhofe de foto's van de doodgeschoten Osama bin Laden te zien die door de Amerikaanse regering uit de publiciteit gehouden worden. Hij zei dat het "zonder twijfel" Osama is, en dat ze inderdaad gruwelijk waren. Inhofe was de eerste van een delegatie Congresleden die de foto's mogen bekijken.
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/12/osama-bin-laden-had-nog-altijd-operationele-leiding-al-qaeda/

Elzenga

Dagboek Bin Laden in handen VS
Uitgegeven:    11 mei 2011 20:39
Laatst gewijzigd:    11 mei 2011 20:37
AMSTERDAM - WASHINGTON - Osama bin Laden hield een dagboek bij met ideeën en details over operaties van Al-Qaida.
© AFP

Dit dagboek werd in beslag genomen bij de voor de terreurleider noodlottige inval door Amerikaanse commando's in zijn villa in het Pakistaanse Abbottabad, zeiden bronnen bij de Amerikaanse regering.

Bij de inval verzamelden de commando's een grote hoeveelheid informatie, waaronder honderd usb-sticks en vijf computers.

Er werd al langer gedacht dat Bin Laden een dagboek bijhield. De zoon van de Al-Qaidaleider schreef in zijn memoires dat zijn vader zijn gedachten en plannen op papier stelde.
© Novum

Elzenga

Radars were inactive, not jammed: air chief
Hamid Mir
Saturday, May 07, 2011

ISLAMABAD: Pakistan Air Force has assured the government that no foreign helicopters or fighter planes will be allowed to violate the Pakistani air space in future and if ordered, the PAF can shoot down the US drones.

Air Chief Marshal Rao Qamar Suleman has accepted the responsibility of air surveillance failure but informed the government that the entry of American helicopters into the Pakistani air space was not detected because the radars deployed on the western borders were not active on May 2. He dispelled the impression that the Pakistani radars were jammed.

The success of American operation against Osama bin Laden has raised many questions about the capability of Pakistan Army and Air Force. Tension between Pakistan and the US further increased on Friday after another drone attack in the tribal area. The PAF clearly told the government that they never perceived any threat for urban areas of Pakistan from Afghanistan and that was why the radars deployed close to the western borders were "on rest". It was learnt that radars deployed on the borders with India and the LoC with the Indian occupied Kashmir are active 24 hours and that was why Pakistan came to know about a possible Indian attack in December 2008 immediately after the Mumbai attacks. It was the evening of December 21, 2008 when Pakistan came to know about the unusual movement of Indian Army and Air Force. When the threat was confirmed, then within minutes Pakistan Air Force night fighters were ordered to fly.

http://thenews.com.pk/TodaysPrintDetail.aspx?ID=5806&Cat=13&dt=5/7/2011

Pakistan has two kinds of radars, high-level radars and low-level radars. High-level radars are meant to protect the air space. Low-level radars are used for training flights. The maximum life of high-level radars is 25,000 hours. These radars need overhauling after three years and they cannot work after nine years. Due to the expensive nature of high-level radars, Pakistan Air Force does not use these machines 24 hours on western borders and that was the reason the American helicopters entered Pakistan without challenge.

It was also learnt that Pakistan Air Force informed the government long ago for the need of a modern surveillance system, which could cover all the areas of Pakistan. On the request of the PAF, the former government made a deal with Sweden and China for the purchase of modern aircraft with radar systems.

The PAF has received three Airborne Warning and Control System (AWACS) planes from Sweden and one more will come in June 2011. China has provided one ZDK-03 Airborne Early Warning and Control (AEWC) plane and three more will come at the end of this year. These modern machines will be activated soon and it will cover the whole of Pakistan. In the meanwhile, PAF activated all radars deployed on the western borders after the May 2 incident, which means that foreign forces present in Afghanistan will now be considered as a threat to the security of Pakistan.

Defence sources are of the view that the CIA chief's statement about Pakistan had forced them to think objectively and honestly about our real friends and real enemies. These sources clearly said: "Osama bin Laden declared war not only against America but also against Pakistan Army, we lost 3,500 soldiers, we arrested most of his close comrades but Americans never took us into confidence about the May 2 operation and even after the success of their unilateral operation, they tried to humiliate us in their traditional arrogant style but we will not tolerate their arrogance in future."

When asked why there was another drone attack in North Waziristan on Friday, the defence sources said, "We can stop the drones like we destroyed one Indian drone a few years back at the night time, let the political government allow us and we will not disappoint our countrymen." They insist: "We were not sure about the identity of intruders on May 2 but when the PAF chief came to know about the presence of some helicopters in Abbottabad through the Army, he immediately ordered his night fighters to shoot down the unknown helicopters. Night fighters were in the air within 15 minutes but when they reached Abbottabad, by that time the unknown helicopters had disappeared".

These sources say: "Let them come again from the west or even from the east and the world will see our real action."