Navy retrofits ship for lengthy Middle East stay for counter-mine measures, spec

Gestart door Lex, 02/06/2012 | 16:26 uur

Ace1

Overigens zijn de VS met Afloat Forward Staging Base heel goed bezig om daar ook containerschepen voor te gaan gebruiken in de toekomst. Nu ik het fimpje hier onder zo zie, denk ik dat de KM heel wat centjes had kunnen uitsparen om geen JSS te laten bouwen maar een simpele bevoorrader, maar dat is voor een andere topic.

http://www.maersklinelimited.com/mts_success.php


Ace1

Citaat van: dudge op 02/06/2012 | 19:12 uur
Ok, maar wat is er dan zo bijzonder aan een afsb-i, wat kan of doet dat wat een normale lpd niet kan? Of juist andersom?

Dat het nu niet meer gebruikt wordt voor  amfibische optreden maar wordt gebruikt als uitval basis voor special forces of voor heli´s met mcm taken.

http://www.businessweek.com/news/2012-02-03/transport-vessel-isn-t-being-made-seal-mothership-admiral-says.html

Lex

Citaat van: dudge op 02/06/2012 | 19:12 uur
Ok, maar wat is er dan zo bijzonder aan een forward operating staging base?
Het schip is in zeer korte tijd omgebouwd, als eerste in haar soort, teneinde te kunnen voldoen aan de vraag om in de Golfregio een schip te hebben welke ondersteuning kan geven aan MCM OPS. Het is dus een drijvende werkplaats geworden/ alsmede ondersteuningseenheid voor de MCM vaartuigen en de Sea Dragon helicopters. Dit op verzoek van de US MSC (Military Sealift Command). De bemanning bestaat uit een mix van militair en burgerpersoneel, in de verhouding 1/3 tot 2/3.

Lex

Citaat van: Ace1 op 02/06/2012 | 19:08 uur
klopt Lex je hebt gelijk maar ik gaf antwoord op de vraag van dudge dat USS Ponce geen LHA is.
En je hebt dus het verkeerde antwoord gegeven.  ;D

dudge

Ok, maar wat is er dan zo bijzonder aan een afsb-i, wat kan of doet dat wat een normale lpd niet kan? Of juist andersom?

Ace1

Citaat van: Lex op 02/06/2012 | 19:04 uur
Citaat van: Ace1 op 02/06/2012 | 19:00 uur
USS Ponce is geen LHA, maar een LPD van 9000 ton
Dat was zo in het verleden. Nu is het een Afloat Forward Staging Base, Interim (AFSB-I).

klopt Lex je hebt gelijk maar ik gaf antwoord op de vraag van dudge dat USS Ponce geen LHA is.

Lex

Citaat van: Ace1 op 02/06/2012 | 19:00 uur
USS Ponce is geen LHA, maar een LPD van 9000 ton
Dat was zo in het verleden. Nu is het een Afloat Forward Staging Base, Interim (AFSB-I).

Ace1


dudge


Lex

NORFOLK, Va. — The Navy is sending a retrofitted ship to the Middle East where it will act as a floating base for helicopters, coastal patrol ships and special forces for at least two years.

The USS Ponce left Naval Station Norfolk in Virginia on Friday.

The Ponce was an amphibious transport dock that was scheduled for decommissioning in March. But the Navy decided it could transform the ship into what it calls an afloat forward staging base instead.

U.S. Central Command leaders had long requested such a ship. The Navy spent about $65 million retrofitting the Ponce and will spend about $70 million over the next three years operating it. Sailors onboard the ship will spend a year at sea at a time, doubling the standard six-month deployment.

Associated Press,
June 1 2012