Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

Lightning in de steigers

Woensdrecht doet zelf onderhoud aan Nederlandse F-35's

Het is even goed kijken als je de compleet vernieuwde hangar van het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW) inloopt. Maar verstopt achter heel veel werkstellingen – overigens van Nederlandse makelij – staat een F-35 in onderhoud. De eerste, dus een primeur voor het 980 Onderhoudssquadron, dat er alles aan doet om het vliegtuig weer spic en span af te leveren bij gebruiker 322 Squadron.

Tekst: Arno Marchand | Foto's: sergeant Sjoerd Hilckmann


Het F-35 Joint Program Office coördineert de depot planning en stemt dit voor de Nederlandse vloot af in samenwerking met het F-35 Logistics Operation Center.

Vliegtuigen, hoe modern ook, hebben op gezette tijden onderhoud nodig. Zo ook de F-35, alleen gaat het bij dit type nét even anders dan bij alle voorgaande toestellen die het 980 Vliegtuig- en Helikopteronderhoudssquadron van het LCW onder handen nam. Een F-35 is volledig data-gedreven en geeft zelf aan welke onderdelen – voor onderhoud – geïnspecteerd of vervangen moeten worden. Het werk dat op Woensdrecht plaatsvindt, zijn dus eigenlijk modificaties. Daarbij coördineert niet Nederland, maar het F-35 Joint Program Office (JPO) in de Verenigde Staten de zogeheten depot planning. Voor de Nederlandse vloot stemt het JPO dit af met het F-35 Logistics Operation Center dat zowel op Volkel als Woensdrecht huist. Daarvoor hoeven de Nederlandse jachtvliegtuigen niet voor alle depot-onderhoud en modificaties naar een buitenlands onderhoudscentrum, want dit voorjaar opende het National Air Vehicle Depot (NAVD) op Vliegbasis Woensdrecht.


De ruimte waar nu het F-35 onderhoud plaatsvindt, kon pas worden omgebouwd na vertrek van de laatste F-16, eind 2022.

Met het eerste toestel in onderhoud is het NAVD 8 februari initial depot capable verklaard. Dat betekent dat het personeel op Woensdrecht – een mix van militairen en burgerambtenaren – nu één dock in gebruik heeft. Met het verder afleveren van de resterende F-35's aan de Nederlandse squadrons, stijgt ook de capaciteit van het NAVD met eerst twee en daarna drie docks én een overloop-dock waar een toestel in afwachting van onderhoud kan worden gestald.


Met straks drie docks in gebruik, zou een nieuw toestel voor onderhoud moeten binnenkomen, precies als een van de drie vrijkomt.

Jaloers

Dat nog niet alle docks in gebruik zijn, heeft mede te maken met de reorganisatie van het LCW tot onderdeel van het Air Support Command (ASC). "We zitten nog midden in die verandering en niet alle personeel zit al op de nieuwe stoelen", zegt majoor Jacco Schutten, Projectleider invoering F-35 op het LCW. "Met het groeien van het aantal F-35's dat onderhoud en modificaties nodig heeft, groeit ook onze organisatie naar het nieuwe ASC."

Dat onderhoud op Woensdrecht plaatsvindt, is van tevoren in het internationale F-35-programma door het JPO bepaald, want het is zeker geen vanzelfsprekendheid dat een land een eigen NAVD heeft. "Nederland zet in op maximale inzetbaarheid van de jachtvliegtuigen en daarom is een eigen onderhoudscentrum noodzakelijk", legt het Hoofd Depot Field Team Jacco Mol uit. "Alleen Groot-Brittannië heeft zo'n eigen national depot, gerund door de Royal Air Force en fabrikant BAe."


Schutten: "De F-35 blijft een grijze driewieler, maar alles er omheen is anders."


Dat onderhoud op Woensdrecht plaatsvindt, is van tevoren door het JPO bepaald.

Dat is een duidelijk verschil met Nederland, waar het depot zowel van de overheid is, als het werk door de overheid wordt uitgevoerd; door Defensie uiteraard. Mol: "We zijn in Groot-Brittannië gaan kijken om te leren wat zij hebben gedaan. Met die lessons learned is deze voormalige F-16-onderhoudshangar in driekwart jaar omgetoverd tot wat het nu is." Het Rijks Vastgoedbedrijf zette een state-of-the-art faciliteit neer die voldoet aan alle strengen eisen. En de hal is voorzien van allerlei slimmigheden die door eigen personeel zijn bedacht, zoals de ontwikkeling van de onderhoudsstellingen en de besturingssoftware van de verticale opslag in de hangaar. Daarin worden alle componenten en materialen van een vliegtuig in onderhoud gescheiden opgeslagen. Mol: "In de goede zin van het woord zijn de Britten flink jaloers op wat wij hier hebben neergezet."


Mol: "Iedereen zei dat het niet kon, maar in driekwart jaar werd de voormalige F-16-onderhoudshangar omgetoverd tot het National Air Vehicle Depot."


Een F-35 geeft zelf aan wat er vervangen moet worden. Maar eens in de zoveel jaar is het toch tijd voor een grote beurt.

Kritisch

Gaat alles dan helemaal volgens planning? "Nou bijna," geeft Schutten aan, "maar met zo'n project loop je altijd tegen wat dingen aan. Kleine zaken hoor, zoals gereedschap dat er nog niet is, waardoor je bepaalde zaken niet kunt uitvoeren. Dat hoort allemaal bij een eerste toestel dat binnenkomt. Niets ernstigs. Je moet dit project ook echt zien als kruipen-lopen-rennen, net zoals de introductie van het wapensysteem bij de operationele squadrons." Daarbij is ook het personeel een zeer kritisch onderdeel. Schutten: "Op het gebied van structures hebben we echt meer handjes nodig. Als iemand zich geroepen voelt, is hij of zij van harte welkom!"


Nijl Aircraft Docking was een van de Nederlandse bedrijven dat profiteerde van de aanschaf van de F-35. Het leverde voor het NAVD deze onderhoudsplatformen, mede op basis van de input van 980-personeel. Vanuit het buitenland is er al veel interesse in deze werkstellingen.

Alfabet

"Je denkt van tevoren dat je overal aan hebt gedacht," zegt Mol, "maar er is geen roadbook voor een NAVD als dit. Nederland is het eerste land dat het realiseert. Dan loop je wel eens tegen wat aan." "Als je op de schaal van A tot Z kijkt, zijn we nu halverwege het alfabet", vervolgt Schutte. "En op een gegeven moment moet je gewoon beginnen. En dat hebben we gedaan. Bij de F-16 was dat veertig jaar geleden net zo."

Ondertussen is de tweede F-35 de hangar van het NAVD binnengerold. Dit toestel krijgt als eerste ook een modificatie: een remparachute-opbouw achter op de romp. Daarmee schakelt het 980 Squadron weer een versnelling hoger.

de Vliegende Hollander 05 | 2024, woensdag 29 mei 2024

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2024/05/05_onderhoud-f35
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/4/militair/nederlandse-f-35-neemt-kernwapentaak-over

NEDERLANDSE F-35 NEEMT KERNWAPENTAAK OVER

De Nederlandse F-35's op vliegbasis Volkel kunnen vanaf zaterdag ook een kernwapentaak uitvoeren, meldt het ministerie van Defensie. Nederland is het eerste Europese land dat deze taak overdraagt aan de F-35.

Voorheen lag deze taak bij de F-16, de voorganger van de F-35. Officieel is nooit naar buiten gebracht dat in ons land kernwapens zijn, maar het is een publiek geheim dat Amerikaanse kernwapens liggen opgeslagen op Volkel.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 29/04/2024 | 10:48 uurUSAF preparing its F-35 pilots to carry out basic maintenance and refueling chores (Gaat dit ook met de NL piloten gebeuren ? )

The US Air Force recently conducted a training exercise focused on Independent Pilot Off-Station Procedures (IPOP) for the F-35 Lightning II aircraft. Held at Nellis Air Force Base, Nevada, on Apr. 1st, the exercise aimed to equip F-35 pilots with the skills necessary to operate in austere environments with limited support personnel.

.../...

https://www.nellis.af.mil/News/Article-Display/Article/3757896/pilots-engage-in-independent-pilot-off-station-procedures-ipop-at-nellis-afb/

Zowel USMC (F-35B en F-35C) als USAF (F-35A) zijn vanwege de Pacific gericht op het kunnen opereren vanaf wegen en landingstrips. Personeel moet nu meer kunnen uitvoeren dan alleen de eigen taak.

Tot nu toe is in het openbaar niet bekend of Nederland deze technieken/handelingen ook gaat toepassen. Wellicht dat naar de Finse aanpak zal worden gekeken wanneer het nodig is. Finland is net als Zweden bekend met operaties vanaf wegen en met kleine teams aan personeel. Dat wat zij nu met de F/A-18C/D doen, gaan zij ook met de F-35A doen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

USAF preparing its F-35 pilots to carry out basic maintenance and refueling chores (Gaat dit ook met de NL piloten gebeuren ? )

The US Air Force recently conducted a training exercise focused on Independent Pilot Off-Station Procedures (IPOP) for the F-35 Lightning II aircraft. Held at Nellis Air Force Base, Nevada, on Apr. 1st, the exercise aimed to equip F-35 pilots with the skills necessary to operate in austere environments with limited support personnel.

Pilots from the 422nd and 59th Test and Evaluation Squadrons (TES) participated in the IPOP training. The exercise curriculum included practicing basic maintenance procedures, such as post-flight inspections, and refueling techniques. By mastering these skills, F-35 pilots can potentially extend the operational range of their aircraft and improve mission flexibility, particularly when deployed to locations with limited ground crew support.

The captions accompanying photos released by the U.S. Air Force emphasize that IPOP training prioritizes safety and efficient resource utilization. The exercises provide a controlled environment for pilots to develop basic maintenance skills while ensuring the safe operation of the F-35.

By equipping pilots with the ability to operate independently and manage basic maintenance tasks, the U.S. Air Force is preparing the F-35A to operate in environments without the phyiscal presence of the maintenance personnel.

https://www.nellis.af.mil/News/Article-Display/Article/3757896/pilots-engage-in-independent-pilot-off-station-procedures-ipop-at-nellis-afb/

Harald

https://www.hln.be/kapellen/na-de-f-16-scoort-nederland-nu-met-f-35-onderhoud-vs-ziet-hangar-woensdrecht-als-gouden-standaard~ad7cd4d3/

Na de F-16 scoort Nederland nu met F-35-onderhoud: 'VS ziet hangar Woensdrecht als gouden standaard'


Nederlandse F-35's hoeven geen retourtje Italië meer te vliegen voor groot onderhoud. Sinds kort kan dat op Vliegbasis Woensdrecht in de hangar waar drie decennia lang F-16's hun 'apk' kregen. 'We lopen voorop binnen Europa.'

Sparkplug

#3997
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Benji87 op 09/02/2024 | 16:51 uurGaan ze die coating dan nu ook zelf doen?  deed scheen volgens die F16 spuit ploeg nogal een dingetje te zijn op de F35

Blijkbaar wel en dat is zoals beschreven gunstig. Noorwegen moet voor groot onderhoud e.d. nog steeds terug naar Cameri.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Benji87

Gaan ze die coating dan nu ook zelf doen?  deed scheen volgens die F16 spuit ploeg nogal een dingetje te zijn op de F35

Sparkplug

Nederland gaat F-35 gevechtsvliegtuigen zelfstandig onderhouden in nieuw depot

Nieuwsbericht | 08-02-2024 | 15:00

Nederland gaat als één van de eerste Europese landen zelfstandig groot onderhoud uitvoeren aan F-35 gevechtsvliegtuigen. Dat gebeurt in het F-35 National Air Vehicle Depot. Deze vernieuwde onderhoudshangar is vandaag officieel geopend op Vliegbasis Woensdrecht.



Het onderhoud in eigen land heeft grote voordelen. Tot nu toe moesten F-35's hiervoor naar een regionaal depotonderhoudscentrum in Italië vliegen. Dat is nu niet in alle gevallen meer nodig. De luchtmacht bespaart daarmee geld en tijd.

Verder blijft specifieke kennis over de F-35 nu behouden voor Nederland. Een deel van de vliegtuigonderhoudsmonteurs van het Logistiek Centrum Woensdrecht is hiervoor inmiddels omgeschoold van F-16-deskundige naar F-35-specialist.

Verbouwde hangar

De afgelopen jaren is hard gewerkt aan het F-35 National Air Vehicle Depot. De hangar werd eerder gebruikt voor werkzaamheden aan de F-16. Na een grondige verbouwing voldoet de ruimte aan alle standaarden voor onderhoud, modificaties en reparaties aan de F-35.

De opening van het depot is bijzonder. Tot nu toe voerde in Europa alleen de Britse luchtmacht onderhoud aan de F-35 zelfstandig uit.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/02/08/nederland-gaat-f-35-gevechtsvliegtuigen-zelfstandig-onderhouden-in-nieuw-depot
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Gezien de taak van CLSK is anti schip capaciteit voorwaardelijk denk ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2024 | 00:18 uurDat zit er wel in hoor.

Top. Dan is het maar net waar de voorkeur aan wordt gegeven.

JSM:
+ kan intern en extern worden gedragen
- kleine warhead

LRASM
+ grote warhead
- kan alleen extern worden gedragen
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 21/01/2024 | 22:24 uurHet is tot nu toe onbekend of er wel een maritime strike taak met anti-ship missiles voor de F-35A squadrons komt.

Men mag al biij wezen dat de AGM-88G AARGM-ER en de AGM-158B JASSM-ER komen. Meer type missiles zijn natuurlijk welkom.

Dat zit er wel in hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 21/01/2024 | 20:38 uurZijn er bij de KLU plannen voor de verwerving van de JSM? Aangezien dit toch een wapen is uit de familie van de NSM die door de KM gekocht word als vervanger van de Harpoon is er hier mogelijkheid tot het samen onderhouden van de wapens. Een alternatief voor de KLU is natuurlijk de LRASM, dat weer familie is van de recent gekochte JASSM-ER's.

Het is tot nu toe onbekend of er wel een maritime strike taak met anti-ship missiles voor de F-35A squadrons komt.

Men mag al biij wezen dat de AGM-88G AARGM-ER en de AGM-158B JASSM-ER komen. Meer type missiles zijn natuurlijk welkom.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#3989
De USAF is begin dit jaar gestart met de integratie van de Joint Strike Missile in de F-35, hiervoor koopt men in 2024 48 JSM's. De F-35A kan in haar weaponsbay 2 JSM's dragen waardoor het de beschikking krijgt over lange afstands kruisraketten tegen zee en land doelen. In totaal wil men tegen 2028 268 JSM's in de voorraad hebben voor de USAF. Met een huidige prijs van 3,1 miljard USD per raket zijn het geen goedkope wapens.

Zijn er bij de KLU plannen voor de verwerving van de JSM? Aangezien dit toch een wapen is uit de familie van de NSM die door de KM gekocht word als vervanger van de Harpoon is er hier mogelijkheid tot het samen onderhouden van de wapens. Een alternatief voor de KLU is natuurlijk de LRASM, dat weer familie is van de recent gekochte JASSM-ER's.


Sparkplug

Contracts For Jan. 12, 2024

Lockheed Martin Corp., Lockheed Martin Aeronautics Co., Fort Worth, Texas, is awarded a modification (P00004) to a previously awarded cost-plus-fixed-fee, cost-plus-incentive-fee, not-to-exceed $97,357,812 undefinitized contract (N0001923C0009). This modification exercises options to provide for the early development of AGM-88G High Speed Anti-Radiation Missile integration on the F-35A/B/C aircraft, to include procuring associated incidental hardware for the Air Force, Navy, Marine Corps, Foreign Military Sales (FMS) customers, and non-Department of Defense (DOD) participants. Additionally, this modification provides for Lot 17 U.S. Reprograming Lab development; Lot 17 Australia, Canada, and United Kingdom Reprogramming Lab development; Lot 17 Norway and Italy Reprogramming Lab development; and Lot 17 mission data files updates for the governments of Denmark, the Netherlands and FMS customers. Work will be performed in Fort Worth, Texas (60%); Nashua, New Hampshire (16%); Baltimore, Maryland (9%); Orlando, Florida (5.5%); Torrance, California (2%); San Diego, California (2%); El Segundo, California (2%); Northridge, California (1%); Clearwater, Florida (1%); Buffalo, New York (1%); and Tucson, Arizona (0.5%), and is expected to be completed in March 2026. Fiscal 2024 research, development, test, and evaluation (Navy) funds in the amount of $5,336,306; fiscal 2024 research, development, test, and evaluation (Air Force) funds in the amount of $836,307; FMS customer funds in the amount of $772,892; and non-DOD participants funds in the amount of $11,822,289, will be obligated at the time of award, none of which will expire at the end of the current fiscal year. Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity.

.../...

https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract/Article/3644849/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.