Recente berichten

#1
Bestelling voor de nieuwe Panther KF51 gevechtstank
( ik ben benieuwd of er zich ook andere klanten melden om in te stappen in deze productie van de KF51 met 120mm )

Rheinmetall heeft van Hongarije een ontwikkelingsopdracht ontvangen voor zijn nieuwe Panther-hoofdgevechtstank, zo meldde het bedrijf vandaag. Het nu gesloten contract ter waarde van 288 miljoen euro is bedoeld om de KF51 in serieproductie te brengen. De werkzaamheden omvatten de bouw en kwalificatie van een demonstrator, die zich voorbereidt op serieproductie.

De Panther-hoofdgevechtstank is een eigen ontwikkeling van Rheinmetall en werd in 2022 voor het eerst gepresenteerd op de Eurosatory in Parijs . "We zijn blij dat we opnieuw een mijlpaal kunnen zetten met Hongarije in de volgende generatie gevechtsvoertuigen", aldus Armin Papperger, CEO van Rheinmetall AG. "De Panther KF51 is de modernste gevechtstank ter wereld. Het stelt nieuwe normen voor de gevechtseffectiviteit van gemechaniseerde eenheden en biedt een hoge mate van toekomstige levensvatbaarheid. Tegelijkertijd versterken we onze joint venture Rheinmetall Hongarije en versterken we de veiligheids- en defensie-industrie van onze partners op een bewezen manier."

In afwijking van de in Parijs getoonde systeemdemonstrator zal de Hongaarse Panther KF51 EVO hoofdgevechtstank het 120 mm Rheinmetall L55A1 kanon met gladde loop aan boord hebben, dat ook in de nieuwste Leopard 2-varianten is geïnstalleerd. Dit is bedoeld om de logistieke pariteit met de Hongaarse Leopard 2-vloot te garanderen. De Panther KF51 EVO zal daarentegen al over een autolader beschikken. Bovendien zal de architectuur van de toren het mogelijk maken om het Rheinmetall 130 mm-wapen achteraf in te bouwen.

Synergie-effecten tussen de Panther en Leopard 2 gevechtstanks
De  Panther KF51 -hoofdgevechtstank heeft een hoog niveau van digitalisering en netwerken omdat hij jong genoeg is om tijdens de ontwikkeling met beide rekening te houden. Nieuwe beschermingstechnologieën zoals het afstandsactieve beschermingssysteem StrikeShield maken ook een laag totaalgewicht mogelijk. Het Büffel-pantserwagen van Rheinmetall dient als uitgangspunt voor het chassis. In combinatie met het lage totaalgewicht draagt ��dit enerzijds bij aan de hoge mobiliteit van de Panther en anderzijds zijn er synergie-effecten met de Leopard 2-familie op het gebied van logistiek, onderhoud en training .

De bemanning van de Panther KF51 hoofdgevechtstank bestaat in principe uit drie soldaten: commandant, schutter en chauffeur. Een vierde plaats – linksvoor in de boeg – is bestemd voor een subsysteemoperator. Dit betekent dat de Panther voor verschillende rollen kan worden ingezet. Zo kan deze systeemoperator bijvoorbeeld een zwerm drones aansturen. Ook de compagniescommandant of bataljonscommandant kan van daaruit bijvoorbeeld zijn troepen leiden.

Hongarije is de eerste klant van de Panther, maar andere landen hebben al interesse getoond. Rheinmetall werkt bij het project samen met de Hongaarse staatsholding N7, die ook een belang van 49 procent heeft in de joint venture Rheinmetall Hongarije.

https://defence-network.com/auftrag-neuer-kampfpanzer-panther-kf51/
#2
Citaat van: Lynxian op 24/04/2024 | 01:01 uurIs dit interessant voor militaire helikopters? 170 pk klinkt wat karig?

Was ook mijn eerste gedachte maar als techniek is het wel interessant om te zien of ze dit door kunnen ontwikkelen naar een toepasbare technologie. Diesel technologie heb ik als monteur altijd goede ervaringen mee gehad.
#3
Der neue Kampfpanzer MGCS nach Boxer-Muster?
https://defence-network.com/der-neue-kampfpanzer-mgcs-nach-boxer-muster/

De nieuwe MGCS-hoofdgevechtstank gebaseerd op het Boxer-patroon?

Een andere ontmoeting tussen de twee ministers van Defensie over het Frans-Duitse hoofdgevechtstankproject Main Ground Combat System (MGCS) vond vandaag plaats in Frankrijk. Minister van Defensie Boris Pistorius maakte ook het geplande schema bekend. Het MGCS-project zou daarom tegen december van dit jaar voldoende gedetailleerd moeten worden gedefinieerd, zodat het aan de Begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag kan worden voorgelegd om de fondsen voor de volgende fase goed te keuren.


Terwijl het Duits-Franse MGCS-project stilstond, tekende Hongarije in december 2023 een contract met Rheinmetall om hun nieuwste KF51 Panther-hoofdgevechtstank te ontwikkelen tot serieproductie.

De Franse minister van Defensie Sébastien Lecornu legde vandaag tijdens de gezamenlijke toespraak uit dat de verdeling van de aandelen in MGCS "een volledig evenwichtige 50/50-verdeling" was. Als leidende natie is Duitsland echter verantwoordelijk voor het ondertekenen van contracten met de respectieve bedrijven.

De technologiepijlers van MGCS
MGCS is onderverdeeld in technologiepijlers, die elk worden geleid door een bedrijf uit de betreffende leidende natie - analoog aan de structuur van de technologiepijlers in het Future Combat Air System (FCAS, SCAF in het Frans).

"We zullen de pijlers te zijner tijd presenteren als we de juiste contractuele logica hebben, want dit is natuurlijk een politieke verdeling", zei Lecornu. "Daarna is er sprake van een contractuele realiteit, die uiteraard ook op juridische omstandigheden zal worden getoetst en die het equivalent van de DGA in Duitsland [de BAAINBw, nvdr] in staat zal stellen de verschillende contracten met tijdschema's en financiële middelen af ��te sluiten."

Lecornu noemde het platform, het torentje, de oorlogvoering van de volgende generatie, de infrastructuur, de connectiviteit en de elektronische oorlogsvoering als de technologische pijlers van MGCS. Voor elk van deze pijlers zal een land en een bedrijf uit dat land de leiding hebben, terwijl de andere industrieën aan die leiding zullen rapporteren. "Dit zal de verschillende bedrijven uiteraard dwingen om samen te werken", benadrukte Lecornu en concludeerde: "De kern van onze overeenkomst tussen de twee regeringen is dat we bepalen dat we vanaf 2040 dezelfde tank zullen bouwen."

De ideeën van het leger over MGCS
Voorafgaand aan de aankondiging heeft het Duitse leger vandaag ook details over de MGCS bekendgemaakt. "Zoals de zaken er nu voor staan, is het al duidelijk dat de MGCS niet langer de enige klassieke gevechtstank zal zijn", benadrukt het leger . "In plaats daarvan is de MGCS een multiplatformsysteem dat alleen als geheel volledig voldoet aan alle capaciteitsvereisten. De basis is een identieke voertuigromp waarop verschillende capaciteitsmodules zijn geplaatst. Verschillende van dergelijke voertuigen met verschillende specialisaties zouden dan samen in een netwerk opereren. Een studie of model van de totale systeemdemonstrator is nog niet beschikbaar."

Op deze manier maakt de Bundeswehr duidelijk wat zij wil en wat de huidige status is. Het project heeft dan ook niet veel voortgang geboekt in de jaren sinds de conceptfase in 2016 begon. Gedurende deze lange periode waren er altijd landen die geïnteresseerd waren in MGCS, maar zich vervolgens afmelden vanwege de stilstand. Italië zou momenteel geïnteresseerd zijn in verdere samenwerking.

Ook is nog onbekend in hoeverre de ideeën van de twee strijdkrachten met elkaar verzoend kunnen worden. Volgens de bovenstaande beschrijving plant het Duitse leger een gevechtstank gebaseerd op het Boxer-concept, met aandrijfmodules en missiemodules. In Frankrijk is nog niets vergelijkbaars gepubliceerd.

Voordelen van de Duitse industrie
De defensietechnologie-industrie op het gebied van tankbouw is niet noodzakelijkerwijs afhankelijk van het inzetten van al haar knowhow in deze politiek gewenste samenwerking, noch de Duitsers, noch de Fransen.

KNDS Duitsland (voorheen KMW) heeft een stabiele basis voor verdere ontwikkelingen met de Leopard-hoofdgevechtstank . Met de fusie van de Leopard-gebruikersstaten (LEOBEN) heeft het bedrijf ook voldoende exportklanten om het platform de komende decennia bruikbaar te houden.

Rheinmetall presenteerde op zijn beurt in juni 2022 zijn eigen ontwikkeling met de KF51 Panther-hoofdgevechtstank, de lanceringsklant is Hongarije .

De overheden van Duitsland en Frankrijk daarentegen bieden momenteel alleen een ontwikkelingscontract aan, waarbij de kennis van het bedrijf ook met andere bedrijven gedeeld zou moeten worden. Het blijft dus spannend of en wanneer een MGCS daadwerkelijk het levenslicht ziet. De omstandigheden hiervoor zijn aanzienlijk slechter, althans voor gewone gevechtstanks, dan voor gevechtsvliegtuigen.
#4
KM / Re: Opvolging M fregatten
Last post by Benji87 - Vandaag om 15:38
Citaat van: Harald op Vandaag om 12:24

Dat is eenmaal goed getimede foto  8)
#5
Greece in Talks with Israel for Spyder Air Defense System Acquisition

The Greek Ministry of Defense is currently in negotiations with the Israeli defense company Rafael to finalize an agreement that would include the company's Spyder air defense system. The war in Ukraine has spurred international demand for this battle-tested air defense system. Some time ago, we already mentioned Greece's desire to emulate Israel's Iron Dome system as of April 19, 2024, on Army Recognition.



The Czech Republic and Morocco have chosen Rafael's Spyder air defense system to meet their short-range air defense needs. Recently, Rafael, in collaboration with the Ministry of Defense, successfully conducted a test of the advanced SPYDER air defense system in its latest unique configuration - All In One. This test included intercepting an unmanned aerial vehicle (UAV) in a challenging operational scenario, resulting in a direct and effective hit.

The SPYDER system, produced by Rafael, is currently operationally used by numerous military forces worldwide, providing comprehensive air defense solutions against various airborne threats, including missiles, UAVs, aircraft, helicopters, and tactical ballistic missiles. The system neutralizes threats through two families of interceptor missiles manufactured by Rafael: PYTHON and Derby.

The SPYDER system is a short and medium-range air defense system developed by Rafael Advanced Defense Systems, originating from Israel. It has been in service since 2005 and has been used in various contexts, including conflicts such as the Russo-Georgian War (unconfirmed) and the 2019 skirmishes between India and Pakistan. The SPYDER includes several variants, including the SPYDER-SR, SPYDER-MR, and SPYDER LR (against tactical ballistic missiles).

The SPYDER is designed to neutralize a range of aerial threats, including missiles, drones, aircraft, and helicopters. It is equipped with PYTHON-5 and Derby missiles, produced by Rafael, which are guided respectively by an infrared guidance system and electro-optical imaging for the PYTHON-5, and by an active radar guidance system for the Derby.

Each Missile Firing Unit (MFU) of the SPYDER system can carry up to four PYTHON-5 or Derby missiles, in any combination, offering great operational flexibility. The missiles have different flight characteristics, with varying ranges and maximum altitudes, allowing the SPYDER system to provide effective coverage in various tactical situations.

The SPYDER system is mounted on various types of launch trucks, such as the Tatra 817, Mercedes-Benz Actros, RMMV HX, MAN TGS, Scania P-series, and Dongfeng, providing it with great mobility on the battlefield. With its ability to be rapidly deployed and provide effective air defense, the SPYDER system represents an essential component of the defense capabilities of numerous operators worldwide.

Recently, Rafael introduced a new configuration for the SPYDER - the All in One, which integrates radar, electro-optical launcher, advanced control and command system, and PYTHON and Derby interceptors onto a single platform. This configuration serves as an ideal air defense solution for either point defense or area defense, whether as part of a SPYDER battery or deployed independently with minimal operator intervention. During a recent test conducted in Israel, the SPYDER All in One system successfully intercepted a UAV in a complex operational scenario, achieving a precise interception of the target.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_april_2024_global_security_army_industry/greece_in_talks_with_israel_for_spyder_air_defense_system_acquisition.html
#6


Finland is set to bolster its military capabilities with the purchase of heavy Patria 6x6 armoured vehicles.  🇫🇮 

The first order includes a pre-series vehicle and 20 Kongsberg remote weapon stations, with an option for an additional 18 vehicles.

https://twitter.com/group_patria/status/1783806866922848522/photo/1

https://www.patriagroup.com/newsroom/news/2024/finland-will-purchase-heavy-patria-6x6-vehicles-0
#7
Portugal Deploys Submarine NRP Arpão To The North Atlantic ( zooo das een lang reis naar de North, wel anders dan de warme wateren bij Portugal)

The Danish Navy announced that the Portuguese Navy deployed the Tridente-class attack submarine NRP Arpão in the North Atlantic.

Danish Navy press release

The Arctic Command welcomes a Portuguese submarine in Nuuk these days. The Portuguese navy, Marinha Portuguesa, has sent the submarine ARPÃO to Nuuk, where it will remain in port for a few days before heading north together with the inspection vessel EJNAR MIKKELSEN.

The plan is for the submarine to make a voyage under the ice off Greenland, and EJNAR MIKKELSEN will support the submarine and be an escort ship. It provides good training for the crew of the EJNAR MIKKELSEN, who get the opportunity to train with and act as support for a submarine in Arctic waters.

The diesel-electric submarine ARPÃO will also sail in Baffin Bay between Canada and Greenland, and after sailing under the ice and another short stay in Nuuk, the submarine will sail towards Halifax.

For the citizens of Nuuk, there will be an opportunity to come and see the submarine and get on board on Friday. Follow the group Nuuk Citizen Info, where we announce the time and place.

Author's Note
The Portuguese Navy (Marinha Portuguesa) has deployed one of its two Tridente-class diesel-electric submarine (Type 214) to the North Atlantic region. The deployment will reportedly last until mid-May.

The Arpão was developed by the German company HDW, launched in 2010 and commissioned to the Portuguese Navy in 2011. It is 68 meters long and has a displacement of 2,020 tons, with a crew of 35. It is capable of conducting vigilance, patrol and reconnaissance missions, and equipped with advanced sonar and communications systems.

Aside from the two existing Tridente-class boats, the Chief of the Navy, Admiral Henrique Gouveia e Melo, has expressed on several occasions the need for Portugal to acquire at least two additional units over the following years: "We are in a crucial area for logistical movements between the Americas and Europe and this is crucial for NATO's logistical movement [...] If we Portuguese, who have the Azores, don't take an active part in protecting these maritime lines of communication, be they for data, cargo transport or people, we are somehow diminishing our strategic value within the coalition itself."

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/04/portugal-deploys-submarine-nrp-arpao-to-the-north-atlantic/
#8
KM / Re: Opvolging M fregatten
Last post by Harald - Vandaag om 12:24
Oefening Riptide voorbereiding op komst nieuwe fregatten

RIPTIDE 24, zo heette de oefening waar de Koninklijke Marine en het Defensie Helikoptercommando de afgelopen week aan deelnamen. Met drie marineschepen, een onderzeeboot, en drie NH-90 maritieme gevechtshelikopters traint een Nederlandse Taakgroep in het bestrijden van onderzeeboten. De oefening dient onder andere als voorbereiding op de komst van de nieuwe ASW-fregatten, en zorgt ervoor dat men de kennis van anti-submarine warfare verder vergroot en verbreed.

https://marineschepen.nl/nieuws/Oefening-Riptide-voorbereiding-op-komst-nieuwe-fregatten-260424.html

#9
Duitse piloten krijgen introductie op Nederlandse Chinooks

25 apr 2024

Categorie: Militair, Nieuwe toestellen / Tests, Nieuws

Nog voor de levering van zijn nieuwe Chinook CH-47F transporthelikopters intensiveert de Duitse luchtmacht haar samenwerking met Nederland. Voor het eerst is een Chinook van de RNLAF (Nederlandse Luchtmacht - DHC) op 16 april 2024 geland op het vliegveld van Holzdorf. Nederland is een van de huidige negen NAVO-landen die deze helikopter al in gebruik hebben. De Duitse luchtmacht verwacht in het najaar van 2027 haar eerste Chinook-helikopter. In het totaal heeft de Duitse Luchtmacht 60 Chinooks besteld.



Holzdorf vliegbasis voor Chinook en Arrow


"Met de toekomstige stationering van de CH-47 Chinook zal de Holzdorf-site het knooppunt van helikoptertransport worden", zei de inspecteur van de luchtmacht, luitenant-generaal Ingo Gerhartz. "In Holzdorf is het keerpunt voelbaar. De CH-47 is een echte bijdrage aan de versterking van de nationale en bondgenootschappelijke defensie."

Naast de Chinook zal ook Arrow, het nieuwe wapensysteem voor de verdediging van ballistische raketten, op de vliegbasis worden gestationeerd. Beide aanbestedingen behoren tot de vlaggenschipprojecten van de luchtmacht, die gebaseerd zijn op de speciale fondsen voor de extra uitrusting van de Bundeswehr.

Vanaf 2027 zal de Chinook CH-47 geleidelijk de verouderde CH-53G vervangen, die tot nu toe werd gebruikt als een "werkpaard" voor het luchtvervoer van mensen, voertuigen en materiaal. De Chinook kan twee keer zoveel lading vervoeren – tot 40 kubieke meter – over langere afstanden dan zijn voorganger. De Bundeswehr heeft in totaal 60 helikopters besteld, waarvan er in eerste instantie 47 in Holzdorf en nog eens twaalf in Laupheim zullen worden gestationeerd. Eén Chinook zal worden gebaseerd bij het Defensie Technisch Bureau 61 in Manching, wat gebruikelijk is voor nieuwe wapensystemen die nationaal worden getest.

Breed scala aan vaardigheden

De Chinook brengt ook nieuwe mogelijkheden voor de Bundeswehr als geheel: "Het is onze eerste helikopter die in de lucht en op de grond kan worden bijgetankt", zegt kolonel Christian Guntsch, commissaris voor het nieuwe wapensysteem. "En voor het eerst zijn we in staat om gewapende zoek- en reddingsacties uit te voeren bij repatriëringsoperaties, bijvoorbeeld van vliegtuigbemanningen die een noodlanding hebben gemaakt."

De CH-47 is voorbestemd voor rampen- en hulpoperaties, bijvoorbeeld bij bosbrandbestrijding of overstromingshulp. "Hiermee kunnen we in de toekomst het hele spectrum bestrijken op het gebied van luchttransportcapaciteiten", zegt Guntsch, "van humanitaire hulp tot crises en oorlog."

Tot nu toe hebben 20 landen de Chinook in gebruik, waaronder negen NAVO-landen. "Wij worden het 21e lid van deze familie", zegt Guntsch. De luchtmacht krijgt een "bewezen, wereldwijd gebruikte helikopter die alles heeft gezien, van Afghanistan tot Mali." Duitsland krijgt de nieuwste versie van de Chinook, genaamd "CH-47F Block II". Het is op deze gemoderniseerde versie dat de Amerikaanse strijdkrachten zich onlangs hebben gecommitteerd.



Onderwijs in de VS en Nederland

Op het gebied van training is de samenwerking met bondgenoten al begonnen. Sinds eind maart 2024 zijn twee Duitse piloten opgeleid aan een Amerikaanse vliegschool opgeleid tot vlieginstructeur; volgend jaar gaan er nog vier. De opleiding duurt drie jaar. "In 2027, wanneer de eerste Chinooks in Duitsland aankomen, kunnen we al rekenen op ervaren vlieginstructeurs", legt Guntsch zijn plan uit. Sinds begin april 2024 is ook de eerste cargo master voor de Chinook opgeleid in de USA.

De Bundeswehr werkt ook samen met Nederland bij het opleiden van personeel. Voor het einde van dit jaar start een permanente uitwisseling in de basisopleiding.

Uitbreiding infrastructuur is gestart

Met de stationering van Chinook en Arrow wordt Holzdorf de grootste Bundeswehr-basis in het Oosten van Duitsland. (zie foto bij de Chinook) "Dit is van groot belang voor de regio", zegt de minister-president van de deelstaat Brandenburg, Dietmar Woidke. "Het gaat namelijk om investeringen van meer dan 600 miljoen euro, zo'n 1.000 nieuwe militaire en civiele banen en een stijging naar zo'n 3.000 medewerkers in de toekomst."

Maar qua infrastructuur is er nog veel te doen op de site. "De helikopter is 30 meter lang, even lang als een Airbus A318 en 18 meter breed", legt kolonel Guntsch uit. "Daarom moeten er bijvoorbeeld nieuwe hangaars en een reparatiehal komen." Op de vliegbasis kunnen nu al zes helikopters worden ondergebracht. En het bezoek van de Nederlanders liet zien dat de Chinook ook in de bestaande hangaar past.

Foto's © Bundeswehr - Cora Mohrdieck - Nederlandse Chinook op Holzdorf

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=h7e5D6E2&sub=logboek
#10
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - Vandaag om 09:49
Citaat van: Parera op Vandaag om 09:21De verwerving van 6 schepen uit 1 klasse levert gewoon veel op in kosten qua onderhoud, opleidingen ect. Daarnaast ben je natuurlijk extreem flexible met 6 platformen omdat er in theorie altijd 2 a 3 operationeel zullen zijn.

Maar als je echt graag de vOPV/vLPD wilt splitten in 2 klasses zou ik het anders doen:
- 4x 165 m lengte flattop ATS (Formaat Rotterdam)
- 2x extra ASWF

Dit vergroot niet alleen de slagkracht door het toevoegen van 2 fregatten maar het verlengen van het ATS zou er in theorie voor moeten zorgen dat 2 ATS'en gelijk staan aan 1 huidige LPD qua capaciteit. Het ASWF kan ook ingezet worden als stationsschip in de West, en dan voornamelijk in de perioden dat er geen orkaan dreiging is. Dit zorgt niet alleen voor een prima capaciteit maar ook voor extra afschrikking in de regio. Daarnaast kan het schip in die tijd ook mooi trainen in warme wateren op haar ASW taak.
Eens maar volgens mij is dit niet de richting die de Marns optillen. Hun optreden wordt gebaseerd op 6 ATS dus als het al 3 om 3 wordt dan moet de romp gelijk zijn dus dok en davits denk ik. 2 extra ASWF is altijd goed.