Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/12/2016 | 11:28 uur
Maatje LCF, tussn 6 en 7K ton, dan zou het basis ontwerp ook kunnen dienen als basis voor het LCF2
Een Hobart klasse AWD destroyer dus. Prijskaartje! Okay, dat is sinds de Chinese opschaling de mode geworden maar in dat concept haken onze zuiderburen af ben ik bang. Tenzij ze in twee maten beschikbaar komen. Echter de Belgen willen geen tweede viool. Ze willem exact hetzelfde als NL en ook dezelfde rol als NL.

dudge

Citaat van: Zander op 02/12/2016 | 14:22 uur
Dus gaan we volgens jou een zeemacht opbouwen zonder na te denken over ons GRONDGEBIED? leuk zo'n marine helaas niets waard wanneer Den Helder en  Den Haag overlopen worden omdat we geen hardware op de mat kunnen brengen.

Dan liever met wat minder een vertragend gevecht voeren en bij godsgratie hopen op back up van de Yankees.

De enige die komen zouden de Amerikanen of de Chinezen zijn. En beide zouden over het water komen...

A.J.

Dat KM specialiseren utopie wensdenken hier en de rest afschaffen begint mij zo ondertussen danig de strot uit te komen...

Ik kan je alvast op een briefje meegeven dat dat niet gaat gebeuren.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/12/2016 | 14:28 uur
Na voorbeeld USMC.. brengt ook middelen en boots on the ground.

zie tentara

alles wat we hebben kan middels LCU afgezet worden op een strand. niet dat we in de komende decennia een amfibische landing gaan doen maar de spullen hebben we allang.
hier hoeft men weinig meer voor te verbouwen. enkel uitbreiden.
en ja wel daar zit nou net de crux.
People are sheep

MasterChief1971

Om nog even op het USMC-KMD (de KM?) terug te komen: In wezen verschuif je een hoop fondsen, mensen (die dat niet allemaal willen=personeelstekort) en middelen van de anderen naar die ene uitverkorene. Zijn we net zover.

Zullen we het weer over fregatten gaan hebben? Het USMC-concept lijkt me meer bij Rijksbegroting en politieke toekomst thuishoren.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

MasterChief1971

Eigenlijk is dit een discussie van lood om oud ijzer.
In wezen "zijn" we al een soort USMC.
Ter zee: Koninklijke Marine, incl. amfibische capaciteit
Te land: Korps Mariniers, Koninklijke Landmacht
In de lucht: Koninklijke Luchtmacht, DHC.

Daarbij kunnen we ook nog de boel onder water beveiligen. Het USMC bestaat slechts uit MAGTF's (Marine Air Ground Task Forces), heeft géén eigen OZBT's en géén eigen schepen want die worden allemaal geleverd door de USN of USNR.
Waar schort het dan aan? Ander pak, ander talk, ander walk. Meer niet.
Als de kleuterhouding op stafniveau ophoudt, heb je natuurlijk nog wel de gezonde rivaliteit maar niet meer de bijkans saboterende politieke dolkstoten in elkaars ruggen.

En dan heb je 'n "USMC"-Krijgsmacht die alles kan. Mits tanks en MPA's terug en zeggenschap over MARHELI terug bij de KM.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 02/12/2016 | 14:22 uur
Dus gaan we volgens jou een zeemacht opbouwen zonder na te denken over ons GRONDGEBIED? leuk zo'n marine helaas niets waard wanneer Den Helder en  Den Haag overlopen worden omdat we geen hardware op de mat kunnen brengen.

Dan liever met wat minder een vertragend gevecht voeren en bij godsgratie hopen op back up van de Yankees.

Na voorbeeld USMC.. brengt ook middelen en boots on the ground.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/12/2016 | 09:03 uur
Volgens mij doen we momenteel niet anders, dit nog los van het feit dat een Europees leger een utopie is en deze eeuw vermoedelijk ook zo zal blijven.

We moeten voor ons zelf kunnen zorgen, helemaal mee eens, maat we willen het blijkbaar niet en kunnen is al helemaal een sprookje.

Ik ben voor een goed uitgeruste krijgsmacht binnen alle KMD's zoals we die nu kennen echter willen we ooit weer op niveau komen dan moeten de Russen en/of de Chinezen daadwerkelijk op de Europese poorten rammen en als dat gebeurd dan zijn we te laat.

Dus gelul....?

Ik zie liever 1 goed functionerend KMD, na voorbeeld van het USMC dan de huidige veredelde padvinderij die niet veel verder komt dan de verdediging van Texel.

Willen we alle KMD's weer op zelfredzaamheid standaard vullen met mensen en middelen dan trek de komende decennia maar 4% van het BNP en wellicht gaat het lukken.

Dus gaan we volgens jou een zeemacht opbouwen zonder na te denken over ons GRONDGEBIED? leuk zo'n marine helaas niets waard wanneer Den Helder en  Den Haag overlopen worden omdat we geen hardware op de mat kunnen brengen.

Dan liever met wat minder een vertragend gevecht voeren en bij godsgratie hopen op back up van de Yankees.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 02/12/2016 | 13:29 uur
Ik geloof er niets van dat voor twee miljard er een hele nieuwe scheepslijn kan worden opgezet met maar een productie van 4 stuks.


Los van het feit dat ik liever meer dan 4 schepen zie, de serie van 4 LCF's laat zien dat het wel kan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 02/12/2016 | 13:14 uur
Het huidige tonnage van een M fregat = 3300

Enige vergroting zou idd wenselijk zijn, zelf denk ik aan de 4500 - 5000.
Basis ontwerp welke modulair te vergroten is en idd te gebruiken voor de volgende LCF, met tonnage van 6500 - 7000.

Moeten waken dat we niet de kant opgaan van het Duitse mks180. Namelijk erg groot, met weinig bewapening.

Op de M fregat vervangers moet ook een opschaling komen van de bewapening, soort/type maar ook aantallen.

En daarbij heb ik liever 3x 4500 dan 2x 6500.

Die paar ton extra staal en lucht zijn de kosten niet.

Reinier

Citaat van: tentara71 op 02/12/2016 | 12:25 uur
Nóg beter: Maak er een soort Arleigh Burke van. ASW, ASuW, AAW en dan een serie van vier (om te beginnen), uitbreiden naar 8 en laatste serie vervanging LCF.
Eén romp, veel power en veelzijdig genoeg om als kruiser te dienen (zoals Corbett het bedoeld heeft).

Áls er dan wegens bezuinigingen een keer gekannibaiseerd moet worden, ligt ook niet meteen je halve vloot aan de kant...
Helemaal mee eens.
Zoals we in de jaren '70 en '80 ook gedaan hebben met de S-fregatten, L-fregatten en F-122 Bremen klasse.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 02/12/2016 | 13:00 uur
In het geval van Belgie 12 nieuwe boten. Stel er komt een Imast op, heeft NL die al betaald, maar ook het meeste profijt. Maar stel het project budget loopt op naar 3 miljard, dan betaald Nederland dat extra miljard? Want dan zou ik het als België wel weten 😇

Nee, ik heb het puur over de M-fregat opvolger Thomas :).
België besteed aan de opvolger M-fregat 1 miljard. Laten we ervan uitgaan dat Nederland ook 2 boten koopt.
Dus vier in totaal. Wil je dan voor een 50/50 split gaan voor de kosten, dan mag Nederland niet meer uittrekken dan 1 miljard voor de twee schepen. Ik geloof er niets van dat voor twee miljard er een hele nieuwe scheepslijn kan worden opgezet met maar een productie van 4 stuks.


Dan is er nog een alternatief scenario, waar Nederland bijvoorbeeld 4 schepen wil hebben en het totaal uitkomt op 6.
In het geval van vier schepen is Nederland voordeliger uit, aangezien de ontwerp en investeringskosten toch al betaald zijn, wellicht dan behalen we economisch een schaalvoordeel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Zander op 02/12/2016 | 08:46 uur
Hou toch eens op met dat gelul over taakspecialisatie. Zolang we niet met zekerheid kunnen bouwen op onze bondgenoten is dit een sprookje.
Zolang we niet met zekerheid kunnen bouwen op onze bondgenoten is dit een sprookje.
Zolang onze bondgenoten niet met zekerheid op ons kunnen bouwen is dit een sprookje.
Als er een of twee free-riders zijn in NAVO/ EU defensie; zijn het toch wel Nederland en België.

Het gezamenlijke BNP van België en Nederland is net zoveel als die van Australië of bijna van Rusland. Als je dat vergelijkt met de inspanningen op defensie gebied is het moeilijk om de ogen droog te houden.

Citaat van: Zander op 02/12/2016 | 08:46 uur
Tot het moment dat er een Europees leger is moeten we voor ons zelf zorgen. Dus een brede krijgsmacht en dan maar van alles iets minder.
We hebben toch de NAVO? Ik snap die roep om een EU leger nooit als we de NAVO hebben?

Harald

Het huidige tonnage van een M fregat = 3300

Enige vergroting zou idd wenselijk zijn, zelf denk ik aan de 4500 - 5000.
Basis ontwerp welke modulair te vergroten is en idd te gebruiken voor de volgende LCF, met tonnage van 6500 - 7000.

Moeten waken dat we niet de kant opgaan van het Duitse mks180. Namelijk erg groot, met weinig bewapening.

Op de M fregat vervangers moet ook een opschaling komen van de bewapening, soort/type maar ook aantallen.

En daarbij heb ik liever 3x 4500 dan 2x 6500.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 02/12/2016 | 12:43 uur
oke, en jij denkt dat je met 2 miljard een ontwikkelingsprogramma op poten zet, R&D, toepassing van nieuwe technieken, geexperimenteer en uiteindelijk 4 boten uitpoept?

Nice, wat jij rookt wil ik ook.

In het geval van Belgie 12 nieuwe boten. Stel er komt een Imast op, heeft NL die al betaald, maar ook het meeste profijt. Maar stel het project budget loopt op naar 3 miljard, dan betaald Nederland dat extra miljard? Want dan zou ik het als België wel weten 😇