De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

bergd

Gaat het bij een BARV niet vooral om de maximale koppel in combinatie met Pk, gewicht en grip

Ik had ook al bij de IDF Catapillar gekeken maar die weegt meer dan 71 ton dat lijkt mij een beetje te zwaar

Master Mack

Ik meen me te herinneren toen ik bij GWS zat dat ze een 4 tal leo2 onderstellen hadden aangeschaft voor de bouw van nieuwe BARV's. Als we die niet gaan gebruiken maken we daar lestanks van en de 4 nieuwe lestanks omzetten naar gevechtstanks dan heb je alvast een OTK peloton. ;D

Umbert

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:20 uurDat ben ik volledig met je eens, ik ben ook beniewd naar de resultaten van de Kiwi's met dit wiel systeem. Maar ook het USMC is overgestapt van zware middelen op bulldozers.

Maar bulldozers zijn toch ook voorzien van tracks? Heeft het wielen noemen ze het een loader, en beetje bulldozer komt aardig overeen qua gewicht met een BARV, kijk maar eens wat ze in Israel gebruiken.

StrataNL

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:04 uurHet Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.

Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.

Dit ding heeft niks met de BARV te maken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 13:10 uurDat weet ik, maar een barv is bedoelt om landingsboten en mariniers die in de moddervastzitten eruit te kunnen trekken of duwen. Dat weegt door zuiging veel meer.

Dat ben ik volledig met je eens, ik ben ook beniewd naar de resultaten van de Kiwi's met dit wiel systeem. Maar ook het USMC is overgestapt van zware middelen op bulldozers.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:04 uurHet Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.



Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.

Dat weet ik, maar een barv is bedoelt om landingsboten en mariniers die in de moddervastzitten eruit te kunnen trekken of duwen. Dat weegt door zuiging veel meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2832
Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 12:57 uurIiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.

Het Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.



Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 12:57 uurIiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.

Ik deel die mening

Huzaar1

Iiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Een interessant artikel rondom de BARV van de toekomst van Duitse afkomst.

https://soldat-und-technik.de/2024/02/mobilitaet/36736/from-ship-to-shore-fahrzeuge-fuer-amphibische-operationen/

Een Cat 555D zoals in gebruik bij de Nieuw-Zeelandse marine onder de naam Beach Preparation and Recovery Vehicle (BPRV).


Huzaar1

Citaat van: Zander op 29/01/2024 | 02:12 uurRespect voor al het dienende Belgische krijgsmacht personeel,  maar is de Belgische politiek überhaupt klaar voor welk feit dan ook? Ze lijken losgeraakt van de realiteit waarin we momenteel leven. Er is naar mijn idee nauwelijks een krijgsmacht te maken van de Belgische defensie. Het lijkt alsof men enkel en alleen een "zo zuinig mogelijk" visie hebben.
Mee willen doen maar nauwelijks investeren of zowieso bijdragen.
+1, vandaar ook mijn opmerkingen en totale onbegrip bij de verwerving van propellor vliegtuigen voor niche zaken, naast een maar eeuwig blijvende focus op 2 en halve paardekop aan paracommando's.

Ga er eens een krijgsmacht van maken, hallo mensen. Begin eens hervormingen aan te kondigen, doe in ieder geval dan alsof. Geef die knakkers wat stingers op een unimog en maak er wat van.

Maar doen alsof je ergens mee bezig bent, laat staan een plan hebt, door met een aankoop van 5 vliegtuigjes en een civiele patrouilleboot te gaan zwaaien gaat er bij mij niet in. Staat totaal los van respect voor iedereen daar die zich inzet, natuurlijk hebben we dat. Maar dit is een clownshow.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Met het oog op de te grote nieuwe fregatten en ook de veel groter wordende onderzeeboten is het ook niet tijd om een plan te maken voor de hele DMI ?

En dan zal het makkelijkste zijn om de scheepslift voor de OZD te vernieuwen, want een gegraven droogdok verlengen is niet 123 gebeurd.

In theorie kan de hal droogdok verlengt worden met +/- 40 m, dan zou het dok zelf uit kunnen komen op maximaal 200 m lengte. Dit zal veel geld kosten en ik weet niet of dit opweegt tegen de kosten van het uitbesteden van dit onderhoud.

De onderzeebootlift is op dit moment +/- 65 m lang, dat betekend dat de nieuwe boten ruim 10 tot 20 m gaan uitsteken. Door deze te verlengen naar 90 of zelfs 100 m is deze voorbereid op de toekomst. Daarnaast zal er een dan een nieuwe loods gebouwd moeten worden met voor het onderhouden van de nieuwe boten.

Dit zijn naast de huidig geplande uitbreiding van de marine haven investeringen die er voor zorgen dat we onze vloot kunnen blijven ondersteunen.

Zander

Citaat van: Lynxian op 28/01/2024 | 21:10 uurJe hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk alleen niet dat de Belgische politiek klaar is voor jouw feiten.
Respect voor al het dienende Belgische krijgsmacht personeel,  maar is de Belgische politiek überhaupt klaar voor welk feit dan ook? Ze lijken losgeraakt van de realiteit waarin we momenteel leven. Er is naar mijn idee nauwelijks een krijgsmacht te maken van de Belgische defensie. Het lijkt alsof men enkel en alleen een "zo zuinig mogelijk" visie hebben.
Mee willen doen maar nauwelijks investeren of zowieso bijdragen.
People are sheep

Lynxian

Citaat van: Thomasen op 28/01/2024 | 19:02 uurDie gasten kunnen nauwelijks een Shahed buiten houden. Van een paar Stingers naar een BMD schild zit nog wat tussen dat je misschien wel moet willen.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk alleen niet dat de Belgische politiek klaar is voor jouw feiten.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 27/01/2024 | 10:14 uurDaar zijn ze helemaal niet naar op zoek.
Klopt, ze pretenderen een BMD schild te willen maar hebben er geen budget voor. Bied je iets aan wat meer richting de door hun gewenste €0 gaat, dan is 't opeens niet wat ze zoeken. Die Belgen willen de wereld maar willen er niet voor betalen. Mijn punt was simpelweg dat ze voor een veel goedkopere oplossing kunnen gaan dan onze LCFs overkopen, want dat kunnen ze toch niet betalen met die drie schoenveters die hun parlement heeft gealloceerd voor hun budget.