De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/05/2023 | 08:34 uur
Future Littoral Operational Concept

Vermoedelijk de basis voor het te verwachten LPX en vOPV

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/05/2023 | 20:18 uur
Nederlandse en Britse mariniers omarmen nieuwe technologie en tactieken #defensie

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/05/09/nederlandse-en-britse-mariniers-omarmen-nieuwe-technologie-en-tactieken

Toekomstplannen
De Koninklijke Marine en het Korps Mariniers hebben gezamenlijk het Future Littoral Operational Concept ontwikkeld. Dit document beschrijft het toekomstig optreden van de krijgsmacht in kustgebieden. Er staat in dat ze met meer en kleinere eenheden gaan werken. Daardoor kunnen ze meer verspreid optreden. De marines willen zich positioneren als ?first responder of choice?. Dat houdt in dat ze als eerste in actie komen als er gevaar dreigt. Deze toekomstplannen brengen beide marines nog

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Een mooi concept, zowel de Iron Beam als HEL CIWS toevoeging op de (nieuwe) marineschepen & de C-dome modules (voor het TRIFIC project). Interessant dat Rafael de Iron Beam op een LCF laat zien op de IMDEX beurs.


Master Mack

Kijk dat wist ik niet maar met een dok en CB90's aan boord dan worden ze een stuk interessanter

Parera

#2447
Citaat van: Master Mack op 04/05/2023 | 23:15 uur
Vind de capaciteiten erg beperkt.

Vergeet niet dat dit is voor de marine van Singapore, en de voornaamste taak van deze MRCV's gaat zijn moeder schip zijn van onbemande (mijnbestrijdings)vaartuigen.
Daarnaast vervangt het 6 korvetten & 5 LPD's. Deze LPD's zijn zeer klein (8,500 ton) maar ze zijn wel wat wij misschien kunnen gebruiken als basis voor LPX en daarom vond ik deze vervangers wel interessant om te bestuderen. Ze zijn kleiner dan de LPD (141 x 21 m) maar groter dan een fregat (115 x 16 m), volgens de info is het MRCV rond de 130-135 m lang. Dit komt wel overeen met de Damen Crossover's , overigens een ex-kanidaad voor deze tender.

Ondanks de andere eisen qua capaciteit is deze klasse interessant om te volgen puur en alleen voor het formaat schip en wat men daar in krijgt qua capaciteit. Het ontwerp is ook nog niet definitief, er zijn ook modellen met een dok maar daar is vanuit singapore geen behoefte aan. De USV's die meegenomen worden zijn 16 m lang en daar past ook een LCVP/CB90 stijl boot in.


Master Mack

Vind de capaciteiten erg beperkt.

Parera

#2445
Republic of Singapore Navy's multirole combat vessel (MRCV), een schip kleiner dan de LST's (Endurance klasse) maar een slag groter dan de fregatten (Formidable klasse), deze schepen zullen de 6 Victory klasse korvetten vervangen. Maar het concept komt deels overeen met wat wij zouden kunnen aankopen als LPX. De invloed van de Deense ontwerper Odense Maritime Technology (Absalon, Iver Huitfeldt, Type 31) & Saab zijn goed zichtbaar.

Via Min. Def. Singapore




En een model van de recente beurs IMDEX Asia 2023

Parera

#2444
Vandaag kwam ik onderstaande foto tegen van de Italiaanse jager Caio Duilio (D 554), hier zijn de twee nieuwe 76 mm STRALES kanons zichtbaar + de 48 Sylver A50 VLS cellen. Het schip heeft een derde 76 mm STRALES kanon op de hangaar waarmee het schip 360 graden dekking heeft tegen luchtdoelen maar ook tegen oppervlakte doelen. Voor de 48 cellen is ruimte voor nog eens 16 Sylver A50 VLS cellen. De Horizon klasse destroyers zijn ruim 152 m lang bij 20 m breed en met een water verplaatsing van bijna 7800 ton geen kleine schepen.


[Bron: twitter Naval Analyses @D__Mitch]

Door deze foto vroeg ik me af of we voor het AWWF misschien niet naar deze klasse moeten kijken? Dus een groot aantal VLS cellen op de boeg 48/64 , uiteraard wel Mk41 Strike length. Met daarachter een 2 tal 76 mm's & op de hangaar onze RAM. Op die manier bouw je echte AAW/BMD schepen, wat wel ontbreekt is de vuurkracht van het 127 mm kanon maar daar heb ik ook aan gedacht.

Het LPX krijgt een 127 mm kanon op de boeg met daarachter een 16 cells Mk41 VLS strike length. Aangezien de LPX toch meer in de rol van het LPD zal optreden en daarmee dus ook zelfstandig landdoelen kan aanvallen zie ik daar wel het nut van.

Je kan er natuurlijk voor kiezen om het AWWF nog voor de 48 VLS cellen een 127 mm kanon te geven en midscheeps de 16 extra VLS cellen te plaatsen maar ik heb mijn twijfels over of dat formaat schepen binnen onze vloot gaan passen. Dan kom je in de buurt van het formaat F-126 met 10.000 ton. Daarnaast zie ik een schip met 1x 127 mm + 2x 76 mm + 48 / 64 VLS cells + RAM CIWS ook als veel te zwaar voor de KM (krijgen we niet door de kamer heen).

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

CitaatTomahawk:

Tomahawk Block IV has a longer range than its predecessors (well in excess of 1,000 miles), can be directed at a new target in mid-flight, and can also beam back images of the battlefield to its launch platform. The Royal Navy is the only foreign user of the missile to date.

According to Raytheon, U.S. and allied militaries have flight-tested the GPS-enabled Tomahawk 550 times and used it in combat more than 2,300 times. Its most recent use came in 2018, when U.S. Navy warships and submarines launched 66 Tomahawk missiles at Syrian chemical weapon facilities.

All Tomahawk Block IVs are being upgraded to Block V with longer range and dynamic targeting with the capability to hit vessels at sea (maritime strike role). Raytheon is recertifying and modernizing the missile, extending its service life by 15 years, and resulting in the new Tomahawk Block V series:

Block V: A modernized TACTOM with upgraded navigation and communication
Block Va: Block V that can strike moving targets at sea
Block Vb: Block V, with a joint multi-effects warhead that can hit more diverse land targets

On the international front, the UK Royal Navy is so far the only user of the cruise missile outside of the US. This is about to change however, with both Australia and Japan set to procure Tomahawk missiles.
https://www.navalnews.com/naval-news/2023/04/netherlands-selects-tomahawk-to-arm-frigate-and-submarines/

ergens had ik al gelezen dat we de laatste versie zouden krijgen, dus Block V, maar of het de V, Va of Vb wordt is nog even de vraag.

Harald


Parera

Citaat van: Lex op 11/04/2023 | 21:47 uur
Okay. Reactie mzz wordt dus anders omvat, als niet er zake doend.
Advies: lees reactie, beschouw deze vooralsnog blind een reactie te geven.

Nee het word niet afgedaan als niet ter zaken doend, maar volgens mij is het duidelijk op deze afbeelding dat het zonder te veel problemen moet passen. Wat ik concludeer is puur op basis van het plan 1956 dat een extra steiger daar mogelijk is. En ik vraag me af waarom men niet daarvoor gekozen heeft.

Citaat van: Thomasen op 11/04/2023 | 21:50 uur
Ja, maar met de steeds grotere schepen wordt het dan ook steeds krapper.
Afmeren is een complexe maneuvre. Zeker in Den Helder, waar het ALTIJD waait.
En dat brengt ook gewoon risico's met zich mee. m.a.w het is niet toekomstbestendig. Misschien dat een verlenging van de stijgers mogelijk is. Maar misschien niet nodig nu.

Daar kan ik me nog wel in vinden, nu is het zeker met moderne hulpmiddelen (sleepboten en/of boeg-hek schroeven een stuk makkelijker dan vroeger. Maar ik kan me wel voorstellen dat er graag wat extra ruimte behouden blijft tussen de schepen die er al liggen en nog aan het aan/afmeren zijn.

De ruimte tussen beide steigers is op dit moment +/- 280 m (gemeten via google maps dus niet 100% accuraat). Zou je daar een steiger van 45 m breedte (afmeting huidige en toen geplande steiger) afhalen houd je 235 m over. Dat moet dan verdeeld worden over 4 aanlegplekken wat neer komt op 58,75 m per positie x 250 m. Of dit voldoende is weet ik niet, ik heb nog nooit een schip afgemeerd in de nieuwe haven dus vind dat ik daar geen oordeel over kan vellen.

Uiteraard zou een iets smallere steiger meer ruimte bieden, maar misschien kan dat juist weer niet i.v.m. allerlei dingen die aan/afgevoerd moeten worden via de steigers.

Lex

Okay. Reactie mzz wordt dus anders omvat, als niet er zake doend.
Advies: lees reactie, beschouw deze vooralsnog blind een reactie te geven.

Parera

Citaat van: Lex op 11/04/2023 | 21:21 uur
Iets met steigerbreedte?


Bron: Marineschepen.nl

Volgens de oude plannen uit 1950 was het heel goed mogelijk om daar een extra steiger te plaatsen vergelijkbaar met de twee huidige steigers. Zeker omdat ze het nu hebben over stoppen met dubbel liggen i.v.m. veiligheid qua brand /explosie zou dit wat mij betreft een hele goede optie kunnen zijn. Deze nieuwe steiger zou nog eens 2x 250 m kade toevoegen waar makkelijk fregatten / LPX'en aan kunnen afmeren.

Het origineel via NIMH
https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto-s/detail/3cdaccc3-3ed9-9133-7043-1c65cfb6a81b/media/59a186e3-fc10-bca1-a557-a8a8cee3d73d