NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Jooop

Citaat van: dudge op 01/06/2011 | 10:35 uur
De NH-90 wordt voor een deel door Nederland geproduceerd. Daarbij, heb ik dus mijn twijfels over dit bericht. vergeet niet dat het ding inmiddels is verkocht aan 14 landen, in totaal meer dan 500 stuks. En als het 70% van de beloofde prestaties haalt presteerd het nog steeds beter dan de blackhawk.

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens, het hangt ervan af waaraan de NH90 niet voldoet. Als het bijvoorbeeld de specs niet haald zoals minimum hoogte omdat het toestel mischien zwaarder is uitgevallen dan gespecificeerd kan het wel een groot probleem vormen, denk aan inzet in Afghanistan met bergen enz.

Aan de andere kant specificeren de fabrikanten soms wat in de praktijk ook niet klopt, volgens de fabrikant moet mijn auto 1 op 16 halen (ik heb het nog nooit gezien)


Nikehercules

Citaat van: Nikehercules op 01/06/2011 | 11:23 uur
Te zwaar, niet ruim genoeg en een actieradius die niet zo groot is als gedacht. Defensie is niet te spreken over de nieuwe transporthelikopter NH-90. De opvolger van de Cougar is te beperkt inzetbaar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht.

Wat is hier aan de hand? Er word gesproken over te zwaar, te weinig actieradius, niet ruim genoeg maar ten opzichte van wat?
Ten opzichte van de wensen van de KLu of ten opzichte van wat er met de fabrikant is afgesproken?

Nikehercules

Defensie niet blij met nieuwe heli, beter alternatief toch afgewezen

Te zwaar, niet ruim genoeg en een actieradius die niet zo groot is als gedacht. Defensie is niet te spreken over de nieuwe transporthelikopter NH-90. De opvolger van de Cougar is te beperkt inzetbaar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht.

Trouw schrijft vanochtend dat de helikopters in de praktijk te zwaar blijken en minder mensen kunnen vervoeren dan gedacht. Ook kan het toestel bij hogere temperaturen minder ver vliegen dan voorzien. De Duitse krijgsmacht zou eveneens kritisch zijn over de heli's. De NH-90 is een Europees Defensieproject van Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland.

Fabrikant NH Industries heeft na overleg andere helikopters aangeboden, maar dat wil Defensie niet. Waarom is onduidelijk. De alternatieve Eurocopter EC-725 (wiki), een gemoderniseerde Cougar, is met 23 miljoen euro per stuk ruim de helft goedkoper en voldoen wel aan de eisen. Defensie heeft twintig NH-90′s besteld voor 1 miljard euro. Er zijn er nu vier geleverd. Een defensiezegsman ontkent tegenover Novum dat er officieel een alternatief is aangeboden. "Er is dus ook officieel niets afgeslagen."

Aanvankelijk zou de NH-90 alleen de Lynx-marinehelikopter vervangen. Door de bezuinigingen is het toestel nu ook de vervanger van de zeventien Cougars. Wegens het korten op het defensiebudget staan er daarvan al veertien aan de grond. De andere drie vliegen nog tot eind volgend jaar.

Bron: NRC

Harald

Problemen met de NH90 omtrent prestaties e.d. zijn natuurlijk niet nieuw, hierdoor ook de enorme vertraging in de leveringen

Maar als je steeds hogere eisen steld en er aanpassingen moeten gedaan worden aan de heli is het natuurlijk niet geheel verwonderlijk dat de heli zwaarder wordt.  En een zwaardere heli verbruikt meer brandstof en hierdoor minder bereik en mindere prestaties => logisch toch ?
Ook dat afmetingen "te klein" zijn weet je volgens mij ook wel eerder.


Mourning

Citaat van: dudge op 01/06/2011 | 10:35 uur
Citaat van: Tanker op 01/06/2011 | 10:29 uur
Wat een ongeloofelijk verhaal weer dit, waarom niet gewoon 20  blackhawks aangeschaft ?
Wat een amateurs werken er ook bij sommige afdelingen......
:mad:
De NH-90 wordt voor een deel door Nederland geproduceerd. Daarbij, heb ik dus mijn twijfels over dit bericht. vergeet niet dat het ding inmiddels is verkocht aan 14 landen, in totaal meer dan 500 stuks. En als het 70% van de beloofde prestaties haalt presteerd het nog steeds beter dan de blackhawk.

Zou kunnen hoor, maar waar baseer je dat op?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Tanker

Wat een ongeloofelijk verhaal weer dit, waarom niet gewoon 20  blackhawks aangeschaft ?
Wat een amateurs werken er ook bij sommige afdelingen......

:mad:

Harald

Zou het bezwaarlijk zijn om de NH90 te vervangen door EC725 toestellen ?
(even geen rekenhouden met wat de voorkeuren van defensie zijn)

volgens mij, zijn ze beter dan de Cougars en tevens te gebruiken voor zee-operatie's (stationering op KM-schepen)

http://www.zap16.com/2011/02/eurocopter-ec725-caracal/

http://www.airforce-technology.com/projects/ec725/

yelloow

Te zwaar, niet ruim genoeg en een actieradius die niet zo groot is als gedacht. Defensie is niet te spreken over de nieuwe transporthelikopter NH-90. De opvolger van de Cougar is te beperkt inzetbaar, blijkt uit een intern rapport van de luchtmacht.
Trouw schrijft vanochtend dat de helikopters in de praktijk te zwaar blijken en minder mensen kunnen vervoeren dan gedacht. Ook kan het toestel bij hogere temperaturen minder ver vliegen dan voorzien. De Duitse krijgsmacht zou eveneens kritisch zijn over de heli's. De NH-90 is een Europees Defensieproject van Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland.

Fabrikant NH Industries heeft na overleg andere helikopters aangeboden, maar dat wil Defensie niet. Waarom is onduidelijk. De alternatieve helikopters, de Eurocopter AS-725, zijn met 23 miljoen euro per stuk ruim de helft goedkoper en voldoen wel aan de eisen. Defensie heeft twintig NH-90′s besteld voor 1 miljard euro. Er zijn er nu vier geleverd.

Aanvankelijk zou de NH-90 alleen de Lynx-marinehelikopter vervangen. Door de bezuinigingen is het toestel nu ook de vervanger van de zeventien Cougars. Wegens het korten op het defensiebudget staan er daarvan al veertien aan de grond. De andere drie vliegen nog tot eind volgend jaar.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/06/01/defensie-niet-blij-met-nieuwe-heli-beter-alternatief-toch-afgewezen/

Harald

Ik las nog verdere info omtrent de motoren, de Britse apache hebben dus Rolls-Royce Turbomeca RTM322 motoren.

One of the major differences between the UK WAH-64 and US AH-64 variants is the folding blade mechanism to stow the helicopters in confined spaces; the rotor blades also have anti-ice protection to allow operations in arctic environments. Another is the use of Rolls-Royce Turbomeca RTM322 01/12 engines instead of the General Electric T700-GE-701Cs. The Rolls-Royce engine produces 1,565 kW (2,100 hp) vs 1,410 kW (1,890 hp) for the GE T700C engine.

http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_Apache

Lex

Dank voor het opzoeken.

Harald

Citaat van: Lex op 20/05/2011 | 21:50 uur
Citaat van: dudge op 20/05/2011 | 21:27 uur
Van de motoren is inderdaad wel een zet die (eindelijk) eens getuigd van het vermogen om enigzins vooruit te kijken, al is het maar een heel klein beetje.....
Ik waag te betwijfelen, of de BV-NL dezelfde motoren heeft als Oman, een land waar de heli veelal op grote hoogte moet opereren.
Mij staat bij, dat deze motoren behoren tot het reserve pakket, in geval bij een uitzending op grote hoogte.
Het juiste antwoord zal wel ergens op het DF staan, in een van de Kamerbrieven/stukken.

ik heb nog even verder gezocht, maar helaas wij hebben dus NIET dezelfde motoren. Ik dacht eerst dat we wel dezelfde hadden
Oman heeft de verbeterde versie, type RTM 322-01/9A enhanced version

http://www.nhindustries.com/publications/en/ref/FIRST-FLIGHT-OF-THE-OMAN-NH90_340.html


KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/05/2011 | 21:43 uur
Dit samen met de mededeling dat de capaciteit van alle toestellen voor transporttaken wordt vergroot versterkt mijn eerder geuite vermoeden dat de verhouding maritiem versus transport verder zal veranderen ten voordele van de transporttaak. Ter vervanging dus van de Cougars.

En is precies in lijn met wat ook ik al diverse malen heb aangegeven, namelijk dat de KLu het DHC de "marinehelikopters" aan het inlijven is.  >:(

Lex

Citaat van: dudge op 20/05/2011 | 21:27 uur
Van de motoren is inderdaad wel een zet die (eindelijk) eens getuigd van het vermogen om enigzins vooruit te kijken, al is het maar een heel klein beetje.....
Ik waag te betwijfelen, of de BV-NL dezelfde motoren heeft als Oman, een land waar de heli veelal op grote hoogte moet opereren.
Mij staat bij, dat deze motoren behoren tot het reserve pakket, in geval bij een uitzending op grote hoogte.
Het juiste antwoord zal wel ergens op het DF staan, in een van de Kamerbrieven/stukken.

Elzenga

#333
"Tijdens de missie in Afghanistan en de anti-piraterijoperaties is gebleken dat beeldmateriaal van groot belang is voor een operationele analyse. Indien nodig kunnen de beelden ook dienen als juridisch bewijsmateriaal."....en voor PR filmpjes om te laten zien hoe daadkrachtig Nederland optreedt... :angel:

Ik lees ook dat van de 14 sets om de NFH-toestellen voor maritieme taken uit te rusten er twee in de reserve gaan. Dat betekent volgens mij dus dat de toestellen blijkbaar ook zonder uitgerust kunnen worden. Men stelt nu dus wel dat er 12 voor die taak worden uitgerust, maar dat kunnen er dus ook minder worden..want de sets zijn blijkbaar in- en uit te bouwen. Dit samen met de mededeling dat de capaciteit van alle toestellen voor transporttaken wordt vergroot versterkt mijn eerder geuite vermoeden dat de verhouding maritiem versus transport verder zal veranderen ten voordele van de transporttaak. Ter vervanging dus van de Cougars.

HermanB

Dan hebben ze het goed verstopt want ik zie nergens de kenmerkende bol.