Defensie stopt steun 5-meiviering

Gestart door -Peter-, 25/09/2009 | 23:23 uur

Lex

Kamer wil nog drie jaar herdenking Wageningen

DEN HAAG - Defensie moet het bevrijdingsdefilé op 5 mei in Wageningen nog drie jaar blijven steunen. Dat vindt de Tweede Kamer. De PvdA zal daar samen met coalitiegenoten CDA en de ChristenUnie woensdag een voorstel over indienen tijdens de behandeling van de begroting van Defensie voor 2010.

Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) besloot in september dat zijn ministerie volgend jaar voor het laatst meedoet aan de herdenking. Dat is een jubileumjaar, 65 jaar na het eind van de Tweede Wereldoorlog. Daarop kwam veel kritiek van organisaties en vanuit de politiek. Onlangs kwam De Vries al terug op het besluit. Hij zal volgend jaar pas een definitief besluit nemen.

De Vries wilde er vanaf, omdat Defensie op de centen moet letten. Ook kost de inzet in Wageningen veel menskracht. Defensie wil zich bovendien meer richten op de landelijke Veteranendag die elk jaar in juni in Den Haag wordt gehouden.

Telegraaf, di 01 dec 2009, 18:48

Elzenga

misschien dat er voor juni 2010 wel grote dingen verandert zijn in politiek Den Haag ;)... en dit dus gewoon uitstel is tot een nader beslismoment door mogelijk een ander Kabinet...(of andere premier..)

Dr_pepper

goed om te weten dat het ministerie van defensie meeleeft met onze veteranen  :mad:

boekje_pienter

Citaat van: Lex op 23/10/2009 | 15:13 uur
Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) zal in juni volgend jaar alsnog bekijken of de ondersteuning doorgaat en zo ja, in welke vorm.

Ben erg benieuwd welke andere argumenten vóór het laten doorgaan van Wageningen de bewindsman in 2010 hoopt te vinden (anders dan alle legitieme argumenten die al naar voren zijn gebracht) om het besluit over al dan niet doorgaan over die herdenking heen te tillen?

Lex

Defensie stelt besluit steun Wageningen uit

DEN HAAG - Het is nog niet zeker of Defensie echt stopt met de steun aan de jaarlijkse herdenking op 5 mei in Wageningen. Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) zal in juni volgend jaar alsnog bekijken of de ondersteuning doorgaat en zo ja, in welke vorm.

Dat heeft De Vries vrijdag aan de Tweede Kamer laten weten in antwoord op schriftelijke vragen van de VVD en PVV. Daarmee komt De Vries terug op zijn besluit eind september om alleen nog in 2010 de 65-jarige jubileumviering te steunen. Defensie droeg altijd bij met geld en militairen.

Op het besluit van de staatssecretaris kwam veel verzet, onder meer vanuit vanuit de landelijke en lokale politiek, veteranen en het Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 Wageningen.

Telegraaf, vr 23 okt 2009, 15:04

KapiteinRob

Citaat van: Mosselman op 29/09/2009 | 08:00 uur
Kan aan mij liggen, maar nogal tegenstrijdig.

Dat ligt dan aan jou.

Mosselman

#37
Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2009 | 20:17 uur
Het is niet alleen inconsequent; het zegt wat mij betreft WEER eens iets m.i. betreurenswaardigs over defensie, namelijk dat het bereiken van de jeugd belangrijker wordt geacht dan het waarderen van de (oud-)medewerkers van het eigen bedrijf.......

Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2009 | 16:52 uur
Overtrokken reactie. Op de Dam en m.n. op Veteranendag is er de nodige aandacht voor veteranen. Als de geldbomen tot in de hemel groeien, kun je wellicht terecht klagen, maar aangezien onze gehele organisatie kraakt en piept onder de opgelegde bezuinigingen vindt ik het niet meer dan redelijk dat defensie kijkt waar er nog meer bezuinigd kan worden buiten de rekening bij het eigen personeel neerleggen!

Kan aan mij liggen, maar nogal tegenstrijdig.

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 28/09/2009 | 20:49 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2009 | 20:33 uur...Wanneer ik als spijkerbroek...
Kun je je dat nog herinneren dan?  :P ;D

Ja hoor, zo'n 10 jaar voor jou.

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2009 | 20:33 uur...Wanneer ik als spijkerbroek...
Kun je je dat nog herinneren dan?  :P ;D

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 27/09/2009 | 20:36 uur
Citaat van: Lex op 27/09/2009 | 20:28 uur
Citaat van: Cigarz op 27/09/2009 | 20:20 uur
Het rondvliegen van die artiesten, heeft inderdaad een reclame/wervings doel...
Aangezien we tegenwoordig leven in een wereld van cijfertjes, vraag ik mij af of het ergens terug te vinden is dat dit een "positieve" uitstraling heeft op de werving?

Natuurlijk is dat nergens terug te vinden. Het heeft m.i. ook geen enkel invloed op de werving. Je kunt er hooguit iets mee aan je naamsbekendheid doen en/of je imago. Hetzelfde geldt voor dat raceteam en die zogenaamde topsporters. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die door het zogenaamd wervend vermogen van deze lieden heeft besloten in dienst van defensie te treden of dat te overwegen.

Zoals te zien is aan mijn profiel; een spijkerbroek. Mij geeft het een raar gevoel als De Toppers uit een Cougar komen zetten; ik denk dan: "Zo dat is leuk geregeld". Meer niet. Wel moet het betaald worden en wie draait daar voor op. Ik neem aan DEF. Dat is dus een slechte zaak. Ook al was het uit oogpunt van PR doeleinden; het is ten principale onjuist om dit soort acties te scharen onder bijvoorbeeld het algemene belang.
Ik word er in ieder geval niet tot aangetrokken of aangezet om te solliciteren bij DEF. Dat zou eerder het geval zijn als er activiteiten worden ontplooid die aan het militaire bedrijf linken, bijvoorbeeld een open dag of veteranendag.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 27/09/2009 | 20:28 uur
Citaat van: Cigarz op 27/09/2009 | 20:20 uur
Het rondvliegen van die artiesten, heeft inderdaad een reclame/wervings doel...
Aangezien we tegenwoordig leven in een wereld van cijfertjes, vraag ik mij af of het ergens terug te vinden is dat dit een "positieve" uitstraling heeft op de werving?

Natuurlijk is dat nergens terug te vinden. Het heeft m.i. ook geen enkel invloed op de werving. Je kunt er hooguit iets mee aan je naamsbekendheid doen en/of je imago. Hetzelfde geldt voor dat raceteam en die zogenaamde topsporters. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die door het zogenaamd wervend vermogen van deze lieden heeft besloten in dienst van defensie te treden of dat te overwegen.

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 27/09/2009 | 20:20 uur
Het rondvliegen van die artiesten, heeft inderdaad een reclame/wervings doel... ;)

Het meewerken aan evenementen waar je laat zien je (oud-)medewerkers nog steeds te steunen zou je ook als zodanig kunnen interpreteren.

Wanneer ik als spijkerbroek Van Velsen, Frans Bauer of Anouk uit een Cougar zie stappen, denk ik niet meteen "goh, laat ik eens bij defensie gaan werken". Als ik defensie een evenement voor zijn (oud-)werknemers zie ondersteunen, zou ik zomaar kunnen denken "goh, dat is nou eens een werkgever die personeelszorg hoog in het vaandel heeft staan". Als insider weet ik inmiddels v.w.b. dat laatste beter, maar dat is een andere discussie.....

Lex

Citaat van: Cigarz op 27/09/2009 | 20:20 uur
Het rondvliegen van die artiesten, heeft inderdaad een reclame/wervings doel...
Aangezien we tegenwoordig leven in een wereld van cijfertjes, vraag ik mij af of het ergens terug te vinden is dat dit een "positieve" uitstraling heeft op de werving?

Cigarz

Het rondvliegen van die artiesten, heeft inderdaad een reclame/wervings doel... ;)

KapiteinRob

Ik wil ook nog even kwijt het weer inconsequent van defensie te vinden de steun voor Wageningen wel in te trekken, maar niet te reppen over het spelen van taxi voor artiesten door op 5 mei kris-kras over Nederland te vliegen met helikopters zodat er festivals opgeluisterd kunnen worden. Het is niet alleen inconsequent; het zegt wat mij betreft WEER eens iets m.i. betreurenswaardigs over defensie, namelijk dat het bereiken van de jeugd belangrijker wordt geacht dan het waarderen van de (oud-)medewerkers van het eigen bedrijf.......