"Nederlandse soldaten verluxen teveel"

Gestart door HermanB, 24/01/2008 | 15:19 uur

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 26/01/2008 | 23:37 uur
Moet zeggen dat deze generaal altijd wel recht door zee is, kan ik wel waarderen.
Ik heb dat met veel officieren die nog een carriere wilden maken toch wel anders gezien.

Los van de grote waardering die ik voor generaal Cammaert heb, meen ik me herinneren dat hij als commandant van de WCOY in de jaren 80 niet onder al z'n mannen even geliefd was. Ik vond hem zelf toendertijd een ietwat arrogant en uit de hoogte. Maar goed, mensen en meningen veranderen in de loop der jaren; mijn mening dus ook..... ;)

Tanker

Moet zeggen dat deze generaal altijd wel recht door zee is, kan ik wel waarderen.
Ik heb dat met veel officieren die nog een carriere wilden maken toch wel anders gezien.
Ik roep al jaren dat de hele westerse wereld het werelddeel Afrika structureel laat afrotten.
Complete stammen slachten elkaar af, en er is niemand die ingrijpt

Zal ook wel meespelen dat er weinig economisch belang mee gemoeid is zoals oliepijpleidingen in het Midden-oosten dat wel zijn....

KapiteinRob

Voor de duidelijkheid; ook de Amerikanen hoeven niets te betalen voor hun eten en inwoning tijdens missies. Zou ook te zot voor woorden zijn.....

Ros

Citaat van: Fazer op 26/01/2008 | 15:44 uur
zo... en ik maar denken dat paresto duur is  ;D Maar moeten de amerikaanse soldaten tijdens een uitzending hun eten zelf betalen? Bij "ons" word het eten dan toch betaald door de baas?(ik heb geen idee aangezien ik nooit op uitzending geweest ben)

Nee, de kosten zijn voor rekening van de baas.

mikemans

Ik ga er van uit dat de amerikaanse soldaten niet voor kost en inwoning hoeven betalen in afghanistan.

Waar het mij om gaat is dat we vanwege een ogenschijnlijke besparing op geld onze troepen blootstellen aan een aanzienlijk gevaar. Dat we vanuit kostenoverwegingen onze operaties afhankelijk maken van extra factoren waarop we geen invloed uit kunnen oefenen. Een Nederlandse commandant heeft bijvoorbeeld geen zeggenschap over het geweld dat een subcontactor van een burgerbedrijf uitoefend, terwijl dit geweld wel onder Nederlandse vlag geschied.

Het geheel wordt natuurlijk ook vanuit politiek oogpunt gedaan. Immers nu zegen we dat er slechts 1600 militairen uitgezonden zijn. De rest van het werk wordt gedaan door burgers die buiten de politieke telling gehouden worden. Elke ingezette burger en afghaan is een concessie aan de veiligheid van onze troepen en aan de slagingskans van de missie.

Of het inzetten van burgerbedrijven netto geldbesparing oplevert is overigens nooit duidelijk geworden. maar ik bevindt mij geloof ik ver buiten de grens van het topic.

De generaal vindt de overhead in het missiegebied te groot en vat dat samen onder de noemer secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik kan hem daar zeer ver in volgen.

Fazer

Citaat van: Ros op 26/01/2008 | 14:24 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 26/01/2008 | 13:20 uur
Ik vraag me af of zo'n vreemde manier van logistiek bedrijven alleen bij de Nederlandse defensie voorkomt of dat ook andere landen iets dergelijks hebben opgezet om goedkoper uit te zijn.  Ik heb er nog nooit van gehoord in elk geval...

Uitbesteding om het goedkoper te maken zeker niet. Het Amerikaanse bedrijf Haliburton heeft een multi miljoenen contract met de US Army om voor voeding en behuizing te zorgen in Irak. Laatst nog een uitzending gezien hoe het in de praktijk werkt. Plastic bord met friet en een hamburger kost  $ 18,00. Neem je een extra plastic bordje mee om het af te dekken en warm te houden kost het ineens    $ 36,00.

Als de Nederlanders in Afghanistan volledig zelfstandig zouden moeten zijn komen wij, voorzichtig uitgedrukt, nog een paar honderd man tekort om dit mogelijk te maken. Denk aan eigen transport en de bijbehorende beveiliging. En ook deze eenheden hebben een forse logistieke ondersteuning nodig.


zo... en ik maar denken dat paresto duur is  ;D Maar moeten de amerikaanse soldaten tijdens een uitzending hun eten zelf betalen? Bij "ons" word het eten dan toch betaald door de baas?(ik heb geen idee aangezien ik nooit op uitzending geweest ben)
GS500e(25kw)--> GS850g --->SV650s --> FZS600

2x geopereerd aan mn schenen, 3mnd MRC in Doorn, ruim 1 jaar bloed, zweet en tranen.

Ros

#11
Citaat van: Ton de Zwart op 26/01/2008 | 13:20 uur
Ik vraag me af of zo'n vreemde manier van logistiek bedrijven alleen bij de Nederlandse defensie voorkomt of dat ook andere landen iets dergelijks hebben opgezet om goedkoper uit te zijn.  Ik heb er nog nooit van gehoord in elk geval...

Uitbesteding om het goedkoper te maken zeker niet. Het Amerikaanse bedrijf Haliburton heeft een multi miljoenen contract met de US Army om voor voeding en behuizing te zorgen in Irak. Laatst nog een uitzending gezien hoe het in de praktijk werkt. Plastic bord met friet en een hamburger kost  $ 18,00. Neem je een extra plastic bordje mee om het af te dekken en warm te houden kost het ineens    $ 36,00.

Als de Nederlanders in Afghanistan volledig zelfstandig zouden moeten zijn komen wij, voorzichtig uitgedrukt, nog een paar honderd man tekort om dit mogelijk te maken. Denk aan eigen transport en de bijbehorende beveiliging. En ook deze eenheden hebben een forse logistieke ondersteuning nodig.

Ros

Citaat van: mikemans op 26/01/2008 | 13:06 uur
De generaal bedoeld dat de overhead belachelijke vormen aan begint te nemen. Ik ben het met dat standpunt eens. Het primaire proces van defensie in afghanistan is het verschaffen van veiligheid. Tegen de tijd dat er slechts 10% van het defensie personeel daadwerkelijk in dat primaire proces zit en de rest van de 90% in de ondersteuning dan is er iets mis.

De 10%-90% vergelijking is een beetje overdreven. Het is geen geheim dat om een mannetje in het veld aan het werk te houden er ca. 3 anderen "achter" de schermen bezig zijn om dit mogelijk te maken. Voeding, behuizing, onderhoud en medische verzorging, noem ze maar op.

Ton de Zwart

Dat uitbesteden van logistieke taken aan burgers is idd een vreemde zaak.  Het is overduidlijk veroorzaakt door de ongebreidelde zucht naar bezuinigen waar maar mogelijk. Kwestie van puur cententellen, iets waar Nederlanders altijd erg bedreven in zijn geweest. In vredessituaties gaat dat allemaal wel, maar op het moment dat je in een oorlogsituatie bent, afhankelijk te zijn van een reeks burgerbedrijven is absurd.  Ik vraag me af of zo'n vreemde manier van logistiek bedrijven alleen bij de Nederlandse defensie voorkomt of dat ook andere landen iets dergelijks hebben opgezet om goedkoper uit te zijn.  Ik heb er nog nooit van gehoord in elk geval...

mikemans

#8
De generaal bedoeld dat de overhead belachelijke vormen aan begint te nemen. Ik ben het met dat standpunt eens. Het primaire proces van defensie in afghanistan is het verschaffen van veiligheid. Tegen de tijd dat er slechts 10% van het defensie personeel daadwerkelijk in dat primaire proces zit en de rest van de 90% in de ondersteuning dan is er iets mis.

Er is overigens enorm veel mis want die ondersteunende taken bevatten bijvoorbeeld niet de aanvoer van leefmiddelen of brandstof en de catering. Die taken zijn uitbesteed aan burgerbedrijven. Deze bedrijven hebben de beveiliging van de logisitieke aanvoerlijn van deze ZEER belangrijke zaken op hun beurt ook weer uitbesteed aan, u raad het al, een ander burgerbedrijf. Dit beveiligingsbedrijf maakt dan weer gebruik van de lokale bevolking om deze beveiligingstaken uit te voeren.

Fijn idee, dat je hele militaire operatie afhangt van dit soort makkelijk te infiltreren en verder niet te controleren bedrijven. Ik zou met argwaan naar mijn avondeten kijken als ik mij realiseerde dat deze hap de gehele tijd voordat het op mijn bord belande toegankelijk was voor mijn 'vijand'. Nederland en haar defensie leeft in een fantasiewereld.

Ros

Het zal aan mij liggen..........een kok is kok en alleen maar dat. Die gaat de poort echt niet uit om Talibanners op te jagen (of hen recepten afhandig te maken). In mijn beleven is het genot van een gevarieerd menu, noem het maar luxe, een van de pijlers van een goed moraal. Voeding en verzorging is wat mij betreft geen secundaire voorziening maar primair.

Wat de bureaucratie betreft, het kan altijd beter.

jspoor

Citaat van: Ros op 24/01/2008 | 16:10 uur
Wat het zg verluxen met de inzet van Nederlandse militairen te maken heeft kan ik niet begrijpen. Is het dan de bedoeling om ons in den vreemde aan te passen aan de lokale eetgewoonten ?.

Ik denk dat generaal Cammaert probeert te zeggen dat we te veel bezig zijn met secundaire arbeidsvoorwaarden en bureaucratie waardoor er te weinig tijd/personeel over is om daadwerkelijk actie te ondernemen.

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 24/01/2008 | 16:10 uur
Wat het zg verluxen met de inzet van Nederlandse militairen te maken heeft kan ik niet begrijpen. Is het dan de bedoeling om ons in den vreemde aan te passen aan de lokale eetgewoonten ?.

Nee, maar dat zegt Cammaert ook niet.  ;)

Ros

De mening en uitspraken van de generaal moeten hem slapeloze nachten bezorgen. Weten waar de schoen wringt en vervolgens, conform de Haagsche plannen handelen.

Wat het zg verluxen met de inzet van Nederlandse militairen te maken heeft kan ik niet begrijpen. Is het dan de bedoeling om ons in den vreemde aan te passen aan de lokale eetgewoonten ?.

KapiteinRob

Als er op deze aardkloot wat meer Cammaert's rondliepen, zag het er waarschijnlijk iets minder erg uit......

KapiteinRob

Ik heb gemeend de tekst te kopiëren uit de Spits, gezien de lange downloadtijd. Tevens kan er dan makkelijker geciteerd worden.

Rob
Forumbeheerder



Nederlandse soldaten verluxen te veel.

Interview met generaal-majoor Patrick Cammaert

DOOR LEONIE VAN NIEROP

Nederland levert een waardevolle bijdrage aan vredesoperaties in Afghanistan maar da tmag niet betekenen dat Afrika wordt vergeten. Dat vindt generaal-majoor Patrick Cammaert(57), de voormalige hoogste militair binnen de VerenigdeNaties (VN). Vanaf het begin van de jaren negentig voerde Cammaert het bevel over VN-eenheden in Cambodja, Bosnië, Ethiopië en Eritrea. Vorig jaar keerde hij terug uit de Democratische Republiek Congo(DRC), waar hij twee jaar lang commandant was van de grootsteVN-vredesoperatie ooit. 'Congo is een hel op aarde.' Als generaal Cammaert over Afrika spreekt, bliksemen zijn ogen achter zijn hoornen bril. Toen hij in 2005 als bevelhebber in Congo aantrad, zag hij hoe plaatselijke milities en zwaarbewapende Rwandese Hutu's het land van goud en diamanten beroofden en de bevolking daarbij aan gruwelijke terreur onderwierpen. Massaverkrachtingen, martelingenen zelfs kannibalisme waren aan de orde van de dag. Dankzij een stevig VN-mandaat, robuuste bewapening en goede geweldsinstructies kon Cammaert alle middelen inzetten om de Congolese bevolking tegen de rebellen te beschermen. Zijn divisie telde1 5.000 militairen van 52 verschillende nationaliteiten, Cammaert was de enige Nederlander. Onder zijn leiding leverden de blauwhelmen herhaaldelijk zware gevechten. Met succes. De veiligheid en stabiliteit in Congo namen gedurende de bevelsperiode van Cammaert aanzienlijk toe. Dat wil echter niet zeggen dat de internationale gemeenschap rustig achterover kan leunen. Cammaert: 'Congo is nog steeds een groot drama. Als de VN haar hielen licht, valt het land weer terug in chaos.'

Vindt u dat hetWesten de plicht heeft om in te grijpen in Afrika?

'Ja. Afrika is onder andere in de ontwikkeling achtergebleven doordat de westerse landen het continent altijd onder de duim hebben gehouden. Ik vind dat wij nu onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Westerse landen schrijven wel een plan van aanpak voor vredesmissiesi n Afrika, maar op het moment dat er om troepen wordt gevraagd, zeggen ze: wij hebben het te druk, het komt politiek niet uit, of: wij sturen wel geld en dekens. India, Pakistan en Nepal moeten dan de troepen sturen en dat is niet eerlijk. Je kunt dat niet alleen aan een ander overlaten, je moet het risico delen met zijn allen zoals dat in het handvest van de VN is neergeschreven. Dat geldt dus ook voor Nederland.'

Nederland heeft sinds 1945 deelgenomen aan ruim vijftig internationale vredes- en gevechtsoperaties. Leveren we dan geen belangrijke bijdrage?

'In Afghanistan doen we een hoop goed en belangrijk werk. Maar de vraag doet zich voor of de inspanning die Nederland levert niet efficiënter kan. Hoeveel soldaten gaan er – afgezet tegen de bezetting en de logistieke ondersteuning - nou daadwerkelijk op patrouille? Wem oeten ook oppassen dat we niet te veel verluxen. Je leeft inlanden waar de varkens en de ratten over de weg lopen. Dat is Afrika, dat is Azië. Er zijn hele volksstammen die weten niet beter dan dat. Maar als de Nederlanders ergens worden ingezet, hebben we vier soorten groente nodig, vijf soorten vlees en drie soorten aardappelen. Daarbij is er in de krijgsmacht de laatste jaren een cultuur gegroeid waarbij men de indruk krijgt dat men voortdurend aan elkaar moet rapporteren. Dat hoort ongetwijfeld bij een democratie, maar het betekent dat je een heleboel mensen hebt die op papier bezig zijn om een ander bezig te houden. Ondertussen zouden we er beter voor kunnen zorgen dat er meer mannetjes en vrouwtjes in Afghanistan de poort uitkomen zodat daar een veilige omgeving wordt gecreëerd waarna reconstructie kan plaatsvinden.'

De Nederlandse soldaten zijn op een wederopbouwmissie gestuurd, maar nu blijkt dat een vechtmissie te zijn. Was dat een verkeerde inschatting of kiezersbedrog?

'Schooltjes bouwen was een argument om die missie te verkopen. Menhad beter kunnen zeggen: we sturen een militaire eenheid om een omgeving te creëren die veilig is, zodat er óók aan wederopbouw kan worden gedaan. Vechten en putten slaan gaan hand in hand.'

Van putten slaan lijkt nog nauwelijks sprake.

'Terugkijkend, en dan praat ik over de situatie van voor de Irakese oorlog, had men zich bij de wederopbouw van het land meer moeten concentreren op de reconstructie en training van leger en politie en de versterkingvan de bestuursinstanties. Een ideale democratische staat zoals Westerse landen dat voor ogen hebben is misschien niet direct haalbaar en wenselijk. Wellicht was er een andere, betere situatie ontstaan wanneer een mengvorm waarin het tweeduizend jaar oude stammensysteem was gerespecteerd. Voor de papaveroogst had een reëel alternatief verzonnen moeten worden, in plaats van die te vernietigen en tegen de boer te zeggen: je komt er wel uit. Die boer komt er helemaal niet uit, want die heeft opeens helemaal geen inkomen meer. Die man interesseert het toch niks dat wij hier problemen hebben met heroïne op straat. Die man moet mammie en de kindjes te eten geven.'

Zijn die fouten nog te herstellen?

'Dat is niet zo makkelijk, maar het kan. Door lang vol te houden. Leg de nadruk op goed bestuur. Besteed veel aandacht aan training van de politie en het leger en betaal ze goed. We kunnen wel klagen dat de Afghaanse politie corrupt is, maar wat wil je? Politieagenten verdienen vier dollar per dag.'

Het ziet er naar uit dat we onze handen voorlopig vol hebben aan Afghanistan. Desalniettemin pleit u voor ingrijpen in Afrika?

'Ja, ik vind dat het een het ander niet uitsluit. Ik weet dat de Nederlandse krijgsmacht onder druk staat. Op bescheiden schaal kunnen we echter een waardevolle bijdrage leveren aan VN- en EU-missies in Afrika. We kunnen best een veldhospitaal aanleggen voor Darfur. Met hele simpele dingen kunnen we daar zoveel mensenlevens redden. Kinderen gaan dood omdat ze diarree hebben. Als je ze een zoutoplossing geeft is het over.'

HermanB

Een interessant artikel wat ik tegenkwam op uruzgan weblog. Generaal-majoor Patrick Cammaert stelt een aantal vrij kritische vragen over de manier waarop internationale missies worden aangepakt en dan met name over de luxe die men tegenwoordig verlangt als men op uitzending is en ook de toenemende buraucratisering van Defensie. 

Spits, 24-01-'08

Online versie (pdf bestand) pag. 17