Jack de Vries: Ik bid voor de mannen in Uruzgan, tuurlijk

Gestart door -Peter-, 30/05/2008 | 07:35 uur

KapiteinRob

Citaat van: www.depers.nl op 30/05/2008 | 07:35 uur
'Ik zal zeker bidden voor de mannen, tuurlijk.'

Wat een hypocriete opmerking; het valt me nu pas op. Eerst had ik zoiets van "tuurlijk..... ::), hij zit daar in de kerk en prevelt dat de mannen (en vrouwen) gespaard mogen worden". Maar er staat zal bidden; m.a.w. hij heeft tot nu toe dat helemaal niet gedaan. Nu hoeft-ie dat van mij ook niet, maar sta dan geen mooie, nobele woorden te zeggen die wat mij betreft aan twijfel onderhevig zijn. Politiek correcte CDA-blabla.....

Ros

Iets met zout en slakken..........inderdaad en terecht. De STASDEF  zou de "uitdrager"  van de boodschap moeten zijn dat Defensie niet alleen bestaat uit heren. En zeker in het kader dat er een streven bij Defensie is om meer vrouwen aan te trekken. De heren en dames politici weten gewoon dat zij hun woorden voorzichtig en weloverwogen moeten kiezen.

Citaat van: Dutch.Devil op 31/05/2008 | 10:26 uur
Hebben we eindelijk een staatssecretaris met veel affiniteit met met defensie heeft, is het weer niet goed.  :P ;)

Affiniteit is prima........het zijn daden die wij willen zien. Ik heb De Vries nog geen maatregelen zien nemen om de afbraak en leegloop bij Defensie tegen te gaan.

Dutch.Devil

Citaat van: Ros op 30/05/2008 | 15:50 uur
Citaat
Jack de Vries: Ik bid voor de mannen in Uruzgan

De vrouwen redden zich wel.........................

Ik mag aannemen dat onder de meeste forumleden wel bekend is in welke context het woord "mannen" geplaatst moet worden?
Hebben we eindelijk een staatssecretaris met veel affiniteit met met defensie heeft, is het weer niet goed.  :P ;)

paul1011

Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2008 | 01:18 uur
Eerlijk gezegd is het iets met zout en slakken. Ik roep ook wel eens hij/zij e.d., maar in basic is het van de zotte dat je constant "politiek correct" moet blijven en dan elke keer weer het zo gaat vermelden omdat er nu eenmaal mannen en vrouwen zitten (bij defensie).

Voor ieder "normaal" mens gaat dat inderdaad op. Politici kijken daar toch doorgaands anders naar omdat ze door hun (voor gewone mensen) "matennaaierige" omgangsvormen gedwongen worden constant op hun tenen te lopen op dat gebied. Daarom lijkt het er op dat "politiek beest en vermeend spin doctor" Jack bewust deze woorden heeft gebruikt om aan te geven dat er iets menselijks in hem schuilt en toch niet meer de spin doctor is die hij ooit was.

Citaat
Het belachelijk "menskracht" geeft aan dat we doorgeslagen zijn. Ik zit nog te wachten op "mensschap", "jezelf vermensen", "mensmoedig zijn" en zo zijn er nog wel een paar die dan aangepast zouden moeten worden.

;D

Citaat
Zelfs niet bij de KLu....  :P

;D  ;D  ;D
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

KapiteinRob

Eerlijk gezegd is het iets met zout en slakken. Ik roep ook wel eens hij/zij e.d., maar in basic is het van de zotte dat je constant "politiek correct" moet blijven en dan elke keer weer het zo gaat vermelden omdat er nu eenmaal mannen en vrouwen zitten (bij defensie). Het belachelijk "menskracht" geeft aan dat we doorgeslagen zijn. Ik zit nog te wachten op "mensschap", "jezelf vermensen", "mensmoedig zijn" en zo zijn er nog wel een paar die dan aangepast zouden moeten worden. Dus wat mij beteft lees ik voor "mannen" in dit soort artikelen ook "vrouwen". Behalve als het over de mariniers, commando's en subs gaat..... ;)

En v.w.b. "onze jongens en meiden" als we het over onze collega's hebben; ik vind dat goedkoop populair doen. Ik hoef niet zo nodig als zodanig neergezet te worden met mijn 44 jaar. Gewoon " onze militairen" volstaat wat mij betreft. Dat "doe maar soepel gedoe" mag van mij part bij het grof vuil gezet worden. Het is geen padvindersbedrijf waar we bij werken! Zelfs niet bij de KLu....  :P

paul1011

Citaat van: Piranha op 31/05/2008 | 01:02 uur
Citaat
Jack de Vries: Ik bid voor de mannen in Uruzgan

Mijn blik bleef ook al op dat regeltje hangen  >:(  en ik krijg het maar niet uit mijn hoofd.
En verder: wat is er mis met 'onze jongens en meiden' elders in de wereld?

Tja, ik had het ook gezien en kon me niet voorstellen dat een politiek beest als Jack de Vries zo'n vreselijke fout kon maken. Dat gezegd hebbende: Misschien heeft hij die fout wel bewust gemaakt? Denk er maar eens over na ...

"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Piranha

Citaat
Jack de Vries: Ik bid voor de mannen in Uruzgan

Mijn blik bleef ook al op dat regeltje hangen  >:(  en ik krijg het maar niet uit mijn hoofd.
En verder: wat is er mis met 'onze jongens en meiden' elders in de wereld?

Citaat van: Ros op 30/05/2008 | 15:50 uur
De vrouwen redden zich wel.........................

Ongetwijfeld, ook zonder Jack de Vries.
Rare macho, die man ...
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Ros

Citaat
Jack de Vries: Ik bid voor de mannen in Uruzgan

De vrouwen redden zich wel.........................

KapiteinRob

Citaat van: -Peter- op 30/05/2008 | 07:35 uur
Afghanistan is een land dat al dertig jaar wordt verdeeld voor conflicten, dat is, vind ik, de hogere waarde om aan deze missie mee te doen.

Goh, dan krijgen we het nog druk in de toekomst. Per slot van rekening zijn er nog wel ergere conflicthaarden.....

-Peter-

Jack de Vries: Ik bid voor de mannen in Uruzgan, tuurlijk
Door: Dirk Jacob Nieuwboer & Marcia Nieuwenhuis

Dolblij is Jack de Vries als staatssecretaris van Defensie, maar de PvdA heeft hem zijn verleden als spindoctor nog lang niet vergeven.
Je zag hem altijd achter of naast Jan Peter Balkenende. Frisse blik, flaporen en een iets te blij hoofd, maar van Balkenende wist hij een succes te maken. De CDA'er was de allerbeste spindoctor op het Binnenhof. Was, want in december werd De Vries plotseling staatssecretaris van Defensie. Balkenende kan hem niet missen, fluistert Den Haag, en misschien treedt hij ooit wel in de voetsporen van zijn vroegere baas.

Vindt u het leuk om nu zelf in de schijnwerpers te staan?

'Jazeker. Ik ben in al mijn vezels een politiek dier. Alleen door de hele campagne, formatie en 100-dagentoer was ikzelf te zichtbaar geworden. Het ging te veel over Jack de Vries. Als adviseur van iemand kun je niet vooraanstaan in de media. In mijn dienende rol, werkend voor Balkenende, moest ik stoppen. Anders gaat het schuren.'

Een paar maanden hield hij het maar uit zonder de politiek. Toen Cees van der Knaap zijn vertrek aankondigde, hapte hij meteen toe. Logisch, vindt hij zelf, want hij is dol op Defensie. Terwijl anderen onder de dienstplicht uit probeerden te komen, spreekt De Vries trots over het feit dat hij in een van allerlaatste lichtingen diende en reservist is. 'Ik ben dol op het bedrijf Defensie', zegt hij met de voor hem kenmerkend brede glimlach. Ondertussen is hij in zijn eerste baan als bestuurder wel verantwoordelijk voor een van de moeilijkste militaire missies in de Nederlandse geschiedenis. Sinds zijn aantreden verloren vier Nederlanders in Uruzgan het leven, waaronder de zoon van Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm. 'Dan komt het héél dichtbij. Ik ben zelf ook vader. Dan sta ik als ik thuiskom ook wel even extra te kijken bij het bedje van mijn zoontjes.' Wat zou hij ervan zeggen als zijn kinderen voor een carrière aan het front kiezen? 'Als mijn kinderen het lef en de motivatie zouden hebben, zou ik daar trots op zijn.'

U twijfelt nooit aan de missie?


'Ik denk niet: doe ik wel het goede? Maar als je met ouders spreekt waarvan een zoon gesneuveld is of ernstig gewond in het ziekenhuis ligt, dan beleef ik dat dit niet zomaar een politieke functie is. Ik weet nog precies waar ik was op het moment dat ik voor het eerst zo'n telefoontje kreeg. Toen ik staatssecretaris werd, wist ik dat het zover zou komen en toch word je er koud van op het moment dat het gebeurt.'

En toch geen twijfel?

'Jongens uit Amerika en Canada vochten in de Tweede Wereldoorlog voor onze vrijheid. Afghanistan is een land dat al dertig jaar wordt verdeeld voor conflicten, dat is, vind ik, de hogere waarde om aan deze missie mee te doen. Daar hoort helaas ook bij dat er slachtoffers vallen.'

U vouwt uw handen, bidt u ook voor de juiste beslissing?

'Je moet de wijsheid nooit alleen van jezelf verwachten. Daar heb je innerlijke rust en mensen om je heen voor nodig. Een van de onderdelen van mijn leven is dat ik gelovig ben. Bidden hoort er voor mij bij. Ik zal zeker bidden voor de mannen, tuurlijk.'

Het besluit om staatssecretaris te worden, daar hoefde hij amper over na te denken. Zeker, hij voelde zich rot tegenover zijn collega's bij adviesbureau Boer & Croon toen het nieuws uitlekte. Twee maanden werkte hij er pas, maar nee zeggen was voor hem geen optie. 'Het zat altijd in mijn achterhoofd: ik wil ooit de politiek in. Daar ben ik altijd eerlijk over geweest. Als je de kans krijgt, moet je hem grijpen. Over drie jaar kunnen de kaarten weer heel anders liggen. Niks is voorspelbaar in Den Haag.'

Maar dat het zó snel ging...

'Toen Cees van der Knaap burgemeester werd in Ede, wist ik dat mijn naam op het lijstje zou staan. Maar juist doordat je langer in Den Haag meeloopt, weet je ook hoe ongewis zo'n proces is.'

Ongewis? Maak dat de kat wijs. U zat midden in het cluppie dat het voor het zeggen had.

'Er wordt veel te makkelijk gedacht van: oh, die kent Balkenende en dan is dat één, twee, drie geregeld. Daar gaat echt wel meer discussie aan vooraf. In het Nederlandse systeem wordt dat zelfs afgestemd met coalitiepartners. Zeker als het mijn naam betreft, is dat relevant. Er was overleg binnen de coalitie waarin dit onderwerp aan de orde kwam. En vervolgens ligt het daarna op straat. Daar baalde ik natuurlijk van. Als je naam ontijdig in de krant staat, komt er discussie en vermindert dat je kansen.'

Hoe is dat gelekt dan? Het was al bekend bij de PvdA en de ChristenUnie.

'Tja.' Even stil... 'Ja, maar ja, niemand heeft daar belang bij.' Weer even stil. 'Met lekken is het meestal altijd zo: naarmate de kring van mensen die iets weten groter wordt, lekt iets. Een lek is bijna nooit één persoon die een hard verhaal vertelt, maar vaak meerdere bronnen die stukjes vertellen.'

Vaak is er wel één bron de oorzaak.

'Dat zal hier ongetwijfeld ook zo zijn, maar ja, er zijn al heel veel onderzoeken gedaan naar lekken in Den Haag. De dader ligt meestal op het kerkhof.'

Bij de PvdA zaten ze niet op u te wachten. U zette in een keiharde campagne Wouter Bos neer als een draaier.

'Wij hebben hem nooit neergezet als draaier, ook het woord 'draaikont' hebben wij niet gebruikt.'

Balkenende zei letterlijk: 'U liegt en u draait'.

'Het gaat in de politiek en campagnes om consistentie. In dat debat bij Radio 1 ging het om het ontslagrecht. Op dat punt had Balkenende zijn munitie klaar. Bos had in het verleden iets anders gezegd. Maar laten we ook niet vergeten wat er allemaal is gezegd over Jan Peter Balkenende. En laten we het niet zwaarder maken dan het is, dat heeft Balkenende ook nooit gedaan.'

Doordat jullie Bos zo hebben neergezet, zit het CDA met een onrustige coalitiepartner.

'Nee, daar ben ik het niet mee eens. Er zijn op Balkenende in het begin ook allemaal stempels geplakt. Daar is hij rustig onder gebleven. Dat doet Wouter Bos nu ook als minister van Financiën. Zo'n beeld kan ook weer makkelijk veranderen.'

Toch zal het beeld van draaikont hem blijven achtervolgen.


'Dan doe je Wouter Bos tekort.'

Bij de PvdA denken ze minder luchtig over die campagne. De pijn zit diep.

'Dat is ook niet zo vreemd. Ik was als campagneleider ingehuurd om te winnen. De PvdA heeft verloren en ik ben daar een zichtbare figuur in geweest, dus ik begrijp wel dat dat gevoelens oproept. Daarom heb ik ook meteen na mijn aantreden gezegd dat ik wil investeren in contacten met de collega's van de Partij van de Arbeid.'

Hoe hebt u dat gedaan?

'Met Wouter Bos heb ik vanuit mijn functie al veel contact. Dat gaat gewoon goed.'

U hebt nooit een speciaal verzoeningsgesprek gevoerd?

De Vries antwoordt voorzichtig: 'Kopjes koffie zijn er wel geweest.'

Verder wil hij er niet op ingaan. Maar vaststaat dat zijn verleden als spindoctor hem zal blijven achtervolgen. Hij verzet zich tegen het etiket van Jack het Lek. Onterecht!, vindt hij. Hij was wel een betrouwbare, goed ingevoerde bron. En een spindoctor. Waar andere Haagse spindoctors ontkennen dat ze er een zijn, is De Vries er bijna trots op. 'Dat etiket is wel terecht. Dat betekent voor mij dat je niet gaat zitten wachten, maar dat je actief journalisten benadert om zo te proberen, met kracht van argumenten, jouw verhaal onder de aandacht te krijgen van de journalist.' Hij kan niet meer doen waar hij het best in is, maar Balkenende heeft zijn strateeg in ieder geval weer in de buurt.

Uw voorganger Cees van der Knaap had de gewoonte elke week in het Torentje langs te gaan. Doet u dit ook?

'Nee, die gewoonte heb ik niet overgenomen.'

Belt u Balkenende nog steeds voor het slapengaan, zoals vroeger?

'Niet meer iedere avond.'

En u gaat met hem op vakantie?

Lachend: 'Neeheheheee.'

CDA'ers zeggen dat u zich warmloopt om Balkenende op te volgen?

Lacht weer. 'Nee. Ik heb lang genoeg in de schaduw van de premier gefungeerd om die rol niet te willen.'

Nooit?

'Nee, nooit. Dat is wel zo'n zware baan met zo'n zware verantwoordelijkheid. Het gaat erom waar je politiek geschikt voor bent en wat onderwerpen zijn waar je veel mee hebt. Ik heb altijd gezegd defensie en ik heb een tijdje als voorlichter in de gehandicaptenzorg gewerkt, dus ook zorg vind ik mooi. Maar de ambitie van premier, nee, dat zegt mij niets.'

En wat nu als er straks een beroep op u wordt gedaan. Toe nou Jack, we hebben je nodig.

'Nee, kom nou toch. Ik weet hoe dat gaat en daarom ben ik er maar duidelijk over.'

Wie moet Balkenende dan opvolgen?

'Hij kan nog tijden mee.'

'De Schaduw van Balkenende'

Van 2002 tot 2005 was Jack de Vries politiek adviseur van de premier. In die hoedanigheid werd hij ook wel de 'De Schaduw van Balkenende' genoemd. Zijn bekendste bijnaam is 'Jack het Lek', omdat hij als 'ingewijde', 'Haagse kring' of 'betrouwbare bron' regelmatig kranten en tv-programma's van informatie rond de premier voorzag. In december is hij benoemd tot staatssecrateris van Defensie.

[bron: www.depers.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...