'Defensie moet stoppen met werving kindsoldaten'

Gestart door Ros, 01/12/2009 | 10:38 uur

SMI de Boer

Citaat van: Cigarz op 20/01/2010 | 21:04 uur
En hij vindt het ook leuk dat hij nu met z'n kop op het www staat?
roger that
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Nikehercules

Citaat van: Cigarz op 20/01/2010 | 21:04 uur
En hij vindt het ook leuk dat hij nu met z'n kop op het www staat?

Aahjoh, da's sergeant de beer van de oranje baretten. ;D

Cigarz

En hij vindt het ook leuk dat hij nu met z'n kop op het www staat?

Olof

Citaat van: Kapitein Rob op 01/12/2009 | 12:49 uur
En dan zie je dat niet alleen de SP overdrijft; de MINDEF-propaganda-machine weet z'n woorden ook niet wat objectiever te kiezen. (...)

Hoewel ik het met Kapitein Rob eens ben, ben ik blij dat hij en ik ons niet in dit politieke spel hoeven te begeven. Wij zouden beiden (verfgeef me, Kapitein Rob, dat ik zomaar een aanname voor ons beiden maak) een sterke neiging hebben om onze woorden wat objectiever te kiezen. De vraag is niet zozeer of de SP daar vervolgens met heftige retoriek op in zou gaan. Ik vraag me meer af of de propaganda-machine van de SP niet gelijk het volledige werving-budget ter discussie zou stellen.

Het is natuurlijk lovenswaardig dat SP-Kamerlid Poppe het vrijgekomen geld in wil zetten binnen Defensie zelf. Maar onvervulde vacatures, we hebben het immers over het werving-budget, zorgen weer voor heel eigen problemen. Als Kamerlid Poppe van mening is dat dat de nazorg tekort schiet, laat hem dan buiten de Defensie-budgetten een oplossing vinden.
Je bent nooit te oud om je jong te voelen.

Nikehercules

Wat een onzin, wat is het volgende? leeftijdsgrens bij opendagen?

En daarbij, een 12 jarige die z'n eigen een beetje serieus neemt gaat natuurlijk niet met een braaf spelletje van defensie aan de gang.
Die zorgt namelijk wel dat ie een goeie first person shooter speelt, daar mogen en namelijk wél mensen overhoop geschoten worden.

Ik heb het hele rijtje gehad, van het landmacht ''voorprogramma'' tot spreekbeurt pakketten en opendagen, de hele mikmak.
En volgens mij ben ik nog best in staat  om een genuanceerde keuzes te maken wat betreft defensie als mogelijke toekomstige werkgever.

Laurens

Daar gaan de jaarlijkse, "Het beroep van mijn vader" dagen in groep 5. Want de tere zieltjes mogen toch echt geen militair zien.....dat is 'werving'.

KapiteinRob

Citaat van: www.nu.nl op 01/12/2009 | 10:38 uur
"Het is een schande dat op die site Sergeant De Beer een verhaal houdt over spanning en sensatie in het leger. Terwijl in werkelijkheid soldaten na een missie vaak mentaal gesloopt zijn en helaas ook kunnen sneuvelen", aldus Poppe.

Toen ik deze quote las, had ik zoiets van "nu schiet Poppe behoorlijk in de overdrijfmodus". Maar ja, dan lees je verder en krijg je de reactie van MINDEF......:
Citaat van: www.nu.nl op 01/12/2009 | 10:38 uur
"Het overgrote deel van hen keert verrijkt van een missie terug", aldus een woorvoerder.

En dan zie je dat niet alleen de SP overdrijft; de MINDEF-propaganda-machine weet z'n woorden ook niet wat objectiever te kiezen. Of ga je me vertellen dat de collega's als ze terugkomen tijdens dat gedoe op Kreta een A4-tje onder de neus krijgen waarin ze invullen dat hun leven door de afgelopen missie "verrijkt is"? En dat de woordvoerder vervolgens de statistieken voor z'n neus heeft liggen?

Ros

In de leeftijdgroep 11-16 jaar zijn jongeren zeer makkelijk  beinvloedbaar. In Nederland zijn strenge regels over leeftijdsgrensen voor het mogen zien van films en het spelen van geweldadige spellen, en deze  zg "voorlichting" door Defensie mag wel ?.  Waarom zouden jonge kinderen voorgelicht moeten worden over Defensie ?.

Fijn mee stoppen, al was het maar om een flink bedrag te kunnen bezuiningen.


"Kindsoldaten"........overtrokken titel, maar wat zijn het dan vanaf 17 jaar als ze wel mogen solliciteren ?.

Katsu

Als simpele burger kan ik natuurlijk weinig zeggen. Maar tegen de tijd dat die kinderen kunnen solliciteren zijn ze een paar jaar verder, zullen ze dan niet oud en wijs genoeg zijn? De website is voor kinderen tussen de 11 en 16 jaar, dus er zit nog wel een tijd tussen lid worden van de site en daadwerkelijk solliciteren.

Ik ben wel benieuwd naar reacties van militairen zie zelf op jonge leeftijd solliciteerde :)

Ros

AMSTERDAM – Defensie moet stoppen met 'wervingspropaganda' om tieners vanaf 11 jaar voor het leger te interesseren .

Daarvoor pleit SP-Kamerlid Remi Poppe in een vraaggesprek met NU.nl.

Poppe hekelt met name de website Oranjebaretten.nl, waarop tieners op een in zijn ogen onsmakelijke manier door de Koninklijke Landmacht benaderd worden.


In dit virtuele programma worden tieners in de leeftijdscategorie 11 tot 16 opgeroepen zich aan te melden om mee te doen aan 'belangrijke militaire operaties en spannende missies'.

"Het is een schande dat op die site Sergeant De Beer een verhaal houdt over spanning en sensatie in het leger. Terwijl in werkelijkheid soldaten na een missie vaak mentaal gesloopt zijn en helaas ook kunnen sneuvelen", aldus Poppe.


Propaganda

Hij wil dat Defensie stopt met de wervingscampagne voor jongeren en ook een einde maakt aan de 'propagandistische' reclames om volwassenen voor het leger te strikken.

"Die advertenties suggereren dat het leven bij de marine of bij de landmacht een groot avontuur is. De werving moet sober zijn en gericht op een bepaalde functie. En ook een realistisch beeld geven van het werk."


Budget

Poppe wil het budget dat in de begroting wordt uitgetrokken voor werving terugbrengen van 20 naar 5 miljoen. "Het bedrag dat vrijkomt kunnen we vervolgens gebruiken om de nazorg van militairen die op missie zijn geweest te verbeteren."

Volgens de SP'er kampt zo'n 10 procent van deze militairen met een posttraumatisch stresssyndroom (PTSS). "Als je nagaat dat er jaarlijks duizenden militairen worden uitgezonden, gaat het dus om honderden gevallen die nauwelijks nazorg krijgen", stelt Poppe.

"Ze raken aan de drank, belanden soms zelfs in de cel of worden geconfronteerd met echtscheiding, werkloosheid en ander persoonlijk leed. Familieleden herkennen ze vaak niet meer terug."


Voorlichting

Defensie stelt in een reactie dat Oranjebaretten.nl niet bedoeld is voor werving, maar uitsluitend bedoeld is voor voorlichting.

Ook keert volgens het ministerie maar een zeer klein percentage met blijvende fysieke of geestelijke schade terug. "Het overgrote deel van hen keert verrijkt van een missie terug", aldus een woorvoerder.

Indien nazorg toch nodig blijkt is deze van hoog niveau, stelt het ministerie.

Komende week vergadert de Tweede Kamer met minister Eimert van Middelkoop en staatssecretaris Jack de Vries over de defensiebegroting.


www.nu.nl