'Soldaten faken drugsprobleem om thuis te blijven'

Gestart door Lex, 19/07/2010 | 09:36 uur

Lex

Kamervragen over het bericht dat militairen drugsgebruik aanwenden om uitzending te vermijden

Vraagsteller: lid Van Dijk (SP)

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van het lid Van Dijk over het bericht dat militairen drugsgebruik zouden aanwenden om uitzending te vermijden (ingezonden 20 juli 2010 met kenmerk 2010Z11121).

DE MINISTER VAN DEFENSIE,

E. van Middelkoop

31 augustus 2010

Elzenga

#10
Het sluit aardig aan op dit topic.....dat gaat over het weigeren aan een missie deel te nemen...
http://www.defensieforum.nl/Forum/wat_gebeurt_er-t19061.0.html;msg191284#msg191284

Een drugsprobleem faken om thuis te blijven vind ik onacceptabel en weinig principieel (en doet men blijkbaar omdat ontslagen worden het recht op een uitkering niet in gevaar brengt). Een militair is, zoals ik lees, gerechtigd een aanvraag tot ontslag in te dienen, zelfs als hij buiten Nederland verblijft. En dat zal dan na 3 maanden, in het geval de proeftijd al is verstreken, ingaan/worden verleend. Dat lijkt me een termijn waarop een militair al bekend is met een aanstaande missie waar hij bezwaar tegen zou kunnen hebben en geeft ook Defensie de ruimte zijn vertrek op te vangen. Is die termijn verstreken en is het korter dag dan heeft weigering ernstigere gevolgen. Maar wie om morele gronden weigert, bijvoorbeeld op basis van het humanitair oorlogsrecht, gaat dit niet uit de weg en al zeker niet door een drugsprobleem te faken. Althans dat laatste vind ik verwerpelijk. Zou dit uit komen dan mag wat mij betreft een zwaardere (cel)straf volgen en dus een strafblad.

http://mpbundels.mindef.nl/31_serie/31_101/31_101_1210_6.htm


HermanB

Weer een mooi statement zonder onderbouwing van Dhr. Kleian. Ik vind het maar een vermoeiende kerel. Als hij een paar weken niet in de media is geweest begint hij weer te schreeuwen.

Ros

Los van het feit dat het mogelijk alleen aan de orde komt als je gaat voor een baan waar een VOG voor vereist is. (Verklaring Omtrent Gedrag). Als dit niet van toepassing kan een werkgever er nooit achter komen of je een strafblad heb.

Nikehercules

#7
Citaat van: Ros op 19/07/2010 | 12:05 uur
Lekker belangrijk. Als je clean bent als je solliciteert ligt er niemand wakker van.

Helemaal niet als je daarbij verteld dat je de boel verzonnen hebt om onder een uitzending uit te komen.
Geen werkgever in Nederland die daar wakker van ligt.

Ros

De wetgeving is in deze behoorlijk "wazig".  Het in bezit hebben van (harddrugs) is strafbaar, het gebruik van niet ?. Vandaar dat een klein hoeveelheid altijd door de rechter zal worden aangemerkt als zijnde voor "eigen" gebruik. Er komt dus in dit geval geen strafblad.

Citaat
Defensie zegt in de krant niet op de hoogte te zijn van de ontsnappingsconstructie. Er zouden geen gevallen bekend zijn. Een woordvoerder wijst erop dat drugsgebruik in een strafblad kan resulteren, wat ook niet handig is bij het zoeken naar een nieuwe baan.

Lekker belangrijk. Als je clean bent als je solliciteert ligt er niemand wakker van.

Nikehercules

Citaat van: Gozo op 19/07/2010 | 10:20 uur
Dat gebruik kàn leiden tot een strafblad is dus wel degelijk juist.

Ja dat kan, maar wanneer dit in de praktijk praktisch nooit het geval is is het natuurlijk een loze kreet.

Gozo

Er kan aangifte gedaan worden en dan maakt het niet uit wat de rechtspostionele gevolgen zijn in termen van ontslag of niet, maar er kan wel degelijk vervolging plaats vinden en dan beslist de (militaire)strafrechter. Dat gebruik kàn leiden tot een strafblad is dus wel degelijk juist.

Nikehercules

Op de site van de acom lees ik overigens dit:

''Ook van het gebruik van drugs moet aangifte worden gedaan. Aan gebruik gaat immers het strafbaar
gestelde "aanwezig hebben" vooraf.''

Bron: http://www.acom-cnv.nl/files/files/SOD0700402.pdf

Maar hoe het nu ook zit, het lijkt mij sterk dat de betrokkene er een strafblad aan overhoud wanneer hij zelf met het nieuws naar buiten treed.

Nikehercules

#2
Citaat van: Defensie op 19/07/2010 | 09:36 uur
Een woordvoerder wijst erop dat drugsgebruik in een strafblad kan resulteren, wat ook niet handig is bij het zoeken naar een nieuwe baan.

''U bent strafbaar als u drugs bezit, produceert en verhandelt. Dat geldt zowel voor softdrugs als harddrugs. De Opiumwet stelt het gebruik van drugs niet strafbaar.''



Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/ben-ik-strafbaar-als-ik-drugs-bezit-gebruik-produceer-of-verhandel.html

Lex

AMSTERDAM - Om uitzending naar Afghanistan te voorkomen hebben militairen jarenlang drugsproblemen voorgewend. Dat zegt voorzitter van de militaire vakbond Jan Kleian maandag in het AD.

Het aantal ontslagen om drugsgebruik stijgt sinds de missie in Uruzgan in 2006 van start ging, concludeert de krant uit gegevens van Defensie.
Meerdere militairen die zouden moeten worden uitgezonden weigerden in 2006 dienst. Zij werden vervolgd en gestraft. Sindsdien zijn er volgens de krant geen gevallen meer bekend van dienstweigering.

Geen vervolging
Een andere manier om onder uitzending uit te komen is een drugsprobleem voorwenden. De militair wordt dan alleen oneervol ontslagen en hoeft geen vervolging te vrezen. In 2007 waren er 55 ontslagen om drugsgebruik, in 2008 waren dat er 79. Halverwege vorig jaar stond de teller al op vijftig.

Uiteraard is niet duidelijk in hoeveel gevallen het gaat om militairen die alleen 'doen alsof' om onder de uitzending uit te komen, want dat vertellen ze er niet bij.

Ontkennen
Wel zijn er volgens Kleian gevallen bekend bij kazernes in Havelte en Oirschot. Bij eenheden die in aanmerking kwamen voor uitzending naar Uruzgan meldden zich plotseling meerdere militairen met een drugsprobleem bij hun commandant. Normaal zal een militair volgens Kleian eerder 'heftig ontkennen' dat hij een drugsprobleem heeft.

Defensie zegt in de krant niet op de hoogte te zijn van de ontsnappingsconstructie. Er zouden geen gevallen bekend zijn. Een woordvoerder wijst erop dat drugsgebruik in een strafblad kan resulteren, wat ook niet handig is bij het zoeken naar een nieuwe baan.

© Novum
Uitgegeven: 19 juli 2010 08:16