Zr.Ms. Rotterdam naar West Afrika

Gestart door Lex, 14/07/2013 | 17:42 uur

Poleme

Citaat van: Kapitein Rob op 15/07/2013 | 20:13 uur
Lees ik hier een vrije vertaling van de ooit door mij voorgestelde optie om piraterij te lijf te gaan met helikopter dragend moederschip met wat cutters in het gebied eromheen?
Een fregat heeft met haar radars en diverse camera's slechts een waarneming horizon van 20 tot 32 kilometer.  Natuurlijk is er de boord heli, maar die is niet altijd inzetbaar.  Dus heb ik naar een moederschip gekeken zoals bijvoorbeeld de RDAM in combinatie met kleinere schepen.

Eerst ging ik kijken naar een kleine vloot zelfstandig opererende schepen vergelijkbaar met de M.V. Brigitte Bardot van de Sea Shephards! Een 42 ton metend, 34,9 meter lang trimaran schip, 2 x 500 pk = 1.000 pk; kruissnelheid 22 knopen (40,7 km/u); maximum snelheid = 27 knopen (50km/u); bereik = 3.500 zeemijlen (6.482 km); 12 - 16 koppen.
Dit schip kan in een gebied zo groot als de Noordzee zelfstandig opereren.  Maar wat als het piraten heeft gearresteerd?   Dit schip heeft geen ruimte tot zeer weinig ruimte om deze piraten fatsoenlijk plaats te bieden voor de terug reis naar de thuis haven.
Dan zou men kunnen gaan voor de Stan Patrol 5009.  Een ca. 250 ton metend schip; 50 meter lang; 4x 1.450 pk = 5.800 pk; kruissnelheid 23 knopen (42,6 km/u); maximum snelheid = 35 knopen (65 km/u); bereik = ca. 3.000 zeemijlen (5.556 km) bij ca. 15 knopen; 18 - 24 koppen.  Deze heeft een 7,5 m. lange RHIB voor boardings en kan wel extra opstappers kwijt.  En kan ook in een gebied zo groot als de Noordzee zelfstandig opereren.
Maar de Somalische kustlijn is maar liefst 3.000 kilometer lang.  En daarnaast zal een Stan patrol 5009 te groot en te duur zijn voor veel West-Afrikaanse landen.   Dan kom je uit op een patrouilleschip van 35 meter lang, bijvoorbeeld de Stan Patrol 3507.  Maximum snelheid van 30 knopen / 55 km/u;  bereik 1.500 zeemijlen bij 12 knopen - 1.000 zeemijlen bij dynamischer vaart;  vaar duur = 6 dagen; 14 koppen.  Deze heeft ook een 7,5 meter RHIB aan boord.

Een heli dragend moederschip kan dan als varend hoofdkwartier zorgen voor over de horizon surveillance, communicatie, command & control m.b.v. boordheli; logistieke ondersteuning patrouille schepen; varende rechtszaal en gevangenis voor zeerovers.
Zodoende kan je een veel groter gebied bestrijken.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

#16
Citaat van: Lex op 15/07/2013 | 20:51 uur
Waarom zou dat niet kunnen? Voorraden kunnen langszij liggend worden overgegeven (mijnendienst methode); vwb brandstof afgifte zal wellicht een aangepaste slang en druk noodzaak zijn.
Dan lijkt me een mix met (Kustwacht) OPVs en genoemde patrouilleschepen een betere opzet. Een LPD zie ik dan liever met zelf meegenomen patrouillevaartuigen ergens zo'n opzet leveren..

Ace1

#15
Citaat van: Lex op 15/07/2013 | 20:51 uur
Waarom zou dat niet kunnen? Voorraden kunnen langszij liggend worden overgegeven (mijnendienst methode); vwb brandstof afgifte zal wellicht een aangepaste slang en druk noodzaak zijn.

De  CANTERBURY van Nieuw Zeeland kan vaartuigen van de Nieuw-Zeelandse Marine tot 85 meter een BOZ geven.

Lex

Citaat van: Poleme op 15/07/2013 | 20:01 uur
Ik benieuwd of de RDAM ook als (bevoorradend) moederschip kan fungeren voor in West Afrika aanwezige Stan Patrol 3507's.
Waarom zou dat niet kunnen? Voorraden kunnen langszij liggend worden overgegeven (mijnendienst methode); vwb brandstof afgifte zal wellicht een aangepaste slang en druk noodzaak zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Poleme op 15/07/2013 | 20:01 uur
Ik benieuwd of de RDAM ook als (bevoorradend) moederschip kan fungeren voor in West Afrika aanwezige Stan Patrol 3507's.

Lees ik hier een vrije vertaling van de ooit door mij voorgestelde optie om piraterij te lijf te gaan met helikopterdragend moederschip met wat cutters in het gebied eromheen?

Poleme

Ik benieuwd of de RDAM ook als (bevoorradend) moederschip kan fungeren voor in West Afrika aanwezige Stan Patrol 3507's.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Gezien de flinke toename aan piraterij in delen van West-Afrika ben ik benieuwd of RDAM een zelfde uitbreiding aan bemanning en materieel krijgt welke JWIT ook heeft gekregen.

Ace1

Citaat van: Lex op 14/07/2013 | 21:45 uur
Waar leg jij de link naar APS?

Gaat toch ongeveer dezelfde soort missie worden of ben ik daar abuis in, zou eerlijk gezegd niet weten hoeveel dat deze missie afwijkt van de missie die Johan de Witt daar eerder deed als Africa Partnership Station?

Lex

Citaat van: Ace1 op 14/07/2013 | 21:27 uur
Africa Partnership Station  is een mooie missie en bovendien is Johan de Witt al eerder in die wateren geweest.
Waar leg jij de link naar APS?

Ace1


Ace1

Africa Partnership Station  is een mooie missie en bovendien is Johan de Witt al eerder in die wateren geweest.

http://www.defensieforum.nl/Forum/marine_naar_%E2%80%98africa_partnership_station%E2%80%99-t17120.90.html

yelloow

Schepen moeten varen, en dit lijkt me een uitstekend middel om het gebied beter te leren kennen.

KapiteinRob

Citaat van: Poleme op 14/07/2013 | 20:24 uur
Kom op zeg, de US Navy doet precies hetzelfde, die zetten voor zulke missies ook bij voorkeur een LPD in, in plaats van een fregat.
Het dok wordt dan gebruikt door boten van de lokale kustwacht.  En hun bemanningen krijgen dan extra opleidingen in Maritime Security Operations van de US Navy.

Ik reageerde dan ook niet op het feit dat hier een LPD wordt ingezet, maar op Elzenga z'n refereren naar de komende visie van Hennis....

Poleme

Kom op zeg, de US Navy doet precies hetzelfde, die zetten voor zulke missies ook bij voorkeur een LPD in, in plaats van een fregat.
Het dok wordt dan gebruikt door boten van de lokale kustwacht.  En hun bemanningen krijgen dan extra opleidingen in Maritime Security Operations van de US Navy.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Meer 3D-blabla, nog minder gevechtskracht nodig. Kunnen we weer wat fregatten wegdoen voor donkergrijze platformen of lichtgrijze badkuipjes. Zolang het werk voor de vriendjes in Vlissingen en Hengelo oplevert....