Onverwerkte oorlog in Indonesië

Gestart door Do1990, 28/10/2015 | 09:17 uur

Sparkplug

Citaat van: Do1990 op 29/10/2015 | 10:56 uur
Is dat hier niet zo dan? Elk land doet dat, Amerikanen hoor ik ook nooit over hun genocide op de inheemse bevolking dat meer dan 100 miljoen levens geëist had, in Rusland lopen ze met portretten van Stalin, die 60 miljoen van zijn eigen volk vermoord had. Elk land verbergt hun eigen "negatieve" verleden. Naja, iedereen behalve Duitsland.
Nu heb ik het over de periode vanaf 1950. In Indonesië wordt niet zoveel verteld over de tijd onder Soekarno en Soeharto, terwijl Soeharto toch 33 jaar aan de macht is geweest.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Do1990 op 29/10/2015 | 10:56 uur
Is dat hier niet zo dan? Elk land doet dat, Amerikanen hoor ik ook nooit over hun genocide op de inheemse bevolking dat meer dan 100 miljoen levens geëist had, in Rusland lopen ze met portretten van Stalin, die 60 miljoen van zijn eigen volk vermoord had. Elk land verbergt hun eigen "negatieve" verleden. Naja, iedereen behalve Duitsland.

Misschien toch maar eens de posting opnieuw lezen en dan iets... nauwkeuriger?  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Do1990 op 29/10/2015 | 10:48 uur
Ja, dat heb ik vaker gehoord ja. En jij denkt dat het ICC nog in Den Haag zal zetelen, als ze besluiten om achter Nederlandse oorlogsmisdadigers te gaan? Nee, dan gaat Nederland het ICC dwarsliggen en er alles aan doen om het leven onmogelijk te maken voor hun.

Dus doe niet zo naïef, of denk je dat als het ICC in Moskou was geplaatst, dat het dan ook een onafhankelijk instituut was?

Ja, dat denk ik inderdaad, ja. Ik ben niet zo'n conspiracy theory figuur die overal complotten e.d. ziet.

Rusland met Nederland vergelijken... want de landen zijn ook echt zo hetzelfde  :crazy: :lol: :lol: :lol:

Blijf vooral daargaan met je lachwekkende pogingen om vooral maar niet toe te hoeven geven dat je geen idee had dat het ICC helemaal geen Nederlands Instituut is...  :angel:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 29/10/2015 | 10:15 uur
Ook opvallend dat ik nooit iets vanuit Indonesische hoek hoor over oorlogsmisdaden vanuit Japanse hoek, terwijl er toch echt VEEL mensen onder bijzonder erbarmelijke en ronduit mensonterende toestanden door Japans toedoen zijn gestorven en vermoord.
Dit is inderdaad wel opvallend. Aan de andere kant is de Indonesische bevolking erg op de toekomst gericht. Velen weten amper wat er sinds de jaren 50 is gebeurd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 29/10/2015 | 00:40 uur
Gaannwe de racisme kaart trekken ja?
Ik ben benieuwd op welke grond.

Mijn bloed gaat koken hiervan. Mijn halve familie is geinterneerd door de Jappen destijds. Door dat geklootviool heb ik tientallen verjaardagen het "we aten de maden uit onze poep" verhalen moeten aanhoren, zit ik te kijken met tantes die er verdomd japans uitzien en heeft de halve familie een vete met elkaar omdat ze zijn vertrokken uit een land waar ze zich thuisvoelden maar door wat terroristen werden neergezet als witte overheersers terwijl ze de beste banden hadden met iedereen.

Die pemuda's waren niets meer dan wat opgefokte jongeren geindoctrineerd door de Jappanners. Die lieten eenntikkende tijdbom achter door de Indonesische jeugd te verleiden voor hun zaak te vechten onder het mom van merdaka. Dat heeft gezorgd voor bendes die half indonesie hebben kapotgemaakt en ermee weg konden komen doordat Nederland internationaal werd beperkt door zo ongeveer alle grootmachten in de wereld die jaloers keken naar Nederland en idealen misbruikt en in die strijd en die in het hof van de VN.

Ook opvallend dat ik nooit iets vanuit Indonesische hoek hoor over oorlogsmisdaden vanuit Japanse hoek, terwijl er toch echt VEEL mensen onder bijzonder erbarmelijke en ronduit mensonterende toestanden door Japans toedoen zijn gestorven en vermoord.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 20:23 uur
Is nogal krom dat Duitse oorlogmisdadigers wel gestraft werden, maar Nederlandse niet. Welk recht heeft het ICC om oorlogsmisdadigers te berechten, als het niet eens hun eigen oorlogsmisdadigers berecht?

Zo'n instituut kan je toch niet serieus nemen?


Ik heb er meer moeite mee om jouw serieus te nemen als je een dergelijk gebrek aan kennis als hierboven etaleert en naar aanleiding daarvan vervolgens begint te klagen en te schoppen?

CitaatThe International Criminal Court (ICC or ICCt)[2] is an intergovernmental organization and international tribunal that sits in The Hague in the Netherlands.

link: https://en.wikipedia.org/wiki/International_Criminal_Court

Nu is Wiki geen waterdichte bron, maar ben er 100% zeker van dat het ICC geen Nederlandse instantie is, maar slechts haar (hoofd)zetel in Den Haag heeft. Het ICC heeft geen ''eigen'' oorlogsmisdadigers want het is niet een Nederlands, maar een internationaal orgaan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Mourning

Citaat van: Zeewier op 29/10/2015 | 00:15 uur
Ondanks dat er recent weer foto's opgedoken zijn waarop duidelijk mensen gefusilleerd werden, is het op betrekkelijk kleine schaal gebeurd. Voor een voormalige medium-grootmacht hebben we redelijk schone handen. Voor onze wandaden op Zuid-Celebes zouden we ook sportief kunnen reageren. We kunnen zo zuinig zijn op de verkeerde dingen in dit land. Verdeel 10 miljoen onder de nabestaanden plus renovatie van een publiek bezit. Een school of zo. En doorrrr.

Liesbeth Zegsveld is een advocate, geen nuancerende historica. Soms haalt ze me het spreekwoordelijke bloed onder de nagels vandaan. Maar ja, Nederland lost het zelfstandig ook niet op. Minister Koenders leek me er wel de man naar om dit diplomatiek af te kunnen ronden. Dan kunnen we ons vervolgens met vrijere handen met die regio bemoeien.

Dit. Gewoon oplossen en die mensen/nabestaanden schadeloos stellen. Klaar! Inderdaad de verkeerde zuinigheid om daar weet ik hoe lang over te gaan bakkeleien. Bovendien komt dergelijke krenterigheid onze reputatie niet ten goede.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 22:08 uur
Is racisme toegestaan op dit forum?

Is een vraagje aan de mod's trouwens.

Gaannwe de racisme kaart trekken ja?
Ik ben benieuwd op welke grond.

Mijn bloed gaat koken hiervan. Mijn halve familie is geinterneerd door de Jappen destijds. Door dat geklootviool heb ik tientallen verjaardagen het "we aten de maden uit onze poep" verhalen moeten aanhoren, zit ik te kijken met tantes die er verdomd japans uitzien en heeft de halve familie een vete met elkaar omdat ze zijn vertrokken uit een land waar ze zich thuisvoelden maar door wat terroristen werden neergezet als witte overheersers terwijl ze de beste banden hadden met iedereen.

Die pemuda's waren niets meer dan wat opgefokte jongeren geindoctrineerd door de Jappanners. Die lieten eenntikkende tijdbom achter door de Indonesische jeugd te verleiden voor hun zaak te vechten onder het mom van merdaka. Dat heeft gezorgd voor bendes die half indonesie hebben kapotgemaakt en ermee weg konden komen doordat Nederland internationaal werd beperkt door zo ongeveer alle grootmachten in de wereld die jaloers keken naar Nederland en idealen misbruikt en in die strijd en die in het hof van de VN.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 22:08 uur
Is racisme toegestaan op dit forum?

Is een vraagje aan de mod's trouwens.
Retorische vraag.
De topic titel 'Onverwerkte oorlog in Indonesië' leek me toch afdoende waarschuwing om toch vooral op volwassen toon te blijven discussiëren.

CitaatPardon? Denk eens even in de tijdsgeest. Nederlanders gedroegen zich nog als de meest hoffelijke kolonisators van de wereld. Lekker captain hindsight spelen hier vind ik erg gemakkelijk.
Ondanks dat er recent weer foto's opgedoken zijn waarop duidelijk mensen gefusilleerd werden, is het op betrekkelijk kleine schaal gebeurd. Voor een voormalige medium-grootmacht hebben we redelijk schone handen. Voor onze wandaden op Zuid-Celebes zouden we ook sportief kunnen reageren. We kunnen zo zuinig zijn op de verkeerde dingen in dit land. Verdeel 10 miljoen onder de nabestaanden plus renovatie van een publiek bezit. Een school of zo. En doorrrr.

Liesbeth Zegsveld is een advocate, geen nuancerende historica. Soms haalt ze me het spreekwoordelijke bloed onder de nagels vandaan. Maar ja, Nederland lost het zelfstandig ook niet op. Minister Koenders leek me er wel de man naar om dit diplomatiek af te kunnen ronden. Dan kunnen we ons vervolgens met vrijere handen met die regio bemoeien.

Huzaar1

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 16:35 uur
Pardon? Want de Nederlanders gedroegen zich zeer hoffelijk in Indonesië? Je mag elke dag op je blote knietjes de Duitsers bedanken dat ze zich niet zo beestachtig in Nederland hadden gedragen, als dat de Hollanders zich in Indonesië hadden gedragen.


Pardon? Denk eens even in de tijdsgeest. Nederlanders gedroegen zich nog als de meest hoffelijke kolonisators van de wereld. Lekker captain hindsight spelen hier vind ik erg gemakkelijk.

De duitsers gedroegen zich ook als beesten, ze deporteerden duizenden mensen uit Nederland de gaskamers in. Ik weet niet hoe erg je het wil hebben. Huilie

Je hebt die hele strijd niet eens meegemaakt, waar de neuk huil je over? Wat ben je aan het verwerken? Een vervelend geschiedenisboek?

De indo's gedroegen zich als een stel malloten. Verkrachtten en plunderden erop los na het machtsvacüum wat was ontstaan volgend op de Japanse capitulatie. Het merendeel wilde gewoon terug naar de situatie van voor 1942. Een stel kwajong geindoctrineerd door de japanners maakten er een giga puinhoop van en met genoeg begrip en lokale steunwilde Nederland daar de orde herstellen. Die eenzijdige belichting van deze periode is onbegrijpelijk. Ga eens onderzoek doen naar de wandaden die door je " eigen volk" is aangedaan naar de indonesiers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Citaat van: bergd op 28/10/2015 | 20:44 uur
Vergeet ook niet dat Nederland onder druk stond van de internationale gemeenschap om afstand te doen.
Klopt. In de VN-raad vonden we geen steun voor het Nederlandse standpunt en andere landen met koloniën drukten hun snor. Amerika was tegen ons en de rest (de Filipijnen) volgde. De situatie in Zuidoost-Azie bevind zich na 60 jaar nog steeds in een continu doorlopend proces. Op Oost-Timor na is geen conflict opgelost. Zoveel disputen. Zoveel slapende vulkanen.

bergd

Elk land kan om uitlevering vragen van oorlogsmisdadigers ik weet niet of Indonesië zo'n verzoek ook heeft ingediend toentertijd, waarschijnlijk hadden ze wat anders aan hun hoofd.

Sparkplug

Citaat van: bergd op 28/10/2015 | 20:44 uur
Vergeet ook niet dat Nederland onder druk stond van de internationale gemeenschap om afstand te doen.
Dankzij de VS (die een tweede front naast Viëtnam vreesde) en de VN. Ironisch genoeg begon Indonesië direct na het krijgen van NNG de Konfrontasi politiek tegen Brunei, Maleisië en na hun onafhankelijkheid ook tegen Singapore.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

bergd

Vergeet ook niet dat Nederland onder druk stond van de internationale gemeenschap om afstand te doen.

Sparkplug

Citaat van: Do1990 op 28/10/2015 | 20:31 uur
Wat verwacht je dat Indonesië zou doen? Mensen met macht staan nooit vrijwillig hun macht af, niet in Nederland, noch in Indonesie. Ik zie Nederland ook niet Friesland (zonder geweld) afstaan, dus waarom zou Indonesië dat wel doen?

Als de Nederlandse oligarchie van tevoren al wist dat ze die belofte niet waar konden maken, dan hadden ze die belofte maar niet moeten maken.
Waarschijnlijk dacht Nederland dat de Molukken later in de jaren 50 of zelfs jaren 60 evengoed onafhankelijk werd. De meeste buurlanden van Indonesië werden ook onafhankelijk in de periode 1957-1975.

Waarom nu weer Friesland erbij halen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.