Joint Support Ship Karel Doorman

Gestart door Lex, 04/11/2009 | 11:44 uur

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 05/11/2009 | 14:44 uur
Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 14:28 uur
Lees iets verder in mijn reactie. Ik stel ook voor om 2 LCF extra te bouwen, komen we uit op 8 fregatten.

We hadden nog niet zo lang geleden circa 20 fregatten en 2 bevoorraders. Waarom heb je met 8 fregatten nog steeds 2 bevoorraders nodig?

ZKRS gaat vervangen worden; ik stel niet ter discussie óf deze vervangen moet worden, ik stel alleen ter discussie dat deze vervangen gaat worden door een combi van LPD/ bevoorrader. En daar zie ik het nut niet van in, die extra transport capaciteit hebben we helemaal niet nodig. Vervanging van bevoorrader vind ik wel nuttig met 6 fregatten, 2 LPD's en 4 OPV's.

Ik vind deze JSS verspilling van (schaars) budget en niet doelmatig (extra transport capaciteit niet nodig).

KapiteinRob

Citaat van: ARM-WAP op 05/11/2009 | 14:58 uur
Voor het geval er eentje onbeschikbaar is door gepland/correctief onderhoud?

We hebben ook maar 1 Pelicaan en 1 Mercuur...... Dan doe je maar even zonder bevoorrader; zijn we nu ook goed in met de ZKRS in onderhoud (waar-ie nog lang niet uit is...) en de ADAM als stationsschip in de west.

ARM-WAP

Citaat van: Kapitein Rob op 05/11/2009 | 14:44 uur
Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 14:28 uur
Lees iets verder in mijn reactie. Ik stel ook voor om 2 LCF extra te bouwen, komen we uit op 8 fregatten.

We hadden nog niet zo lang geleden circa 20 fregatten en 2 bevoorraders. Waarom heb je met 8 fregatten nog steeds 2 bevoorraders nodig?
Voor het geval er eentje onbeschikbaar is door gepland/correctief onderhoud?

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 14:28 uur
Lees iets verder in mijn reactie. Ik stel ook voor om 2 LCF extra te bouwen, komen we uit op 8 fregatten.

We hadden nog niet zo lang geleden circa 20 fregatten en 2 bevoorraders. Waarom heb je met 8 fregatten nog steeds 2 bevoorraders nodig?

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 05/11/2009 | 13:04 uur
Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 10:16 uur
Ik weet wel een manier om 250 miljoen euro te besparen. Stop de bouw van deze onzinnige JSS en bouw een tweede Hr Ms Amsterdam.

En die heb je voor 100 miljoen euro?

De Hr Ms Amsterdam is in 1995 gebouwd voor fl 285 miljoen, zo'n €130 miljoen nu. Goed, inflatie meerekenen kom je nu op meer uit maar, het ontwerp hoeft niet meer gedaan te worden en tekeningen zijn er nog, scheelt weer in de kosten. Deel in Roemenië bouwen en een gedeelte hier afbouwen.
Grove schatting; voor €150 miljoen moet een tweede gebouwd kunnen worden. Scheelt zo'n €200 miljoen!!!


Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 10:16 uur
Het enige dat de marine nodig heeft, is een simpele bevoorrader en niet nog een halfslachtig LPD.

Citaat van: Kapitein Rob op 05/11/2009 | 13:04 uur
Ik ben het niet met je eens. De marine heeft gevechtskracht nodig. Met nog maar 6 fregatten en 2 LPD's heb je m.i. geen 2e bevoorrader nodig. De parktijk van de laatste jaren laat zien dat de bevoorraders o.m. met regelmaat stationsschip in de west zijn, dus niet voor de eigelijke taak worden ingezet. En eskaderreizen zoals we ze ooit deden, worden vandaag de dag niet meer uitgevoerd dus is daar ook geen bevoorrader meer voor benodigd.

Lees iets verder in mijn reactie. Ik stel ook voor om 2 LCF extra te bouwen, komen we uit op 8 fregatten.

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 10:16 uur
Ik weet wel een manier om 250 miljoen euro te besparen. Stop de bouw van deze onzinnige JSS en bouw een tweede Hr Ms Amsterdam.

En die heb je voor 100 miljoen euro?

Citaat van: Reinier op 05/11/2009 | 10:16 uur
Het enige dat de marine nodig heeft, is een simpele bevoorrader en niet nog een halfslachtig LPD.

Ik ben het niet met je eens. De marine heeft gevechtskracht nodig. Met nog maar 6 fregatten en 2 LPD's heb je m.i. geen 2e bevoorrader nodig. De parktijk van de laatste jaren laat zien dat de bevoorraders o.m. met regelmaat stationsschip in de west zijn, dus niet voor de eigelijke taak worden ingezet. En eskaderreizen zoals we ze ooit deden, worden vandaag de dag niet meer uitgevoerd dus is daar ook geen bevoorrader meer voor benodigd.

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 05/11/2009 | 11:09 uur
of proberen een extra LCF te financieren...

Probeer eerst maar eens 4 LCF's tegelijk operationeel te krijgen......

Mourning

Van dat geld een simpele straightforward en zo goedkoop mogelijke "echte" bevoorrader kopen en voor het geld dat je dan overhoudt andere "gaten" dichten of proberen een extra LCF te financieren...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Nikehercules

#17
Vervanger Zuiderkruis veel duurder
               
Defensie heeft vier jaar geleden een te lage inschatting gemaakt van de prijs van het nieuwe marineschip dat de Zuiderkruis moet vervangen.

Dit zegt staatssecretaris De Vries in een reactie op kritiek van de Tweede Kamer over de kostenoverschrijding.


De vervanger van het marineschip Zuiderkruis gaat zo'n 100 miljoen euro meer kosten dan de 265 miljoen euro waarvan nog werd uitgegaan in 2005.

"Onze inschatting van toen klopt niet meer met de werkelijkheid van nu", aldus De Vries. De prijs is hoger uitgevallen onder meer omdat Defensie meer eisen heeft gesteld aan het nieuwe schip. Ook zijn de milieueisen verhoogd.

Kritisch
Regeringspartij CDA is "heel kritisch" geworden over de kostenoverschrijding. "Stel, je gaat naar een autodealer voor een nieuwe auto en je krijgt een prijs genoemd. Je komt drie jaar later terug en de auto is 37 procent duurder. Dan ga je toch eens effe praten", aldus het CDA-Kamerlid Algra.


Volgens De Vries gaat de vergelijking met de autodealer niet op. "Er is nooit sprake geweest van een offerte. Defensie heeft alleen een inschatting gemaakt".

Vervanging
De Tweede Kamer praat maandag over de vervanging van de Zuiderkruis. De SP wil dat het besluit wordt heroverwogen en de VVD gaat Kamervragen stellen.

De Vries denkt de kritische Kamer te kunnen overtuigen. Het schip wordt gebouwd in Vlissingen. Volgens de staatssecretaris levert de bouw van het schip veel werkgelegenheid op.

Het schip wordt 190 meter lang, kan tanks en helikopters vervoeren en er komen twee operatiekamers aan boord. Het moet in 2015 opgeleverd worden.

Bron: NOS

Reinier

Ik weet wel een manier om 250 miljoen euro te besparen. Stop de bouw van deze onzinnige JSS en bouw een tweede Hr Ms Amsterdam. Het enige dat de marine nodig heeft, is een simpele bevoorrader en niet nog een halfslachtig LPD.

Waarom hebben nog meer capaciteit nodig om Leo's of howitzers te verplaatsen? Hoe vaak hebben we daadwerkelijk een landing uitgevoerd met de andere 2 LPD's? Bij elkaar opgeteld, kom ik op nul uit! Mochten we in de toekomst wel ergens een invasie uitvoeren, komen we dan tekort met de Hr Ms Rotterdam of Hr Ms Johan de Witt? Het enige waar we dan tekort aan hebben zijn Leo's en howitsers! Met 3 schepen heeft de marine meer transportcapaciteit dan we nog aan landmacht over hebben.

Stop a.u.b. de bouw van dit onnodige schip. Bouw een simpele bevoorrader zonder poespas (Thales mast), cancel dan gelijk de laatste twee OPV's. Van het overgebleven geld kunnen dan twee nieuwe LCF's worden gebouwd, dan hebben we weer, enigszins, een evenwichtige marine waar we iets met kunnen doen.

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 04/11/2009 | 23:17 uur
Citaat van: Lex op 04/11/2009 | 23:09 uur
Is dat nodig (Leo 62+ ton/lift capaciteit volgens opgave 40 ton)? Het schip kan de Leo's wel vervoeren op het transportdek volgens de opgave van MINDEF. Waarom hoger verkassen? De LEO kan niet onder een heli vervoerd worden.

Ik kan me voorstellen dat je ook van die apparaten op hoger gelegen dekken neer wilt (kunnen) zetten. Maakt je veel flexibeler. Hoewel, als we Leopards blijven verkopen past zometeen het hele bestand op dat ene dek waar ze wel op kunnen komen. Ik vind het trouwens maar "zo-zo" dat er alleen over stuurboord aan/van boord gereden kan worden. niet voor niets krijgt de RDAM momenteel ook een deur aan BB-zijde. Werd tijd na 10 jaar......

Citaat van: Lex op 04/11/2009 | 23:09 uur
Waarschijlijk heeft dat te maken met de inbouw van de tactische apparatuur, verkregen vanuit de Westerse wereld.

Lijkt me sterk; in de kamerbrief staat te lezen dat het eerst de bedoeling was het hele schip in Roemenië te laten bouwen.

Die werf in Roemenie is Damen Shipyards Galati (Roemenie) dus wat is het verschil? Kosten van arbeid.

Elzenga

Tja, als je je industrie door Europese regelgeving niet meer rechtstreeks mag "subsidiëren" als staat moet je toch wat.. :silent:..

KapiteinRob

Als ik me de eerste "art impressions" voor de geest haal en hetgeen er nu op de MINDEF-site staat, zie ik plotsklaps de "OPV-mast" opduiken. Dat zou ook een verklaring voor (een fors gedeelte van) de kostenstijging kunnen zijn. Het bevreemdt me ten zeerste dat het JSS ook zo'n dure mast moet hebben. Niet alleen omdat dit net als bij de OPV's niet in verhouding staat tot wat het schip er daadwerkelijk mee kan doen qua wapensystemen, maar ook omdat de kamerbrief rept over het feit dat bij ernstinzet met dreiging er immer een beschermende eenheid meegestuurd zal worden. En die hebben afdoende SEWACO aan boord........

Elzenga

Opvallend trouwens dat het eerste MINDEF artikel alleen de prijsverhoging meldt en niet dat dit meer dan een derde!! (37%) meer is dan het begrote bedrag..wat een enorme toename is wat mij betreft....en ronduit wanbeleid.....of is het zo dat men (net als bij de JSF) bewust laag begroot...zo beslissingen erdoor drukt en de eigen Nederlandse industrie kan bevoordelen (in strijd met de Europese regels) en dan met een aantal "helaas voldongen feiten" en tenenkrommende project-"bezuinigingen" alsnog het benodigde extra geld bij elkaar krijgt?..je zou het bijna gaan denken...

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 04/11/2009 | 23:29 uur
Maar in de west zullen ze 'm wel waarderen als potentieel stationsschip. 
Twee ondersteuningsschepen in de Carib. Eentje afvoeren? :angel: