Defensie bestelt Nederlandse radars

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 29/10/2014 | 18:54 uur

ridivek

Deze had ik niet verwacht. In Duitsland en Frankrijk worden de MPR radars vervangen door Thales (GroundMaster) GM406 (de stationaire grond versie van de (SeaMaster) SM400 die in de I-mast 400 van de holland-klasse en JSS zit. De mobiele versie GM403 is één 20foot container  groot, en dus makkelijk naar missiegebieden te ontplooien. De GM406  heeft een berijk van 460km (de GM403 en SM400 400km).
Ik had verwacht dat er twee GM406 en 1 a 2 GM403 aangeschaft zouden worden. Redenen: product van de plank en
Europesche standaardisatie (vooral vanwege Single European Sky / Fabec (luchtruim duitsland, frankrijk zwitserland en benelux).
Nu wordt weer gekozen voor een nieuwe ontwikkeling/ subsidie aan Thales Nederland, en een speciafiek product (Smart-L GB) dat waarschijnlijk geen afzetmarkt heeft omdat onze buurlanden hun grondradars reeds aan het vervangen zijn met GM406.

Een hele slechte keuze vind ik het niet. De keus was tussen een product van de plank van Frankrijk & Engeland (kan ook de vs zijn, Thales Raytheon) aanschaffen waarbij europesche standaardisatie optreed. Of een kleine modificatie uitvoeren aan een zeer goed nederlands product, waarbij royalty's worden verstrekt omdat defensie de eerste klant is. Je krijgt een betere capaciteit, namelijk 1200 km berijk en bmd mogelijkheden. Een je behoud synchronisatie omdat de LCF's nagenoeg dezelfde radars hebben.
Deze oplossing is wel flink duurder, volgens de (onbetrouwbare) duitse wiki van GM 406 kost een systeem 21mln.


Ace1

Persoonlijk vindt ik het vreemd dat men het onderhoud van de SMART-L GB radar uitbesteed, de 4 SMART-L radars van de LCF´s worden onderhouden door het Marinebedrijf volgens mij zou dit ook kunnen door het Marinebedrijf?

Ace1

#3
Een goede keus om een grondgebonden versie van de Smart L Radar te nemen, als vervanging voor de  MPR´s van de luchtverdedigingsradars in Wier en Nieuw Milligen. Kan de  SMART-L GB  via link16 ook Patriots Missiles afvuren of SM3 Missiles?

Zie onderstaande filmpje 1.20min



Lex

Kamerbrief over het project vervanging Medium Power Radar (MPR)

Brief van minister Hennis-Plasschaert (Def) aan de Tweede Kamer over het project vervanging luchtverdedigingsradar (Medium Power Radar).

Kamerbrief, 29-10-2014

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie bestelt Nederlandse radars

wo 29 okt 2014

DEN HAAG - Thales Nederland mag twee radars aan de krijgsmacht gaan leveren. Ze gaan de twee luchtverdedigingsradars in Wier en Nieuw-Milligen vervangen. Dat heeft minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie woensdag aan de Tweede kamer laten weten.
 
Het bedrijf wordt de komende jaren ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Het budget voor de vervanging bedroeg oorspronkelijk 25 tot 50 miljoen euro, maar door aanvullende eisen verdubbelen die bedragen. Dat past nog binnen de financiële kaders van het project. In 2017 kan met het plaatsen van de radars worden begonnen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23262533/__Defensie_bestelt_NL_se_radars__.html