youtubedump

Gestart door dudge, 06/10/2009 | 19:28 uur

NLD

En deze dan. Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.

http://www.youtube.com/watch?v=NCuLdgML0Rk

Ros

Hoogwaardig militair strategie en inzicht ............. :cute-smile:

Het geeft maar weer aan dat de NAVO daar een tegenstander bevecht die de regels opstellen.

HermanB

Citaat van: hudinie op 16/12/2009 | 22:16 uur
Ja ik heb dat filmpje ook net bekeken, wel heftig als je daar zit de hele dag onder vuur......fucking stress....je ziet wel dat de taliban gewoon de baas is in Afghanistan want ze kunnen gedurende daglicht niet eens buiten dat kamp komen
Ja want dit filmpje is representatief voor heel Afghanistan.  :(

Elzenga

Citaat van: hudinie op 16/12/2009 | 22:16 uur
Ja ik heb dat filmpje ook net bekeken, wel heftig als je daar zit de hele dag onder vuur......fucking stress....je ziet wel dat de taliban gewoon de baas is in Afghanistan want ze kunnen gedurende daglicht niet eens buiten dat kamp komen
interessante docu...Iemand enig idee waarom ze zo'n basis zo laag bouwen en niet op de top van een berg/heuvel? Vlak bij het dorp zo? belangrijke doorgangsroute? Ze worden ook onder vuur genomen door een mortier...je zou toch verwachten dat men die wel met de sensoren kan waarnemen...opvallende openhartige woorden verder van de militairen zelf. bewonderenswaardig hoe ze daar dag in dag uit hun werk doen. Maar of het helpt en zinvol is lijkt wel de vraag..

hudinie

Ja ik heb dat filmpje ook net bekeken, wel heftig als je daar zit de hele dag onder vuur......fucking stress....je ziet wel dat de taliban gewoon de baas is in Afghanistan want ze kunnen gedurende daglicht niet eens buiten dat kamp komen

Laurens

damm....

Alleen is die gast in dat dorp niet erg tactisch bezig.

Sine Pari

Citaat van: dudge op 25/11/2009 | 22:06 uurNou was dit volgens mij in 2006, vraag me af of de betreffende voertuigen inmiddels vervangen zijn door mijn-resistente.
dudge, soms moet men een afweging maken tussen veilig en gebruiksmatig, omdat dit maar al te vaak niet te combineren is. Dit wil niet zeggen dat bv. zwaardere type veste of voertuigen met betere bescherming niet tot vervoeging staan, maar dat er voor 'lichter' materieel gekozen word ivm de taak.

Zo heb ik bevoorbeeld drie verschillende vesten, een zwaar vest, een middel vest en een licht vest. Voor veel taken zal ik het lichte vest grijpen aangezien deze mij de meeste bewegings vrijheid geeft en beter te dragen valt overlangere tijd. En bv. enkel als men weet of er vanuitgaat dat men een 'high risk' opdracht heeft voor  het middel zware of zware vest kiezen.

Hetzelfde geld ook voor ondermeer voertuigen, helmen, en ander materieel. Bij voertuigen moet men bv. afwegen hoe gemakkelijk men in en uit cq in wil kunnen stappen. Hoeveel men waar wil kunnen nemen (gehoor, zicht en reuk), en in hoevere en hoesnel, goed men inkomend vuur wil beantwoorden. Het hangt dus hellemaal van Mission, Enemy, Terrain, Troops, and Time (METT-T) af waarvoor gekozen word.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Sine Pari

Citaat van: Elzenga op 06/10/2009 | 21:17 uur
Het laat ook hier goed zien dat men niet echt checkt of er in de huizen die worden gebombardeerd burgers aanwezig zijn..(mogelijk gegijzeld door de Taliban). Focus is op het uitschakelen van de pockets of resistance. Maakt duidelijk hoe complex dit vraagstuk is.
Knap dat jij dit allemaal kan afleiden na een videotje van 2:42 lang.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

HermanB

http://www.youtube.com/user/EggyNL#g/u

Die kerel heeft een boel filmpjes van Nederlandse troepen in Afghanistan op z'n site staan.

Elzenga

Het laat ook hier goed zien dat men niet echt checkt of er in de huizen die worden gebombardeerd burgers aanwezig zijn..(mogelijk gegijzeld door de Taliban). Focus is op het uitschakelen van de pockets of resistance. Maakt duidelijk hoe complex dit vraagstuk is.

dudge

Naar aanleiding van het andere topic, hier een algemeen topic voor de dump van Youtube.

Als het beheer het er niet mee eens is, graag naamswijziging.



Interesant stuk