Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Benji87

Citaat van: silvester herc op 15/05/2023 | 13:34 uur
https://marineschepen.nl/dossiers/Hernieuwde-kennismaking-maritieme-patrouillevliegtuigen-P-8-Poseidon.html

@parera, interessant stukje van marineschepen.nl. Weet je nog waar wij het laatst over hadden mbt die ASW UAV? Hij legt eigenlijk wel vrij treffend uit waarom die capaciteit niet alleen in een UAV kan.

CitaatNederland heeft maritieme UAV's aangeschaft. Kunnen die de taken van een MPA niet overnemen? Flood: ?UAV?s kunnen een P-8 aanvullen, maar ze kunnen hem niet vervangen. Kijk maar eens naar een paar basisfeiten; de sensoren en wapens die UAV's kunnen meenemen zijn beperkt. Hoeveel sonoboeien hebben ze? Sommige hebben miniatuur sonoboeien, maar deze hebben door hun beperkte grootte niet hetzelfde bereik en dezelfde gevoeligheid. En wapens, ik ken geen enkele drone die een torpedo kan vervoeren. De P-8 kan vliegen in ijzige omstandigheden. Veel UAV's hebben geen de-icing-capaciteit en dat is natuurlijk een groot probleem in dit deel van de wereld.?

"Een UAV is traag. Vooral bij flinke tegenwind. Als je ergens een dreiging hebt en het duurt vier uur voordat de UAV er is, hoe ver kan die dreiging van de waargenomen positie zijn doorgevaren in die periode?"

Ook vanuit het oogpunt van personeelstekort levert een UAV volgens Flood weinig voordelen op. "Er is de gedachte dat onbemand echt helpt het personeelstekort op te lossen. Maar dat is niet waar, want het is niet onbemand: het is op afstand bemand. En doordat sommige van deze vliegtuigen lang in de lucht blijven, heb je nog meer bemanningen nodig. Je hebt nog steeds dezelfde regels rond rust voor de bemanning. En je hebt mensen nodig die al deze gegevens verzamelen en extra mensen die de analyse doen. Je realiseert dus eigenlijk geen personeelsbesparing."

Ace1

#377
Citaat van: Harald op 03/06/2023 | 15:30 uur
https://gagadget.com/nl/254249-noorwegen-gaat-50-jaar-oude-p-3-orion-maritieme-verkenningsvliegtuigen-buiten-dienst-stellen-en-verkoopt-ze-aan-argentini/

Noorwegen gaat 50 jaar oude P-3 Orion maritieme verkenningsvliegtuigen buiten dienst stellen en verkoopt ze aan Argentini? voor 67 miljoen dollar


De Koninklijke Noorse Luchtmacht zal over een paar dagen P-3 Orion maritieme verkenningsvliegtuigen uit dienst nemen. Sommige zullen worden verkocht aan Argentini?.

Dit is wat we weten
De Koninklijke Noorse Luchtmacht gebruikt al meer dan 50 jaar P-3 vliegtuigen. Op 30 juni 2023 worden ze met pensioen gestuurd. Er zal een afscheidsceremonie worden gehouden op Andoya Air Base in het noorden van het land.

Noorwegen zal zes P-3's uit dienst nemen. Ze worden vervangen door de P-8A Poseidon anti-onderzeeboot patrouillevliegtuigen van Boeing. Ze kunnen vliegen op hoogtes van meer dan 12.000 meter en halen snelheden van meer dan 900 kilometer per uur.

Vier van de zes P-3 Orions zullen worden verkocht aan Argentini?. Het Scandinavische land is overeengekomen om de jets aan Lockheed te verkopen voor 67 miljoen dollar. Ze zullen ondersteuning bieden voor patrouilleoperaties in de Zuid-Atlantische Oceaan. Maar eerst worden de vliegtuigen verscheept naar de VS.

Had ze liever gezien dat deze Orion's aan de Oekraine geleverd werden en die er harpoons aanhangen  en nog wat schepen van de Russische zwarte zee vloot afborrelen. ;)

Harald

https://gagadget.com/nl/254249-noorwegen-gaat-50-jaar-oude-p-3-orion-maritieme-verkenningsvliegtuigen-buiten-dienst-stellen-en-verkoopt-ze-aan-argentini/

Noorwegen gaat 50 jaar oude P-3 Orion maritieme verkenningsvliegtuigen buiten dienst stellen en verkoopt ze aan Argentini? voor 67 miljoen dollar


De Koninklijke Noorse Luchtmacht zal over een paar dagen P-3 Orion maritieme verkenningsvliegtuigen uit dienst nemen. Sommige zullen worden verkocht aan Argentini?.

Dit is wat we weten
De Koninklijke Noorse Luchtmacht gebruikt al meer dan 50 jaar P-3 vliegtuigen. Op 30 juni 2023 worden ze met pensioen gestuurd. Er zal een afscheidsceremonie worden gehouden op Andoya Air Base in het noorden van het land.

Noorwegen zal zes P-3's uit dienst nemen. Ze worden vervangen door de P-8A Poseidon anti-onderzeeboot patrouillevliegtuigen van Boeing. Ze kunnen vliegen op hoogtes van meer dan 12.000 meter en halen snelheden van meer dan 900 kilometer per uur.

Vier van de zes P-3 Orions zullen worden verkocht aan Argentini?. Het Scandinavische land is overeengekomen om de jets aan Lockheed te verkopen voor 67 miljoen dollar. Ze zullen ondersteuning bieden voor patrouilleoperaties in de Zuid-Atlantische Oceaan. Maar eerst worden de vliegtuigen verscheept naar de VS.

Harald

New Maritime Patrol Aircraft Project From Canada


Rendering of Canada?s Multi-Mission Aircraft proposed by Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems?Canada

Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems?Canada Are Collaborating to Deliver Canada?s Multi-Mission Aircraft

Bombardier press release

Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems-Canada are collaborating to deliver the next-generation Multi-Mission and Anti-Submarine Warfare (ASW) aircraft that will meet the requirements set by the Government of Canada for the Canadian Multi-Mission Aircraft (CMMA) program. Both long-standing Canadian-based companies are leveraging their extensive networks to prepare for success in a competitive, open, and transparent procurement process, and are joining forces as Canada?s Multi-Mission Aircraft Team.

With a long and highly successful track record delivering multiple specialized aircraft across the globe, Bombardier Defense stands out among special mission aircraft providers. Bombardier?s products have proven themselves as reliable and fully interoperable platforms through versatile projects for some of the world?s biggest defense contractors and for governments across the world, including the United States, Germany, and more. 

The foundation for the Canadian Multi-Mission Aircraft Team?s solution is the highly efficient and agile Global 6500 aircraft, the right-sized jet for the CMMA with next-generation engines, long range, high endurance, and coupled with proven reliability and better fuel efficiency as documented in the jet?s recently published Environmental Product Declaration. The Global family of aircraft is the platform of choice for over 10 different mission types across the globe, given its ability to deploy in all weather conditions with full mission payload, its ultimate combination of speed, range and endurance, and its 24/7 worldwide support infrastructure. 

The aircraft will host General Dynamics? best-in-class integrated mission systems, drawing directly from Canada?s investment in the newly modernized CP140 Block IV and CH-148 Cyclone. This operationally-proven Canadian design forms the basis for the iterative and low risk integration of modernized sensors and systems enabling Canada to leap even further ahead of peers and adversaries alike. This future-proof foundation will also ensure continued operational relevance, responding to Canada?s emergent needs through the middle of this century. 

?Canadians deserve a leading-edge fleet for their Canadian Multi-Mission Aircraft program. Bombardier is eager to take on this opportunity to deliver a state-of-the-art platform.  This is a generational opportunity for a Canadian company to leverage its Made-In-Canada Global 6500 aircraft, renowned for their outstanding performance and customized mission enhancers for each client. Having Bombardier work on CMMA is the right choice from an aircraft performance standpoint, and also, an opportunity for Canada to foster innovation, bolster its capabilities and support talent across Canada?s aerospace industry from coast to coast to coast,?

Jean-Christophe Gallagher, Executive Vice-President, Aircraft Sales and Bombardier Defense.
Citaat?For decades, General Dynamics has been proud to provide solutions to Canada?s defense requirements. This new partnership unlocks a generational opportunity to couple our leading edge, trusted mission systems to ultimately provide a made-in-Canada solution that supports Canada?s multi-mission airborne needs into the future, while creating a readily exportable capability that will benefit Canada in so many other ways.?

Joel Houde, Vice President and General Manager, General Dynamics Mission Systems?International.
CitaatBringing together the unparalleled expertise offered by both organizations, this platform provides the very latest in airborne mission management technology while ensuring Canada?s continued leadership in the ASW and ISR domains.

With Canada?s largest business jet manufacturer and one of Canada?s largest defense contractor joining forces to deliver a Canadian Multi-Mission aircraft, considerable benefits to the Pan-Canadian aerospace ecosystem will result, including the creation of high caliber jobs, numerous opportunities for small and medium-sized enterprises (SMEs), scientific communities, and educational institutions in various regions of the country. With competitive acquisition and significantly lower operating costs, cross decking of existing mission system capabilities onto a high-performance, modern Global 6500 aircraft, which represents a low-risk, evolutionary approach to achieving Canada?s multi-mission aircraft needs.

General Dynamics Mission Systems?Canada supports the Government of Canada (GoC) across many projects including delivering the CP140 Aurora Incremental Modernization Project (AIMP). This modernization, along with the previous Aurora Structural Life Extension Project (ASLEP), will keep the CP140 at the leading edge of ASW capabilities and extend the operational life of the CP140 Aurora into the 2030s. The published CMMA procurement timeframe was prudently designed by the Department of National Defence to permit the Government of Canada to fully engage with industry to explore options to meet Canada?s multi-mission aircraft needs and to have sufficient time to evaluate options.  The Canadian-based platform brought forward by Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems-Canada, providing world leading capabilities in ASW, ISR and operational efficiencies leveraging the Global 6500 aircraft is a prime example. 

More information on Canada?s Multi-Mission Aircraft Team will be unveiled as part of a May 31, 2023, press conference at CANSEC in Ottawa.

-End-

Naval News comments:

Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems-Canada are competing against the Boeing P-8A Poseidon for the CMMA program. CMMA calls for the replacement of the in-service CP-140 Aurora aircraft.

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/05/new-maritime-patrol-aircraft-project-from-canada/#prettyPhoto


Sparkplug

First View of LRASM Missile Aboard a US Navy P-8A Poseidon

https://www.navalnews.com/event-news/sea-air-space-2023/2023/04/first-view-of-lrasm-missile-aboard-a-us-navy-p-8a-poseidon/


LRASM "fit checks" aboard a P-8A Poseidon of Air Test and Evaluation Squadron TWO ZERO (VX 20). US Navy picture.


Picture showing a LRASM fitted on the P-8A?s underwing hardpoint pylon. US Navy picture.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Canada selects Boeing P-8A as CP-140 Aurora replacement

The Canadian government has announced that the Boeing P-8A Poseidon has been selected as the preferred candidate to replace its aging CP-140 Aurora fleet. The decision was made after a thorough process that included engagement with industry and Canada?s closest allies.

.../...

https://alert5.com/2023/03/28/canada-selects-boeing-p-8a-as-cp-140-aurora-replacement/#more-97239


silvester herc

Two delivered, and two more to go! The@NZAirForce
s second P-8 Poseidon multi-mission maritime patrol aircraft is on its way home. This #P8 joins a global fleet of 156 aircraft that have collectively logged more than 500,000 flight hours.https://twitter.com/BoeingDefense/status/1636070730369515520?t=D8SVBJGdofS3YmCEvf8QKw&s=19

silvester herc

#370
The @Armada_Arg () has opened discussions with the Government of Norway () for the procurement of 3-4x P-3C/Ns that have been recently retired in replacement of the P-8.
Interesting if the deal works, this would be the 2nd Norwegian deal in SA after Uruguay?s () OPVs.
https://twitter.com/SA_Defensa/status/1630290081863852038?t=KKxtN8ObaYAbapn-JTAOSw&s=19

Parera

Citaat van: Ace1 op 17/01/2023 | 19:35 uur
Volgens deze informatie kan de A320 NEO MPA 8 torpedo's meenemen.

https://www.naval-technology.com/projects/a320neo-m3a/

Je hebt gelijk  ;) Bevestigd in video op 1:41 minuten.


Ace1

Citaat van: Sparkplug op 17/01/2023 | 07:25 uur
De P-8 heeft 5 ejector racks in de weapons bay, 2 ophangpunten onder elke vleugel en 2 ophangpunten in tandem onder de romp. Die laatste zijn nog niet actief in gebruik.

Frankrijk moet wel duidelijk zijn met hun wensen, want een MPA op basis van de Falcon en de A320 geeft verschillende capaciteiten.

Volgens deze informatie kan de A320 NEO MPA 8 torpedo's meenemen.

https://www.naval-technology.com/projects/a320neo-m3a/

Parera

Citaat van: Sparkplug op 17/01/2023 | 07:25 uur
De P-8 heeft 5 ejector racks in de weapons bay, 2 ophangpunten onder elke vleugel en 2 ophangpunten in tandem onder de romp. Die laatste zijn nog niet actief in gebruik.

Frankrijk moet wel duidelijk zijn met hun wensen, want een MPA op basis van de Falcon en de A320 geeft verschillende capaciteiten.

Mijn info was gebaseerd op snel opzoeken op wikipedia  & oude info [2018] van de A320 Neo MPA. Op dit moment is het project slechts een studie, wat wel belangrijk kan zijn dat is de huidige Franse capaciteit. Dat is de Breguet Atlantic 2 standard 6, deze MPA is ook in staat om informatie te verzamelen boven land en heeft zelfs air-to-ground capaciteit en deze zijn ingezet voor de Franse operaties in Afrika.

De twee voorstellen zijn compleet andere vliegtuigen met ook compleet andere missies. Maar de A320 M3 familie is wat mij betreft de beste keuze met de meeste ruimte voor familievorming en de meeste capaciteiten.

Sparkplug

#366
Citaat van: Parera op 16/01/2023 | 23:17 uur
Meest potentiele winnaar is inderdaad de A320 Neo MPA, maar ik zie het zomaar gebeuren dat de Falcon gaat winnen. Bij keuze voor A320 is er een hele grote kans dat er nog export orders volgen, bij de Falcon verwacht ik dat niet of zeer beperkt. Ook is de A320 Neo de basis voor de in 2018 gepresenteerde A320 Neo M3 familie, waarbij naast de MPA versie ook een VIP transport, SIGINT & AEW&C variant op de plank liggen. Met een lading van 8 torpedo's in de bay + 4 torpedo's of ASuW raketten onder de vleugels draagt het 1 wapen meer mee dan de P-8 poseidon ( 6 intern + 5 extern).

De P-8 heeft 5 ejector racks in de weapons bay, 2 ophangpunten onder elke vleugel en 2 ophangpunten in tandem onder de romp. Die laatste zijn nog niet actief in gebruik.

Frankrijk moet wel duidelijk zijn met hun wensen, want een MPA op basis van de Falcon en de A320 geeft verschillende capaciteiten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/01/2023 | 22:55 uur
Meest logische winnaar zou zijn: A320 Neo (zeker met de enorme Franse overzeese delen, zo'n Falcon 10X is leuk maar gaat onherroepelijk tegen capaciteitsproblemen aanlopen zeker als ASW een primaire taak blijft).

Meest potentiele winnaar is inderdaad de A320 Neo MPA, maar ik zie het zomaar gebeuren dat de Falcon gaat winnen. Bij keuze voor A320 is er een hele grote kans dat er nog export orders volgen, bij de Falcon verwacht ik dat niet of zeer beperkt. Ook is de A320 Neo de basis voor de in 2018 gepresenteerde A320 Neo M3 familie, waarbij naast de MPA versie ook een VIP transport, SIGINT & AEW&C variant op de plank liggen. Met een lading van 8 torpedo's in de bay + 4 torpedo's of ASuW raketten onder de vleugels draagt het 1 wapen meer mee dan de P-8 poseidon ( 6 intern + 5 extern).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/01/2023 | 17:09 uur
DGA launches two studies for future MPA


Meest logische winnaar zou zijn: A320 Neo (zeker met de enorme Franse overzeese delen, zo'n Falcon 10X is leuk maar gaat onherroepelijk tegen capaciteitsproblemen aanlopen zeker als ASW een primaire taak blijft).