Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur


Harald

Citaat van: Parera op 07/01/2024 | 09:34 uurJa dik voertuig!

Mogelijk interessant voor het KMARNS met de lichtere plannen naast de nog lichtere 4x4's en over snow voertuigen. En natuurlijk ook voor 11 LMB als zwaar wapen platform.

Uitrusten met die 30mm M230, welke ze ook op de Vector geplaatst hebben.


Parera

Citaat van: Harald op 06/01/2024 | 16:14 uur

Defenture Mammoth
https://www.defenture.com/mammoth/


Ja dik voertuig!

Mogelijk interessant voor het KMARNS met de lichtere plannen naast de nog lichtere 4x4's en over snow voertuigen. En natuurlijk ook voor 11 LMB als zwaar wapen platform.


Huzaar1

Haha m'n oude directeur en m'n oude stafcollega van BLJ in een en dezelfde video.

Mooi ding, echt een brute bak.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2023/10/manticore-overgedragen-aan-krijgsmacht



Nieuwe terreinwagen voor de krijgsmacht

Op de NEDS-beurs droeg producent Iveco Defence Vehicles de Manticore officieel over aan COMMIT. Twee weken later deed COMMIT de eerste exemplaren symbolisch over aan aan het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden (OTCRij) in Oirschot. De Manticore komt in elf variaties en vervangt Mercedes Benz-modellen bij de landmacht, de Landrovers bij de marine en de laatste YPR-pantserrupsvoertuigen bij de luchtmacht en de marechaussee. Bekijk de video over dit nieuwe gepantserde blok op wielen.
(Video via bovenstaande link)

Huzaar1

Citaat van: Parera op 03/12/2023 | 20:40 uurKlinkt ook als een oplossing, al vind ik die CV90 met dozer wel stoerder maar dat is niet van belang voor de taak.

Precies
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/12/2023 | 19:43 uurKmar wordt weer groen dus komen vanzelf dergelijke voertuigen bij. W.s boxer met dozerblad.

Klinkt ook als een oplossing, al vind ik die CV90 met dozer wel stoerder maar dat is niet van belang voor de taak.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 03/12/2023 | 13:09 uurIk vraag me wel af wat men gaat doen bij de KMAR met dozer capaciteit? Dit verliezen ze wel met de Manticore met aanvalsbrug.

We hebben nog een handje vol YPR bergings voertuigen in dienst, ik ga er vanuit dat deze ook wel vervangen (moeten) gaan worden. Ik zie mogelijkheden om extra CV90's aan te schaffen in bergings variant voor de KL / KMAR. Als er vanuit de KMAR geen behoefte (meer) is aan deze capaciteit kan het altijd geleend worden van de KL indien het nodig is.

Kmar wordt weer groen dus komen vanzelf dergelijke voertuigen bij. W.s boxer met dozerblad.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1463
Ik vraag me wel af wat men gaat doen bij de KMAR met dozer capaciteit? Dit verliezen ze wel met de Manticore met aanvalsbrug.

We hebben nog een handje vol YPR bergings voertuigen in dienst, ik ga er vanuit dat deze ook wel vervangen (moeten) gaan worden. Ik zie mogelijkheden om extra CV90's aan te schaffen in bergings variant voor de KL / KMAR. Als er vanuit de KMAR geen behoefte (meer) is aan deze capaciteit kan het altijd geleend worden van de KL indien het nodig is.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Bijna een moderne 4-tonner met minder laadruimte... ;)

StrataNL

Het is een grote, logge, zware, lelijke vierkante vrachtwagen.
Vergeleken met de MB en Landrover qua terreinvaardigheid en mobiliteit een achteruitgang. Maar snap wel waarom ervoor gekozen is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

MartijnR

Citaat van: Thomasen op 01/12/2023 | 16:51 uurZiet er echt niet uit dat ding.

Mja, denk dat het concept na Afghanistan en Mali, nu ook in Oekraïne volledig gevalideerd is.

Nu zien of het technisch duurzaam is.

ben het met je eens, hij oogt smal en hoog. kwa uiterlijk vind ik hem een van de minst mooie. maarja het gaat om de prestatie zeggen ze dan he ;)

Lynxian

De bak ziet er juist stoer uit en lijkt me een hele grote vooruitgang op de oude terreinwagens, zeker ook wat betreft veiligheid voor de inzittenden.