Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

Citaat van: Harald op 07/01/2024 | 12:23 uurWaar mij het meer omgaat is "wat willen de Duitsers in vredesnaam met zo'n multifunctioneel schip ?
Er moet duidelijk van alles meegedaan worden, namelijk; bevoorradings-, ondersteunings-, commandotaken, ook "amfibische" capaciteiten met een RoRo deur en dek en een slipway. En dan willen ze het ook gebruiken voor drones, ROV's e.d.

Het lijkt me bijna een ontwerp voor de vervanging van hun mijnenjager/veger schepen.

Duitsland is al ruim 10 tot 15 jaar opzoek naar een schip dat amfibische capaciteiten heeft, maar ze willen het niet te groot aanpakken. Lang geleden was er ooit het LPD/LHD concept, dat is nooit van de grond gekomen. Nu proberen ze het weer, maar door het schip veel taken te geven komt het er mogelijk ook makkelijker (politiek) door heen want het is niet echt een offensief schip.

Je ziet dat ze ook gekeken hebben naar ons JSS; RAS-capaciteit gecombineerd met amfibische taken en de steelbeach zien we terug.

Interessant concept, we gaan zien hoever dit gaat komen.

Parera

Citaat van: Benji87 op 07/01/2024 | 10:16 uurStapje terug nog even... kan Turkije überhaupt wel een carrier van significante grote bouwen in eigen land? Volgens mij moet Sedef Shipyard dan ook voorzien worden van een flinke upgrade. Dat zou het voor Turkije economisch gezien ook wel interessant maken.

Als je kijkt naar de industrie, dan zou dat in theorie mogelijk moeten zijn. Maar ook dan is het de vraag vanaf wanneer noem je iets een vliegdekschip? Het portugese multirole schip dat Damen gaat bouwen kan je ook zo noemen want volledig vliegdek en ruimte voor UAV's. Maar het is nogal een verschil met bijvoorbeeld de Ford klasse van de Yanks.

Ik kan me herinneren dat men in gesprek was met Spanje voor de levering van een 2e Anadolu klasse (Juan Carlos) schip. Ik verwacht dat ze deze ook opnieuw gaan bouwen, mogelijk wel met modificaties.

Mogelijke modificaties zijn, het volledig maken van het vliegdek (lift verplaatsen naar de zijkant). Het dok weglaten waardoor het vergelijkbaar word met de Italiaanse Cavour. Hierdoor zou je wel ruimte overhouden voor een groot RoRo dek op de plek van het dok met een side/ stern door voor het laden en lossen.

Beide modificaties vragen wel behoorlijk veel werk en herontwerpen, maar in theorie zou het mogelijk zijn om het ontwerp om te vormen naar een meer carrier gericht ontwerp dan amfibisch.

De kans is heel erg groot dat ze kiezen voor een carrier met daarop enkel UAV's en helikopters. De Turken hebben natuurlijk een redelijk sterke drone industrie met het meest recente ontwerp ''Bayraktar Kızılelma''. Dit moet een stealth carrier capable UAV worden, dat heeft nog wel potentie naar mijn mening. Het is natuurlijk geen F-35B maar het is wel mooi ter ondersteuning.

Harald

Citaat van: Ace1 op 07/01/2024 | 11:24 uurAan de hand van de afbeelding denk ik aan een gemodificeerde Meko korvet.

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/products-services/surface-vessels/light-frigates

Waar mij het meer omgaat is "wat willen de Duitsers in vredesnaam met zo'n multifunctioneel schip ?
Er moet duidelijk van alles meegedaan worden, namelijk; bevoorradings-, ondersteunings-, commandotaken, ook "amfibische" capaciteiten met een RoRo deur en dek en een slipway. En dan willen ze het ook gebruiken voor drones, ROV's e.d.

Het lijkt me bijna een ontwerp voor de vervanging van hun mijnenjager/veger schepen.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 07/01/2024 | 11:21 uurDe economie van Turkije ligt sinds de mislukte coup op zijn gat, internationale bedrijven trekken weg uit Turkije. En recent was er ook nog een aardbeving. Het enige wat Ome Erdo kan doen is geldpers aanzetten.

Dan zijn dit soort projecten natuurlijk wel interessant om bedrijven weer naar je toe te trekken natuurlijk. Als jij een scheepswerf bezit waar je een carrier van tussen de 40.000 en 60.000 ton kan bouwen kun je namelijk ook commerciële schepen van dat formaat bouwen. Ik ben niet zo bekend met de scheepswerven in die regio maar volgens mij ben je dan gelijk een van de grootste spelers in de middellandse zee.


Ace1

Citaat van: Harald op 06/01/2024 | 16:08 uurDeutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.


Aan de hand van de afbeelding denk ik aan een gemodificeerde Meko korvet.

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/products-services/surface-vessels/light-frigates


Ace1

Citaat van: Benji87 op 07/01/2024 | 10:16 uurStapje terug nog even... kan Turkije überhaupt wel een carrier van significante grote bouwen in eigen land? Volgens mij moet Sedef Shipyard dan ook voorzien worden van een flinke upgrade. Dat zou het voor Turkije economisch gezien ook wel interessant maken.

De economie van Turkije ligt sinds de mislukte coup op zijn gat, internationale bedrijven trekken weg uit Turkije. En recent was er ook nog een aardbeving. Het enige wat Ome Erdo kan doen is geldpers aanzetten.

Benji87

Citaat van: Parera op 07/01/2024 | 09:49 uurJa maar alle grote maritieme naties hebben toch carriers ? Dus dan moet Ome Erdo deze ook hebben, ik denk dat het meer een prestige projectje gaat zijn dan een wens vanuit de marine zelf.

En de vraag is wat gaat het echt worden? De in Spanje gekochte LHD noemen ze ook een vliegkampschip in Turkije.

Niet alleen het ontwerp van het schip zal een uitdaging zijn voor ze maar ook de vliegtuigen zelf. Een carrier borne fighter ontwikkelen is net iets lastiger dan een gewone jet ontwikkelen. Ik vermoed dat het een vergrote drone carrier gaat worden. Een LHD 2.0 of een schip vergelijkbaar met de Italiaanse Cavour. Verwachter in elk geval geen Queen Elisabeth of Ford klasse vliegkampschepen in de haven aan te treffen.

Stapje terug nog even... kan Turkije überhaupt wel een carrier van significante grote bouwen in eigen land? Volgens mij moet Sedef Shipyard dan ook voorzien worden van een flinke upgrade. Dat zou het voor Turkije economisch gezien ook wel interessant maken.

Parera

#2511
Citaat van: Lynxian op 07/01/2024 | 00:49 uurVoor die genoemde regionen ("eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions") hebben de F-16s vanaf Turkse bodem toch al genoeg bereik?

Ja maar alle grote maritieme naties hebben toch carriers ? Dus dan moet Ome Erdo deze ook hebben, ik denk dat het meer een prestige projectje gaat zijn dan een wens vanuit de marine zelf.

En de vraag is wat gaat het echt worden? De in Spanje gekochte LHD noemen ze ook een vliegkampschip in Turkije.

Niet alleen het ontwerp van het schip zal een uitdaging zijn voor ze maar ook de vliegtuigen zelf. Een carrier borne fighter ontwikkelen is net iets lastiger dan een gewone jet ontwikkelen. Ik vermoed dat het een vergrote drone carrier gaat worden. Een LHD 2.0 of een schip vergelijkbaar met de Italiaanse Cavour. Verwachter in elk geval geen Queen Elisabeth of Ford klasse vliegkampschepen in de haven aan te treffen.

Lynxian

Voor die genoemde regionen ("eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions") hebben de F-16s vanaf Turkse bodem toch al genoeg bereik?

Benji87

Turkish president Erdogan wants first aircraft carrier for Turkish Navy

According to information published by the Turkish government on January 3, 2023 (denk typfout, zal wel 2024 zijn), in a meeting chaired by President Recep Tayyip Erdoğan at the Presidential Complex, the Defense Industry Executive Committee convened to discuss the current status and future goals of Turkey's defense industry.

An aircraft carrier would extend Turkey's ability to project naval and air power, enhancing its influence in the eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions. This strategic capability is seen as particularly important given regional dynamics and the naval capabilities of neighboring countries like Egypt, which owns French Mistral-class amphibious assault ships.

Milgem-class frigates

The MILGEM project is an indigenous warship program that has been a cornerstone of Turkey's naval modernization. The construction of the MILGEM 9-10-11-12th ships, known as the I-class frigates, is a continuation of this project.

The I-class frigates, like the TCG Istanbul, are designed for a variety of operations, including reconnaissance, surveillance, and combat. They are equipped with advanced weapon and sensor systems, such as the indigenous VLS for surface-to-air missiles, a 76 mm Super Rapid Gun, and the Aselsan Gokdeniz CIWS. These frigates represent an increased fuel capacity and operational range compared to the earlier Ada-class corvettes.

Bron: https://navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/january/13927-turkish-president-erdogan-wants-first-aircraft-carrier-for-turkish-navy.html?utm_content=cmp-true




Ace1

Citaat van: Harald op 06/01/2024 | 16:08 uurDeutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.


Helaas achter betaalmuur.

Harald

Deutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.

Parera

#2506
Via Reddit/ WarshipPorn



The new italian destroyer DDX has an updated rendering, featuring 80 VLS (48 Sylver A50 and 32 A70), she was developed by Italy as a multirole DDG, including a full set for ASW. [3395x1566]


De tekst onder het artikel

Weergave van de toekomstige geleide raketjagers van de marine, momenteel bekend als DDX. De nieuwe eenheden zullen zich voornamelijk bezighouden met luchtafweer/ verdediging tegen ballistische raketten & deepstrike, waarbij gebruik gemaakt wordt van verschillende soorten raketten.

----

Tsja, een prachtig voorbeeld van hoe het ook kan met nieuwe luchtverdedigings schepen. Dikke 80 cells VLS , 16 anti-scheepsraketten, 127 mm kanon + 3x 76 mm Sovraponte & 4x  25 mm snelvuurkanons. Daarnaast lijkt het er ook op dat er 2 HEL's of iets geplaatst zitten tussen de twee 76 mm's midscheeps.

Hieronder overigens het hele artikel vanuit de Originele Italiaanse bron RID magazine (vertaald door Reddit gebruiker)
-----
CitaatThis is now the most recent render of DDX, reflecting the status of the design as of late 2023. It comes from an article in RID 01/2024 by contrammiraglio Michele Cosentino on MMI programs up to the 2035 horizon.

DDX is a near-future Guided Missile Destroyer design, displacing 12,500 tonnes and measuring 179 meters overall (167m pp), with a beam of 24 meters and a draught of 9 meters (at 12,500t).

The propulsion system is a described as "CODOGAL" or 'Combined Diesel Or Gas And eLectric". The two shafts can be driven either by electric motor (1.6 MW each), direct diesel drive (10 MW each), or gas turbine (32 MW each). The specific models to be used have not yet been chosen, but the basic principle is that electric motors will be used when there is a need to run silent (for ASW work), diesels for cruising (with a range of about 6,000 nmi at their maximum speed of 18 knots), and gas turbines for high speeds (30 knots). When the diesel or gas turbines are engaged, the electric motors act as generators to generate power, but there will also be four 2.7 MW diesels for a general base load (of 10.8 MW).

A notable feature of this new render is the arrangement of the radar suite. The Kronos Dual Band Radar (made up of the X-band Kronos Starfire and C-band Kronos Quad, both AESAs) are now distributed fore and aft between the two superstructures, similarly to the Ticonderoga, Akizuki, F125, and F126 classes. The L-band Kronos Power Shield (also an AESA) remains as a rotating array mounted on the aft superstructure. The render also features four gun fire control directors (not named, but they appear to be the NA-30S Mk.2), which were not present on the previous renders (on those, it seemed GFS was to be handled by Kronos Starfire).

The armament is also another notable change. The 48 (6x8) A50 cells have been shifted to the bow area once more – these will provide the ship's defensive armament against air-breathing threats and ballistic missiles, with the Aster 15, Aster 30, and Aster 30 Block 1NT SAMs. It is worth noting that even though these cells are 'tactical' length cells, the space they are installed in is sized for strike-length cells. Meanwhile, there is another silo amidships, which carries 32 (4x8) A70 strike-length cells, for a total of 80 VLS. These cells are to accommodate cruise missiles, a future anti-ship missile, and future interceptors for use against 'hypersonic' missiles. Immediately aft of the forward superstructure is a space for canister-launched AShMs, in this case the Teseo Mk.2/EVO (4x2).

The gun armament remains the same - 1x 127/64LW & 3x 76/62 Sovraponte - but an interesting addition is that the RWS have been upped to a 30mm caliber, and have a separate sensor system on the forward mast controlling them. There are three 30mm RWS in total, with the upgrade to their caliber and number explicitly being to improve defenses against low-end unmanned threats.

In addition to the air defense an anti-surface armament, DDX is to be an ASW-capable combatant, with a hull mounted sonar, towed VDS, and two triple launchers for the MU-90 lightweight torpedo. The helicopter hangar is sized to accommodate two AW101 (or NH90) helicopters, with the portside hangar for maintenance and the starboard side shelter only. The flight deck itself can accommodate a CH-47 Chinook or V-22 Osprey, making it suitable for larger special forces missions (or regular marines).

The ship naturally also features a full Electronic Warfare System, integrated with the CMS (SADOC 4) - the EWS being Virgilius/Zeus, which equips the PPA and more recent FREMM (GPe and EVO). The system also works in company with the ODLS-20 MLRS decoy launcher, and its electronic attack modules can be supported by the EA capabilities of the Kronos Starfire radar.

The ship's base crew count is 200, but can accommodate up to 300. Unfortunately Cosentino's article doesn't specify whether or not the aviation component is included in the figure of 200 crew or not, but to reach 300 it seems likely that this would include flag staff. I myself speculate that it may be for an enhanced San Marco marine presence (or special forces), just given the enhanced aviation capabilities of the design - this would be fairly similar to the British Type 45, which features extra accommodations for anywhere from 45 to 60 Royal Marines.

At this point in time, Orizzonte Sistemi Navali is wrapping up pre-feasibility and risk reduction work, which should complete in the first half of the year, with the contract arriving by next year. Delivery of the first unit is still set for 2029.

Parera

#2505
Colombia kiest na 10 jaar voor nieuwe fregatten, SIGMA 10714C. Het ontwerp is gebaseerd op de SIGMA 10514 maar iets vergroot. Met de afmetingen 107,5 x 14,02 m en een tonnage van 2808 ton. Met een 100 koppige bemanning + ruimte voor een marinestaf van 25 koppen.

De topsnelheid van het fregat word 26 knopen en 14 knopen voor economische vaart, deze geeft een bereik van 8200 zeemijl (15.000 km).

De bewapening bestaat uit een 76 mm STRALES kanon (hergebruik vanaf ARC Almirante Padilla), 2x triple 324 mm torpedobuizen (ook hergebruikt). Voor de brug komt een Sentinel 20 (20x128 mm) snelvuurkanon, op de hangaar een Sentinel 30 (25x137 mm) & achter de brug komen twee Sentinel 2.0's (12,7 x 99 mm) RCWS's.

Het fregat krijgt ook 2x4 SSM-E 700K Hae Sung (C-star) anti-scheepsraketten, ook deze komen van de Padilla af). Op de boeg ligt ook nog een nieuwe 16 cells VLS voor de VL MICA-NG.

De radar lijkt op een NS-100 / NS-200 radar van Thales Nederland. Het gaat om nu 1 fregat, maar het kan oplopen tot totaal 5 stuks.



https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/4666651/003-colombia-nuevas-fragatas-colombianas-2808-toneladas-armamento-frances-espanol-italiano-sur-coreano

Huzaar1

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 13:45 uurDat klopt, het multifunctionele schip is grote deels betaald vanuit de EU.

Het tempo van contracten sluiten  ;)

Ach alsof je daar wat van kan zeggen adhv youtube
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"