NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 18/11/2009 | 01:50 uur
2 man in een kamer van ik schat 7 bij 8 meter waar 2 bedden, 4 kasten, bureaus en een koelkast in staat. Dan nog een aparte douche en aparte wc ruimte.
Onderofficieren is wat ik heb gezien bijna de helft. En er stonden daar 2 bedden in of slaapt er meestal maar 1 onderofficier in een kamer?

Goh, tijden veranderen..... Anyhow, bij de KM was het altijd zo dat de KPL's en manschappen (op walplaatsingen) met 4 man op een kamer lagen, de sergeanten met 2 en de sergeant-majoors en adjudanten een eigen kamer. Ik heb begrepen dat in NL de KPL's en manschappen ook met 2 man op een kamer zitten/gaan, maar of dat in de west ook al geregeld is?

KapiteinRob

Citaat van: VBM/NOV op 17/11/2009 | 23:23 uur
Daarnaast is gesproken over de uitzendbescherming na afloop van een detachering in de West. De bonden hebben in het overleg in de Bijzondere Commissie Koninklijke Landmacht aangegeven dat personeel na terugkomst van een detachering in de West een tijdje vrijgesteld moet worden van een nieuwe uitzending.

Belachelijk! Hoeveel van mijn vlootcollega's hebben niet een term van een half jaar met een stationsschip gedraaid om daarna een uitzending, langer eskaderreis of STANAV/SNMG te draaien? Of andersom.....

cw2cu

Citaat van: Kapitein Rob op 17/11/2009 | 23:56 uur
Citaat van: cw2cu op 17/11/2009 | 23:35 uur
De korporaals kamers zijn groter (hier zitten eigenlijk alle manschappen in) dan de kamers in de goudenbal (onderofficieren).

En met hoeveel zit men dan in de respectievelijke kamers?

2 man in een kamer van ik schat 7 bij 8 meter waar 2 bedden, 4 kasten, bureaus en een koelkast in staat. Dan nog een aparte douche en aparte wc ruimte.
Onderofficieren is wat ik heb gezien bijna de helft. En er stonden daar 2 bedden in of slaapt er meestal maar 1 onderofficier in een kamer?

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 17/11/2009 | 23:35 uur
De korporaals kamers zijn groter (hier zitten eigenlijk alle manschappen in) dan de kamers in de goudenbal (onderofficieren).

En met hoeveel zit men dan in de respectievelijke kamers?

Lex

Het bericht van de VBM/NOV is erg "generaal", waarbij er meerdere slagen om de arm zijn. Ik kan mij voorstellen dat het meer vragen oproept.

cw2cu

Citaat van: Lex op 17/11/2009 | 23:23 uur
Overleg reorganisaties landmacht 

COMPAGNIE NEDERLANDSE ANTILLEN (OPERATIEBEVEL 800)

De VBM|NOV accepteert niet dat de sergeant onderofficier van de CLAS gebruik moet maken van het korporaalsverblijf bij CZSK. Klaarblijkelijk heeft het een en ander veel voeten in de aarde en is dit niet eenvoudig te realiseren.
Er is advies gevraagd aan de Commandant der Strijdkrachten.
Daarnaast is gesproken over de uitzendbescherming na afloop van een detachering in de West. De bonden hebben in het overleg in de Bijzondere Commissie Koninklijke Landmacht aangegeven dat personeel na terugkomst van een detachering in de West een tijdje vrijgesteld moet worden van een nieuwe uitzending.
Ook is aandacht gevraagd voor de periode van een detachering naar de West. Defensie kan de uitzendperiodes wel zichtbaar maken maar dit brengt veel administratieve rompslomp met zich mee.
Defensie heeft toegezegd zich aan de afspraak te houden en er zal een moment gekozen worden waarop controle zal plaatsvinden. Als blijkt dat de afspraken niet nagekomen worden zal de controle intensiever plaatsvinden. Overeengekomen is op dit onderwerp terug te komen in de werkgroep Algemeen Personeelsbeleid Defensie Onderdelen (APDO).

VBM/NOV, 17 Nov 09

pffffffff..
Hier schiet HELEMAAL niemand iets mee op die nu hier zit. Misschien voor toekomstige eenheden een beetje.

De korporaals kamers zijn groter (hier zitten eigenlijk alle manschappen in) dan de kamers in de goudenbal (onderofficieren). Dit is bij de vakbond toen voorgelegd zonder eerst gekeken te hebben wat het verschil van de kamers is. Maar ze kiezen liever voor waar ze nu in zitten.

Dan de uitzendbescherming.. Het hele 45e gaat eerst omscholen naar de cv90 in 2010 dus dat wisten we zoiezo wel. Maar zoals gezegd voor toekomstige eenheden wel handig.

Alles is trouwens doodgelopen m.b.t het salaris+toeslagen. Hogerop kunnen ze niks na meerder malen bij de mannen met de mooie kransen voorgelegd te hebben.
En de vakbonden en isk zeggen er ook niks tegen te doen. Ondanks alle voorbeelden in dit topic.

Lex

Overleg reorganisaties landmacht 

COMPAGNIE NEDERLANDSE ANTILLEN (OPERATIEBEVEL 800)

De VBM|NOV accepteert niet dat de sergeant onderofficier van de CLAS gebruik moet maken van het korporaalsverblijf bij CZSK. Klaarblijkelijk heeft het een en ander veel voeten in de aarde en is dit niet eenvoudig te realiseren.
Er is advies gevraagd aan de Commandant der Strijdkrachten.
Daarnaast is gesproken over de uitzendbescherming na afloop van een detachering in de West. De bonden hebben in het overleg in de Bijzondere Commissie Koninklijke Landmacht aangegeven dat personeel na terugkomst van een detachering in de West een tijdje vrijgesteld moet worden van een nieuwe uitzending.
Ook is aandacht gevraagd voor de periode van een detachering naar de West. Defensie kan de uitzendperiodes wel zichtbaar maken maar dit brengt veel administratieve rompslomp met zich mee.
Defensie heeft toegezegd zich aan de afspraak te houden en er zal een moment gekozen worden waarop controle zal plaatsvinden. Als blijkt dat de afspraken niet nagekomen worden zal de controle intensiever plaatsvinden. Overeengekomen is op dit onderwerp terug te komen in de werkgroep Algemeen Personeelsbeleid Defensie Onderdelen (APDO).

VBM/NOV, 17 Nov 09

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 02/11/2009 | 12:50 uur
Citaat van: IPA op 02/11/2009 | 08:06 uur
Als Nederland puur en alleen defensie moet verorgen

Daar ga je al de bietenbrug op.

CitaatIn ons Koninkrijk is defensie een aangelegenheid voor Nederland, net als Buitenlandse Zaken. Daarbij, je insinueert in je reactie dat Aruba haar defensie (deels) zelf zou regelen. Ik heb nieuws voor je: dat is niet zo.

?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 02/11/2009 | 08:06 uur
Als Nederland puur en alleen defensie moet verorgen

Daar ga je al de bietenbrug op.

IPA NG

Wat valt er te weten?

Als Nederland puur en alleen defensie moet verorgen waarom bestaan er dan de locale milities en is er zelfs diensplicht?

Schaf die milities dan gewoon totaal af...
Wat ik graag wil weten is de sterkte van de ANTMIL, met diestplicht moet het toch een redelijk aantal zijn?
Dan hoeft Nederland er toch een KL eenheden naar toe te sturen, of alleen voor training enzo.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Ik denk dat je je eerst maar eens wat beter op de hoogte moet stellen van (het reilen en zeilen van) de eilanden en hun positie in het Koninkrijk.  ;)

IPA NG

#238
Citaat van: Kapitein Rob op 01/11/2009 | 17:04 uur
Cijfermatig rammelt dit volgens mij. Want gezien het diensplichtkarakter van de ANTMIL kun je e.e.a. helemaal niet uitbreiden zoals jij nu oppert. Want als nu alle jongeren worden opgeroepen en de goedgekeurden vervolgens op moeten komen draven op de marinekazerne Suffisant, waar moet je dan de extra (dienstplichtige) mankracht vandaan halen die jij de KL-compagnie zou willen laten vervangen?

Helaas kan ik maar zeer weinig info vinden over de huidige situatie, vooral over de huidige aantallen van de ANTMIL, het enige wat ik kon vinden is dat de ARUMIL maar 60 man telt.
Op bermuda heeft men een ong. 600 man sterk battaljon voor een eiland met 68000 inwoners.
Curaçoa heeft er 140000 en Aruba 103000, dus ik neem aan dat een soortgelijk iets mogelijk is.
Nu begrijp ik ook dat twee battaljons duurder is dat een compagnie en een mariniers eenheid, maar de huidige eenheden zijn te klein om de eilanden te kunnen verdedigen en de eilanden zelf zouden meer moeten betalen.

Citaat
Ik hoor graag welke vrijheden Aruba nu meer zou hebben dan de Antillen nu. Er is namelijk geen verschil voor zover ik weet.

Ik bedoel dat Curaçoa (het enige ant. eiland met gestationeerde militairen) een apart land gaat worden (en dus zelfstandig wordt net zoals de gehele antillen nu), de meeste andere eilanden worden speciale nederlandse gemeenten (waar geen militairen gestationeerd zijn).

De 3 landjes zijn zelfstandig (-/+) en kunnen dus ook een bijdragen leveren aan Defensie.
St. Maarten is te klein voor een eenheid zoals het Bermuda Regiment.
Maar men zou ook een gemeenschappelijk battaljon kunnen financiëren, of welke sterkte dan ook wenselijk/mogelijk/betaalbaar is.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 16:37 uur
Dat begrijp ik maar op de Antillen heeft men nu de ANTMIL (waar weinig info over te vinden is trouwens), als het goed is zijn dat diensplichtigen.
Dot zou uitebreid kunnen worden zodat de landmacht er geen roulerende eenheid naar toe hoeft te sturen.

Cijfermatig rammelt dit volgens mij. Want gezien het diensplichtkarakter van de ANTMIL kun je e.e.a. helemaal niet uitbreiden zoals jij nu oppert. Want als nu alle jongeren worden opgeroepen en de goedgekeurden vervolgens op moeten komen draven op de marinekazerne Suffisant, waar moet je dan de extra (dienstplichtige) mankracht vandaan halen die jij de KL-compagnie zou willen laten vervangen?

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 16:37 uur
Aruba zou dat ook kunnen doen, maar ik doel nu vooral op Curaçao, op Aruba zouden de Mariniers vervangenkunnen orden door diensplichtigen (op Aruba is alleen geen dienstplicht voor zovel ik eet).

Als je quotes zou gebruiken wordt e.e.a. wat overzichtelijker. Maar ik neem aan dat je doelt op het feit dat de autonome landen binnen ons Koninkrijk zelf (wat meer) hun broek op (zouden?) moeten houden, o.m. op defensiegebied. Ik zie alleen het verschil niet dat je aan denkt te stippen. Want op Aruba gaat e.e.a. niet anders dan op Curacao, buiten dat de ARUMIL dan geen dienstplichtigen heeft. Dus wat bedoel je hier nu precies?

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 16:37 uur
Curaçoa(en St. Maarten) orden autonome landen net als Aruba.
Ze krijgen meer eigen vrijheden, Nederland zou daarom hen dan ook minder geld toe moeten stoppen.
Mischien doen ze dat niet maar dat zou eigenlijk wel moeten.

Ik hoor graag welke vrijheden Aruba nu meer zou hebben dan de Antillen nu. Er is namelijk geen verschil voor zover ik weet.

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 01/11/2009 | 13:56 uur
Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 11:53 uur
Dat doen we nu toch ook?

Daarom reageerde ik ook met "trek de portemonnaie maar weer".....

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 11:53 uur
En binnekort wordt Curaçoa net als Aruba een autonoom land, dan vind ik dat ze ook deels hun eigen defensie moeten kunnen regelen.

In ons Koninkrijk is defensie een aangelegenheid voor Nederland, net als Buitenlandse Zaken. Daarbij, je insinueert in je reactie dat Aruba haar defensie (deels) zelf zou regelen. Ik heb nieuws voor je: dat is niet zo.

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 11:53 uur
Op andere zaken kan dan bezuinigd worden omdat ze andere zaken zelfstandiger moeten oplossen.

Verras me maar eens en vertel waar je hier op doelt.

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 11:53 uur
En voor zover ik weet zijn dienstplichtigen een stuk goedkoper dan beroeps.

Waarom hebben we de dienstplicht in ons eigen land dan opgeschort......?  :P

Dat begrijp ik maar op de Antillen heeft men nu de ANTMIL (waar weinig info over te vinden is trouwens), als het goed is zijn dat diensplichtigen.
Dot zou uitebreid kunnen worden zodat de landmacht er geen roulerende eenheid naar toe hoeft te sturen.

Aruba zou dat ook kunnen doen, maar ik doel nu vooral op Curaçao, op Aruba zouden de Mariniers vervangenkunnen orden door diensplichtigen (op Aruba is alleen geen dienstplicht voor zovel ik eet).

Curaçoa(en St. Maarten) orden autonome landen net als Aruba.
Ze krijgen meer eigen vrijheden, Nederland zou daarom hen dan ook minder geld toe moeten stoppen.
Mischien doen ze dat niet maar dat zou eigenlijk wel moeten.

Omdat diensplicht overbodig werd en omdat beroeps militairen over het algemeen beter getraind kunnen worden dan mensen die maar een korte periode dienen.
Diensplicht in Nederland zelf zou beteken dat je of heel veel mensen moet recruteren of dat je enkele mensen moet uitloten, dat laaste vind ik nogal oneerlijk.





Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 11:53 uur
Dat doen we nu toch ook?

Daarom reageerde ik ook met "trek de portemonnaie maar weer".....

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 11:53 uur
En binnekort wordt Curaçoa net als Aruba een autonoom land, dan vind ik dat ze ook deels hun eigen defensie moeten kunnen regelen.

In ons Koninkrijk is defensie een aangelegenheid voor Nederland, net als Buitenlandse Zaken. Daarbij, je insinueert in je reactie dat Aruba haar defensie (deels) zelf zou regelen. Ik heb nieuws voor je: dat is niet zo.

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 11:53 uur
Op andere zaken kan dan bezuinigd worden omdat ze andere zaken zelfstandiger moeten oplossen.

Verras me maar eens en vertel waar je hier op doelt.

Citaat van: IPA op 01/11/2009 | 11:53 uur
En voor zover ik weet zijn dienstplichtigen een stuk goedkoper dan beroeps.

Waarom hebben we de dienstplicht in ons eigen land dan opgeschort......?  :P