Recente berichten

#1
Nieuwe ontwikkelingen op Defensiegebied / Re: Embraer KC-390
Last post by Ace1 - 02/05/2024 | 22:28 uur
Embraer tekent een memorandum met Oostenrijkse luchtvaartbedrijven

Embraer en AICAT, de vereniging van lucht- en ruimtevaartbedrijven in Oostenrijk, hebben vandaag een Memorandum of Understanding ondertekend om de internationale samenwerking in de lucht- en ruimtevaartsector te verbeteren. De samenwerking zal de relaties ondersteunen die reeds door Embraer in Oostenrijk zijn opgebouwd, en zal ook extra kansen in het Europese land mogelijk maken, zoals gezamenlijk onderzoek, technologische ontwikkeling en bijdragen van het netwerk van Oostenrijkse bedrijven aan de toeleveringsketen van Embraer's vliegtuigprogramma's. AICAT is een organisatie binnen de Oostenrijkse Federale Economische Kamer (WKO) en vertegenwoordigt de gehele luchtvaarttechnologiegemeenschap in Oostenrijk.

"AICAT is een vereniging die ongeveer 100 Oostenrijkse luchtvaartbedrijven vertegenwoordigt, waarvan het merendeel kleine en middelgrote bedrijven zijn die deel uitmaken van de toeleveringsketen van de sector. Voor de vereniging is een intensievere samenwerking met Embraer, ondersteund door een MoU, een geweldige kans, die zowel Embraer als de Oostenrijkse luchtvaartsector zal helpen, waardoor een meer gestructureerde samenwerking tot wederzijds voordeel zal ontstaan", zegt Reinhard Marak, CEO van AICAT.

"Embraer en Oostenrijk bouwen al jaren aan een langdurige relatie, en dit partnerschap zal zich verder ontwikkelen met het nieuwe Memorandum of Understanding. Wij danken AICAT, lokale bedrijven en vertegenwoordigers van de Oostenrijkse overheid voor deze belangrijke stap in ons partnerschap", zegt Marcio Monteiro, Vice President Market Intelligence bij Embraer Defense & Security.

De aankondiging werd gedaan op het hoofdkantoor van Embraer, in São José dos Campos. Na de ceremonie kregen vertegenwoordigers van Oostenrijkse lucht- en ruimtevaartbedrijven en de Oostenrijkse regering de gelegenheid om Embraer-experts op het gebied van verschillende technologieën te ontmoeten om samenwerkingsmogelijkheden te verkennen.

https://www.aeroflap.com.br/nl/Embraer-tekent-een-memorandum-met-Oostenrijkse-luchtvaartbedrijven/
#2
Nieuwe ontwikkelingen op Defensiegebied / Re: Embraer KC-390
Last post by Ace1 - 02/05/2024 | 22:23 uur
Wordt C-390 Millennium ook een postvliegtuig?

 Embraer en Correios, het door de staat gecontroleerde postbedrijf van Brazilië, hebben en Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend gericht op luchtvrachtvervoer.

Beide bedrijven gaan gezamenlijke onderzoeken uitvoeren om, zoals het officieel naar buiten is gebracht, 'de optimalisatie en uitbreiding van de Braziliaanse en internationale luchtnetwerken voor grote vracht en goederen te bevorderen'.

Het partnerschap tussen de bedrijven heeft tot doel om de efficiëntie van Correios in het luchtvervoer te vergroten en de exploitatiekosten te verlagen in vergelijking met andere vervoerswijzen. Onderdeel daarvan is ook de evaluatie van nieuwe bedrijfsmodellen op basis van Embraer-vliegtuigen als de E-190F, E-195F en C-390 Millennium.

De C-390 is een tweemotorig militair transportvliegtuig. In 2022 tekenden Embraer een voorlopig akkoord met Nederland voor de levering van C-390's. Nederland is van plan vijf exemplaren aan te schaffen ter vervanging van de Lockheed C-130 Hercules.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/04/10/wordt-c-390-millennium-ook-een-postvliegtuig/
#3
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - 02/05/2024 | 18:12 uur
Russen tonen buitgemaakte tanks en wapentuig als signaal naar Westen

In Moskou hebben duizenden mensen, velen met kinderen, hun vrije Dag van de Arbeid gebruikt om zich te vergapen aan Russische oorlogstrofeeën. Die zijn buitgemaakt op het slagveld in Oekraïne en nu in Moskou opgesteld. Tientallen westerse tanks, pantservoertuigen en ander wapentuig zijn een maand lang te zien in het Overwinningspark, een groot tentoonstellingscomplex dat gewijd is aan de Tweede Wereldoorlog.

Veel van het materieel is al eerder elders tentoongesteld, onder meer in Patriot Park, een tentoonstellingscomplex van het Russische leger buiten Moskou. De getoonde oorlogstrofeeën zijn sinds 2022 bijeengebracht met als doel ze aan een breder thuispubliek te tonen.

Deze nieuwe tentoonstelling sluit naadloos aan op wat de Russen al jaren dag in dag uit te zien krijgen op televisie. Het Russische nieuws bevat geen enkele wanklank, maar toont uitsluitend hoe de Russische troepen in hun 'speciale militaire operatie' in Oekraïne stelselmatig terrein winnen op hun tegenstander, die steevast wordt aangeduid als 'Oekraïense nationalisten'.

Officiële verliescijfers zijn al heel lang niet meer verstrekt. Evenmin wordt vermeld dat, op basis van verifieerbare bronnen, ook de materiële verliezen aan Russische zijde aanzienlijk zijn.

Signaal aan Westen
Het getoonde materieel is zeker ook bedoeld als signaal aan westerse landen die Oekraïne militaire steun verlenen of van zins zijn dat te doen. Niet voor niets is een Duitse Leopard-tank - naast een Amerikaanse Abrams - een van de pronkstukken van de expositie in Moskou.

Speciaal voor de gelegenheid is de avond ervoor de loop van de tank met behulp van een zwaar gewicht aan een hijskraan naar beneden gedrukt, om de machine een minder 'triomfantelijk' voorkomen te geven. Dat moet laten zien dat zelfs de duurste en beste westerse machines niet onschendbaar zijn en Rusland niet kunnen weerhouden van de overwinning.

Er is ook wapentuig te zien dat aan Oekraïne is geleverd door andere NAVO-lidstaten, zoals Turkije, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zweden en Nederland.

Een Amerikaans M113-pantservoertuig, dat in januari van dit jaar werd buitgemaakt in de omgeving van Bachmoet, maakt deel uit van een partij gemodificeerde M113's die vorig jaar door Nederland, België en Luxemburg zijn geschonken aan de Oekraïense strijdkrachten.

'De geschiedenis herhaalt zich', lijkt het motto van deze tentoonstelling. De tekst prijkt op een afdak waaronder een Duits pantservoertuig uit 1942 staat. De link met het heden is snel gelegd, blijkt al snel uit gesprekken met bezoekers van de tentoonstelling. Net als toen staan er weer Duitse tanks in Moskou.

In 1945 werden vaandels en wapentuig van de op de knieën gedwongen Duitse Wehrmacht naar Moskou gebracht, na een uitputtende oorlog waarin naar schatting 27 miljoen Sovjetburgers het leven verloren. De impact van die oorlog is tot op de dag van vandaag voelbaar in Rusland en andere voormalige Sovjetrepublieken, waaronder Oekraïne. Er zijn vrijwel geen families die in die oorlog geen grootvaders, overgrootvaders of andere familieleden hebben verloren.

Symbolische plek én symbolisch moment
Juist daarom valt de expositie in Moskou samen met de Dag van de Overwinning op 9 mei, veruit Ruslands belangrijkste feestdag. De suggestie is dat Ruslands huidige 'speciale militaire operatie' een vervolg is op de Grote Vaderlandse Oorlog, zoals de Tweede Wereldoorlog hier wordt genoemd. Net als toen wordt het land vanuit het westen bedreigd. Iets dat eerder, in 1812, ook al gebeurde door Napoleon. Het Overwinningspark ligt ook niet toevallig vlak bij de plek vanwaar Napoleon in dat jaar neerkeek op de Russische hoofdstad.

Deze tentoonstelling van oorlogstrofeeën en de militaire parade die Vladimir Poetin op 9 mei zal afnemen op het Rode Plein hebben beiden als doel het land en de wereld te demonstreren dat Rusland militair gezien zijn mannetje staat en de strijd in Oekraïne niet kan verliezen.

Intussen wordt aan beide zijden van het front met enige zorg uitgekeken naar die 9 mei. Waar Oekraïne vreest voor een poging van het Russische leger nog voor die datum een significant militair succes te boeken, houdt Moskou serieus rekening met Oekraïense pogingen die feestdag - of de inauguratie van Poetin twee dagen eerder - ruw te verstoren, bijvoorbeeld met een aanval op de Krimbrug.

Rusland hoopt meer terreinwinst te kunnen boeken zolang de aan Oekraïne beloofde westerse hulp nog niet aan het front is gearriveerd. Minister van Defensie Sjojgoe zei deze week bij zijn bezoek aan een commandocentrum in het zuiden van Rusland dat de Russische troepen snel meer en beter materieel moeten krijgen om het "noodzakelijke tempo" van het Russische offensief te kunnen handhaven.

https://nos.nl/collectie/13965/artikel/2518908-russen-tonen-buitgemaakte-tanks-en-wapentuig-als-signaal-naar-westen
#4
Citaat van: Parera op 02/05/2024 | 17:28 uurHoog ja dat is zeker waar maar wat een beest van een voertuig :heart:
En waar blijft Nederland? Krekels!
#5
Zuid-Amerika / Re: Brazilaanse industrie expa...
Last post by Ace1 - 02/05/2024 | 18:00 uur
Citaat van: Lynxian op 02/05/2024 | 14:50 uurSlim van ze. Met hoe Boeing management een uitstekend en veilig bedrijf heeft weten te vernaggelen zullen er zat zijn die graag gebruik zullen maken van een nieuwe maar al gevestigde speler.



Het klopt wat je schrijft. Natuurlijk kun je als vliegmaatschappij ook gaan voor de Chinese Comac C919 maar heeft dat toestel een certificaat van de vliegtuig industrie autoriteiten gekregen voor type goedkeuring in de EU  en de  VS? Embraer heeft het voordeel dat bepaalde onderdelen waar men gebruik van kan maken al type certificaat heeft en dat kan heel gunstig zijn.



https://www.aeroflap.com.br/nl/De-Amerikaanse-regering-wil-het-moeilijk-maken-om-GE-motoren-te-exporteren-naar-een-Chinees-bedrijf/

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2022/05/19/comac-tekent-eerste-echte-c919-contract/


https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/comac-deelt-airbus-en-boeing-gevoelige-klap-uit-met-grote-orders-voor-c919

https://www.aeroflap.com.br/nl/Comac-c919-streeft-naar-certificering-in-Europa/

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10514106/met-de-komst-van-de-c919-mag-airbus-zich-op-termijn-zorgen-maken
#6
Citaat van: Harald op 02/05/2024 | 17:21 uureerste BOXER IFV voor Duitsland ! ... oooo jemig  :omg: wat is die Boxer hoog, met een mens er gelijk naast   

Hoog ja dat is zeker waar maar wat een beest van een voertuig :heart:
#7
eerste BOXER IFV voor Duitsland ! ... oooo jemig  :omg: wat is die Boxer hoog, met een mens er gelijk naast   

Erster Schwerer Waffenträger Infanterie an die Bundeswehr übergeben
https://esut.de/2024/05/meldungen/49404/erster-schwerer-waffentraeger-infanterie-an-die-bundeswehr-uebergeben/





#9
KM / Re: NH-90 Helikopters
Last post by Parera - 02/05/2024 | 16:01 uur
Een interessante ontwikkeling deze lichtgewicht MAD sensor, volgens het bedrijf CAE ook geschikt voor in de vleugels van de MQ-9. Maar ik zie ook mogelijkheden voor kleinere UAV's op de ASWF's of misschien wel de USV's.


https://www.cae.com/defense-security/what-we-do/mission-operations-support/magnetic-anomaly-detection-extended-role-mad-xr/
#10
KM / Re: NH-90 Helikopters
Last post by Parera - 02/05/2024 | 15:53 uur
French Navy NH90 Caïman Upgraded With MAD-XR Sensor



The French Navy (Marine nationale) air test and evaluation squadron has undertaken integration and initial trials of CAE's MAD-XR [magnetic anomaly detection - extended role] sensor on an NH90 Caïman anti-submarine warfare (ASW) helicopter.

A magnetic anomaly detector is a highly sensitive magnetometer designed to sense minute variations in the Earth's magnetic field. As part of a broader ASW mission suite, it can be used to localise the position of a submerged submarine, and/or provide a confirmatory datum prior to attack.

While the size and weight of earlier MAD systems tended to restrict their use to large maritime patrol aircraft, CAE has designed MAD-XR with reduced size, weight and power characteristics so as to allow installation on helicopters, smaller fixed-wing aircraft and unmanned aerial vehicles. The other key differentiator of MAD-XR is that it can be installed internally.

According to a French Navy press release issued on 29 April, the integration and evaluation of MAD-XR in Caïman has been led by AEROLab, with additional support coming from the Direction générale de l'armement (DGA). AEROLab is an innovation cell within the Navy's CEPA/10S air test and evaluation squadron.

Having completed a magnetic survey campaign on both Panther and Caïman helicopters back in July 2023, CEPA/10S subsequently completed the MAD-XR integration with Caïman with technical support from DGA. The installation of this new equipment was enabled by the use of the Caïman Parallel Data Acquisition System, a monitoring and recording tool designed by CEPA/10S to collect data on board the helicopter.

Flight testing was conducted in the week of 15-19 April. "Several experimental flights were carried out to evaluate the performance of this detector on targets of opportunity," said the Marine nationale. "The results obtained are very promising and make it possible to consider scaling up as soon as the modification is approved by the technical authority."

The current ASW equipment fit in the NH90 Caïman helicopter is baselined around the Thales FLASH Sonics acoustics suite, which combines the FLASH active dipping sonar and a multi-channel active/passive sonobuoy processor. The French Navy will shortly introduce the new Thales SonoFlash active/passive sonobuoy into service on the Caïman.

A number of ASW platforms are already receiving MAD-XR installations. These include  Japan Maritime Self-Defense Force P-1 maritime patrol aircraft (with MAD-XR systems being supplied by CAE via Mitsubishi Electric Corporation) and US Navy MH-60R 'Romeo' helicopters (being integrated by Lockheed Martin Rotary and Mission Systems as the Digital Magnetic Anomaly Detection System). In addition, the UK's ASW Spearhead program has funded the acquisition of two MAD-XR sets for evaluation with the Royal Navy's Merlin HM2 helicopter force.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/french-navy-nh90-caiman-upgraded-with-mad-xr-sensor/