Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 14/09/2019 | 14:10 uur
Daar mag je wel vanuit gaan ja want als dat niet zo is dan is dat een groot probleem voor de A330's.

Moderne vliegtuig motoren gebruiken minimaal 10% brandstof minder dan vliegtuig motoren die 10 jaar of ouder zijn dit is ook  een van de reden dat de US airforce de motoren van de B-52 bommenwerpers vervangen de andere reden is een gebrek aan spare parts van de huidige motoren van de B-52 bommenwerpers.

Parera

Citaat van: Ace1 op 14/09/2019 | 13:39 uur
Die A330 die de Belgen geleast hebben was een toestel wat nogal vaak met pech aan de grond stond. Daarnaast ik ga ervan uit dat een moderne  A330 MRTT qa gebruikskosten een stuk goedkoper is dan die  A330  leasebak van 10 of 15 jaar  die de Belgen hadden.

Daar mag je wel vanuit gaan ja want als dat niet zo is dan is dat een groot probleem voor de A330's.

Citaat van: Stoonbrace op 14/09/2019 | 14:02 uur
De enige operationele capaciteit die met de vervanging wordt behouden is die van VIP-transport. Het is een kutdeal.

Zodra het om het eigen belang gaat kan de politiek heel snel besluiten nemen. Zie ook hier weer het voorbeeld.

Voor de A330 MRTT's heeft belgie straks 1000 vlieguren per jaar / Nederland koopt er ook ''maar'' 2000 in en elk toestel heeft 1100 vlieguren per jaar (bij 8 toestellen) wat alles bij elkaar precies uit komt. De grootste partij zijn de Duitsers met 5500 vlieguren per jaar.

Ik hoop dat de Belgische politiek straks niet besluit om die A321 ook weg te doen als de nieuwe A330's er zijn, ik kan niks terug vinden van het verlengen van de lease periode van de A321. :silent:

Stoonbrace

Citaat van: Thomasen op 14/09/2019 | 13:52 uur
Prima deal. Lijkt me toch voldoende voor Belgiƫ.

De enige operationele capaciteit die met de vervanging wordt behouden is die van VIP-transport. Het is een kutdeal.

Ace1

#694
Citaat van: Parera op 14/09/2019 | 13:32 uur
Pas op wat je zegt  ;) De Belgen hebben in 2014 de A330 omgeruild voor de A321 omdat er eigenlijk nooit de volledige capaciteit gebruikt werd waardoor het toestel te duur was. Ook kon men op de brandstof 4 miljoen per jaar besparen en het toestel zelf is 1,5 miljoen goedkoper op jaar basis. De A321 heeft maar 150 stoelen tegen over de 278 van de oude A330, ook de vracht capaciteit is behoorlijk achteruit gegaan van 40 ton naar slechts 5 ton.

Het originele lease contract van de A321 liep 4 jaar en begon in 2014, overigens worden de toestellen geleased van Hi Fly uit portugal maar wel via een Frans tussen persoon :silent:
Het contract voorziet de belgen van 2000 vlieguren per jaar.

Bij de A330 MRTT hebben de belgen ''slechts'' 1000 vlieguren per jaar waar ze aanspraak op kunnen maken, sta dan straks niet raar te kijken als de A321 ook afgestoten word als de MRTT's volledig in dienst zijn.

Die A330 die de Belgen geleast hebben was een toestel wat nogal vaak met pech aan de grond stond. Daarnaast ik ga ervan uit dat een moderne  A330 MRTT qa gebruikskosten een stuk goedkoper is dan die  A330  leasebak van 10 of 15 jaar  die de Belgen hadden.

Parera

#693
Citaat van: Ace1 op 14/09/2019 | 13:20 uur
Ze zullen wel met het  tanker/transport vliegtuig iets van 500/1000 uur op jaarbasis in gaan inhuren of ze moeten het  leasecontract van de A321 in de toekomst niet gaan verlengen dan wordt het een ander verhaal.

Pas op wat je zegt  ;) De Belgen hebben in 2014 de A330 omgeruild voor de A321 omdat er eigenlijk nooit de volledige capaciteit gebruikt werd waardoor het toestel te duur was. Ook kon men op de brandstof 4 miljoen per jaar besparen en het toestel zelf is 1,5 miljoen goedkoper op jaar basis. De A321 heeft maar 150 stoelen tegen over de 278 van de oude A330, ook de vracht capaciteit is behoorlijk achteruit gegaan van 40 ton naar slechts 5 ton.

Het originele lease contract van de A321 liep 4 jaar en begon in 2014, overigens worden de toestellen geleased van Hi Fly uit portugal maar wel via een Frans tussen persoon :silent:
Het contract voorziet de belgen van 2000 vlieguren per jaar.

Bij de A330 MRTT hebben de belgen ''slechts'' 1000 vlieguren per jaar waar ze aanspraak op kunnen maken, sta dan straks niet raar te kijken als de A321 ook afgestoten word als de MRTT's volledig in dienst zijn.

Ace1

#692
Citaat van: Mourning op 14/09/2019 | 13:15 uur
Ik vermoed dat die tanker/transport vliegtuig uurtjes gezien bet type vluegtuig duurder zijn en minder flexibel/vrij inzetbaar dan dat bij deze VIP-jets het geval is. Bovendien zijn deze toestellen wel een stuk representatiever.


Ze zullen wel met het  tanker/transport vliegtuig iets van 500/1000 uur op jaarbasis in gaan inhuren of ze moeten het  leasecontract van de A321 in de toekomst niet gaan verlengen dan wordt het een ander verhaal.

Mourning

#691
Ik vermoed dat die tanker/transport vliegtuiguurtjes gezien het type vliegtuig duurder zijn en minder flexibel/vrij inzetbaar dan dat bij deze VIP-jets het geval is. Bovendien zijn deze toestellen wel een stuk representatiever.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

#690
Citaat van: Umbert op 14/09/2019 | 12:56 uur
Maar de Belg heeft zich toch ook ingekocht in de NATO tankervloot en laat deze nu ook mensen kunnen vervoeren, dus wat is in hun ogen het probleem, behalve dat ze uren spenderen die niet in bijtanken van eigen jets besteed kunnen worden.

Dit zijn VIP toestellen voor de inzet in Europa en niet voor de gewone soldaat.

Op 2 Juli van dit jaar heeft de luchtcomponent na 25 jaar afscheid genomen van de Falcon 900, en tussen 2015 en 2016 zijn ook 2 Falcon 20E-5's uit dienst genomen.
De 4 Embraers zijn in 2001 en 2002 afgeleverd aan de Belgische luchtmacht, wat betekend dat die over een paar jaar ook vervangen moeten worden.

Maar ze kunnen op dit moment nog zeker 5 of 6 jaar mee dus waarom ze die nu al gaan vervangen is mij een grote vraag. Het zal te maken hebben met ''eigen belang van de politiek'' want ja die vliegen zelf met deze toestellen. En waarschijnlijk moest de F-35 aankoop nog een keer ''goed gemaakt worden'' in Parijs.

De A321 die ze hebben is bijvoorbeeld een stuk ouder (1999) maar daarvan zijn ze al de 9e leasende partij. De Embraers kwamen allemaal direct uit de fabriek.


  • Airbus A321-231 | CS-TRJ | 1999
  • Embraer ERJ-135LR | CE-01 | 2001
  • Embraer ERJ-135LR | CE-02 | 2001
  • Embraer ERJ-145LR | CE-03 | 2001
  • Embraer ERJ-145LR | CE-04 | 2002

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 14/09/2019 | 10:39 uur
Inlevering op capaciteit. Maargoed, frankrijk heeft vast beloofd iets aan te kunnen bieden in nood. Indien vereist.

Maar de Belg heeft zich toch ook ingekocht in de NATO tankervloot en laat deze nu ook mensen kunnen vervoeren, dus wat is in hun ogen het probleem, behalve dat ze uren spenderen die niet in bijtanken van eigen jets besteed kunnen worden.

Huzaar1

Inlevering op capaciteit. Maargoed, frankrijk heeft vast beloofd iets aan te kunnen bieden in nood. Indien vereist.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#687
Citaat van: Stoonbrace op 14/09/2019 | 08:31 uur
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190913_04606805

Regering huurt twee Falcon 7X-toestellen voor VIP's

Embrears gaan in de verkoop, deze komen in de plaats. Om iedereen behalve militairen te vervoeren, vermoedelijk. Van 166 plaatsen in 4 vliegtuigen naar 28 in twee. But who gives a shit, right?

Opvallend dat een frans product weer de voorkeur heeft bij Belgiƫ, iets met baantjes in de toekomst van Belgische politici?

Bombardier heeft met de Gobal series  een veel beter product in huis.

Stoonbrace

https://www.standaard.be/cnt/dmf20190913_04606805

Regering huurt twee Falcon 7X-toestellen voor VIP's

Embrears gaan in de verkoop, deze komen in de plaats. Om iedereen behalve militairen te vervoeren, vermoedelijk. Van 166 plaatsen in 4 vliegtuigen naar 28 in twee. But who gives a shit, right?

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Umbert op 09/07/2019 | 12:22 uur
Ze hebben het over een ondergronds warehouse, komen deze gebouwen ook op de Nederlandse velden? En wat is de gedachte hierachter?

Wat een onzinartikel...

Wat mandatory is is een SAPF (Special Access Program Facility). Die in Leeuwarden is zo'n beetje klaar.

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 11/08/2019 | 18:15 uur
Zeg Sparkplug, de chippies in bijvoorbeeld je huidige iMac worden veel warmer dan de computer onderdelen in je Atari, Apple Macintosh of Commodore 64 (64 kB) home computer uit pak 'em beet 1984.

.../....

Toen Frankrijk begin deze eeuw de Rafale ging invoeren, met haar vergeleken met Mirage F1 en F-16A/B veel uitgebreidere sensoren en avionica pakket.  Ontstond er ook een veel grotere 'prik' en koeling behoefte.   Als deze sensoren en boord-computers op de grond moesten worden onderhouden, gerepareerd en getest of worden opgestart en opgelijnd voor een missie.  Dat werd in de onderhoudshangars en platforms een veel te drukke en onoverzichtelijke bedoeling met al die test-, koeling en prik generator apparatuur inclusief de bijbehorende kluwen kabels en slangen.  Dus werd in Frankrijk die grond gebonden Rafale apparatuur en een groot deel van de kabels en slangen onder de grond weggewerkt.  Dat gebeurd nu dus idem dito bij de F-35's.

Dat zal best Poleme, maar ik had het over de onderstaande quote m.b.t. de vliegtuigen uit het het artikel en niet over grondgebonden apparatuur e.d.

Citaatunderground warehouses that can hold six aircraft
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.