De trainingsmissie in Kunduz, deel 2

Gestart door Lex, 22/10/2011 | 21:49 uur

HermanB

Citaat van: Ros op 15/05/2014 | 22:30 uur
Zo is het. Een keertje met de billen bloot en erkennen dat er een verkeerde inschatting is gemaakt zou fatsoenlijk zijn. Ik vrees dat wij met ons Mali avontuur weer dezelfde kant op gaan. Een traditioneel politiek onstabiel land op orde brengen of daarbij helpen is een mission impossible.
Dat gaan we helemaal niet doen in Mali. Tenminste dat is niet onze taak.

Ros

Citaat van: Thomasen op 15/05/2014 | 22:02 uur
Dat Kon elke militair vooraf vertellen, en de meeste kamerleden ook wel.

Zo is het. Een keertje met de billen bloot en erkennen dat er een verkeerde inschatting is gemaakt zou fatsoenlijk zijn. Ik vrees dat wij met ons Mali avontuur weer dezelfde kant op gaan. Een traditioneel politiek onstabiel land op orde brengen of daarbij helpen is een mission impossible.

Lex

Citaat van: Thomasen op 15/05/2014 | 22:02 uur
Dat Kon elke militair vooraf vertellen, en de meeste kamerleden ook wel.
Idd. En in dit verband is er toch wel een vorm van belangenverstrengeling. FT is nu Minbuza en bij het opstarten van de missie was hij 2e Kamerlid voor de PvdA, met oa defensie in zijn portefeuille.  :devil:

dudge

Dat Kon elke militair vooraf vertellen, en de meeste kamerleden ook wel.

Lex

'Aanpak Kunduz niet voor herhaling vatbaar'

''We zouden het niet zo weer doen", zegt minister Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over de eindevaluatie van de politietrainingsmissie in het Noord-Afghaanse Kunduz.

De missie in 2010 kwam moeizaam tot stand. Om een meerderheid te krijgen in de Kamer moest het toenmalige kabinet akkoord gaan met een reeks voorbehouden (zogeheten caveats). Zoiets als met die caveats wil het kabinet dus niet meer, aldus de bewindsman.

Hij zegt verder dat het maar de vraag is of de Nederlandse inzet in Kunduz duurzaam is. De missie duurde van medio 2011 tot vorig najaar. De situatie is ''heel broos'' en ''het kan nog de verkeerde kant opgaan''. Het proces is nog lang niet afgerond en het gaat volgens de minister nog ''ontzettend lang duren''.

Maar het land in de steek laten is volgens hem geen optie. ''We moeten op dit pad verder gaan'' voor onze eigen veiligheid. Het kabinet beslist pas later over een mogelijke bijdrage aan een nieuwe missie. De NAVO wil na dit jaar 8.000 tot 12.000 man in het land houden voor training en advies.

Timmermans wilde geen concreet antwoord geven op de vraag van GroenLinks-leider Bram van Ojik of het goed is dat de missie heeft plaatsgevonden of dat met de kennis van nu het beter niet kunnen gebeuren. Het heeft ''positief meetbare resultaten'' opgeleverd, zei Timmermans. ''Ik kan niet zeggen of een ander besluit beter had uitgepakt.''

ANP, 15 mei 2014 19:35

dudge

Citaat van: Lex op 29/01/2014 | 23:46 uur
Dat wel, maar het is nog maar de vraag of dit ten goede komt aan Defensie.

Of er überhaupt sprake is van een 'ten goede'. Zou met niets verbazen als dit inderdaad uit hele andere potjes komt en daar dan ook aan vervalt.

Lex

Citaat van: Thomasen op 29/01/2014 | 23:37 uur
Komt mooi uit.
Dat wel, maar het is nog maar de vraag of dit ten goede komt aan Defensie.

dudge


Ace1

Kunduz-missie 66 miljoen goedkoper

De missie in de Noord-Afghaanse provincie Kunduz heeft 66,6 miljoen euro minder gekost dan geraamd.

Dat staat in de eindevaluatie van de missie van het kabinet. De politietrainingsmissie begon juni 2011 en kwam vorig jaar voortijdig tot een eind. Dat was het gevolg van het besluit van Duitsland om zich eerder terug te trekken uit Kunduz. Duitse militairen zorgden voor de bescherming van de Nederlanders. Bovendien ging de training van Afghaanse agenten sneller dan verwacht.
   
De lagere uitgaven zijn onder meer het gevolg van vertragingen, meevallers in het civiel inhuren van luchttransport en het vroegtijdig stoppen van de missie.
   
Doel van de politietrainingsmissie was versterking van de politie en justitie en versterking van de Afghaanse rechtsstaat. Hiervoor is een goede basis gelegd, aldus de evaluatie.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/kunduz-missie-66-miljoen-goedkoper

guest1400

redeployement is inmiddels ook voltooid

bron: bekenden

Lex

Laatste politietrainers terug uit Kunduz

De vijfde en laatste groep Nederlandse politietrainers is zaterdagavond teruggekomen uit Afghanistan. Het gaat om een groep van 125 mariniers. Ze trainden en begeleidden in Kunduz de Afghaanse politie.

De militairen kwamen even voor 21 uur aan op de vliegbasis Eindhoven. Enkele militairen zijn in Kunduz achtergebleven om alles daar af te ronden.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) is trots op de resultaten, liet zij weten. ''We laten een tastbare erfenis achter. Onze militairen hebben goed werk geleverd, scholing en training in de klas en vooral in de praktijk. Het is nu aan de Afghanen zelf.''

De politietrainingsmissie eindigde op 1 juli, een jaar eerder dan aanvankelijk de bedoeling was. De reden is dat Duitsland zijn missie in Kunduz afbouwt, eerder dan gepland. De Nederlanders zaten daar op de Duitse basis. Ons land was sinds de zomer van 2011 actief in Kunduz.

Actief

Nederland blijft nog wel actief in Afghanistan. Vanuit Mazar-e-Sharif kunnen vier Nederlandse F-16's fotoverkenningsmissies uitvoeren en als dat nodig is ook luchtsteun bieden.

ANP
24 augustus 2013 21:24


dudge

Citaat van: Elzenga op 29/07/2013 | 17:38 uur
Het ziet er inderdaad niet uit als een gepantserde versie. Al had je die natuurlijk weer wel kunnen laden op een trailer met gepantserde vrachtwagen ervoor ;) Al zit ik me nu af te vragen of wij die in Nederland wel hebben...

Die hebben we.

Elzenga

Het ziet er inderdaad niet uit als een gepantserde versie. Al had je die natuurlijk weer wel kunnen laden op een trailer met gepantserde vrachtwagen ervoor ;) Al zit ik me nu af te vragen of wij die in Nederland wel hebben...

onderofficier

#461
Citaat van: Kapitein Rob op 28/07/2013 | 16:05 uur
Ik meende gelezen te hebben dat deze heli ingehuurd wordt om "materiaal dat om veiligheidsredenen niet over de weg mag" naar MeS te vervoeren. Zie ik nu een simpele MB ingeladen worden?

Je weet natuurlijk niet wat er in die simpele MB (ingebouwd) zit...................  :angel: :angel:
Daarnaast hoe minder voertuigen over de weg terug, hoe beter.  Dat houd in dat de chauffeur (en bijrijder(s)) ook via de lucht terug gaan. Op de meest veilige manier.  

Als er iets onderweg gebeurt dan had je ook commentaar gehad?  Zo van; defensie beschermt wel het materiaal maar niet de mensen...  :devil: :dead:

Het verbaast me dat je je niet afvraagt waar het reservewiel is gebleven van dit voertuig, het zit namelijk niet meer op de achterdeur.......   :silent:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.