A400M ontwikkelingen

Gestart door Lex, 27/06/2009 | 23:25 uur

Elzenga


Lex

Dank voor deze vermelding. ;)


Lex

Met Berlijn aan het roer zal dat heel goed mogelijk zijn ..... maar ten koste van wat?

Elzenga

#40
Citaat van: Enforcer op 13/08/2010 | 19:09 uur
Citaat van: Elzenga op 13/08/2010 | 19:02 uur
Het zal me dan ook niet verbazen dat grote afnemers als Duitsland ook een aantal van hun eigenlijk "overtollige" A400Ms gaan aanbieden voor een EU variant op de NATO Strategic Airlift Capability Program of willen toevoegen aan deze laatste.
Valt mij nog mee dat je niet aankomt met "er 6 aanbieden aan NL, om de Hercs en de (K)DC-10's op den duur  te vervangen".
Warempel :omg:, had ik nog niet eens aan gedacht...het staat in mijn Alternatieve Opzet, dus dat zou inderdaad ook nog een optie zijn. Komen er waarschijnlijk genoeg "vrij" met al die krimpende budgetten. Eurofighters en A400Ms met een leuke "overname"-korting ("de kop eraf"). Daar zou de Nederlandse koopmansgeest toch iets mee moeten kunnen. Alleen moeten dan wel de pro-Amerikaans materiaal en JSF-"fundamentalisten" bij de Klu om...en of dat gaat lukken?!? ;) (met mogelijk Berlijn aan het roer :silent:).

Enforcer

Citaat van: Elzenga op 13/08/2010 | 19:02 uur
Het zal me dan ook niet verbazen dat grote afnemers als Duitsland ook een aantal van hun eigenlijk "overtollige" A400Ms gaan aanbieden voor een EU variant op de NATO Strategic Airlift Capability Program of willen toevoegen aan deze laatste.

Valt mij nog mee dat je niet aankomt met "er 6 aanbieden aan NL, om de Hercs en de (K)DC-10's op den duur  te vervangen".

Elzenga

Het zal me dan ook niet verbazen dat grote afnemers als Duitsland ook een aantal van hun eigenlijk "overtollige" A400Ms gaan aanbieden voor een EU variant op de NATO Strategic Airlift Capability Program of willen toevoegen aan deze laatste.

ARM-WAP

Citaat van: andré herc op 07/08/2010 | 11:02 uur
Airbus says more order cuts would undermine A400M
BERLIN | Fri Aug 6, 2010 11:35pm IST
BERLIN (Reuters) - Airbus said on Friday that further cuts in orders for its A400M military transport planes, as one politician from Germany's ruling coalition suggested this week, would mean production would no longer be worthwhile.
En daarmee heeft de leverancier de afnemers op verschillende manieren in de tang.
Annuleren betekent immers:
- Het reeds geinvesteerde geld van een vliegtuig dat enkel op papier bestond is verloren
- Duizenden banen in verschillende landen die verloren zouden gaan, in economieen waar de werkloosheid in de laatste twee jaar al sterk gestegen is.
- Opnieuw moeten investeren in een vliegtuig dat dan de EU-grenzen van de band zal lopen...
Anderzijds vraag ik me ook af waarom de Duitsers in de tijd zo'n groot order geplaatst hebben. 60, is dat niet wat veel? En zeker voor een land dat tot zeer recent bijna niet deelnam aan operaties in het buitenland.

andré herc

09/08/10 11:11:38 
Een militaire testpiloot voor de A400M

Luitenant-kolonel vlieger Tanguy Flamant neemt binnenkort deel aan het testprogramma voor het nieuwe Europese transportvliegtuig Airbus A400M, bijgenaamd Grizzly.

Begin september vertrekt hij naar Toulouse om gedurende twee jaar deel te nemen aan de tests voor het nieuwe militaire transporttoestel.

Zoals andere partnerlanden van het project mocht België een testpiloot aanduiden om het nieuwe vliegtuig te helpen afstellen. In december 2009 voerden drie exemplaren al hun eerste vlucht uit.

Begin 2013 zal Frankrijk de eerste A400M ontvangen. Maar het eerste toestel voor België wordt niet voor 2020 verwacht. Zeven Europese NAVO-landen (België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje, Turkije en het Verenigd Koninkrijk) hebben in 2003 180 exemplaren besteld van de Grizzly. Ons land tekende in op zeven toestellen om de C-130 te vervangen.

mil.be
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

#35
Airbus says more order cuts would undermine A400M

BERLIN | Fri Aug 6, 2010 11:35pm IST

BERLIN (Reuters) - Airbus said on Friday that further cuts in orders for its A400M military transport planes, as one politician from Germany's ruling coalition suggested this week, would mean production would no longer be worthwhile.

The manufacturer cannot afford to build fewer than 170 of the A400M planes, a company spokesman said on Friday after a German politician called for a further cut in Germany's order.

"There would be no economic foundation for the A400M programme with under 170 planes," an Airbus spokesman said.

Juergen Koppelin, defence expert for the Free Democrats, coalition partners of Chancellor Angela Merkel's conservatives, said Germany should reduce its order by 20 planes to 40.

"The 60 transport planes that previous governments planned are not necessary," said Koppelin in a statement.

Airbus parent company EADS(EAD.PA) reached a deal in March with seven European NATO nations, including Germany, that allows them to cancel up to 10 of the planes they ordered in total.

They had originally ordered 180 A400M planes and Koppelin's suggestion would reduce that to 160 without taking into account cancellations by any other countries.

Britain, which has ordered 25 A400Ms, is expected to cancel three as part of the March deal, leaving the other countries with seven possible cancellations to stay within the contract.

Last month EADS chief executive Louis Gallois said that so far in the negotiations nobody had challenged the assumptions of the deal reached in March or moved to cancel more planes.

On Friday an EADS spokesman told Reuters: "There are no signs that one of the nations will not stick to the deal."

The A400M, which European powers had hoped to use in Afghanistan starting from 2009, is designed to transport soldiers and heavy equipment to combat zones.

But technical problems in developing the West's largest turboprop engines have helped push the 20 billion-euro project years behind schedule and billions of euros over budget, at some point threatening 10,000 jobs.

As part of a planned structural reform of the German defence system and an effort to cut billions of euros from the defence budget, Germany's Defence Ministry has been looking for months into reducing the number of A400Ms it will buy.

"Given the contract adjustments that are yet to happen and pending further investigations, we cannot say anything now about the size of the reduction (of the A400M order) by Germany," a spokesman for the defence ministry said.

Results on the reform plans of the Bundeswehr are not expected before the autumn.

reuters.com
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

Citaat van: EADS/Airbus  op 12/04/2010 | 21:54 uur
The crew confirmed that the aircraft and its four Europrop International TP400D turboprop engines performed in line with expectations.

:devil:

Lex

Second Airbus Military A400M Completes Maiden Flight

The second Airbus Military A400M military airlifter has made its maiden flight yesterday 8th April.

Known as MSN2, the aircraft took off from Seville, Spain with a take-off weight of 128t at 15.15 local time (GMT +2) and landed back at Seville four hours and 50 minutes later.

Experimental Test Pilot Michel Gagneux captained the flight, supported by Experimental Test Pilot Karl-Heinz Mai. The crew also included Flight Test Engineers Jean-Jacques Bernard and Emiliano Requeña; and Test Flight Engineer Gérard Maisonneuve. The crew confirmed that the aircraft and its four Europrop International TP400D turboprop engines performed in line with expectations.

MSN2 joins its sister-ship MSN1 which has already completed 66h30 flight hours in 15 flights, and is now based at Toulouse.

Airbus head of flight operations Fernando Alonso said: "Having MSN2 join the flying programme is excellent news and will help us accelerate the rate of progress in building flight-hours. This flight confirmed what we have seen with MSN1 already – that this is a highly capable aircraft with the potential to transform military and civic transport operations."

MSN2 is the second of an eventual five aircraft which will conduct the 3,700 hour flight-test programme leading to first delivery. Like MSN1, it carries heavy flight-test instrumentation. It will be primarily dedicated to aircraft and powerplant performance testing while MSN1 continues to be used for clearance of the aircraft and powerplant flight envelope, loads, flutter, and handling qualities development. The third A400M aircraft is expected to fly by the beginning of the summer and the fourth around the end of the year.

A total of 184 aircraft have so far been ordered by Belgium France, Germany, Luxembourg, Malaysia, Spain, Turkey and the United Kingdom.

EADS/Airbus April 10, 2010 at 10:35 am

andré herc

#32
Akkoord over meerkost A400M

België en zes partnerlanden zijn op 5 maart 2010 met vliegtuigbouwer EADS overeengekomen hoe ze de meerkost van het militaire transportvliegtuig A400M zullen bekostigen.

De financiële oplossing bestaat uit een prijsverhoging van twee miljard euro. Daarnaast zullen de partnerlanden aan EADS een terugvorderbare lening van 1,5 miljard euro toestaan.

Voor België staat de prijsverhoging in verhouding met het aantal bestelde vliegtuigen. Voor de zeven toestellen zal ons land 78 miljoen euro bijleggen. De betalingen worden gespreid tussen 2015 en 2020, inclusief de bijkomende 78 miljoen euro. Volgens planning zal EADS drie toestellen leveren in 2019 en vier in 2020. In totaal zullen de zeven partnerlanden 180 vliegtuigen afnemen voor 20 miljard euro.

Op dit moment is van Belgische zijde de deelname aan de terugvorderbare lening nog niet beslist. Defensie bestudeert hiervoor verschillende mogelijkheden.

bron:mil.be
10/03/10 10:59:14 
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

andré herc

ENCE FRANCE-PRESSE
Published: 8 Mar 2010 11:03 
PARIS - An amended contract on the Airbus A400M military transport project, incorporating fresh funding agreed upon last week, should be ready by June at the latest, the French defence minister said Monday.

"We will have a new contract in June, most likely before," Herve Morin told a news conference.
"The agreement laying down the changes made to the contract will be signed in the next few days," Morin said, adding that it will then take a couple of months to finalize.

European governments agreed on Friday to give aerospace giant EADS an additional 3.5 billion euros ($4.76 billion) to save the troubled Airbus A400M military transport project.

"EADS considers that this agreement provides a sound basis for a successful evolution of the A400M program," the Airbus parent company said, vowing "to deliver a state-of-the-art product within the new frame of the contract."

Belgium, Britain, Luxembourg, France, Germany, Spain, Turkey ordered A400M planes, but after the project ran into trouble, they initially balked at EADS' demands that they cover cost overruns of about 5.2 billion euros.

The governments agreed to waive damages for the delays, accelerate pre-delivery payments and provide another 1.5 billion euros in exchange for a share in any future export sales.

EADS said in turn that it would report a 2009 loss after having to make provisions worth 1.8 billion euros to cover its part of the cost over-runs on the A400M

defensenews.com
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 07/03/2010 | 18:27 uur
Overigens ben ik het met Rob eens dat een C17 al bewezen heeft dat hij op dirt strips kan landen, zelfs op ijs is mogelijk. Een A400m heb ik tot nu toe alleen nog maar op een asfalt baan zien landen.
Het verschil zou hem kunnen zitten in voorbereide of niet-voorbereide landingsbanen ...stoffig of op het ijs...Al deze filmpjes van de C-17 zijn aardig en laten de grote capaciteit van dit mooie toestel zien, maar zoals Belgje stelt, wel op voorbereide landingsbanen. Bij de C-130 en A400M wordt geclaimd dat deze op onvoorbereide stukken kunnen landen. In reclamefilmpjes bijvoorbeeld een stuk afgezet grasland. Gezien het grotere relatieve gewicht van de C-17 (zelfs groter dan zijn grotere broer de C-5 als ik het goed begrijp op de wikipedia pagina over de C-17) en grotere kwetsbaarheid van de straalmotoren kan dit mogelijk beperkingen geven.

Feit is wel dat de A400M de beoogde capaciteiten nog moet waarmaken in haar testprogramma. Een groot voordeel van de A400M is verder wel dat het veel eenvoudiger kan worden ingezet als tankvliegtuig. Of een mix tussen vracht en tanker. Het toestel kan dan samen met een groet gevechtsvliegtuigen en aan boord ondersteunend materiaal en personeel snel worden overgebracht naar zeg een crisis-gebied. Hierbij zou trouwens ook de expeditionaire opzet rond/van de Gripen goed aansluiten.