U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

Parera

Spain orders two more MQ-9 Reaper drones

After the United States approved the sale of four Reaper drone systems for Spain in 2015, General Atomics received an order for two MQ-9s.

The US Defense Department notified General Atomics on March 29 of an order for two MQ-9 Reaper drones bound for Spain. This announcement follows an FMS (Foreign Military Sale) passed between the two states in 2015. A first order of MQ-9 Reaper was announced by the USA  in 2017 and already seemed to be focused on two drones.

According to the DoD announcement, the delivery of these two systems should be completed in March 2020. For its part, the Spanish Ejercito del Aire seemed to announce that three drone systems would be received in the course of 2019.

Thus, already last January, Spain announced to prepare the arrival of the first Predator, to be delivered during the second semester. These drones will be used to conduct ISR (Intelligence, surveillance, and reconnaissance) missions and will not carry weapons.

In addition to the MQ-9 Reaper, Spain is also involved in the European program  to develop a male drone in cooperation. The entry into service of the latter is expected by 2025. It will also be dedicated to observation and surveillance missions and will be able to carry weapons.

[Source: Air Recognition ]

Parera

Italy to cancel order for P.1HH
The Italian government has decided to cancel its order for the P.1HH unmanned aerial vehicle and might intervene to save aircraft manufacturer Piaggio by ordering more P.180s.

[Source:Alert5 ]


Parera

Citaat van: Nikehercules op 09/03/2019 | 20:44 uur
Het ding heedt veel weg van de EADS Barracuda van een aantal jaar geleden.

Inderdaad Barracuda 2.0 maar net iets anders  :angel:


Nikehercules

Het ding heedt veel weg van de EADS Barracuda van een aantal jaar geleden.

Parera

#311
A Mini F-35?: Don't Go Crazy Over the Air Force's Stealth XQ-58A Valkyrie



Een nieuwe UCAV die aangestuurd kan worden door fighters, topsnelheid mach 0.9 (1111 km/h), 1500 miles (2400 km) combat range en 500 lbs payload (2x GBU-39 SDB).
De UCAV moet runway independent kunnen opereren, vanaf Forward Operating Bases of zelfs vanaf onverharde runways.

De richtprijs is 2 miljoen dollar per stuk bij massa productie. Het Unmanned wing men concept word verder uitgewerkt.  ;D

https://nationalinterest.org/blog/buzz/mini-f-35-dont-go-crazy-over-air-forces-stealth-xq-58a-valkyrie-46527

Parera

Citaat van: Poleme op 28/02/2019 | 19:53 uur
Het fundamentele probleem met types zoals de F-22A Raptor en de F-35 familie is dat ze zo duur zijn, dat men er simpelweg niet voldoende van kan aanschaffen.
Tenzij je het geen probleem vindt om de schatkist 'kapot te slaan' en eens flink te plunderen.
Daarnaast hebben Low Observable (LO) / stealth kisten ook nog eens een kleinere nuttige lading en / of bereik dan conventionele niet-LO / steelse kisten.

.....................

Dus in optie 3, nul 4,8 generatie F-35C's !  Dus de US Navy is dan van dat ongewilde weeskind af.
De bespaarde muntjes worden gestoken in verder ontwikkeling van de X-47B UCAV en het (*) K-UCAV, een onbemand tankvliegtuig.
Zodat de F-18E/F's geen tanker sorties hoeven te vliegen, want in 33 - 40 % van alle F-18E/F sorties wordt er alleen maar peut (af)getapt.
Bovenstaande optie 1 en 2 vallen binnen de US Navy begroting, bij optie 3 moet men deze iets verhogen.
Maar optie 3 werkt het snelst en meest doeltreffend en biedt een high / low mix tussen respectievelijk (K)-UCAV's en Super Hornets.

Het is weer bijna een boek Poleme  ;D Weer een mooi verhaal om te lezen, de (K)-UCAV heeft ondertussen een naam ''MQ-25 Stingray'' van Boeing. Ze mogen er 4 bouwen van de USN voor oplevering rond 2024 en een mogelijke verdere order van totaal 72 stuks. Daarnaast steken ze een deel van het geld ook in het F/A-XX programma voor de vervanging van de F-18's eind jaren '20 wat alweer een 6th gen fighter word en daarmee de 5th gen fighters slechts een kleine familie word.

Poleme

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 12:12 uur
De video zegt nog niets, ja het kan vliegen naast een F-18 en een E-7  :hrmph: Dan denk ik aan electronic warfare UCAV of jammer.

Het fundamentele probleem met types zoals de F-22A Raptor en de F-35 familie is dat ze zo duur zijn, dat men er simpelweg niet voldoende van kan aanschaffen.
Tenzij je het geen probleem vindt om de schatkist 'kapot te slaan' en eens flink te plunderen.
Daarnaast hebben Low Observable (LO) / stealth kisten ook nog eens een kleinere nuttige lading en / of bereik dan conventionele niet-LO / steelse kisten.

Dus zijn er nu verschillende luchtstrijdkrachten die studeren op alternatieven.  Want "range" (bereik), "numbers / mass" en "payload" (nuttige lading) zijn en blijven cruciaal in een gevechtsvliegtuig vloot.
Een optie is om met een gemengde vloot te gaan opereren, die naast F-35's ook bestaat uit F-15X's, Advanced F-16's ('F-21') of de meest moderne F-18E/F Super Hornet varianten.
Of, je gaat je vloot F-35's bemande jachtvliegtuigen combineren met (diverse) UAV's en UCAV's / RPA's (Remotely Piloted Aircraft).   De Israelische luchtmacht doet dit al jaren, waarbij de RPA's niet alleen ISR (Intel Surveillance Reconnaissance) rollen vervullen.  Maar ook Counter-Insurgery (COIN, anti-guerilla); Contra-Terreur; Close Air Support; Air Interdiction, Surpression Enemy's Air Defense (SEAD); Destruction EAD en Elektronische Oorlog Voering (EOV) taken uit voeren.

zie: https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=27836.msg420949#msg420949



U.S. Navy future fighter fleet mix proposals.

Jaartal en schip                         gemiddeld bereik              aantal vliegtuigen                   gemiddelde nuttige lading   
1956, USS Forrestal                2.241 km    (133)                          46    ( 54)                                  2.051 kg    ( 35)

1986, USS Nimitz                   1.682 km    (100)                           85    (100)                                 5.797 kg    (100)

2006, USS Nimitz                     919 km     ( 55)                           62     ( 73)                                 5.461 kg    ( 94)

De US Navy leerde tijdens realistische oefeningen in de jaren 30 en met veel zweet, pijn en in bloed gedrenkte ervaringen in WO 2,
dat een gemaximaliseerde "mass" (aantallen); payload (nuttige lading) en vliegbereik cruciaal waren voor de effectiviteit, doelmatigheid en overlevingskansen van vliegdekschepen.
In de jaren 90 ging deze "reach" dramatisch achteruit door uitfasering van de A-6 Intruder.  En in het eerste decennium van deze eeuw liep deze nog verder terug door pensionering van de F-14 Tomcat en S-3 Viking.
Echter, aan de andere kant van de Pacific 'plas' ging men over tot invoering van de Dong Feng-21 ballistische raket met een bereik van 1.850 km.
Daarnaast zijn de Chinezen bezig met invoering van het J-20.  Daar is weinig over bekend, maar het zal vast geen gevechtsvliegtuig met een relatief kort bereik zijn.
Dus de US Navy heeft een uitdaging om deze dreigingen te neutraliseren.


                                                   Optie 1                             Optie 2                             Optie 3

gemiddeld bereik                      1.343 km  ( 80)                 1.461 km  ( 87)                 1.671 km  ( 99)

gemiddelde nuttige lading          3.830 kg   ( 66)                 7.221 kg   (125)                5.373 kg   ( 93)

aantal jaren om dit te bereiken       nooit                              15 jaar                             5 jaar

Luchtvloot samenstellingen op vliegdekschepen:

Optie 1:  6x EA-18G Growlers,   24x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      20x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 61 kisten  (72 = index t.o.v. USS Nimitz, 1986)

Optie 2:  6x EA-18G Growlers,   36x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      10x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 63 kisten.  (74)
                                                                                                                 
Optie 3:  6x EA-18G Growlers,   44x F-18E/F Super Hornets,   12x UCAV's,   4x K-UCAV's* ,        5x E-2D Hawkeye's = 71 kisten.   (84)
             
Dus in optie 3, nul 4,8 generatie F-35C's !  Dus de US Navy is dan van dat ongewilde weeskind af.
De bespaarde muntjes worden gestoken in verder ontwikkeling van de X-47B UCAV en het (*) K-UCAV, een onbemand tankvliegtuig.
Zodat de F-18E/F's geen tanker sorties hoeven te vliegen, want in 33 - 40 % van alle F-18E/F sorties wordt er alleen maar peut (af)getapt.
Bovenstaande optie 1 en 2 vallen binnen de US Navy begroting, bij optie 3 moet men deze iets verhogen.
Maar optie 3 werkt het snelst en meest doeltreffend en biedt een high / low mix tussen respectievelijk (K)-UCAV's en Super Hornets.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Dassault confirms end of Anglo-French UCAV work  ( .. EU project..  :dead: )

An Anglo-French project to develop and fly an unmanned combat air vehicle (UCAV) demonstrator has officially ended, with the aircraft having failed to get off the drawing board.

.../...

https://www.flightglobal.com/news/articles/dassault-confirms-end-of-anglo-french-ucav-work-456199/

Maar ......

Meanwhile, Dassault is this year continuing flight tests of the Neuron UCAV demonstrator. Conducted in collaboration with France's DGA defence procurement agency and the country's air force and navy, the latest round of trials is designed to evaluate the aircraft's stealth characteristics.

De Fransen gaan door met hun EIGEN project, geleid door Dassault.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_nEUROn

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 13:56 uur
Komt het daarmee in de buurt van de EA-18G Growler? Zo niet dan is aanvullend een onbemand toestel misschien genoeg om die capaciteit wel te geven aan een F-35.
Dan hoef je dus geen complete kist om te bouwen maar slechts een UAV toe te voegen aan de jet's om wel die capaciteit te hebben tijdens een operatie.

Dat weet ik niet. In april beginnen ze met Block 4 en dat loopt tot in 2024. Ze komen er vanzelf achter hoe groot of klein het verschil in EW capaciteit is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#306
Citaat van: Sparkplug op 27/02/2019 | 13:43 uur
De F-35 krijgt met Block 4 een behoorlijke hoeveelheid EW updates. Zie artikel in het internationale fighter ontwikkelingen topic.

Komt het daarmee in de buurt van de EA-18G Growler? Zo niet dan is aanvullend een onbemand toestel misschien genoeg om die capaciteit wel te geven aan een F-35.
Dan hoef je dus geen complete kist om te bouwen maar slechts een UAV toe te voegen aan de jet's om wel die capaciteit te hebben tijdens een operatie.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 13:24 uur
Dit kan voor ons ook een mooie toevoeging zijn, de plannen voor F-35 Growlers staan volgens mij weer in de vriezer maar als je onbemand extra EW capaciteit kan toevoegen aan de standaard F-35's is een optie. En deze kan je inzetten als het nodig is, zo niet kan je ze misschien gebruiken met andere sensoren voor andere taken door de ''snap-in'' payload modules.

De F-35 krijgt met Block 4 een behoorlijke hoeveelheid EW updates. Zie artikel in het internationale fighter ontwikkelingen topic.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 27/02/2019 | 12:59 uur
Australiƫ heeft helaas 1 Growler moeten afschrijven. De Growler en F-35A i.c.m. de Boeing ATS voor EW lijkt mij een goede keuze.

Dit kan voor ons ook een mooie toevoeging zijn, de plannen voor F-35 Growlers staan volgens mij weer in de vriezer maar als je onbemand extra EW capaciteit kan toevoegen aan de standaard F-35's is een optie. En deze kan je inzetten als het nodig is, zo niet kan je ze misschien gebruiken met andere sensoren voor andere taken door de ''snap-in'' payload modules.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/02/2019 | 12:12 uur
De video zegt nog niets, ja het kan vliegen naast een F-18 en een E-7  :hrmph: Dan denk ik aan electronic warfare UCAV of jammer.

Australiƫ heeft helaas 1 Growler moeten afschrijven. De Growler en F-35A i.c.m. de Boeing ATS voor EW lijkt mij een goede keuze.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

De video zegt nog niets, ja het kan vliegen naast een F-18 en een E-7  :hrmph: Dan denk ik aan electronic warfare UCAV of jammer.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.