Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Poleme

#452
De keuze voor Damen Schelde & Blohm + Voss had ik heel weinig kans toegedicht.   Omdat TKMS schijnbaar / blijkbaar, ik neem Der Spiegel altijd met een korrel zout, in slecht weer verkeerd.  Zag ik hen, met hun aangepaste F-125 als favoriet.  Met GNY - BAE Systems, met hun Type 26 variant als goede tweede.

Wat zullen de argumenten zijn geweest om toch voor Damen & Blohm + Voss te kiezen ?

In ieder geval was de relatie tussen Duitse marinebouwers en Bundesmarine op een historisch laagte punt gekomen door problemen met vooral F-125 en K-130 Braunschweig korvetten.
Op Duitse forum wordt gezegd dat het Damen + B+V voorstel het meest innovatief en goedkoopst was.  Maar goed, dat is een forum.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Oorlogsvis

Gefeliciteerd Damen alvast ! ...mooie order

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 13/01/2020 | 23:17 uur
Zijn er [mogelijke] overeenkomsten in beide programma's, die tot een gezamenlijke vervanging kunnen leiden?

Die zijn er m.i. zeker: AAW, zelfde periode. Maar natuurlijk zijn er ook voldoende te verwachten tegenstellingen.

Poleme

Zeg jubelaars, deze deal moet nog wel door de Bondsdag worden goedgekeurd.  En de concurrerende partij kan nog altijd beroep aantekenen tegen deze beslissing.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

RTB

Citaat van: Lex op 13/01/2020 | 23:17 uur
Zijn er [mogelijke] overeenkomsten in beide programma's, die tot een gezamenlijke vervanging kunnen leiden?
Vooral op het gebied van Sewaco. Als de Duitsers ABM capaciteiten op de F127 wil dan komen ze vanzelf wel uit bij Thales Nederland. Omgekeerd kan NL tegen die tijd bij Rheinmetall en MBDA Deutschland aankloppen voor bijvoorbeeld HEL's.

Verder denk ik dat de uitgangspunten van de schepen te veel gaan verschillen en de KM zal familievorming met de vMFF prefereren

Zander

Citaat van: Flyguy op 13/01/2020 | 20:31 uur
leuk gek wel dit. Ben benieuwd wat hier tegenover staat.
De aanschaf van 200 leopards  :devil:
People are sheep

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2020 | 22:56 uur
....., het zou anders kunnen worden als de Duitsers hun beoogde toekomstige F127 in de strijd werpen om te komen tot een gezamenlijke vervanging van het LCF en F124.
Zijn er [mogelijke] overeenkomsten in beide programma's, die tot een gezamenlijke vervanging kunnen leiden?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 13/01/2020 | 22:48 uur
Damen heeft werk en kan hier eventueel op voortborduren samen met de Duitsers ? Mogelijkheid om samen met de Duitsers aan de vOZD te gaan werken is ook een optie, hoewel ik die vervanging nog moet zien komen.....

Niets is uitgesloten voor NL OZB zolang er niet getekend is, maar nogmaals ik zie met het MKS-180 geen uitruil opties, het zou anders kunnen worden als de Duitsers hun beoogde toekomstige F127 in de strijd werpen om te komen tot een gezamenlijke vervanging van het LCF en F124.

Ros

#444
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2020 | 22:31 uur
Zie: Reactie #453 Gepost op: Vandaag om 09:32

Damen heeft werk en kan hier eventueel op voortborduren samen met de Duitsers ? Mogelijkheid om samen met de Duitsers aan de vOZD te gaan werken is ook een optie, hoewel ik die vervanging nog moet zien komen.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het zal me benieuwen of morgen bij de officiële bekendmaking ook het (voorlopig) ontwerp wereldkundig gemaakt zal worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 13/01/2020 | 22:28 uur
zum beispiel   :cute-smile:

Zie: Reactie #453 Gepost op: Vandaag om 09:32

Ros


Harald

Wauw, wat een opstekker voor Damen.
En nu de kunst om Duitsland te laten zien, dat het ontwerp proces, bouw en oplevering goed te laten verlopen en dus ook kan zonder grote problemen.

En daarbij denk ik dat deze order juist ook voor Damen nu goed uitkomt, met het uitstel gedrag van NL.

Misschien kan NL nog profiteren van de MKS180 bouw door Damen ?

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 13/01/2020 | 20:48 uur
Voortzetting van NL als trouwe klant van DU. Niers meer.

Dat zou mooi zijn, maar eerst zien. De Heer-in-het-klein-landmacht zou inderdaad goed moeten compenseren, maar deze stap op het territorium van de eigen Duitse marinebouw zou kunnen leiden tot druk van de Duitsers om ook in NL op maritiem vlak te leveren. Want op dit moment gebruikt de KM op SEWACO gebied bijna niets van Duitse makelij.

Helaas is het te laat om de mijnendienst toko te verpanden aan de Duitsers, dat zou mooie compensatie zijn. In Kiel werken ze al decennia met USV's icm moederschepen. Ach ja...

Citaat van: Parera op 13/01/2020 | 21:38 uur
70% van het werk zal uitgevoerd worden door de Duitsers en daarbij dus zo'n 30% door Damen.

Als je uitgaat van de 5,3 miljard voor 4 schepen uit het artikel kom je uit op zo'n 7,95 miljard voor de 6 geplande schepen.  Dit zou uitkomen op een kleine 2,39 miljard euro werk voor Damen.

Prima verdeling, dit levert vooral goede PR op voor DSNS. Hopelijk kunnen we de Spanjaarden en de Denen achterna de komende jaren als het gaat om export om op die manier de eigen marinebouw fit te houden. Al die Sigma's voor de tweede wereld en die tupperware voor ons komt het niveau van DSNS niet ten goede.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Damen krijgt opdracht voor bouw nieuwe Duitse MKS 180-fregatten

http://disq.us/t/3l9j8yu